Tuomas Kuosmanen

korkeusperäsintrimmin pohdintaa...

9 viestiä aiheessa

Olen pohtinut miten tuohon OH-TWN:iin tekisi korkeusperäsintrimmin. Tästä tulee aika pitkä pohdinta joka vaatinee hiukan aiheen tuntemusta ja aivojumppaa.

 

Siinähän on pilotin käsillä sauvassa "sähkötrimmin" kytkin (ees-taas) ja sen lisäksi perinteinen trimmipyörä kaasukonsolin kyljessä, sekä sen vieressä trimmin indikaattori josta sen hetkisen trimmin asennon näkee. Tämä on tähän asti ihan helppoa: Sauvan kytkimet joystickin nappeina ja simusta assignmenttia kehiin. Trimmipyörä onkin jo encoderilla kytketty iocardsiin ja säätää simun trimmimuuttujaa SIOC-koodilla. Ja indikaattori tulee servolla, nyt se on ruudulla oleva gauge mutta vastaa käytännössä ihan samaa asiaa. Homma toimii, tällä hetkellä vain tuo sauvan trimminapit on kytkemättä.

 

OH-SIM:issähän on toteutettu taas yksi ainakin omasta mielestäni erittäin tärkeä asia: mahdollisuus trimmata korkeusperäsimen ohjainvoimat pois: Esim. hidaslentoon trimmaushan hoituu niin, että ensin vedetään sauvasta koneen nokkaa ylös (ja tietty säädetään tehot ym että lentokorkeus ei muutu) ja kun haluttu nopeus on saavutettu, tilanne on sellainen että hauis tekee töitä ja vetää sauvasta mutta kone lentää suoraan. Tämä käy tietty hankalaksi pitkän päälle ja myös vaikeuttaa ohjausherkkyyttä kun ohjainvoimat ovat isoja; on hankalaa tehdä pieniä korjausliikkeitä kun pitää vetää samalla monen kilon painoa kohti napaa. Trimmipyörästä ruuvaamalla kevityslaippa korkeusperäsimessä saa aikaan sen, että vedon tarve vähenee ja lopulta sauva pysyy juuri halutulla kohdalla itsestään jopa kädet irti siitä. Tässä on lihasmuistin/aistin kannalta erittäin tärkeä pointti joka vaikuttaa paljon simulla lentämisen "fiilikseen": "selkäytimellä tuntee" ohjatessa, missä kohdassa trimmi on suunnilleen, ja myös sen, josko esim. lähestymisessä joutuu "työntämään" tai "vetämään" vai onko trimmi kohdallaan ja kone nätisti liu'ussa. Tätä voi tulla MIK:issä OH-SIM:illä testaamaan, se toimii aika mainiosti. OH-SIM:in toteutuksessa ei kosketa ollenkaan simun omaan trimmimuuttujaan, se on aina keskellä, trimmi on täysin mekaaninen ja vaikuttaa siihen mihin kohtaan jouset keskittävät "korkeusperäsimen" ja siten se tietty trimmaa koska ohjain liikkuu. Eli härveli pelaa kuin oikea lentokone tavallaan. Tästä johtuen trimmipyörää ei ole, eikä autopilottia ole välttämättä ihan helppo kytkeä tuohon, koska simun omaa trimmiä säätäessä meillä onkin yhtäkkiä kaksi "versiota" korkeusperäsintrimmistä vaikuttamassa lentotilaan. En tiedä miten tuo toimisi käytännössä. Tai ehkä tuossa ei käytännössä ole sen kummempaa ongelmaa..?

 

Nythän TWN on monessa ollut SIM:in "testipenkki" jossa olen tehnyt ensin prototyypin ideasta joka on toteutettu aikanaan OH-SIM:iin, ja siinä on siksi mekanismi olemassa tuollaisen trimmin tunnon toteuttamiseen, se vain on tällä hetkellä "kylmänä" ja moottoriin ei ole vedetty johtoja. Mutta TWN:iin on tulossa autopilotti ja siinä on jo trimmipyörä ja se halutaan pitää toiminnassa.

 

Tarkoitus tässä on yhdistää nämä kaksi maailma keskenään. Jos pysytte vielä kärryillä, keksin itse ainakin sellaisen ongelman, että sähkötrimmihän nyt säätää korkeusperäsinpotentiometrin asetusta, koska sauva liikkuu. Mutta samalla myös simun "oma" trimmimuuttuja liikkuu, eli meillä on tuo ylläolevan kaltainen kaksoiskytkentä: trimmaat nokkaa ylös, jolloin simun trimmi nostaa nokkaa ja moottori säätää mekaanista trimmiä joka myös nostaa nokkaa. Ajattelin josko tuon voisi tehdä niin, että SIOC:illa tai LUA:lla muokkaisi simun korkeusperäsinpotentiometrin skaalaa jotenkin niin että se kompensoisi pois tuon mekaanisen trimmin "ajomatkan" vaikutuksen ohjaimen liikkeeseen. Eli, simusta katsoen sauva pysyy paikallaan, vaikka oikeasti se liikkuukin trimmatessa..?

 

Vai onko tuossa mitään tolkkua? Onko kukaan tehnyt primääriohjainpintoja SIOC:illa tai LUA:lla, riittääkö siihen fsuipc:n nopeus? Vai saako tässä lopullisesti sekopääsäätäjän maineen jos sellaista ei vielä ole tullut?  ???

 

Kysyy nimimerkki pohdiskelija...  8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koodasin alunperin kaimalle aileronit ja elevatorit SIOCilla. toimi oikein hyvin, eli performanssissa ei ongelmaa tule..

Saakos tuon ratkaistua jotenkin allaolevan koodin tapaan.. En tosin kokeillut toimivuutta mutta ensimmäinen ajatus ois näin:

 

V0.2:

>
Var 0001, name FLT_ELEVATOR, Link USB_ANALOGIC, Input 1, PosL 110, PosC 150, PosR 190	//elevator arvo ohjaimelta 0-255
{
  L0 = &FS_ELEV_TRIM + 16383 // trimmin keskikohta nollasta 16383:ksi
  L0 = L0 / 128 //muokataan trimmi ohjainarvon kans samaan skaalaan
  L0 = &FLT_ELEVATOR - &L1 // otetaan trimmi huomioon. jos arvot on samat niin lähetetään simulle 0 -> trimmissä
  // tähän väliin voi rakentaa jotain vertailua jos haluaa että esim autopilot kytkeytyy irti kun ohjainta revitään kunnolla 
  L0 = L0 * 128 // tulos simun skaalaan
  L0 = L0 - 16383 // ja keskikohta nollaan
  &FS_ELEVATOR = L0
}

Var 0002, name FS_ELEV_TRIM, Link FSUIPC_INOUT, Offset $0BBE, Length 2, Type 1 // simun oma trimmi -16383 to +16383
{
  // tähän väliin ohjaimen liikutus kun trimmi liikkuu...servo pyörimään?
}

Var 0003, name FS_ELEVATOR, Link FSUIPC_INOUT, Offset $0BB2, Length 2, Type 1 // simun oma elevator -16383 to +16383

 

EDIT: jotain alkua tosta. logiikka pitää tarkistaa ja varmaan lisätä viel jotain..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos jalostaisi tuota OH-SIM toteutusta, siten että sähkötrimmin ja sähköporakoneen sijaan käyttäisi trimmipyörää mekaanisesti. Vaijerin ja sopivien hammasrattaiden avulla välittäisi liikkeen trimmipyörästä kelkkaan, jonka avulla ohjaussauvan asento / kireys muuttuu.

 

Tässä toteutuksessa ei kajota simulaattorin trimmiarvioihin millään tavalla, joten autopilotin toteuttaminen olisi iso kymysmerkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni, jep jotain tuollaista. Tuo olisi hyvä feature tosiaan että jos ohjaa vastaan, autopilotti putoaa pois.

 

Varmaan releillä ajetaan tuota moottoria sitten aikanaan kun ehditään, meillä tais olla usb relays -korttikin, toisaalta releen voinee kytkeä ledi-outputtiin ihan OK myös.

 

Pitää vaan kytkeä nuo kaikki härpäkkeet ensin ja sitten kokeilla erilaisia koodeja.

 

// Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en noista teidän kokeneempien ohjaamorakentajien koodeista ymmärrä puoliakaan, mutta olen myös paljon pohdiskellut vähän samanlaisen projektin toteutusta. Nimittäin, miten toteuttaa ATR:n ohjaussysteemi autopilotteineen ja vielä siten, että ohjainvoimat voisi trimmata pois. Homma eroaa Tuomaksen projektista ilmeisesti lähinnä vain siten, että ATR:ssä ei ole lainkaan käsinpyöriteltävää trimmipyörää, vaan trimmien ohjaus tapahtuu ainoastaan sähköisesti kytkimillä?

 

Kun nyt puhutaan ohjainvoimien pois trimmaamisesta, on simun trimmit jätettävä ihan ensimmäiseksi rauhaan. Ohjainvoimien simuloimista vartenhan täytyy rakentaa joka akselille jonkinlainen, ehkä jousi- tai painovoimakuormitteinen, säädettävä keskityssysteemi, jolloin ohjaimien keskityskohtaa pystytään muuttamaan sähkömoottoreilla. Tähän asti kaikki on suht helppoa, mutta kun tähän lisätään vielä autopilotti, niin pitääkin jo vähän miettiä. Simun oma autopilotti ei tule kysymykseen, sillä se ohjaa konetta trimmeillä, mikä siis on ohjainvoimien kannalta huono juttu. Oikeassa elämässähän ATR:n autopilotti ohjaa suoraan yoken ja polkimien akseleita, ja lisäksi trimmaa automaattisesti korkeusperäsimen ohjainvoimat pois. Ainakin tässä minun tapauksessani ainoaksi toimivaksi vaihtoehdoksi jäänee siis simun oman autopilotin korvaaminen jollakin kokonaan erillisellä, edistykseellisemmällä autopilottisoftalla, joka ohjaisi simusta saatujen paikka- ja nopeus ym. tietojen perusteella sähkömoottoreilla kaikkia kolmea akselia suoraan. Eli siis simun omat trimmit ja autopilotti jätettäisiin kokonaan väliin ja ohjainkomennot välittyisivät simulaattorille kuten käsin lennettäessä, eli aivan kuten oikeastikin! Sitä en kyllä tiedä, mistä tuollaisen autopilottisoftan saisi, vai saako mistään.

 

Tällaista pohdiskelua täällä. 8)

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

.... Sitä en kyllä tiedä, mistä tuollaisen autopilottisoftan saisi, vai saako mistään.

 

Tällaista pohdiskelua täällä. 8)

 

Oskari

 

No nyt kun sanoit, niin SIOC:llahan voi koodata vaikka ja mitä! :) Olisi ainakin mielenkiintoinen projekti yrittää saada systeemistä stabiili.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En mä tiedä onko ne trimmit mikään ongelma, eikös simu ohjaa trimmillä pienet muutokset ja tarvittaessa myös ohjainpoikkeutuksella isommat, fsuipc:n sdk:ssa oli jotain autopilottiasiaa, kannattaa tsekata ne ekana.

 

Mitenkäs sen oman autopilotin yhdistäminen atr:n avioniikkaan, saattaa olla haasteellista..? Riippunee siitä lisäosakoneestakin varmasti.

 

Tuollai OH-SIMissä trimmi toimii itsenäisesti simusta erillään, mutta uskoisin että tuon homman saa toimiman noin että ottaa kaikki FS:n trimmimuuttujan kautta ja kompensoi sitten koodilla trimmin takia siirtyneet ohjainten "nollakohdat" pois, jos se on ongelma käytännössä, paha sanoa ennen käytännön kokeilua.

 

Sähkötrimmille voisi tehdä kanssa kytkimen (heh, breikkeri eli sulake tietty olisi looginen) jolla sen voisi koodissa kytkeä pois päältä haluttaessa, se pora pitää näet infernaalista meteliä, ja nythän niitä on samassa huoneessa kerholla kohta kaksi... :P Voisi tietty miettiä saisiko sitä jollain koteloinnilla vaimennettua..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt kun sanoit, niin SIOC:llahan voi koodata vaikka ja mitä! Olisi ainakin mielenkiintoinen projekti yrittää saada systeemistä stabiili.

Minä en tuota SIOC:a osaa, mutta hyvinkin mahdollista. Periaatteessa tarvittavien ohjainpoikkeutuksien laskemiseen kykenevän autopilotin voisi kai tehdä jopa XML-gaugena näyttöruutuineen päivineen, mutta sen laskemien tietojen saanti ulos simulaattoristakaan ei taida kovin yksinkertaista, saati sitten niille ohjainmoottoreille asti... ::)

 

Mitenkäs sen oman autopilotin yhdistäminen atr:n avioniikkaan, saattaa olla haasteellista..? Riippunee siitä lisäosakoneestakin varmasti.

Juu, varmaan tulee olemaan haasteita, tuossa AP-MCDU-EFIS-EHSI-akselilla pähkäilyä tulee riittämään... Täytyy vain lohduttautua sillä, että ei tämän ole tarkoitus helppoa ollakaan. :laugh: Kun tää mun juttu ei kuitenkaan ole tän päivän eikä huomisen projekti, vaan ihan haaveasteella vielä, niin en ole sen tarkemmin miettinyt, minkä lisäosan päälle tuo kannattaisi ylipäätään tehdä. Tietysti F1 ATR on järjestelmämallinnokseltaan edelleen se ykkönen, mutta silläkin vaan alkaa olla jo ikää, ja kuinka paljon sitä sen järjestelmämallinnusta pystyy todellisuudessa sitten käyttämään hyväksi kotiohjaamossa...

 

Oskari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään