Jouka Ahponen

FS2004: Kuu kadoksissa

9 viestiä aiheessa

En ole paljoa ennen kiinnittänyn huomiota simulaatorissa onko kuuta vai ei. Nyt kuitenkin kun olen nähnyt foorumilla hienoja kuvia joissa lentokone on kuuta vasten, päätin mennä tutkimaan missäs se minun simuni kuu sitten on. Hetken pimeän Helsingin yllä pyörittyäni en nähnyt kuusta pienintä vilaustakaan, vain tähtiä näkyi taivas täynnä. Minulla on Active sky 6,5 ja sieltä Active Sky graphichs ohjelmasta "moon" kohdassa ruksi, ja sen jälkeen siinä lukee  "Moon 1 High". Mikäs siinä sitten on kun kuuta ei simussa vain näy.

E: Nyt löytyi kuu. Taisi olla vain siitä kiinni mihin aikaan katsoo tavivaalle. Se on vain hyvin pieni piste siellä taivaalla tosin. Onko jotain tekstuureita joilla saisi kuuta hieman isommaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tekstuurien vaihtaminen tarkempiin ei vaikuta kuun kokoon mitenkään, vaan se määritellään simun juuresta löytyvästä suneffect.cfg-tiedostosta, kohdassa [general], rivillä Moonsize=. Oliskohan sulla mahdollisesti joku kuun oikeankokoiseksi muuttava asetus tjsp. päällä, sillä ainakin FSX:ssä tuo oletusarvo 2072 antaa kuulle yli 3,5-kertaisen halkaisijan verrattuna oikeaan elämään...

suneffect.cfg:

[general]

SunSize=900

MoonSize=2072

SunTexture="sun.bmp"

LensFlareCount="10"

RenderCorona="1"

RenderGlow="1"

RenderMoonCorona="1"

Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsoin tuon tiedoston ja sieltä löytyi juuri tuo oletusarvo 2072. Koitan että vaikuttaako lukeman muuttaminen kuun kokoon mitenkään.

E:Eipä näyttänyt vaikuttavan. Kuitenkin kyllähän tuo nykyinenkin kuu kelpaa. Tosin ihmettelen, että kuuluko tuohon HD pakettiin myös täysikuu, sillä tänä yönähän semmoneine sattuu taivaalla möllöttämään, mutta jos simusta laittaa 21 Dec 2010 ja vaikka klo 23:00 näkyy kuusta hieman yli puolet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosin ihmettelen, että kuuluko tuohon HD pakettiin myös täysikuu, sillä tänä yönähän semmoneine sattuu taivaalla möllöttämään, mutta jos simusta laittaa 21 Dec 2010 ja vaikka klo 23:00 näkyy kuusta hieman yli puolet.

Lensithän suomessa? Lataa mun tekemät kuutekstuurit. Ne on FSX:n mutta luulis toimivan fs9:ssä kanssa. Muuta tiedoston nimet tarvittaessa.

http://www.paste.fi/file/12857809091147

tai

http://www.paste.fi/file/12854058261125

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis ihan helsingin yllä lentelin. Kokeilen noita sinun antamiasi tekstuureita.

E: Eivät käyneet simuun ainakaan ihan suoraan. Näkyi vaan se kuun heijastus eli siis moonglow tiedostot toimivat. kuitenkaan itse kuuta ei näkynyt. En hirveästi itse jaksaisi alkaa tiedostojen nimiä muuttamaan, tämä kuitenkin sen verran pieni haitta. Jos joku osaa niin teitysti mielelläni otan vastaan  :thmbup:.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsoin tuon tiedoston ja sieltä löytyi juuri tuo oletusarvo 2072. Koitan että vaikuttaako lukeman muuttaminen kuun kokoon mitenkään.

E:Eipä näyttänyt vaikuttavan. Kuitenkin kyllähän tuo nykyinenkin kuu kelpaa.

Katos joo, ei näköjään vaikutakkaan. Jostain olen kuitenkin tuollaisen vinkin saanut, että tuota arvoa rukkaamalla kuun koko muuttuu...

Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Fsx:ssä kuun koko muuttuu pienemmäksi jos fsx.cfg:stä muuttaa kohdan "Wide view aspect=false" muotoon "True". Silloin kuva muuttuu ns. laajakulmaksi mikä vastaa hyvin pitkälti samaa, kun muuttaisi zoomin arvoon 0.70 tms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään