Guest jjjarvi

FSX cfg muokkauksesta/tweakkaamisesta

8 viestiä aiheessa

Olen aina kuvitellut että kun muistaa ottaa toimivasta cfg:stä back upin niin voi sitten turvallisin mielin kokeilla eri tweakkeja eli lisäillä ja muutella eri parametrejä cfg:n. 

Kun kyselin toisaalla av sim foorumilla poolsize ym tweakeista ja kerroin samalla että tällä hetkellä käyttämilläni tweakeillä olen  saanut stabiilin simun jo puoleksitoista vuodeksi sain tällaisen loppukaneetin:

"Though I would be at least somewhat cautious about tweaking a system that is giving satisfactory performance.!"

Eli eikö tuo cfg tweakkaus olekaan vaaratonta?  Tarkoitan lähinnä sitä että jos tweakkaus menee pieleen ja simusta tule epästabiili ainahan voi palauttaa alkuperäisen toimivan cfg:n takas???  Ja silloin kaikki pitäis toimia kuten ennenkin stabiileilla parmetreillä ja simu palaisi toimivaksi.  Vai jättääkö tuo kokeilutweakkaus jonnekin esim xml filuihin jotain rivejä tai muutoksia jotka sitten sekottaisivat simua niin että vanha stabiili cfg ei edes auttaisi??  Eli twekkauksesta voisi joutua maksamaan sen hinnan että simu pitäisi uudelleen asentaa??

Meinaan jotainhan tuo yo neuvo tarkoittaa(tässä oli lähinnä kyse bufferpools uusista tweakeista)

Osaako joku vastata tähän?

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä muuta kuin että tweikkaillessani muuten melko sulavasti pyörivää FSX:ää alkoi simu tökkimään paikka paikoin aika pahasti eikä siinä palautukset auttaneet. Kyllästyin jatkuvan foorumien lukemiseen ja säätämiseen ja niinpä palasin takaisin luotettavaan fs 2004:n pariin. Mukava välillä simuillakkin  joka lienee kuitenkin päätarkoitus tässä hommassa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rolf, Itse hoidin tuon ongelmasi tehokkaammalla koneella, on kyllä mukavaa simuilla Tongass X alueella 60 fps REXin kanssa. (se 60fps rajoittuukin sitten sinne tongasiin, muualla pitää pitää 40 fps lockia jotta pyörii kivasti)

Tuosta FSX.cfg tweakkauksesta, niin loogisesti ajateltuna pitäisi saada sama performanssi takaisin, mutta ei taida asia olla niin. Siihen kun vaikuttaa niin monet asiat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli siis sittenkään se ei ole niin turvallista kuin luulisi... eli jääkö vanhasta cfg:stä jotain jälkiä jonnekin päin simua ja kun uusi cfg on käytössä tai palautetaan vanhempi toimiva tweakkikokeilujen jälkeen kaikki ei palaudukaan ennalleen???

Mistähän löytyisi tästä asiasta faktatietoa..?  Itsellä on ollut stabiili simu jo pitkän aikaa enkä ole cfg:n kajonnut aikoihin mutta kun tuli nuo herra Jesus "Bojote" Altaven uudet bufferpools tweakit niin himotti päästä niitä kokeilemaan kun luin läpi hänen juttunsa miten ne vaikuttavat eli aika järkeenkäypää tekstiä se oli maalaisjärjellä ymmärsi miten tuo tweakki menee..

Mutta tuli tuo eka postauksessani lainaamani varoituksen sana eräältä gurulta niin se pani ajattelemaan miten tämä kaikki lopulta oikein menee näiden tweakkusten kanssa jääkö näkymättömiä jälkiä ja käy kuten Rolfille on käynyt??

Mahtaiskohan Hiltusen Toni tietää tästä...?`?

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

usepools tweakista en tiedä miten se vaikuttaa noinkin vanhalla kortilla kuin 8800 ultra, mutta GTX400 sarjalla se on ylistetty "pelastajaksi", antaen noin 10 fps lisäyksen. Voin itse vahvistaa asian, että usepools= 0 toimii.

Kenties saat tweakkisi onnistuneesti takaisin, kun laitat ne yksi kerrallaan tähän uuteen fsx.cfg:hen jonka luot fsx käynnistyksessä, etkä suoraan pasteta fsx.cfg:tä sinne kansioon. Tietenkään ei kannata yrittää jos simu pyörii jo miellekkäästi, sillä se on vain turhaa simun sulavuuden vaarantamista.  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rolf, Itse hoidin tuon ongelmasi tehokkaammalla koneella, on kyllä mukavaa simuilla Tongass X alueella 60 fps REXin kanssa. (se 60fps rajoittuukin sitten sinne tongasiin, muualla pitää pitää 40 fps lockia jotta pyörii kivasti)

Tuosta FSX.cfg tweakkauksesta, niin loogisesti ajateltuna pitäisi saada sama performanssi takaisin, mutta ei taida asia olla niin. Siihen kun vaikuttaa niin monet asiat.

Jep, jep - tehokas on aina tehokas, mutta ei tämä minunkaan kone enää mikään mopo ole ja kuten sanoin, niin ennen sortumistani tweikkauksiin kaikki toimi hyvin paitsi UTAlaskan kanssa, joka on melkoinen tehosyöppö. Sielläkin selvisi, kun käytti niitä valmiiksi luotuja asetuksia sillä alueella - muualla meni juohevasti. FPS:stä en tiedä, koska en niitä juurikaan tuijota, sillä se joko tökkii tai ei töki. Testiä tein Portlandin alueella lähtien aina KHIO:sta liikkeelle ja loppuaikoina tökki niin kirotusti, että käämi paloi.

Voi olla, että scenejen asennuksessa on jokin mennyt pieleen, sillä minulla on ORBX:n tuotos asennettuna ja jos jotain asentaa lisää, niin FTX centeristä pitäisi laittaa default-alue aktiiviseksi ja tämä on saattanut sotkea asioita - en tiedä. Pitää asentaa FSX uusiksi jossain vaiheessa jolloin tuokin selviää. Väsyneenä ei pitäisi asennella yhtään mitään. Jokatapauksessa - nyt on kohtapuoliin  Alaska ja Kanada saatu kasattua seikkailuja silmällä pitäen tähän vanhempaan simuversioon. Kyllä FS2004:stäkin saa kaikilla lisäpalikoilla ihan mukavan näköisen lentoalustan ja näitähän on vuosien varrella tullut ostettua enemmän kuin laki sallii ja ilmaistakin on tarjolla runsaasti.

Kuten jo sanoinkin - on mukava taas  vaihteeksi keskittyä itse asiaan ja sekin on totta, että mihinkään simussa jo toimivaan ei kannata koskea milloinkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

usepools tweakista en tiedä miten se vaikuttaa noinkin vanhalla kortilla kuin 8800 ultra, mutta GTX400 sarjalla se on ylistetty "pelastajaksi", antaen noin 10 fps lisäyksen. Voin itse vahvistaa asian, että usepools= 0 toimii.

Kenties saat tweakkisi onnistuneesti takaisin, kun laitat ne yksi kerrallaan tähän uuteen fsx.cfg:hen jonka luot fsx käynnistyksessä, etkä suoraan pasteta fsx.cfg:tä sinne kansioon. Tietenkään ei kannata yrittää jos simu pyörii jo miellekkäästi, sillä se on vain turhaa simun sulavuuden vaarantamista.  ::)

En nyt Kimi pelkästään tuota usepools=0 tarkoita. Siellä on tweakki vanhemmillekin korteille eli:

usepools=1

RejectThreshold=524288//262144//126976  jne vaihtoehtoja

Poolsize=2097152

Vakampi vaihtoehto koska tuo usepools=0 aiheuttaa kaatumista.  Syykin selviää kun lukee Jesuksen artikkelin aiheesta läpi jos englanti taipuu siinä on paljon järkeenkäypää tietokonesanastoa josta itse sain ainakin ahaa-elämyksen.

Viikonloppuna kokeilen GTX 285 korttia koneessani koska Jesuksen mukaan GTX 480 ja GTX285 ovat näille tweakeille parhaat kortit. Hänellä on mm 2 valmista cfg. filua jossa toinen on pelkästään GTX 480 ja GTX 285 korteille.

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, omalla laitteistolla pelkkä usepools=0 toimii parhaiten. Olen myös koittanut Jesuksen FSX.cfg:tä, mutta sillä sain vain huonomman performanssin, sillä sen tarkoitus on parantaa maisemia, eikä FPS:ää.

Itse pyörittelen simua 40 fps locked tilassa, välillä 60 fps locked myös, mutta silloin sen täytyy pysyä siinä jotte se pysyisi sulavana. 40fps lockissa tottuu tuohon 30-40 fps tilaan eikä se tunnu nykivän niin paljon kuin 30-40fps ja välillä kivuten 60 fps. näiden usepools=0 ja affinitymask=14 tweakkien lisäksi simussa lod_radius=6.5, kun Pacific Northwestissä lentelee, että maisema piirtyisi terävänä kauemmas. Myös joskus trees ja buildings per cell arvot 800 taloille ja 2000 puille, sillä nämä ovat FTX:n tiheimmät arvot, joten on turha käyttää suurempaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään