Guest lekale20

ILS-Laskeutuminen (ongelma)

14 viestiä aiheessa

Eli olen nyt lähtenyt siirtymään ILS-laskeutumisen puolelle. Enne on menty vaan GPS:n ja näön avulla. Mutta, nyt sitten kun aloin koittamaan tuota, niin eteen tuli ongelma: Eli kun laitan kiitoradan ILS taajuuden NAV1:seen ja sitten kun lähenen kenttää niin laitan AP:stä APPROACHIN päälle ja käännän GPS:stä NAV:iin. Niin kone vai lähtee oudosti kieppumaan ensin toiselle sivulle, sitten toiselle. Olen myös koittnut kokeilla useita kenttiä. Koneena toimii FSX:n oma 737. Keksisikö ketään mikä on ongelma. Kiitos vastauksista etukäteen.

Edit: tämän mukaan olen harjoitellut, mutta tulosta ei ole tullut (muuta kuin vaappumista)

-Leevi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hae manuaalisesti se suunta suht kohdalleen ennen kun laitat sen approach- moden päälle. AUtomaatti tuppaa tekemään ne suunnan korjaukset turhan voimakkaasti eikä oikein osaa ennakoida.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tuut lennonjohdon vektoroimana niin se ajattaa sut johonkin 30 asteen kulmassa kohti rataa, heti kun ILS signaali näkyy, niin laita approach päälle AP:stä...

Jos tuut omia lähestymisreittejä ilman lennonjohtoa niin lähesty jollain 2000-2500ft  korkeudella oikeaa kiitorataa ja mahd kaukana ota suuntasäde ja liuku kiinni, myös mahd kaukana että tietokone tajuaa ehtiä vetämään koneen oikeaan linjaan rauhassa.

Jos meinaa AP approachilla laskeutua niin kannattaa tehdä koko lähestyminen kaikki AP:n tilpehöörit päällä, muistaakseni jos ALT ei ole päällä niin kone lähti tekemään mitä sattuu (vaikka ALT kyllä tippui muistaakseni pois kun vaihtaa APP, mutta silti).

No, kun tuon AP-ILS laskeutumisen on pari kertaa saanut kohdalleen niin sen voi sitten unohtaa, simulaattori on käsinlentämistä varten!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, kun tuon AP-ILS laskeutumisen on pari kertaa saanut kohdalleen niin sen voi sitten unohtaa, simulaattori on käsinlentämistä varten!

VEIT JALAT SUUSTANI!!  En ole kok simu-urani(15v) aikana harrastanut tuota autopilotilla lähestymistä vain pari kertaa kokeillut siinä kaikki.  Saan suurta tyydystystä siitä kun tuon esim PMDG 744 koneen 40 solmun sivutuulessa laskuun manuaalisesti vaikkapa IGS RW 13 KaiTak autothrottle ja CMD off asennossa!  Yleensä jo siinä vaiheessa kun suuntasädettä ruvetaan ajamaan kiinni otan autopilotin pois yleensä jo ennenkin jossain 30 mailissa radasta. Samoin nousussa vedän manuaalisesti mielellään tuonne 10 000 jalan korkeuteen.  Tietty Nintendo Bussipilotit harrastavat tuota automatiikkaa enemmänkin kuiten tosielämässäkin

Ai niin realismipuolella on rastit ruuduissa eli kaikki max realismi myös koneen kärsimät vauriot turbulenssisa ja liian kovasta laskeutumisesta pitäähän sitä osata oikeassakin elämässä tehdä pehmeä lasku kovassakin kelissä.

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
pitäähän sitä osata oikeassakin elämässä tehdä pehmeä lasku kovassakin kelissä.

Jukka

En mä osaa, mutten ole koskaan yrittänytkään. Aina matkustamon puolella istunu vaan.

Itte tulen yleensä ILS:n headingia ja vs:tä vääntelemällä ja n 1000ft:ssä heitän AP:n pois. Pikkukoneilla en käytä AP:ta ollenkaan. APProachia en itsekään käytä ikinä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En mä osaa, mutten ole koskaan yrittänytkään. Aina matkustamon puolella istunu vaan.

Itte tulen yleensä ILS:n headingia ja vs:tä vääntelemällä ja n 1000ft:ssä heitän AP:n pois.

Tuota käytän itsekkin joskus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo kun on sentään simusta kysymys niin en ymmärrä miksi kaikki pitää hoitaa automaattisesti? On haastavaa hoitaa laskut kovassa kelissä käsin simuympäristössä miksi laittaa AP päälle?  IRL olen istunut  ohjaamossa useamman kerran vanhaan hyvään aikaan ennen busseja laskun aikana seuraamassa kuinka kapu/perämies on vetänyt pitkän finaalin käsin. Taitaa olla nykyään Nintendolentäjien keskuudessa jo kiellettyä kun taidot ovat hukassa??

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

VEIT JALAT SUUSTANI!!  En ole kok simu-urani(15v) aikana harrastanut tuota autopilotilla lähestymistä vain pari kertaa kokeillut siinä kaikki.  Saan suurta tyydystystä siitä kun tuon esim PMDG 744 koneen 40 solmun sivutuulessa laskuun manuaalisesti vaikkapa IGS RW 13 KaiTak autothrottle ja CMD off asennossa!  Yleensä jo siinä vaiheessa kun suuntasädettä ruvetaan ajamaan kiinni otan autopilotin pois yleensä jo ennenkin jossain 30 mailissa radasta. Samoin nousussa vedän manuaalisesti mielellään tuonne 10 000 jalan korkeuteen.  Tietty Nintendo Bussipilotit harrastavat tuota automatiikkaa enemmänkin kuiten tosielämässäkin

Ai niin realismipuolella on rastit ruuduissa eli kaikki max realismi myös koneen kärsimät vauriot turbulenssisa ja liian kovasta laskeutumisesta pitäähän sitä osata oikeassakin elämässä tehdä pehmeä lasku kovassakin kelissä.

Jukka

Juuri näin! MD-11:llä olen parisataa laskeutumista tehnyt vaihtelevissa sääoloissa. Vain kerran autolandin olen tehnyt, kun ohjaimet eivät toimineet (SE SAATANAN LSAS VITTU) mutta muuten ehdottomasti manuaalina. Autothrottlen olen pitänyt päällä mutta muuten manuaalina. Ehdottomasti pitää ajaa manuaalina kun simulaattorissa siihen on mahdollisuus. Nousuissa yleensä lennän manuaalina reittikorkeudelle asti ja lähestyessä laitan manuaalille jossain FL100-FL200 välillä, kunhan lähestyminen, lasku sun muut on täysin selvillä.

Realismin pidän myös maksimissa mutta ignore crashes päällä, koska olen todennut crashin olevan mahdollinen esim rullatessa 100m päässä lähimmästä puusta. Eikä tui FSUIPC tunnu auttavan tarpeeksi hyvin tuohon wind smoothingiin, niin tulee äkkiä overstress kun 100kts  myötätuuli vaihtuu 100kt vastatuuleksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri näin! MD-11:llä olen parisataa laskeutumista tehnyt vaihtelevissa sääoloissa. Vain kerran autolandin olen tehnyt, kun ohjaimet eivät toimineet (SE SAATANAN LSAS ***tu) mutta muuten ehdottomasti manuaalina.

Pitäshän sun pr0-lentäjänä tietää, ettei autoland = ILS-lähestyminen. Voihan sen ILSsinkin lentää käsin, kuten minä yleensä teen. Joskus nappaan AP:n pois vähän lähempänä kenttää, joskus vähän kauempana. Mitään hirveitä HC-säitä ei ole kohdalleni osunut, joskus tuullut vähän kovempaa, mutta ei mitään hirveitä hurrikaaneja :P Autoland on muutaman kerran tehty ihan "huvikseen" kokeilumielessä, ja olen todennut sen, että käsin tulee (nykyään) jopa paljon parempi ja pehmeämpi lasku kuin autolandilla.

Nousutkin joskus vetänyt FL100 asti käsin, ja siellä vasta AP päälle. Ihan hauskaa hommaa sekin on, mutta hyvin usein / melkein aina tulee laitettua se autopilootti heti siinä 1000ft AGL päälle. :P Eikös noissa muutenkin ole jotain rajoituksia, ettei P-RNAVeja saa edes lentää käsin? Ainakin jotain tuollaista olen kuullut joskus... fiksummat saa korjata :thmbup:

Lähestymiset sitten tietysti LNAV+VNAV/FLCH yhdistelmällä hyvin pitkälti sinne loppuosalle asti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nousutkin joskus vetänyt FL100 asti käsin, ja siellä vasta AP päälle. Ihan hauskaa hommaa sekin on, mutta hyvin usein / melkein aina tulee laitettua se autopilootti heti siinä 1000ft AGL päälle. :P Eikös noissa muutenkin ole jotain rajoituksia, ettei P-RNAVeja saa edes lentää käsin? Ainakin jotain tuollaista olen kuullut joskus... fiksummat saa korjata :thmbup:

Lähestymiset sitten tietysti LNAV+VNAV/FLCH yhdistelmällä hyvin pitkälti sinne loppuosalle asti...

Tietääkseni simussa ei ole mitään rajoituksia P-RNAV suhteen!! IRL on mutta olen kyllä ollu kyydissä että perähenkilö veti manuaalisesti nuokin;ehkä se oli silloin aikanaan sallittua siellä päin maailmaan en kauheesti kysellyt istuin vain hämmästelin ammattitaitoa. Tai sitten ei ollu RNAV edes sillo 20 vuotta sitten edes käytössä mutta STAR ainakin

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni simussa ei ole mitään rajoituksia P-RNAV suhteen!!

Totta puhut, eihän simussa mitään rajoituksia ole minkään suhteen, mutta jos sitä realistisuutta tavoitellaan... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

olen todennut sen, että käsin tulee (nykyään) jopa paljon parempi ja pehmeämpi lasku kuin autolandilla.

Huonot lisärit sulla, jos tekee kovia laskuja. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huonot lisärit sulla, jos tekee kovia laskuja. ;D

Ei, vaan minä olen vaan niin paljon parempi. ;D Tai no, korjataan nyt vielä sen verran, että ei ehkä pehmeämpiä kuin autoländillä, mutta parempia. Se autolandihan liruttaa ja liruttaa sitä konetta ties miten pitkään, niin että kosketus tulee tyyliin -0.03ft/min jossain puolessa välissä kiitotietä, mikä ei sekään kovin hienoa ole ;D Kyseessä siis LDS767.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään