Rolf Niemi

Sodankylän puut

32 viestiä aiheessa

Ei löytynyt foorumilta ratkaisua. Oli yksi keskustelu, joka sekin oli jäänyt puolitiehen eli siis onko noille vihreille puurumiluksille tehtävissä mitään? Ovat kaiken lisäksi vielä väärässä paikassa. Ja FS2004:llä mennään. Kuva kertonee paremmin:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla ainoa vaihtoehto tehdä niiden puiden kohdille exclude-alueet. En nyt muista, millä ohjelmalla niitä pystyikään tekemään. Olisikohan ollut joku Exclude builder tjsp. Google varmaan kertoo lisää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rolf tarkoittaa ilmeisesti tätä ongelmaa kun talvella puut ovat vihreitä? Nuo puut sisältyvät kentän modelliin ja niitä varten on myös omat puu-tekstuurit kentän texture mapissa. Siellä on kyllä myös talvipuut mutta ne eivät näköjään toimi Fs2004:sessa. Tuo kenttä on tehty alunperin Fs2002:seen. Noin pika/pikaa kun kokeilin niin sain nuo puut häviämään tekemällä puutekstuurien alpha-kanavavista mustat. Silloin puut muuttuivat läpinäkyviksi, eli käytännössä katosivat vaikka ovatkin yhä siellä. Muitakin metsurijippoja varmaan olisi mutta en kerkeä nyt testata. Voisihan tuohon yrittää myös parempia "ajanmukaisia" puita.

:)

Puut joihin lumi ei tartu . . . kutsutaan metsuri paikalle! ???

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sama alue "Metsuri Jarin" käsittelyn jälkeen :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rolf tarkoittaa ilmeisesti tätä ongelmaa kun talvella puut ovat vihreitä?

 

 

No minä ajattelin sen niin, että jos ovat väärässä paikassa, kuten Rolf sanoi, niin eikö ne silloin kuulu nimenomaan poistaa?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin - kyllähän ne väärässä paikassa ovat. Tuon punaisen pömpelin vieressä on Cessna parkissa, joka ei kunnolla kylläkään kuvasta näy. Näin ollen olettaisin, että siinä on myös GA-parkki - olisiko numero 1. Kiinnitin asiaan huomiota, kun näin koneen lähtevän liikenteeseen puiden seasta.

 

Jos ja kun Jarilla aikaa ja intoa riittää, niin olisihan se hienoa saada tuokin kenttä vähän lähemmäs tätä päivää - ainakin hyvältä näytti  :thmbup:

 

Pitäisi asentaa simu kannettavaan ja opetella itsekkin noita metsurihommia ja muuta pientä, mutta sekin on niin täynnä kaikenlaista simuun liittyvää lisäsoftaa ettei tilaa oikein ole. Varsinaisella simukoneella taas ei oikein viitsi alkaa sotkemaan toimivaa järjestelmää, sillä edessä todennäköisesti olisi pikainen formatointi/asennusruljanssi.

 

Tässä kuvassa näkyy paremmin. Kone on juuri lähtenyt liikenteeseen:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin - kyllähän ne väärässä paikassa ovat. Tuon punaisen pömpelin vieressä on Cessna parkissa, joka ei kunnolla kylläkään kuvasta näy. Näin ollen olettaisin, että siinä on myös GA-parkki - olisiko numero 1. Kiinnitin asiaan huomiota, kun näin koneen lähtevän liikenteeseen puiden seasta.

 

 

Niin, elikkä puut eivät olekkaan väärässä paikassa, vaan sen koneen parkkiruutu afcadissa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Rolf sinulla asennettuna Finnafcads paketti? Ehkä sinulla on defautkentän afcad käytössä, siinä on vain kolme parkkiruutua, kun FISHD afcadissa on kuusi kpl. Minulla ei ole koneita tuolla mäntyjen kohdalla parkissa. Jotain muuta "pikku häikkää" on kylläkin Sodankylän AI-koneiden kanssa kuten alla olevasta kuvasta huomaatte.

;D

Ai-koneet leijuvat ilmassa kuten tämä parkissa oleva Cessna. Kun se sitten lähtee liikkeelle niin eteneminen jatkuu ilmassa leijuen. Tuommoinen samanlainen ongelma minulla oli aikoinaan Menkijärvelläkin ja kysyin siihen silloin neuvoa mutta kukaan ymmärtäväinen ei sitä silloin sattunut lukemaan. Ratkaisin sen sitten omalla "Pelle-Peloton virityksellä mutta olisi kiva kuulla kuinka tämä ongelma oikeaoppisesti korjataan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain muuta "pikku häikkää" on kylläkin Sodankylän AI-koneiden kanssa kuten alla olevasta kuvasta huomaatte.

 

Tuo ongelma on Pyssykylän lisäksi Kauhajoella. Sen korjatakseen piti muistaakseni puukottaa jotain simun default-tiedostoa, missä on tyyliin kaikkien Suomen kenttien bittejä. Siitä sitten jollakin editorilla piti muuttaa kentän korkeutta muistaakseni metrillä ylöspäin. En enää muista, vaatiko jopa jotain hex-editointia tjsp...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Tällainen pieni ohjelma auttoi korjaamaan OLBA:n korkeus ongelman voisi varmaan auttaa tässäkin tapauksessa. Flightsim.com haku "jabbgl.zip" kokeile.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin olikin. Jabbgl oli se ohjelma, jota käytin tuohonkin ongelmaan. Ei enää muista näitä simujuttuja...

 

EDIT: piti aukaista ohjelma ja tutkia :) Tuolla JABBgl:llä pitää aukaista tiedosto simu\Scenery\Euru\Scenery\AP955080.bgl ja sieltä pitää muuttaa Sodankylän kentän korkeudeksi 181.950 (alunperin 183.489). Tällä saadaan tuo visuaalisen sceneryn ja scenery datan ero korjattua ja AI-koneet takaisin maanpinnalle... Muistakaa kuitenkin varmuuskopioida kopsu em. baagelista ennen puukottamista. Se tiedosto sisältää monia muitakin kenttiä ;)

 

EDIT2: Kauhajoen korjattu korkeus näyttäisi olevan 125.00 (alkup. 124.053). Löytyy AP953090.bgl:stä. En muista, oliko vielä muita kenttiä saman ongelman kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa! Ongelma ratkesi. Suurkiitokset avusta Jukka ja Mikko :) Nyt Ai koneet ovat maassa kiinni, kuten kuvassa oleva Piper tässä tilannetta demonstroi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äääääh - perrrr...

 

Enhän minä huomioinut koko Finnafcadsia ja että sieltä löytyisi tuo puuttuva AF2-filu. Lentojeni välillä lätkäisin tuon kentän paikalleen ja ihmettelin vähän näkymää. No äsken latasin tuon cad-paketin ja laitoin Sodankylän tiedoston paikalleen. Näkymä parani oitis. Pitää vielä poistaa tuo leijuntaefekti antamillanne ohjeilla. Oikeastaan hyvä, että töpeksin, sillä selvisihän tässä toinenkin probleema samalla.

 

Kiitos tasapuolisesti kaikille ongelmaa selvittäneille  :thmbup:

 

Edit.

 

Olipas näppärä pikkuohjelma. Käyttö onnistui vähän tumpeloltakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT2: Kauhajoen korjattu korkeus näyttäisi olevan 125.00 (alkup. 124.053). Löytyy AP953090.bgl:stä. En muista, oliko vielä muita kenttiä saman ongelman kanssa...

 

 

Moi !

 

Minulla on ollut Varkauden kentän kanssa ongelma toisin päin, eli AI-koneet ovat uponneet kenttään kuin kuokka suohon...

 

Tapsa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minulla on ollut Varkauden kentän kanssa ongelma toisin päin, eli AI-koneet ovat uponneet kenttään kuin kuokka suohon...

 

Tapsa

 

Ei muuta kuin tuolla JABBgl:llä vain viilaa sen korkeuden sopivaksi :)

 

EDIT: olinpa näköjään sitäkin joskus korjaillut. Korjattu korkeus on 88.072 (alkup. 87.172).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Liittyen tähän puukeskusteluun niin onko tuo puidenkaato monimutkainen tehtävä ja minkälainen väline tarvitaan tähän operaattioon. Itse tarvitsisin puunkaatoa EFTP:llä lähinnä taxiway D E F ja A B C alueella. Syy käytän Finnafcads FISD  AF2_EFTP vaikka käytössä on default sceneryllä koska kirjaston EFTP ja Tampere sceneryllä homma kaatuu RWY24:lle tultaessa. Default EFTP:tä käytetettäessä homma toimii paremmin tosin kaatumista tapahtuu silloin tällöin. Eihän ne puut siellä taxiwayllä ole muuta kuin esteettinen ongelma mutta kun EFTP on kotikenttä niin tulee pyörittyä siellä usein. Nuo lenkit kiitotien päädyissä ovat tarpeen kun rullaa isommalla koneella esim.B747.

Tietysti tämän kysymyksen olisi voinut laittaa tuonne maisemapuolelle mutta pistin nyt tähän.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo puunkaatosystemi mitä käytin Sodankylässä sopii sellaisessa tapauksessa kun puutekstuurit ovat kenttäsceneryn texture mapissa. Homma onnistuu DXTbmp ohjelmalla, lisäksi tarvitaan kuvankäsittelyohjema photoshop tai vastaava.

Tuossa tilanteessa noita puita pystyisi kaatamaan valikoidustikin, esim vain männyt mutta kuuset jäisivät pystyyn. Tuossa em. tilanteessa puut olisi ehkä saanut pois myöskin ottamalla niiden bgl:n pois kentän scenerymapista, mikäli siellä olisi ollut puille oma bgl.

 

 

Tuo sinun tilanne Pirkkalassa on erilainen ja siellä on default autogen puita radalla. Tuohon tarvitaan ohjelma jolla voi tehdä halutulle alueelle exclude bgl:n jonka voi sitten asentaa simuun niinkuin lisäosamaiseman. Se voisi olla nimeltään vaikkapa "Pirkkalan puiden poisto".

Minulla on käytössä SBuilder niminen ilmaisohjelma jolla voi tehdä paljon muutakin kuin noita exclude bgl:liä. Kavereikseen se tarvitsee "SCASM Scenery Compiler" moduulin tools kansioonsa, ilman Scasm:ia ei SBuilder toimi.Lisäksi tarvitaan FSUIP ilmaisversio.

 

Olen näissä metsurihommissa vasta harjoittelija. Enemmän tietävät voivat kertoa tarkemmin. :-\

 

Tämä puunkaato on ollut täälä foorumilla perinteisesti oiken varsinaista "salatiedettä" olisi jo aika tehdä kunnon tutoraalit tästäkin puuhasta.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kiitos Jari selvityksestä. Minun puolesta ne puut saavat olla siellä en noita varten viitsi hankkia ja opetella noita ohjelmia.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika meinasi tulla pitkäksi ja jotain uutta säpinää piti keksiä, niin kokeilin tuota Pirkkalan kenttää kuten sinulla siten, että on defu kenttä ja Finnafcads. Aikamoinen puuhärdelli siellä kyllä on.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koska minä tarvitsen harjoitusta näissä metsurihommissa, niin teroitin sahan ja siivosin nuo 24:sen rullaustiet Sbuilderilla. Kun tarkemmin perehdyin tuohon excluden tekemiseen niin yllätyin kuinka pienelle alueelle niitä voi tehdä. Jopa yksittäisiä  puuryhmiä voi poistaa. Exclude bgl:liä voi tehdä useita pienen alueen puhdistavia, niin voi poistaa puut vaikka pelkästään rullaustieltä. Tuossa tosin tein enemmän tilaa, ettei ison koneen siivet osu puihin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sijoitin excludet "Pirkkalan puut" nimiseen kansioon joka asennetaan simuun kuten mikä tahansa kenttä. Kansion koko on 10,6 kt. joten kovin ovat pieniä tiedostoja nuo excludet. Tässä latauslinkki kyseiseen kansion zippiin.  http://www.paste.fi/file/12889881261474 Testatkoon joka tarvitsee. Toimii hyvin ainakin minulla ja jos on tarvetta niin voin siistiä loputkin puut tuolta alueelta.

 

                                                                   terv: "Metsuri Jari" ;D

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kiitos Metsuri Jari ladattu ja kokeillaan.

 

Edit: Kokeiltu ja hyväksi havaittu otetaan käyttöön. Jos tarkkoja ollaan niin A:n ja B:n yhdistävällä osalla jököttää yksi puu rullaustien reunassa mutta ei se tahtia haittaa. Kerran vielä kiitos Jari.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puiden poisto excludella on tuttua, mutta mikä ihme niitä puita sinne kasvattaa?

 

Tuskinpa maisemien tekijät ovat niitä sinne tahallaan jättäneet. En ainakaan ole sellaista koskaan heti maiseman asentamisen jälkeen huomannut. Silti monesti vain käy niin, että kun pitkän ajan päästä palaa jollekin kentälle, on sinne kasvanut puita, vaikka niitä ei siellä edellisellä kerralla (tai maiseman asentamisen jälkeen) varmasti ollut.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Lähinnä ne puut kasvaa epätoivotulla paikalla jos käyttää muuta kuin default maisemaa/AF2_AFCAD:ia eli maisemantekijät ovat ylittäneet default sceneryjen rajat.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puiden poisto excludella on tuttua, mutta mikä ihme niitä puita sinne kasvattaa?

 

Tuon Pirkkalan kohdalla se taitaa mennä jotetnkin siihen tapaan, että kun asentaa tuon tiedostokirjastosta löytyvän EFTP kentän niin sen yhteydessä käytetään sitä laajempaa Afcad tiedostoa joka sisältää myös sen military alueen rullaustiet ym. Silloinhan ei mitään ylimääräisiä puita rullausteillä ole koska se tiedostokirjaston EFTP kenttä sisältää asianmukaisen raivaustiedoston.

 

Mutta jos haluaa käytttää simun omaa EFTP kenttää ja sen lisänä Finafcadin laajempaa afcad tiedostoa niin rullaustiet ovat täynnä puita koska se afcad lätkäistään keskelle metsää eikä mitään raivaustiedostoa ole käytössä. Tiedostokirjaston EFTP:n sisältämää excludea ei voidä käyttää, vaikka se houkuttelisikin, koska se raivaa myös kaikki default lentokenttärakennukset.

 

Siksipä pitää olla omat spesiaali excludet tämmöiseen tilanteeseen, joita nyt innostuin väsäämään. Eli "Pirkkalan puut 2" on juuri ilmestynyt. ;D Lataus-linkki:

http://www.paste.fi/file/12890433041476

 

Raivasin myös kentän toisen päädyn sekä military alueen ja lisäksi siistin puita myös kiitotien reunalta. Tuolla military alueella on simun default kerrostaloja ym. ja sattumalta? ovat siellä aika hyvissä paikoissa.

Nyt tietysti tuli mieleen, että nehän voisi poistaa ja laittaa tilalle lentokonesuojia ym. mutta sittenhän oltaisiinkin jo rakentamassa jonkinlaista uutta "Light Pirkkalaa"

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Odotetaan vain jos jostain tipahtaisi uusi EFTP ei kannata ruveta vanhaa parsimaan liikaa ja sehän on pääasia että voi käyttää kenttää onlinessa kunnolla.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääko edellinen Sodankylän puut ottaa pois? vai pannaanko tämä uusi vain sen päälle? eli toisin sanoen tarvitaanko sitä edellistä olenkaan?

No nyt sinne pääse vaikka Herculuusilla upseeri klupin oven eteen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään