Guest Lauri FIN918

Mikä on paras lisärikone?

16 viestiä aiheessa

Moro!

 

Oon uuden koneen tarpeessa, joten sanokaas tänne parhaat/paras lisärikone ;).

Koneen täytyis olla täysin, tai ainakin melkein täysin mallinnettu :thmbup:.

Mielellää moottorikone :P.

 

-Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites toi concorde ;D. Onko siinä ihan normaali FMC?

 

EDIT: Entäs sitte noista Airbus 321 koosta pienempii?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites toi concorde ;D. Onko siinä ihan normaali FMC?

 

Voin sanoa, että toi Concorde on aikas haastava peli - ainakin kuulemani mukaan.  :) Ja ei, siinä ei tietääkseni ole FMC:tä, vaan reittipisteet syötetään INS:ään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinsiis. Concordessahan ei todellakaan ole mitään nykypäivän state-of-the-art mittareita, vaan kaikki on "höyrymittareita" ja kelloja. Ja vipuja riittää väänneltäväksi ;D Ainoat digitaaliset mittarit lienevät DME ja TCAS. Navigointi tuolla hoidetaan INS:llä (Inertial Navigation System). Tämä on siis laite johon syötät koordinaatteina alussa senhetkisen sijaintisi, sitten se alignoituu (kestää n.10min) jonka jälkeen se sitten tietää missä olet. Sinne sitten syötetään niitä reittipisteitä (pelkkinä koordinaatteina luonnollisesti). Näitä mahtuu laitteeseen maksimissaan 9 kerrallaan. Sitä mukaan kun päästään reitillä eteenpäin niin niitä pitää sinne sitten päivitellä, koska muuten kone kääntyy takaisin. Tuo INS tarkkuus sitten heikkenee ajan myötä, että sille pitää tehdä ns. DME updateja silloin tällöin. SID/STAR lentäminen sitten hoidetaan VOR/DME ja HSI (huom, ei EHSI vaan HSI ;) ) laitteistolla. RNAV tulo- ja lähtöreittejä ei sitten tuolla lennetä. Samaten RVSM ilmatilaan (FL285 - FL410) ei tuolla ole perjaatteessa asiaa. Mitähän vielä... TOD (D&D (Decend and deceleration point)) pitää luonnollisesti määritellä itse. Mukana tulee kohtuu hyvät taulukot asian hoitamiseen. Sitten tuossa on kaikkea muuta pikku jäynää mutta siitä saa multa vaikka privalla tai mesellä lisäinfoa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsot tsot :P

 

INS eikä IRS tiedä koneen sijainnista juuri mitään. Sinne syötetään lähtöpaikka ja INS sitten mekaanisilla hyrrillä mittaa koneen kiihtyvyyksiä ja laskee siitä sijainninmuutosta ja missä se INS luulee olevansa. IRS:ssä tämä on hoidettu laserhyrrillä.

 

(nusnus)

Noniin jos halutaan pilkkua ruveta viilaamaan niin näinhän se menee... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PMDG-tuotokset ovat yleensä hyviä. Flight 1 ATR ja Digital Aviation Piper Cheyenne & Fokker 70/100 ovat hyviä. Aeroworxin King Air on hyvä. Wilco&Feeltheren Embraerit E-jets ja Regional jets ovat myös melko hyviä tuotoksia, niistä erityismainintana tuo Embraer regional jets. PMDG:n, Digital Aviation ja Flight1:n tuotokset ovat parhaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään