Guest Juhak

Keskustelua perseenpäristimistä

52 viestiä aiheessa

Kotiohjaamoyhteisö taisi kokea kotiohjaamotapaamisesa ButtKicker-herätyksen. Ajattelin, että olisi hyvä koota keskustelua ja kokemuksia yhteen ketjuun, etteivät ne huku tuone muiden ketjujen syövereihin.

 

Kotiohjaamopäivän yhden messuviikonlopun kokemuksella täytyy sanoa, että täristin muuttaa simukokemusta paljon. Kun täristimen ruuvasi pois simusta, tuntuu lentäminen suorastaan tylsältä.

 

Itse olisin sitä mieltä, että simuissa joissa on runko tärisitin kannattaa kuitenkin kiinnittää lentäjän penkkiin, ei runkoon. Jos täristin on rungossa, joutuu sitä pitämään kovemmalla, että saadaan kunnon fiilis. Tämä tarkoittaa enemmän tärinöitä simun runkoon, mistä saattaa seurata ongelmia pitkässä juoksussa. Havaintoina tuolta messuviikonlopulta voisi sanoa, että laskutelineen jysäykset ja äänet tuntuvat todella realisisilta. Ihmettelin lauantaina kun tehon vähnnyksen jälkeen koko simu tärisi hulluna. Kun kalibroin kaasut uudelleen sunnuntaina, eivätkä kaasuvivut olleet enää ristisä juuri lainkaan, nämä tärinät hävisivät lähes kokonaan... Laskussa tömäys on aika vaimea ja tulee n. sekunnin-kaksi viiveellä. Tätä asiaa pitää tutkia, voiko esm. äänitiedostoja muuttamalla tehdä jotain.

 

Täristin on ehdottomasti hankintalistalla museon simuun. Hyvä visuaali+täristin kuka kapaa motionsystemejä?

 

Muutama linkki:

http://shakercentre.co.uk/aspbite/categories/index.asp

 

http://shakercentre.co.uk/aspbite/products/products.asp?intProductsID=102

 

http://shakercentre.co.uk/aspbite/products/products.asp?intProductsID=8

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olisin sitä mieltä, että simuissa joissa on runko tärisitin kannattaa kuitenkin kiinnittää lentäjän penkkiin, ei runkoon. Jos täristin on rungossa, joutuu sitä pitämään kovemmalla, että saadaan kunnon fiilis.

Hyvinhän ne tärinät välittyivät runkoonkin Kickerin ollessa penkissä kiinni. Kyllä OH-IMS rämisi ihan kivasti.  :)

 

Laskussa tömäys on aika vaimea ja tulee n. sekunnin-kaksi viiveellä. Tätä asiaa pitää tutkia, voiko esm. äänitiedostoja muuttamalla tehdä jotain.

 

Noita voimakkuuksia voisi tutkia säätämällä FS:n Sound-valikosta Engines/Cockpit/Environment slidereitä.

 

Tuo viive ei taas välttämättä johdu FS:stä tai äänitiedostoista ollenkaan vaan PC:stä (rauta, ajurit tms.). Nyt kun OH-CKU:ssa on Kickeri onko siellä havaittu vastaavaa? Entä Samu (alias "Kickerlähettiläs"  ;) ), onko asiasta kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä Samu (alias "Kickerlähettiläs"  ;) ), onko asiasta kokemuksia?

 

Minä olen yrittänyt saada laskut onnistumaan ilman tömähdyksiä, joten ei kovin paljon kokemusta ole tömähdyksen viiveestä. Tätä voisi kyllä testailla tarkoituksella. Päällimmäinen mielikuva kuitenkin on, että ainakaan noissa defu-koneissa ei laskussa kuuluva tömähdys oikein ole voimakkuudeltaan samassa sarjassa muiden äänien kanssa.

 

Luulisi, että tärinäkameroita voisi jotenkin käyttää apuna päristimen toiminnan viilaamisessa. Samalla kun kameraa täräytetään, soitettaisiin myös matalia ääniä samaan tahtiin. En vielä omista tärinäkameraa, ehkä niissä jo onkin mahdollisuus liittää ääntä mukaan?

 

Edit: Muistui vielä mieleen, että kickerin äänisignaalia ei kannata ottaa samasta ulostulosta esim. teamspeaking tai VoxATC:n kanssa. Vai onkohan olemassa sellaisia softamixereitä, joilla voisi leikata radioliikenteen matalimmat äänet pois signaalista mutta jättää simulaattorista tulevat muut äänet ennalleen?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen yrittänyt saada laskut onnistumaan ilman tömähdyksiä, joten ei kovin paljon kokemusta ole tömähdyksen viiveestä. Tätä voisi kyllä testailla tarkoituksella. Päällimmäinen mielikuva kuitenkin on, että ainakaan noissa defu-koneissa ei laskussa kuuluva tömähdys oikein ole voimakkuudeltaan samassa sarjassa muiden äänien kanssa.

 

Voisi kokeilla sitä koneen laskuäänifileä ajaa mediaplayerillä ja katsoa miten se tömähdys oikein tulee buttkickerissä silloin. Onko siinä äänifilessä vaan viivettä matalissa äänissä ensin (vrt. kumin ensikosketus asfalttiin ja sitten koneen "istunta" koko painolla laskutelineille..? Vai tuleeko se tömähdys siinä heti? Tuleeko simussa se touchdown-ääni oikeastikin viiveellä mutta sitä ei vaan huomaa niin helposti kun se ei potki persuuksille?

 

Edit: Muistui vielä mieleen, että kickerin äänisignaalia ei kannata ottaa samasta ulostulosta esim. teamspeaking tai VoxATC:n kanssa. Vai onkohan olemassa sellaisia softamixereitä, joilla voisi leikata radioliikenteen matalimmat äänet pois signaalista mutta jättää simulaattorista tulevat muut äänet ennalleen?

 

Kotiohjaamossa kannattaa joka tapauksessa jakaa äänet kahteen äänikorttiin verkkolentäessä. Kaikki moottorin ja lentokoneen ym äänet kajareista ja headsettiin sitten vain radioliikenne.

 

Tulee tässä verkkolennosta pienenä kaneettina mieleen että Tyyskän Jorma tutkassa buttkickerillä höystettynä saattaisi olla aika mieleenpainuva kokemus ;D

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee tässä verkkolennosta pienenä kaneettina mieleen että Tyyskän Jorma tutkassa buttkickerillä höystettynä saattaisi olla aika mieleenpainuva kokemus ;D

 

//T

 

"tuntuis jorma persuuksissa"  ;D liian paha tähän aikaa päivästä

 

anteeksi ot.

(en tunne enkä osoita sanomisiani sen kummemmin kehenkään)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä tuo ButtKicker kiinnitettiin myös aluksi kuskin penkkiin. Ilmeisesti penkin renkaiden ja lattiakiskon välissä on kuitenkin sen verran välystä, että tärinä siirtyi ensitestien

perusteella tähän väliin ja varsinaista tärinää ei tullut. Vain epämääräistä korkeataajuuksista surinaa (vrt. partakone).  :)

Tänään olisi tarkoitus irrottaa tuo huonekalujalka kuljettajan penkistä ja pop-niitata se suoraan penkkien väliin,

simun lattiaan. Näin toivottavasti tuo tärinä välittyy paremmin suoraan runkoon.

 

Tuohon landing-äänitiedoston muokkaamiseen riittää varmasti ihan perus äänikäsittelyohjelma, kuten Cool Edit, tms. Voihan olla, että tuossa laskeutumis-äänitiedostossa

on vaan turhaa 'häntää' alussa ja sen poisleikkaamalla tuon laskeutumisen tömähdyksen saisi osumaan paremmin kohdilleen.

 

Pystyykö FS2004:sta kaivamaan esiin yksittäisiä äänitiedostoja? Jos joku pystyisi lähettämään minulle tuon tiedoston, voisin tutkia sitä kotona.

 

Seuraava ongelma menee vähän offtopic-aihepiiriin, mutta sivuaa myös tätä kicker-keskustelua. Lisäsimme hiljattain simulaattoriin ulkonäkymän koneesta.

Tästä seurasi se, että koneen äänet poimiutuvat nyt tästä ulkonäkymästä VC cockpit-sisääänien sijaan. Ulkonäkymää klikkaamalla aktivoituu taas sisä-äänet,

mutta tallennus ei muista tätä asetusta. Tuleeko mieleen miten voisi ikkunoiduista näkymistä valita mikä säilyy tallennuksenkin jälkeen aktiivisena. Näin myös

nuo sisä-äänet säilyisivät oletuksena. Kaikki ikkunat ovat siis undock-modessa.

 

Buttkickerin osalta selviää tänään lisää.

 

p.s. tälläinen edit-ohjelma äänitiedostojen muokkaamiseen tuli vastaan:

http://www.fssoundstudio.com/

 

"Using Notepad to manually edit sound.cfg files is slow and error prone. Then you need to start FS2004 to hear your changes. FS Sound Studio lets you quickly and easily change the sounds you hear, and has a Preview mode which allows you to hear exactly what your aircraft will sound like. Hear the changes you make instantly"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä tuo ButtKicker kiinnitettiin myös aluksi kuskin penkkiin. Ilmeisesti penkin renkaiden ja lattiakiskon välissä on kuitenkin sen verran välystä, että tärinä siirtyi ensitestien

perusteella tähän väliin ja varsinaista tärinää ei tullut. Vain epämääräistä korkeataajuuksista surinaa (vrt. partakone).  :)

Tänään olisi tarkoitus irrottaa tuo huonekalujalka kuljettajan penkistä ja pop-niitata se suoraan penkkien väliin,

simun lattiaan. Näin toivottavasti tuo tärinä välittyy paremmin suoraan runkoon.

 

Kannattaa laittaa johonkin tukevamopaan kohtaan runkoa (tuliseinä tai laskutelineen vahvistettu kohta) - muuten se simun lattiapelti ym vaan notkuu ja hukkaa suuren osan värinöistä. Moottoripukista se oikeakin tärinä tulee ja fillareista laskussa. Rungon vahvojen rakenteiden kautta se värinä menee joka paikkaan minimienergialla, vrt se Aztecin runkoputki (Aztecissahan taitaa olla cessnasta poiketen putkirunkokehikko joka pitää koneen kasassa, kun taas tuo C172 on kasattu runkokaarista ja rungon pinta itsessään muodostaa sen rakenteen joka ottaa vastaan aerodynaamiset ja muut voimat..)

 

Eli johonkin sellaiseen paikkaan se päristin kiinni missä oikeassakin koneessa tulee potkua. niin rakenne kestää ja potkut välittyvät oikeaan osoitteeseen ;)

 

Pystyykö FS2004:sta kaivamaan esiin yksittäisiä äänitiedostoja? Jos joku pystyisi lähettämään minulle tuon tiedoston, voisin tutkia sitä kotona.

 

Eikös ne ole siellä aircraft-folderissa, kun joka koneella on kuitenkin omat äänet...?

 

Tuleeko mieleen miten voisi ikkunoiduista näkymistä valita mikä säilyy tallennuksenkin jälkeen aktiivisena. Näin myös

nuo sisä-äänet säilyisivät oletuksena. Kaikki ikkunat ovat siis undock-modessa.

 

Mites AutoHotkey? Sillä on meillä tehty noi EHSI:n napin painallukset simun gaugen nappeihin kun painaa iocards-inputtia, sioc tekee näppäineventin minkä toi autohotkey nappaa ja tekee hiiri-eventin. Tuo on tosi monipuolinen softa ja sillä varmasti saa aikaan eventin jolla klikkaa sopivaa ikkunaa..?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä tuo ButtKicker kiinnitettiin myös aluksi kuskin penkkiin. Ilmeisesti penkin renkaiden ja lattiakiskon välissä on kuitenkin sen verran välystä, että tärinä siirtyi ensitestien

perusteella tähän väliin ja varsinaista tärinää ei tullut. Vain epämääräistä korkeataajuuksista surinaa (vrt. partakone).  :)

Tänään olisi tarkoitus irrottaa tuo huonekalujalka kuljettajan penkistä ja pop-niitata se suoraan penkkien väliin,

simun lattiaan. Näin toivottavasti tuo tärinä välittyy paremmin suoraan runkoon.

 

Olisiko se penkin alla oleva pelti vain ollut jotenkin liian "löysä"? Jos kokeilisi väliaikaisesti laittaa kickerin johonkin penkin putkista, vaikka joutuukin vaakatasoon hetkeksi laittamaan. Kuvittelisi että penkkiin välittyvä tärinä olisi vielä pienempi, jos kickeri on penkkikiskon "väärällä"puolella. Toisaalta voihan olla, että rungon kautta tuleva kumahtelu antaisi silti paremman kokonaiselämyksen vaikka takalistossa ei niin suoraan tuntuisikaan.

 

Minulla penkki myös kuultavasti surisee, mutta tömähdykset silti tuntuvat ihan hyvin.

 

 

Tuleeko mieleen miten voisi ikkunoiduista näkymistä valita mikä säilyy tallennuksenkin jälkeen aktiivisena. Näin myös

nuo sisä-äänet säilyisivät oletuksena. Kaikki ikkunat ovat siis undock-modessa.

 

FSX:ssä ikkunan aktiivisuus valitaan .FLT tiedostossa samalla kun ikkunoiden zoomit ja suuntaukset valitaan. Ehkä FS9:ssä on joku samantapainen mahdollisuus.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä viesti on off-topic, pahoittelen.

 

FSX:ssä ikkunan aktiivisuus valitaan .FLT tiedostossa samalla kun ikkunoiden zoomit ja suuntaukset valitaan. Ehkä FS9:ssä on joku samantapainen mahdollisuus.

 

Esimerkki FS9:n FLT-tiedoston kyseisestä osiosta:

 

[Window.1]

Order=0

Active=True

Undocked=False

Maximized=False

ScreenUniCoords=0, 0, 8191, 2557

UndocCoords=0, 0, 0, 0

ViewMode=Cockpit

ViewDir=Forward

CockpitZoom=001.00

VirtualZoom=001.00

TowerZoom=008.00

TrackZoom=004.00

SpotZoom=001.00

MapZoom=011.00

SpotDirection=090.00

SpotDistance=+000315

SpotTransitionType=Roll

SpotFastTransition=False

SpotAltitude=+000003

PanHeading=360.00

PanPitch=360.00

PanBank=360.00

ChaseTarget=1

SavedViewMode=Cockpit

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli johonkin sellaiseen paikkaan se päristin kiinni missä oikeassakin koneessa tulee potkua. niin rakenne kestää ja potkut välittyvät oikeaan osoitteeseen ;)

 

Jokaisessa rungossa on todennäköisesti jossain määrin omat ominaispiirteet ja voimme tässä keskustelussa arvailla loputtomiin. Paras (yksilöllinen) ratkaisu selvinnee yksinkertaisesti laajalla testaamisella, sillä sen verran uusi juttu on vielä tämä pärisyttäminen tämänlaisella vekottimella näissä kuvioissa.

 

Tuomaksen huomio rakenteen kestämisestä on mielestäni tärkeä. Ei välttämättä se hetken tärähdys vaan tiima pitkässä juoksussa saattaa aiheuttaa ties mitä ylläreitä, nämä simut kun ovat täynnä hienomekaniikkaa ja elektroniikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testasimme sekä penkkiin, että lattiaan. Lopulta oikeilla säädöillä penkkiin kiinnitys toimi paremmin.

 

Äänitiedostoista selvisi sen verran, että käyttämämme RealAirC172 paketin laskeutumisääni on todella paljon hiljaisempi kuin esim. Flight1 172-paketin.

Ääniin pääsee onneksi suoraan käsiksi niin, että esim. F1 Cessnan paketista voi kopioida wav-muodossa laskeutumisäänen ja korvata tällä RealAirin oman tiedoston.

 

Erojakin paketeista löysin. Flight1 käyttää kolmea äänitiedostoa samaan aikaan, eli left, center ja right, kun taas RealAir-paketissa on vain kaksi eri voimakkuudella

tallennettua laskeutumisääntä (ilm. pehmeään ja ei niin pehmeään laskeutumiseen).

 

ts. tallentamalla F1 Cessnan center-touchdown äänen RealAirin alkuperäisten tiedostojen päälle saa paljon paremmat tömähdykset ulos Kickeristä.

 

CKU käyttää TSS C172 -äänipakettia, mutta tiedostot ovat korvattavissa varmaan samaan tapaan. F1 Cessnassa ei ainakaan tömähdyksissä ollut viivettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlettelin vähän, siellä pitäisi (ei ole fs:ää tässä millä tsekata) olla sound.cfg koneen hakemistossa missä riittää tutkittavaa ja tuunattavaa. :)

 

Nythän voisi kokeilla esim. audacityllä generoida ja muokkailla sopivia tosi matalia ääniä buttkickerin maksimaaliseen hyödyntämiseen (tässähän on hauskaa projektia loppuvuodeksi ;D) ja miksata niitä sitten noihin normiwaveihin mukaan... Esim. vessan pöntön veto muunnettuna tosi matalaksi saattaisi antaa aika mielenkiintoisia tärähdyksiä, tai joku norsun töräytys tms...? Tai löytyisikö googlella jotain toimivia valmiita tai tietoa aiheesta?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin yhdistää default Cessnan renkaanvingahduksen ja F1 Cessnan tömähdyksen yhdeksi stereo waviksi.

 

Carenadon C172 audiopaketti on vielä laskeutumisäänien osalta tutkimatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Audacity tosiaan on hyvä äänieditori, suosittelen: http://audacity.sourceforge.net/

 

Kokeiles kun sulla on se buttkicker, audacityllä Generate > Chirp, amplitude vaikka 1->200hz, joku kymmenen sekkaa tms, ja katso miten buttkicker reagoi eri taajuuksiin. Tuossa on muitakin äänigeneraattoreita, esim. toi "risset drum" generoi rumpusoundin jonka taajuuksia voi valita, sillä saattais kanssa saada aikaan jotain käyttökelpoista, miksailee niitä sit noihin simun ääniin mukaan..?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomaksen huomio rakenteen kestämisestä on mielestäni tärkeä. Ei välttämättä se hetken tärähdys vaan tiima pitkässä juoksussa saattaa aiheuttaa ties mitä ylläreitä, nämä simut kun ovat täynnä hienomekaniikkaa ja elektroniikkaa.

 

Juuri tämän takia asentaisin täristimen penkkiin, en runkoon. Tärkeintä on saada fiilis kohdalleen lentäjän pakalla istuvalle, rungon tärinät ja vibrat ovat mielestäni toissijaisia juttuja. Jos täristimen laittaa kiinni runkoon se tärisyttää pahemmin koko simua, ja sitä joutuu todennäköisesti pitämään kovemmalla jotta lentäjän penkkiin välityvät tärinät ovat kunnolliset. OH-IMS:n kohdalla minua huolestuttaa erityisesti runkoon asennettu tietokone, mitä se tykkää pitkäaikaisesta tärinästä...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eri laskeutumisäänien yhdistäminen Cool Editillä oli kahden minuutin juttu. Lisäsin F1 paketista tömähdyksen ja default Cessnan renkaan vingahdukset mitä taas ei F1 paketissa ole.

Kovertointi stereo-wav:ksi. Todella helppoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaa että iso osa tärinöistä tulee myös ratin ja poljinten ja kaasuvipujen kautta, siksi paasaan tuosta rungosta välittyvästä vibrasta tässä. Esim. se kerta kun OH-SIMissä oli subbari kakkoskuskin jalkatilassa jytisemässä, fiilis oli tosi aito juuri siksi että kaasua säätäessä tehonmuutos tuntui kaasukädessä samoin kuin ratissa, startatessa samoin.

 

Veikkaan että se kokonaisuus on aika tärkeä. Kannattaa varmaan simussa testatessa lentää silmät kiinni noita ja vaan "tunnustella" niitä efektejä mikä toimii itselle parhaiten, kovin subjektiivisiahan noi jutut kuitenkin on. Mutta muistan tuon subbaritestin ja sen miten häkellyttävän paljon se muistutti oikean koneen "tärinämaailmaa" ;)

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äänitiedostojen muokkaaminen osoittautuikin mutkikkaammaksi kuin oletin. FS2004:ssa osa äänitiedostoista on Aircraft-kansion alla, koneen omassa Sound-hakemistossa, mutta osa äänistä tuodaan FS2004:n pääkansion alla olevasta Sound-kansiosta, esim. cmtouch.wav (8kpl) laskeutumisääniä.

 

Ääniä ja sound.cfg tiedostoa pitää siis muokata jonkin verran, että pääsee toivottuun lopputulokseen. Itse boostasin FS2004/sound-hakemistosta löytyviä cmtouch-ääniä. Katsotaan oliko hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testissä FS2004 defu King Airilla en havainnut mitään viiveitä äänien ja ruudun tapahtumien välillä. Olisiko mahdollista että äänitiedostojen lataamiseen kuluva aika (tai joku tökkiminen) aiheuttaa viiveen? Nimittäin defu äänet ovat näköjään aika pieniä tiedostoja mutta miten on lisureiden kohdalla? Tuli vain mieleen... en edes tiedä missä kohtaa FS lataa nuo äänitiedostot muistiin... vai lataako ollenkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äänitiedostojen muokkaaminen osoittautuikin mutkikkaammaksi kuin oletin. FS2004:ssa osa äänitiedostoista on Aircraft-kansion alla, koneen omassa Sound-hakemistossa, mutta osa äänistä tuodaan FS2004:n pääkansion alla olevasta Sound-kansiosta, esim. cmtouch.wav (8kpl) laskeutumisääniä.

 

Ääniä ja sound.cfg tiedostoa pitää siis muokata jonkin verran, että pääsee toivottuun lopputulokseen. Itse boostasin FS2004/sound-hakemistosta löytyviä cmtouch-ääniä. Katsotaan oliko hyötyä.

 

Tässähän on vähän niin, että kotisimussa tehdään tavallaan omaa lisäosakonetta. Aihiona on joku kone johon tehdään custom-paneeli ja ihan samoin voisi ajatella että ääniefektejä muokataan tarpeen mukaan jne. Siinä mielessä voisi olla fiksua lisätä ne muokatut äänet custom-ääninä ko. koneeseen sen sijaan että muokkaa simun default-ääniä, pystyy backuppaamaan simun customoinnit paljon helpommin, menee kaikki kätevästi sen lentokoneen kanssa, jos vaikka joutuu päivittämään koneen ja asentamaan simun uusiksi. Eipä pääse vahingossa unohtumaan että simun omassa sounds-kansiossa olikin jotain muokattuna mikä jäi ottamatta talteen... :-)

 

SIOCillahan voi kanssa laittaa muuten noita, siellä on se IOCPSound-moduli tms millä voi fsuipc:n eventtien mukaan pistää wavia soimaan, onko kukaan kokeillut moista? Sillä voisi soitella buttkicker-spesifisiä waveja simun omien lisäksi, ja voisi koodilla sitoa ääniefektejä aika monipuolisesti eri parametreihin. Esim. turbulenssiin vähän hytinää persuuksiin jne..?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lusikka soppaan. Kiinnostaa tuo buttkicker, mutta mietityttää sen äänekkyys tai resonointi muualle kämppään ja taloon.

Mulla on nyt subbari ohjaamossa, mutta tuli vähän palautetta resonoinnista vaimolta. Mitenköhän tuo haitta kerrostalossa?

Ymmärsinkö, että tuo kicker saa ääniaalloilla eri materiaalin "ominais"värähtelemään. Miten se eroaa subbarin pörinöistä?

Saisiko sen täsmäpörisemään esim vasempaan pakaraan jos laittais kiinni vasempaan jalkaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testissä FS2004 defu King Airilla en havainnut mitään viiveitä äänien ja ruudun tapahtumien välillä. Olisiko mahdollista että äänitiedostojen lataamiseen kuluva aika (tai joku tökkiminen) aiheuttaa viiveen? Nimittäin defu äänet ovat näköjään aika pieniä tiedostoja mutta miten on lisureiden kohdalla? Tuli vain mieleen... en edes tiedä missä kohtaa FS lataa nuo äänitiedostot muistiin... vai lataako ollenkaan?

huomasin saman. Lisureiden ääni on yleensä parempilaatuista stereo wavia. FS:n omat laskeutumisäänet huonompilaatuista monoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lusikka soppaan. Kiinnostaa tuo buttkicker, mutta mietityttää sen äänekkyys tai resonointi muualle kämppään ja taloon.

Mulla on nyt subbari ohjaamossa, mutta tuli vähän palautetta resonoinnista vaimolta. Mitenköhän tuo haitta kerrostalossa?

Ymmärsinkö, että tuo kicker saa ääniaalloilla eri materiaalin "ominais"värähtelemään. Miten se eroaa subbarin pörinöistä?

Saisiko sen täsmäpörisemään esim vasempaan pakaraan jos laittais kiinni vasempaan jalkaan ;D

erona tavalliseen subiin on se että tuo ei pidä mitään ääntä. Vain tärinää. Laitteen mukana tulevasta vahvistimesta voi varmasti säätää naapuriystävälliset tasot helposti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

erona tavalliseen subiin on se että tuo ei pidä mitään ääntä. Vain tärinää. Laitteen mukana tulevasta vahvistimesta voi varmasti säätää naapuriystävälliset tasot helposti.

 

Säädöillä löytyy tosiaan varmasti hyvät tasot. Vaikka vehje itsessään ei pidä mitään ääntä, ja sen on tarkoitus äänettömästi toimia, se voi silti saada välillisesti ääntä aikaan. Joillakin säädöillä minulla penkki "soi" etenkin jos penkillä ei istu. Muistelen että museon simussa metallinen rakenne kumisi ja jyrisi kickerin ansiosta myös ihan korvin kuultavasti pitemmänkin matkan päähän.

 

Alunperin laite on suunniteltu toimistojakkaraan, jonka renkaiden kautta ei muualle varmasti pärinät pahemmin leviä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään