Antti Toivanen

Muuttuva kitkakerroin simulaattoriin

10 viestiä aiheessa

Sarjassamme “käytännönhyöty kyseenalainen, mutta kokeillaan nyt silti...” on taas tehty uusia innovaatioita. Koodailimme Malmin ilmailukerhon uuteen OH-TWN -simulaattoriin varvasjarrujen toimintaa kun keksimme, että jarrutustehohan voisi muuttua sääolosuhteiden mukaan. Päädyimme mallintamaan kitkakerrointa lämpötilan ja sademäärän funktiona, koska ne ovat sopivan yksinkertaisia suoraan FS:stä luettavia muuttujia. Kehityksen lopputuloksena syntyi kitkakerroinmatriisi, joka ei varmastikaan täysin vastaavaa reaalimaailmaa, mutta on toivottavasti ainakin sinnepäin :)

 

OH-TWNBrakingaction.jpg

 

Muistaakseni joku MD-80 lisäosa on myös mallintanut kitkakerrointa simulaattorissa aiemmin, mutta muuten kyseessä pitäisi olla jotain “uutta ja ihmeellistä” simumaailmassa :-) Koelentelimme eilen simua huonoilla kitkakertoimilla ja lopputulos oli aika hauska. Jarrutusmatkat pitenivät säätilan heikentyessä, ja myös rullailusta tuli haastavampaa. Maltillinen rullausvauhti alkoi yhtäkkiä olla tärkeää myös simulaattorissa, koska muuten härveli “liukui” rullaustieltä hyvin nopeasti ulos :D

 

Jos joku muukin haluaa kokeilla kitkakertoimen mallinnusta, niin vaatimuksina on vain rekisteröity FSUIPC, SIOC:n asentaminen ja yhteensä noin 3 minuutin säätö. Kommentteja koko kitkakerroinmallinnuksen järkevyydestä saa myös heittää, ja jos jollain on näkemystä kitkakerroinmatriisin parantamiseen, niin iteroimme sitä mielellämme realistisempaan suuntaan.

 

MIK:n simulaattoritiimin puolesta,

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Project Tupolevin 154:ssa on käytössä kitkakerroinmallinnus.

 

Tiedätkö onko tästä heidän toteutuksestaan jotain tarkempaa lisäinfoa (englannin kielellä) jossain? Konepaketin manuaalista en nopealla silmäilyllä löytänyt edes mainintaa.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Project Tupolevin 154:ssa on käytössä kitkakerroinmallinnus.

Realistisimman kuvan tuosta kitkasta saa täältä:

http://www.finlex.fi/data/normit/5324-AGM3_10.pdf

Siellähän on ilmailussa käytössä olevat myyn arvot jotka on riippuvaisia niin monesta tekijästä ettei niitä kannattane edes yrittää mallintaa:

-0,40 tai sitä suurempi Hyvä 5

-0,39 - 0,36 Keskinkertaista parempi 4

-0,35 - 0,30 Keskinkertainen 3

-0,29 - 0,26 Keskinkertaista huonompi 2

-0,25 tai sitä pienempi Huono 1

Mutta lämpötila vaikuttaa niin kuten tieliikenteessäkin jotta nollankelillä kitkat on huonoimmillaan (esim. 0,20-0,30)  ja pakkasen kiristyessä kitka paraneen vaikka pinta ois jäässä. "Normaali" talvikeli on usein välillä 0,30-0,40 jne.

Jarrutustehoja vuosikymmeniä mitannut:

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Realistisimman kuvan tuosta kitkasta saa täältä:

http://www.finlex.fi/data/normit/5324-AGM3_10.pdf

Siellähän on ilmailussa käytössä olevat myyn arvot jotka on riippuvaisia niin monesta tekijästä ettei niitä kannattane edes yrittää mallintaa:

 

Kiitoksia, tämä pdf oli mielenkiintoista luettavaa.

 

Mallinsimme huonoimmat kitkat juuri nollakelin vallitessa, eli oikein meni :) Koelentojen perusteella kitkakerroin 0,5 on kuitenkin alhaisin järkevä arvo simulaattorissa, ennen kuin pysähtymisestä tulee ihan mahdotonta. Näin ollen kitkakertoimen absoluuttisia arvoja on ruuvattu aika lailla ylöspäin, mutta yritetty suhteuttaa ne kuitenkin oikealla tavalla toisiinsa.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia, tämä pdf oli mielenkiintoista luettavaa.

Mallinsimme huonoimmat kitkat juuri nollakelin vallitessa, eli oikein meni :) Koelentojen perusteella kitkakerroin 0,5 on kuitenkin alhaisin järkevä arvo simulaattorissa, ennen kuin pysähtymisestä tulee ihan mahdotonta. Näin ollen kitkakertoimen absoluuttisia arvoja on ruuvattu aika lailla ylöspäin, mutta yritetty suhteuttaa ne kuitenkin oikealla tavalla toisiinsa.

Antti

Kyllä tuolla varmaan toimii eikä kannatakkaan kai tehdä asiaa liian monimutkaiseksi. Oikiassa elämässä kitkaan vaikuttavia tekijöitä on aivan liikaa simuloitavaksi.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onko tietoa, toimiiko esim Level-D tai PMDG:n koneiden autobraken kanssa vai pelkällä manuaalijarrutuksella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillä säädöillä ainoastaan manuaalijarrutuksella. Ideana on siis se, että jarrun painaminen otetaan pois simulaattorin näppäinkomennoista, ja laitetaan kiertämään FSUIPC:n avustuksella SIOC-ohjelmakoodin kautta. SIOC-ohjelmakoodilla sitten toteutetaan jarrun painaminen simulaattorissa, mutta simulaattorille lähetettävää jarrutuksen voimakkuutta rajoitetaan sääolosuhteiden mukaan, eli simuloidaan heikentynyttä jarrutustehoa.

 

Lisäosakoneiden autobrake vaikuttanee suoraan simulaattorin jarrutusmuuttujaan, jolloin siihen väliin ei pysty laittamaan SIOC-koodia. Tietysti jos gaugen xml-koodista löytää autobraken lähettämän jarrutusoffsetin ja vaihtaa sen joksikin toiseksi, niin sittenhän se toimisi :)

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään