Guest Miettinen

Kuinka päästä lentämään oikealla simulaattorilla?

21 viestiä aiheessa

Iltoja!

 

Tässä on jo tovin aikaa tullut haaveiltua ajatuksesta, että pääsisi hyppäämään oikean simulaattorin kyytiin. Lähinnä liikennelentokoneet kiinnostavat. Esimerkiksi Finnairilta näitä löytyy, mutta ovatko ainoastaan kaupalliseen tarkoitukseen, vai järjestävätkö joskus mahdollisuuksia ihan tavalliselle kadun tallaajille? Haaveena ois erityisesti päästä lentämään Md-80 tyypin konetta, joka ilmeisesti Finskilläki vielä simulaattorin on(?). Taitaa jenkkilässä olla seuraavat :)

 

Myös kokemuksia ois mukava kuulla, jos on päässy joskus sattumalta jotakin simulaattoria testaamaan!

 

Ruotsissa oli ilmeisesti jokin Dc-10 simulaattori jossakin museossa. Ilmesesti sielä työskentelee myös suomalaisia/suomalainen?

Myös tästä paikasta olisi mielenkiintoista kuulla lisää!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairille aika mahdoton päästä, ellei satu tuntemaan työntekijää tuolta koulutus puolelta, koska lähes kaikki simulaattorit taitaa olla lähes 24/7 kaupallisessa käytössä lentoyhtiöille. Joskus Finnairilla taisi olla mahdollisuus päästä kokeilemaan simulaattoria Finnair Plus -pisteillä (en tiedä onko enään tuota mahdollisuutta).

 

Muistaakseni Euroopassa (olikohan Briteissä) on firmoja, jotka vuokraa noita simulaattoreita yksityisille henkilöille, mutta tuntihinnat oli todella suolaisia.

Olisikohan ollut satoja euroja/puoli tuntia.

 

Haaveena ois erityisesti päästä lentämään Md-80 tyypin konetta, joka ilmeisesti Finskilläki vielä simulaattorin on(?)

 

MD-80:stä en ole varma, mutta DC-9 on ainakin vielä tallessa ja taitaa olla perämieskursseilla käytössä (?). Itse pääsin joskus aikoja sitten kyseistä laitetta testaamaan.

http://www.finnairflightacademy.com/simulators/simulators_1.html

 

EDIT: Petrin mieliksi itsestäänselvyydet poistettu....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisihan tuolla finskillä tosin yhtä ja toista mielenkiintoista simua tarjolla  :P Yrittänyttä ei laiteta eli sopiihan sitä kysyä...

 

Kuten tuossa Jarno edellä totesi niin aika vaikeaa taitaa tosiaan olla pääsy noihin finskin simuihin ilman suhteita/lentäjätaustaa/maksajaa  :-\

Itse pääsin 90-luvulla vielä käymään MD-11 simussa ja kurkkaamaan muihin, silloin oli vielä jonkinsortin mahiksia noihin.

 

Nykyisin täytyy tyytyä näihin pc-simuihin siis jos ei ole rahaa millä maksaa edellämainituista esim. Englannissa sijaitsevista kaupallisistä simuista tai jos on muuten menoa ruottin puolelle tuonne Våsterasin suuntaan

 

Luulisin loppujen lopuksi tuohon Ruotsissa sijaitsevaan museon DC-10-simuun pääsyn olevan tosin helpompaa ja halvempaakin  :thmbup:

 

Tässä lisätietoa tuosta Ruotsin DC-10:stä ja muistakin siellä olevista:

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,77163.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairille aika mahdoton päästä, ellei satu tuntemaan työntekijää tuolta koulutus puolelta, koska lähes kaikki simulaattorit taitaa olla lähes 24/7 kaupallisessa käytössä lentoyhtiöille.

Aika jännä, että miten sitä aikaa järjestyy jos/kun tuntee sen ihmisen sieltä koulutuksesta. Pari kaveriani tuntee tuolta Training Centteristä porukkaa, ja pitää ihan paikkaansa, että tota kautta siellä pääsee vierailemaan kohtuu "useastikin", ehkä muutaman(?) kerran vuodessa...

 

Ko. kaverit päässeet tyyppaamaan mm. 340 ja MD11-simun... itelle ei ole vielä tuota mahdollisuutta tullut, kiinnostaisi yllätys yllätys päästä testaamaan se 757-simu... ;D Olen päässyt käymään vain "tutustumiskierroksella" tuolla, mutta simuihin ei päässyt... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kiinnostaisi yllätys yllätys päästä testaamaan se 757-simu... ;D Olen päässyt käymään vain "tutustumiskierroksella" tuolla, mutta simuihin ei päässyt... :-\

 

Sama täällä, 757 kuumottaisi kanssa kovasti  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kävin viikko sitten kokeilemassa A320-simulaattoria, joka sekin järjestyi vain tutun Finnairin lentokapteenin avulla ja varaus monta kuukautta etukäteen. Silloinkin mahdollinen vapaa aika sattui pyhäinpäivälle, jolloin tuolla koulutuskeskuksessa näytti olevan rauhallisempaa. Kokemus oli kyllä todella hieno, liike oli niin aitoa, että se tuntui ihan oikealta koneelta ja Airbusin fly-by-wire ohjausjärjestelmästä huolimatta tuntui, että kyllä nyt on iso kone alla. Koneella/simulla lentäminen tuntui kyllä olevan helppoa jos on flight simulatoreilla aikaisemmin lentänyt. MD-80 - simulaattoria ei tuolla enää ole, mutta DC-9 simu löytyy ja toki myös MD-11 jos mädärit kiinnostavat.

 

Hankala tuonne on päästä, jollei satu tuntemaan ketään joka olisi vaikka tuolla Flight academylla/Finnairilla töissä. Tosin jos rahaa löytyy, niin sitten ei ole mitään ongelmaa, Airbus-simulaattorin tuntihinta 3000 eur. Kannattaa kuitenkin kysyä, sillä jos saat kerättyä kasaan jonkun ryhmän, niin saattavat vaikka päästää tutustumaan tuonne simulaattoriin, mutta silloin täytyy varautua siihen, että tutustumispäivä on jokin hiljaisempi pyhäpäivä. Tosiaan noilla Finnairin pluspisteillä oli ainakin aikaisemmin mahdollisuus päästä simua ajamaan, mutta silloinkin se varaus piti tehdä jo kuukausia jopa puoli vuotta aikaisemmin, en tiedä mikä se tilanne nykyään on, mutta kyllä niitä pluspisteitä pitäisi olla aikamoinen määrä ennen kuin simuaikaa tulisi.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti todella upea kokemus tuo bussilla kurvailu  ;)

 

Noissa simulaattoreissa voisi vaikka asua  :P

Kirpaisisiko pahasti jos pistetään tuo 3000e puokkiin ja vedetään pitkää tikkua kumpi istuu kapteenin jakkaralla? ;D Jos siis sinne 757-simuun pääsee samalla rahalla... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirpaisisiko pahasti jos pistetään tuo 3000e puokkiin ja vedetään pitkää tikkua kumpi istuu kapteenin jakkaralla? ;D Jos siis sinne 757-simuun pääsee samalla rahalla... ;D

 

No eihän se ole kuin 1500 per lätty   ;D kyllähän siinä tunnissa kerkiäis jo suhailla  :P Taitais vaan aika loppua liian äkkiä kuitenkin  :(

Mahtaako edes irrota samalla hinnalla se Bojo-simu, bussi kun on....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin A320-simussa joku vuosi sitten. Pääsin sinne koska kirjoitin asiasta jutun Ilmailu-lehteen.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Kysymys (helppo): Kumpi lentäjistä on allekirjoittanut ja kumpi Finnairin koulutuspäällikkö?

 

yES ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kysymys (helppo): Kumpi lentäjistä on allekirjoittanut ja kumpi Finnairin koulutuspäällikkö?

yES ;D

 

Oikeanpuoleisella henkilöllä on hihassa joku merkki, joten veikkaan hänen olevan koulutuspäällikkö.  :)

 

Mitenkäs muuten nuo ammattilais simulaattorit . . . kun ne vanhenevat ja poistetaan käytöstä, niin menevätkö ne aina johonkin museoon vai oletteko koskaan nähneet sellaista olevan myytävänä "kenelle tahansa".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CKU-simulla pääsee lentämään, kunhan vain sovitaan:

 

Ihan piruttain vois joskus tulla, jos mun totaalisen ruma pärstä ei ole esteenä... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan voi pistää pussin päähän niin tulee lentämiseenkiin haastetta.  :laugh:

 

Lähettele mailia, koska olet tulossa. Yksi mahdollinen ajankohta muillekin tiedoksi: la 27.11. klo 12 -->

 

Katsotaan, katsotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirpaisisiko pahasti jos pistetään tuo 3000e puokkiin ja vedetään pitkää tikkua kumpi istuu kapteenin jakkaralla? ;D Jos siis sinne 757-simuun pääsee samalla rahalla... ;D

En tiedä muista simuista, Airbus oli 3000 eur/tunti, luulisi noiden muiden olevan samaa hintaluokkaa. Tuskin päästävät ketään tuonne simuun ilman kouluttajaa  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin päästävät ketään tuonne simuun ilman kouluttajaa  :laugh:

 

Kouluttaja voi myös istua takana.. Näin minäkin olen tuota 320-simua lentänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, mielenkiintoista ja varsin hintavaa juttua :)

 

Löysin yhdeltä foorumilta listan MD-80 simuista.

 

http://www.md80.net/site/index.php?topic=4420.0

 

Myös norjassa sijaitseva http://www.dc10.no/ (Nordic Simulator Center) kiinnostaa kyllä kovasti.

 

Jos tälläistä simua pääsee lentämään, kuinka todenmukaisesti (saako itse valita "vaikeusasteen") proseduurit ja checklistit käydään läpi :)?

Saako muuten Finskin MD-80 soppeja mistään? Eikös muuten FScrew2:sen maddog versioon ole kutakuinkin väännetty Blue1:nin sopit?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, mielenkiintoista ja varsin hintavaa juttua :)

 

Löysin yhdeltä foorumilta listan MD-80 simuista.

 

http://www.md80.net/site/index.php?topic=4420.0

 

Myös norjassa sijaitseva http://www.dc10.no/ (Nordic Simulator Center) kiinnostaa kyllä kovasti.

 

Jos tälläistä simua pääsee lentämään, kuinka todenmukaisesti (saako itse valita "vaikeusasteen") proseduurit ja checklistit käydään läpi :)?

 

 

 

 

 

Saahan nuo proseduurit halutessaan käydä todenmukaisestikin. Useinhan nuo koneen proseduurit kuitenkin opetellaan ennen kuin simuun mennään, eli erillisessä luokkahuoneessa käydään läpi koneen mittaritaulu, fms, overhead panel ym. jolloin kallista simuaikaa ei tuhlaannu järjestelmien opetteluun sitten aikanaan simussa. Tämä siis silloin kun oikeasti opiskellaan koneella lentämistä tyyppikurssilla. En tiedä miten sitten kun huvikseen tullaan lentämään niin on aikaa käydä koneella operoimista, proseduureja ym. tarkemmin läpi, mutta kai tämäkin onnistuu jos on rahaa taskussa tarpeeksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään