Jukka Immonen

747-400

9 viestiä aiheessa

Hei, olen lentänyt tähän mennessä lähinnä 737-800 ja nyt olen alkanut harjoitella 747-400 lentoja. Voisiko joku kertoa miten lennätte ko.konetta?

1. missä asennossa flapit lähdössä?

2. paljon on lähtö vauhti?

3. olen lentänyt 10 000 jalkaan 250 mph ja lentokorkeudessa max. 350 mph (manuaali kertoo, että lentokorkeudessa vauhti voisi olla 565mph (0,85 mach), mutta kun käytän fs passengeria, niin kone "hajoaa" ja lento loppuu, jos ylitän tuon 350mph.

4. laskussa, missä vaiheessa flapit? olen vähentänyt vauhdin suunnilleen 180 mph, ennen kuin alan käyttää flappeja, mutta silti lennon loppuraportissa (fspassenger), ilmoitetaan, että olen käyttänyt flappeja liian nopeassa vauhdissa... >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...ja vielä, mitä tarkoittaa... VNE 365 kts   VLE 250 kts   VFE  210 kts...

Moro!

Ensinnäkin nopeudet ovat KTS/MACH ei MPH koskaan tässä syy ongelmiin menet liian lujaa. VNE 365kts nopeus jota ei saa ylittää,VLE 250kt suurin sallittu laskutelineiden avaamiseen ja VFE 210kts suurin sallittu laippojen avausnopeus.

Tältä sivulta voit ladata ohjeita vaikka sinulla ei ole PMDG:n konetta mutta saat hyvää tietoa miten lennetään:

http://www.precisionmanuals.com/pages/downloads/docs.html

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Kunhan et ilman flapseja etkä myöskään täysillä lähde, en muista mitä yleensä käytetään kun en ole hetkeen sillä lentänyt, ja sehän riippuu tietysti painosta ja kiitoradan pituudesta yms...

2. Riippuu flapseista ja koneen painosta, jossain siinä 150-170 kts

3. Ne eivät ole maileja tunnissa vaan merimaileja eli solmuja (knots). On kaksi eri nopeutta, ilmanopeus ja maanopeus.

Ilmanopeus on nopeus suhteessa ympäröivään ilmaan nähden, ja sitä pääasiassa lennettäessä käytetään, ilmanopeus on se joka näkyy näistä koneen "nopeusmittareista" ellet ole sitten asetuksia muuttanut. Maanopeus on taas koneen maanpäällinen nopeus, joka määrittää esimerkiksi sen kuinka kauan johonkin matkaan menee.

Kun lennät täydessä lentokorkeudessa vaikkapa 280 kts, voi maanopeutesi olla vaikkapa 480 kts, se riippuu ihan tuulista. Tuo 565 kts tarkoittaa maanopeutta, kun normaalisti täydessä korkeudessa lennetään jotain 250-350 ilmanopeutta, ei ihme jos kone hajoaa jos yrität lentää 565 kts ilmanopeutta joka on aivan liikaa.

4. Voi olla että jos olet laittanut ne suoraan täysille tuosta vauhdista niin olet ylittänyt täysien flapsien maksiminopeuden, enemmän siivekkeitä kannattaa varmaankin laittaa sitten matalammassa nopeudessa.

Jukka tuossa selittikin jo nuo V nopeudet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

747:lla normaali nousuflaps 8 astetta, eli kaksi pykälää. Ja solmun lyhenne on kts, eikä knt.

Juu jos flaps- rajoitus on esim. 200 kts, niin se tarkoittaa ensimmäisen pykälän nopeutta. täysiä flapseja ei kannata laittaa ennen 160 kts.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

747:lla normaali nousuflaps 8 astetta, eli kaksi pykälää. Ja solmun lyhenne on kts, eikä knt.

Olisikin siinä tuo 8 astetta mutta kun se on 10 ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Käsittääkseni takeoff-flaps voi olla joko 10 tai 20 riippuu kiitotien pituudesta ja koneen painosta. Lisäksi voi huomioda sen että nousukulma on Flap 10 jyrkempi koska vauhti on takeoff tilanteessa suurempi myös muut tekijät vaikuttavat siihen mitä flap asetusta käytetään. Noista manuaaleista saa hyvän kuvan asiasta.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään