Guest smä

Koneenraadosta simulaattoriksi: mitä mutkia matkassa?

40 viestiä aiheessa

Kun katselee päiväuniaan simulaattoriharrastuksen etenemisestä, niin usein pitkän aikavälin visio sisältää ajatuksen ohjaamosta, joka olisi rakennettu oikeasta lentokoneen ohjaamosta tai yrittäisi olla muuten tarkka kopio sellaisesta. Viime viikonloppuna ruokin visioita istuskelemalla Tikkakoskella ilmailumuseon ohjaamoissa, ja siitä tietysti sai uutta pontta kaikenlaisiin kuvitelmiin.

 

Melko selvältä tuntuu, että jos haluan varmasti juuri tietyn konetyypin ohjaamon, niin se kannattaa rakentaa itse puusta, eikä kauhesti haaveilla juuri sopivan koneenraadon löytämisestä. Etenkin jos kyseessä olisi isompi suihkari.

 

Nyt olisin kuitenkin kiinnostunut kuulemaan ajatuksianne tästä toisesta vaihtoehdosta, jossa luulisin konetyypin määräytymisen olevan enemmän satunnainen prosessi. Romahtaako vaikkapa konehallin katto, ja mitä siellä sattuu olemaan sisällä ja mitä rikkoutuneille koneille sitten tehdään jne?

 

OH-CKU:ta ja muita projekteja on niin hyvin netissä dokumentoitu (iso kiitos siitä!) että mahdollisista rakentamiseen liittyvistä ongelmista, ratkaisuista ja tarvittavista tiedoista ja taidoista on saanut hyvän kuvan. Kaipailisin kuitenkin näkemystänne siihen vaiheeseen, jossa yritetään hankkia sopiva runko rakentelun pohjaksi.

 

Millaisia määriä Suomessa on lentokelvottomia GA-koneiden raatoja ja millaisia kanavia pitkin olisi parasta ryhtyä "tarjontaa" tutkimaan? Minkälaista hintaa raadoista pyydetään, vai maksetaanko niiden poisviemisestä? Mitä tässä hankkimisprosessissa kannattaisi erityisesti huomioida? En nyt osaa tässä vaiheessa muotoilla tarkempia kysymyksiä, mutta luulen että keskustelu ohjautuu järkeville urille ihan itsestään :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman vuoden Ilmailumuseon simulaattorin kanssa puuhanneena muutama ajatus...

 

Museon kone on siis Piper Aztec, entisessä elämässään OH-PST.

Oikean koneen rungossa on se hyvä puoli, että aidonnäköinen ohjaamo syntyy helposti. Haittapuolena on taas se ettei oikea lentokone sovellu kovin hyvin simulaattorin rakentamiseen. Jos jostain saa hankittua koneen raadon ihan ensimmäinen homma on purkaa kaikki ylimääräinen pois koneesta, ja sen jälkeen tutkailla mitä runkoon on mahdollista saada sopimaan mitä ei. Jos nyt aloittaisin itse simulaattorin rakentamisen oikean koneen runkoon, luopuisin ajatuksesta sijoittaa tekniikka runkoon. Ottaisin peltikaapin, jonka sisään tekisin kaiken alkaen tietokoneesta. Tähän kaappiin toisin kaapelit itse simulaattorilta moninapaisillakaapeleilla ja liittimillä.

 

Raadossa olisi hyvä olla kiinni mahdollisimman paljon tarpeellista, esim. ohjainjärjestlmän osia, kytkimiä, mittaripaneleita jne. Jos hankkii täysin tyhjän hylsyn, on ehkä helpompi tehdä se ulkokuori vaikka vanerista suoraan simukäyttöön suunniteltuna.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman vuoden Ilmailumuseon simulaattorin kanssa puuhanneena muutama ajatus...

 

Museon kone on siis Piper Aztec, entisessä elämässään OH-PST.

Oikean koneen rungossa on se hyvä puoli, että aidonnäköinen ohjaamo syntyy helposti. Haittapuolena on taas se ettei oikea lentokone sovellu kovin hyvin simulaattorin rakentamiseen. Jos jostain saa hankittua koneen raadon ihan ensimmäinen homma on purkaa kaikki ylimääräinen pois koneesta, ja sen jälkeen tutkailla mitä runkoon on mahdollista saada sopimaan mitä ei. Jos nyt aloittaisin itse simulaattorin rakentamisen oikean koneen runkoon, luopuisin ajatuksesta sijoittaa tekniikka runkoon. Ottaisin peltikaapin, jonka sisään tekisin kaiken alkaen tietokoneesta. Tähän kaappiin toisin kaapelit itse simulaattorilta moninapaisillakaapeleilla ja liittimillä.

 

Raadossa olisi hyvä olla kiinni mahdollisimman paljon tarpeellista, esim. ohjainjärjestlmän osia, kytkimiä, mittaripaneleita jne. Jos hankkii täysin tyhjän hylsyn, on ehkä helpompi tehdä se ulkokuori vaikka vanerista suoraan simukäyttöön suunniteltuna.

Juha

 

Kiitos Juha, nämä ovat hyvin järkeenkäypiä ideoita. Kuinka helppoa tai vaikeaa näiden raatojen löytäminen sinun käsityksesi mukaan on? Onko raadoista yleensä kerätty ohjainjärjestelmät, kytkimet ja mittaripanelit varaosiksi? Kuinka OH-PST päätyi simulaattoriksi?

 

Oho, tulipa heti monta uutta kysymysmerkkiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CKU:n tapauksessa onnekkaan epäonnisen lekohallin katon romahtamisen jälkeen me ainakin tarvitsimme virallisiin Cessna-huoltoihin

valtuutetun henkilön konetta purkamaan. Koneesta irroitettiin mittarit yms. vielä käypä tavara ja mittareihin kiinnitettiin lappu irroituspäivämäärästä

ja työn tehneestä henkilöstä. Lisäksi osion purkamiseen tarvittiin jenkkityyppiset tuuma-koon työkalut:

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Dismantling+of+the+fuselage%2C+2006+september/152_5236.JPG

 

Tiedossani on kolme runkoa Suomessa:

 

Jyväskylässä Konekorhosella käydessämme oli hallin peränurkassa C150:n mällätty runko. Kone oli muistaakseni tehnyt kaputin pohjois-Suomessa n. 5v sitten.

Joku muu saattaisi muistaa tapauksen ja jopa koneen rekisterin paremmin. (Edit: ilm. C150, OH-CBU, Oulu). Tästä soittaisin suoraan Jyväskylään.

 

Airspark Oy:llä oli ainakin vielä jokunen vuosi sitten C172 runko jota minulle tarjottiin myyntiin:

http://www.airspark.fi/

 

Runko on ollut näytteillä eri markkinoilla yms. ja on vedettävissä peräkärryllä. Tuo olisi todella hyvä simun aihio.

 

Kolmannesta rungosta on ollut kuva pari vuotta sitten täällä foorumilla. Alavuden laskuvarjokerholla on ladon seinään pultattu Cessnan runko hyppääjien harjoituskäytössä. Minun piti kysyä alunperin tuon perään, mutta sitten vastaan tuli tuo CKU:

http://www.alavudenilmailukerho.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google Maps:n Street View kuvan aikoihin näyttää edelleen olevan HD Centerillä, riprap:

 

Koneen runko ja pyrstö näkyvät aidan vieressä.  ;)

 

Heh, no niinpä näkyy.

 

Ihan vielä ei ole tässä tarkoitus hypätä raato-ostoksille. Makustelen tässä vähän asiaa tulevia vuosia silmälläpitäen. Tällä hetkellä ei ole tilan puolesta resursseja projektille mutta jahka saan sopivan autotallin ostettua talon kera, niin asia alkaa tulla enemmän ajankohtaiseksi.

 

Äkkiseltään tässä nyt muodostuu sellainen kuva, että romukoneet kunnostetaan takaisin lentokuntoon vielä melkoisten mällien jälkeen ja koneen elinkaari on näin hyvin pitkä. Sopivat aihiot/vuosikymmen olisivat siten yhden tai kahden käden sormilla laskettavissa?

 

Ilmeisesti joutuisi ikäväkseen seuraamaan ilmailuonnettomuuksia, se lienee ainoa reitti josta hylkyjä tulee. Koneet eivät vanhuuttaan kai juuri poistu käytöstä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ämarin kentällä Virossa oli joskus vuosia sitten Cessna Skymasterin (twin) runko, en tiedä onko enää ja mistä tuosta kannattaisi kysellä, mutta olisi hieno simuaihio sekin..

 

Edit: pari kuvaa, onkohan tuo vielä jossain? Saisi törkeen hienon simun kun näkis vaivaa.. :P

 

skymaster.jpg

 

skymaster2.jpg

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juha, nämä ovat hyvin järkeenkäypiä ideoita. Kuinka helppoa tai vaikeaa näiden raatojen löytäminen sinun käsityksesi mukaan on? Onko raadoista yleensä kerätty ohjainjärjestelmät, kytkimet ja mittaripanelit varaosiksi? Kuinka OH-PST päätyi simulaattoriksi?

 

Tuossa on jo tullutkin vastauksia raadoista, mutta sanoisin aihion löytymisen olevan kiinni aktiivisuudesta ja onnesta. Se mitä raadoista on purettu pois riippuu varmasti myös paljon siitä mikä on johtanut koneen hylkäämisen. CKU:n tapauksessa kaikki irtilähtevä lähti hyötykäyttöön mekaanikon irroittamana, PST oli käytännössä hylätty sellaisenaan.

 

OH-PST kärsi laskuvaurion Virossa koululennolla käsittääkseni 1990-luvun lopulla. Runko on katkaistu 2000-luvun puolivälin tienoilla. Kun museo alkoi etsimään simuaihiota yhtenä vaihtoehtona kartoitettiin Malmilla paloharjoituskäytössä(?) olevan Cessna 400:n rungon tilannetta. Tässä yhteydessä törmättiin sitten PST:n runkoon, ja museo teki diilin rungon omistajan kanssa.

 

Jos hankkii esim. pakkolaskun tehneen rungon, kannattaa varautua isoihin töihin pelkästään vaurioiden korjaamisessa. Aztecissa on käytännössä koko rungon alaosa tehty uudelleen. Siipisalosta taaksepäin rungon pohja oli niin pahasti vaurioitunut etei siitä saanut kalua. Aikani pähkäiltyä, sahasin koko rungon alaosan pois, ja tein alumiinipellistä uuden kotelomaisen rakenteen.

 

Oletko tulossa kotiohjaamotapaamiseen 9.4 museolle? Jos pääset paikalle, niin ihmetellään Aztecia enemmän ja samalla voit jutella O-P:n kanssa CKU:sta.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitokset kaikille ajatuksista ja nyt tarjolla olevista runkoesimerkeistä. Näistä on varmasti apua suunnitelmieni hahmottelussa kun mietin mikä on realistista ja mikä taas ei. Raatoja näyttää olevan sen verran vähän tarjolla, että luultavasti päätös raatoprojektiin lähtemisestä pitäisi saada ensin tehtyä, vaikka ei olisi sijoituspaikkaakaan vielä tarkasti tiedossa. Paikan löytäminen lienee helpompaa kuin sopivan raadon. Näin voisi sopivan bongatessaan tehdä raatokaupat ja vuokrata välivaraston kunnes sijoituspaikka on tiedossa.

 

 

Oletko tulossa kotiohjaamotapaamiseen 9.4 museolle? Jos pääset paikalle, niin ihmetellään Aztecia enemmän ja samalla voit jutella O-P:n kanssa CKU:sta.

Juha

 

Osallistuminen on vielä epävarmaa, mutta intoa olisi kyllä kovasti. Alunperin ajattelin, että olisin tuonut Cessnan penkin+saitekin polkimet+buttkickerin+hotas warthogin kokeiltavaksi, mutta lapsenhoitovuoro nyt heikentää näitä mahdollisuuksia. Tutkiskelen tässä mahdollisuutta tulla käväisemään lapsi kainalossa. Siinä tapauksessa voisin pistää buttkickerin reppuun, senhän voi hetkessä ruuvata melkein mihin penkkiin tahansa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha, Guuggel löysi hienoja vintage-kuvia OH-PST:stä:  :)

http://www.oy-reg.dk/register/1032.html

 

Tässä muuten vielä kuva Alavuden rungosta. Kysyin huvikseni tuon perään:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Voisikos tänne kotiohjaamot-palstan alle laittaa uuden pysyvän otsikon missä haetaan/ostetaan käytöstä poistettuja runkoja.Näin voitais saada lisää simurunkoja ennen turhaa romutusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun kerhollemme tulikin Diamondi oikeaksi koneeksi, niin ei tarvinne pimitellä enää omana tietonani.

 

Joensuun hallissa lymyää kaksi särkynyttä konetta. Toinen on C188 AgTruck (siivet ainakin rikki) ja toinen on C182 (OH-SIA, siivet ja runko ottanut osumaa).

Kannattaa varmaan kysellä infoa Joen Serviceltä. http://www.joenservice.com/index.html

 

Yleensäkin näitä romuttuneita koneita kannattanee kysellä huoltavilta firmoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Harrille tiedosta! (löytyykö rungoista kuvia?)

 

Näitä simu-runkoja kysellään täällä melko usein joten nyt kyllä kannattaisi toimia, jos rungon meinaa hankkia. Näitä kun ei tule ihan joka päivä (tai edes vuosi) vastaan.

 

edit: Kyseessä ilm. tämä kone?

http://www.airpics.com/photos/132587

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla kuvia tarttunut kennolle.

Yritän muistaa napsasta, kunhan käyn kentällä.

 

Kyseessä on juuri tuo kone. Tehnyt "kolmipistelaskun" veteen (spinneri eka, sit tuulilasi, ja lopuks beacon).

Kuulemani perusteella runko on vaurioitunut siten, että sen korjaus lentokelpoiseksi maksaisi suunnilleen saman kuin uusi kone. Ulkoisesti runko on kuitenkin hyvin siisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun kerhollemme tulikin Diamondi oikeaksi koneeksi, niin ei tarvinne pimitellä enää omana tietonani.

 

Mitämitämitä?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etkönää ny naamasta tunnistanu, että minähän siinä DA20:n puikoissa olin tuolta wings viewistä?  ;)

 

No joo kyllä toki molemmat teidän tunnistin, mutta ei siinä lukenut, että JIK(?) on tuollaisen hankkinut  ::) Joko se on Suomessa ja mitä tunnusta se tottelee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ämarin kentällä Virossa oli joskus vuosia sitten Cessna Skymasterin (twin) runko, en tiedä onko enää ja mistä tuosta kannattaisi kysellä, mutta olisi hieno simuaihio sekin..

 

Edit: pari kuvaa, onkohan tuo vielä jossain? Saisi törkeen hienon simun kun näkis vaivaa.. :P

 

//T

Oliko tähän yhteystietoja?  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Harrille tiedosta! (löytyykö rungoista kuvia?)

 

Näitä simu-runkoja kysellään täällä melko usein joten nyt kyllä kannattaisi toimia, jos rungon meinaa hankkia. Näitä kun ei tule ihan joka päivä (tai edes vuosi) vastaan.

 

edit: Kyseessä ilm. tämä kone?

http://www.airpics.com/photos/132587

 

Kuvia molemmista kandidaateista.

Ensin ahtaassa rakosessa otettu kuva C182:sta

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vähän erikoisempi simukoneeksi olis C188

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ylempi OH-SIA on kyllä tosi herkku aihio simulle. Toivottavasti joku 'korjaa' sen pois. Tuossa välttyisi suurimmalta osin rungon korjaustöiltä.  :thmbup:

 

(Alavuden runko ei ole myynnissä).  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisältäkin aika siistissä kuosissa. Mittarit napsittu pois, mutta esim penkit on paikoillaan. Siitä vaan soittelemaan ja shoppailemaan ;)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, lisäksi näyttää olevan penkit, tuulilasi, ikkunat, ohjaimet, polkimet (kai) ja ratit, kaasut yms. tosi tärkeät osat paikallaan.  :P

Ihme on jos ei tästä tule tappelu.  Erityisen hieno tuo on siksi, että siinä on koko ohjaamo ehjänä eli myös takapenkin voisi säilyttää. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään