Juha Paulavuo

Uusia lähtöselvitysautomaatteja Helsinki-Vantaalle

7 viestiä aiheessa

Ja tässä Ilmailulaitoksen koko tiedote:

HELSINKI-VANTAALLE HANKITAAN UUDET LÄHTÖSELVITYSAUTOMAATIT

Ilmailulaitos hankkii Helsinki-Vantaan lentoasemalle uudet yhteiskäyttöiset lähtöselvitysautomaatit. Uusi järjestelmä ja laitteet otetaan käyttöön matkustajien palveluiden parantamiseksi. Tavoitteena on, että ne olisivat matkustajien käytössä jo kesällä 2006.

Lentoyhtiöt vastaavat myös jatkossa lähtöselvityksestä. Ilmailulaitos tarjoaa niille mahdollisuuden liittyä CUSS-itsepalvelujärjestelmään (Common Use Self Service) ja asentaa lentoyhtiöiden käyttöön 20 uuttaa yhteiskäyttöistä lähtöselvitysautomaattia. Uudella järjestelmällä ja laitteilla korvataan nykyiset lentoyhtiökohtaiset automaatit.

- Automaatit tehostavat lentoyhtiöiden lähtöselvitystä ja pienentävät ruuhkia, uskoo apulaisjohtaja Kari Salonen Helsinki-Vantaalta. Matkustajat voivat tulevaisuudessa tehdä itse lähtöselvityksen missä tahansa ulkomaan- tai kotimaanterminaalin lähtöaulassa. Ilmailulaitos asentaa Helsinki-Vantaalle yhteiskäyttöiset lähtöselvitysautomaatit ensimmäisten lentoasemien joukossa maailmassa.

Toukokuusta 2005 alkaen lentoyhtiöillä on Helsinki-Vantaalla ollut mahdollisuus liittyä niin sanottuun CUTE-järjestelmään (Common Use of Technical Equipment), jossa lentoyhtiö voi joustavasti hoitaa lähtö- tai tuloselvityksen mistä tahansa lähtöselvityspisteestä tai lähtöportilta. Nyt hankittava CUSS-järjestelmä tarjoaa lentoyhtiöille mahdollisuuden parantaa matkustajien lähtöselvityspalveluita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisin sanoen ei palkata lisää työntekijöitä vaan ostetaan automaatteja. Kari S voi yrittää kysyä siltä automaatilta jatkavatko matkatavarat automaattisesti eteenpäin tms. ei niin päivän selviä asioita?  >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tiskilläkin löytyy hyvin tilaa yleensä. Netissä hoitaa istumapaikan varaamisen ja kentällä laukut tiskille. Ainoa missä on joutunut kauan jonottamaan on Helsinki-Vantaalla AY005:sen chekkaus kun ei ole käytössä kuin pari luukkua siellä perällä ja businessluukkuja vain 1.

Samaten Kennedyllä piti jonottaa labyrintissä tunnin ja viimeisellä suoralla tuli sen jonon ohjaaja sanomaan, että mitä sinä täällä teet, sinulla on oikea paikka tuolla takana ja osoitti Americanin First Classin chekkaukseen. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tämä on täysin forssasta. Olen monasti ihmetellyt kun "baggage drop" tiskille on aivan kammojonot...mitä iloa näistä automaateista on jossei logistista puolta hoideta loppuun...toimii nätisti jossei ole tsekattavaa matkatavaraa, netti yms keinojen ohella.

Yksi negatiivinen puoli on myös se että nämä oikein kannustavat ihmisiä viemään isoja trolley yms laukkuja karjakabiiniin jossa sitten ähkitään ja hikoillaan...

Hmm, kyllä mä olen ainakin onnistunut chekkaamaan itseni lennolle automaatilla, vaikka mulla oli ruumaan menevää matkatavaraa.  Ja tämä Helsingissä.

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kai mä sellaista väittänyt ettei se onnistu....kuhan totesin yleisenä huomionani että jonoja kun katselee niin baggage drop tiskejä on liian vähän...

Niitä on kuitenkin viime aikoina lisätty. Alkuvuodesta oli vain yksi tiski, nyt on näyttänyt olevan kaksi tai kolme.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiskejä Finnair (Ilmailulaitos?) osaa kyllä rakentaa, vielä kun siellä olisi väkeä duunissakin ;)

Tarkoitin kyllä, että kaksi tai kolme miehitettyä tiskiä... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään