Vesa Rautakoura

HSI ajelehti FSX:ssä

6 viestiä aiheessa

Huomasin tänään että FSX:ssähän ainaki itsellä HSI driftaa kuin gyrokompassi ikään? Onko muu huomannut samaa? Onko tämä bugi vai mikä?

 

Real Airin marchetti näyttää hiiren kursorilla tarkan suunnan, 30min lentelyn jälkeen ero on jo 4 astetta kun vertaa FSX:n raaka-dataan (se punainen teksti yläkulmassa). tai vaikka gps träkkiin tyynellä / maassa. Mutta muillakin koneilla saman huomaa, myös defuilla. Eli wtf? Eihän HSI:n pitäisi driftata?

 

Pahimmillaan sain 20 asteen heiton jotenkin aikaiseksi, siitä tämän huomasinkin. Se on jo aika hitosti.

 

EDIT: huomasinkin fsx ohjeista että "Be aware that the Gyro Drift option will not affect heading indicators in glass cockpits." Eli siis HSI höyryssä vaikuttaa? Onko tämä muka realistista? Eihän noissa ole edes sitä nuppia millä sen voisi korjata? woot. <- confused

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin tänään että FSX:ssähän ainaki itsellä HSI driftaa kuin gyrokompassi ikään? Onko muu huomannut samaa? Onko tämä bugi vai mikä?

 

Real Airin marchetti näyttää hiiren kursorilla tarkan suunnan, 30min lentelyn jälkeen ero on jo 4 astetta kun vertaa FSX:n raaka-dataan (se punainen teksti yläkulmassa). tai vaikka gps träkkiin tyynellä / maassa. Mutta muillakin koneilla saman huomaa, myös defuilla. Eli wtf? Eihän HSI:n pitäisi driftata?

 

Pahimmillaan sain 20 asteen heiton jotenkin aikaiseksi, siitä tämän huomasinkin. Se on jo aika hitosti.

 

EDIT: huomasinkin fsx ohjeista että "Be aware that the Gyro Drift option will not affect heading indicators in glass cockpits." Eli siis HSI höyryssä vaikuttaa? Onko tämä muka realistista? Eihän noissa ole edes sitä nuppia millä sen voisi korjata? woot. <- confused

 

 

 

Jos kyseessä on vapaa hyrrä, niin kyllä se hyrrän ajelehtiminen vaikuttaa HSI:n näyttöönkin, oli kyseessä sitten lasiohjaamo tai höyry. Yleensä oikeasti HSI on flux valven(eli siis periaatteessa anturi joka tuntee maan magneettisen suunnan) ohjaama, joka korjaa hyrrän näyttöä servojen avulla kun hyrrällä on tapana ajelehtia. Flux valve on jo vanha keksintö ja joistain nykyisistä koneista(IFR- koneista) löytyy jo inertianavigaatiojärjestelmä, jolloin hyrriä ei enää tarvita muuta kuin varalla ja inertia ei enää sillä tavalla vaella vaan sen tarkkuus on todella hyvä. HSI on siis hyrrä ja jos siinä ei ole flux valvea korjaamassa sen näyttöä niin silloin se on tavallinen vapaa hyrrä. Inertian ohjaamana se ei enää olekaan perinteinen hyrrämittari. Flux valve on käytössä 50, - 60, - 70 -luvuilla ja vielä jopa 80- ja 90 -luvuillakin valmistuneissa koneissa, mutta ei tietenkään kaikissa vaan osassa on sitten pelkät vapaat hyrrät jolloin hyrrän vaelluksen korjaaminen jää pilotin vastuulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on vapaa hyrrä, niin kyllä se hyrrän ajelehtiminen vaikuttaa HSI:n näyttöönkin, oli kyseessä sitten lasiohjaamo tai höyry. Yleensä oikeasti HSI on flux valven(eli siis periaatteessa anturi joka tuntee maan magneettisen suunnan) ohjaama, joka korjaa hyrrän näyttöä servojen avulla kun hyrrällä on tapana ajelehtia. Flux valve on jo vanha keksintö ja joistain nykyisistä koneista(IFR- koneista) löytyy jo inertianavigaatiojärjestelmä, jolloin hyrriä ei enää tarvita muuta kuin varalla ja inertia ei enää sillä tavalla vaella vaan sen tarkkuus on todella hyvä. HSI on siis hyrrä ja jos siinä ei ole flux valvea korjaamassa sen näyttöä niin silloin se on tavallinen vapaa hyrrä. Inertian ohjaamana se ei enää olekaan perinteinen hyrrämittari. Flux valve on käytössä 50, - 60, - 70 -luvuilla ja vielä jopa 80- ja 90 -luvuillakin valmistuneissa koneissa, mutta ei tietenkään kaikissa vaan osassa on sitten pelkät vapaat hyrrät jolloin hyrrän vaelluksen korjaaminen jää pilotin vastuulle.

 

Kiitos täydentävästä vastauksesta. FSX:ssä Directional Gyrossa on kyllä caging knob, mutta HSI:ssä ei? Löysin tuohon näppäinkomennon, Heading indicator (Reset), mutta vähän ihmetyttää kun edes payware koneissa ei löydy mistään nuppia jolla HSI:tä voisi kalibroida käsin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on vapaa hyrrä, niin kyllä se hyrrän ajelehtiminen vaikuttaa HSI:n näyttöönkin, oli kyseessä sitten lasiohjaamo tai höyry. Yleensä oikeasti HSI on flux valven(eli siis periaatteessa anturi joka tuntee maan magneettisen suunnan) ohjaama, joka korjaa hyrrän näyttöä servojen avulla kun hyrrällä on tapana ajelehtia. Flux valve on jo vanha keksintö ja joistain nykyisistä koneista(IFR- koneista) löytyy jo inertianavigaatiojärjestelmä, jolloin hyrriä ei enää tarvita muuta kuin varalla ja inertia ei enää sillä tavalla vaella vaan sen tarkkuus on todella hyvä. HSI on siis hyrrä ja jos siinä ei ole flux valvea korjaamassa sen näyttöä niin silloin se on tavallinen vapaa hyrrä. Inertian ohjaamana se ei enää olekaan perinteinen hyrrämittari. Flux valve on käytössä 50, - 60, - 70 -luvuilla ja vielä jopa 80- ja 90 -luvuillakin valmistuneissa koneissa, mutta ei tietenkään kaikissa vaan osassa on sitten pelkät vapaat hyrrät jolloin hyrrän vaelluksen korjaaminen jää pilotin vastuulle.

Joo ja täydennänkin tätä vielä sillä, että tässä puhun tietysti pienkoneista, isommissa matkustajakoneissa yms. on jo pitkään ollutkin pelkät inertianavigaatiojärjestelmät ja nyt viime vuosina niitä on vasta alettu rakentamaan pienkoneisiinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos täydentävästä vastauksesta. FSX:ssä Directional Gyrossa on kyllä caging knob, mutta HSI:ssä ei? Löysin tuohon näppäinkomennon, Heading indicator (Reset), mutta vähän ihmetyttää kun edes payware koneissa ei löydy mistään nuppia jolla HSI:tä voisi kalibroida käsin.

 

 

Joo en ole löytänyt minäkään HSI:stä caging knobia. Tosin usein HSI on Flux valven tai inertian ohjaama, jolloin sitä vaellusta ei pitäisi olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiks se "caging" ole vaan sellainen toiminto millä sen gyron (keinohorisontti tai suuntahyrrä tms) saa "telakalle" esim taitolennon ajaksi ettei sen laakereita hajoteta turhaan?

 

Pistä asetuksista "gyro drift" pois päältä niin ei ryömi enää :) Ehkä tuossa HSI:ssä on jostain syystä jätetty se drift "päälle" jotta sitä voi harjoitellessa pitää joko päällä tai pois simun asetuksista.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään