Santeri Saikkonen

Yleisjettisimun rakennusprojekti.

24 viestiä aiheessa

Terveppä vaan kaikille.. On tosiaan tuo koticokkarikärpänen vähän päässyt puraisemaan ja nyt haluaisin tiedustella muutamia asioita liittyen A320 cockpitin rakentamiseen..  8)

 

Eli kuinkas vaikeita tollasseet on rakentaa?

Minkälaisella budjetilla saisi värkättyä puolikkaan A32X cockpitin (ilman konetta)?

 

Tollassia kysymyksiä siis..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa katsoa Markus Mäkelän kirjoittamia juttuja sekä kuvia tältä foorumilta. Projektin hinta tietenkin riippuu siitä, kuinka pitkälle on valmis viemään projektin. Myös sekin ratkaisee paljon, että kasaako osat itse vai ostaako näitä valmiiksi kasattuja (kalliita) osia. Mitään plug&play -ratkaisua ei ole tarjolla, eli hommaa riittää kyllä moisessa projektissa.

 

Tarkkaa lukua en ole laskenut, mutta rahaa on ehkä mennyt

n. 8000-10000 euroa?

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi tarvitset tilaa.

Tuollainen kokkari, vaikka vain puolikas, vaatii aika tavalla tilaa.

 

Hyvä olisi hallita myös elektroniikan alkeita. Ei se mitään

rakettitiedettä ole mutta noiden asioiden hallitseminen auttaa

paljon matkanvarrella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa joukkoon!  Jos teet puolikkaan niin kyllä se siihen 2mx3m tilaan menee, mutta riippuu paljon miten toteuttaa.

Visuaali on sitten kokonaan toinen juttu. Jos tilaa on vähän, niin sitten Matrox triplehead ja kolme Widenäyttöä kehiin.

Kun selaat kotiohjaamot sivuja taakse, löydät sellaisen topicin, kuin "hurraahuuto bussinrakentajille" tjs. Sieltä löytyy mainiot

kuvat mittoineen. Osan kokkarista voit toteuttaa itse väsäämällä ja loput esim plug&pray moduuleina, kuten mulla.

Arvelisin että kokkariin on mennyt nyt n. 10 000 - 11 000 euroa.  Toki on ollut pakko ostaa työkaluja ja sähkötarvikkeita.

Juuri nyt ähellän polkimin välissä olevan rakennelman parissa, josta "oikeassa" koneessa saa säädettyä  pedaaleja.  Juuri asensin

kokolattiamaton ja sitten vielä modofioin Saitekin rudderpolkimet näyttämään vähän oikeammalta.

Tällainen projekti elää  ja mahdollisesti paisuu sellaiseksi, mitä ei olisi voinut alussa toivoakaan :)

Jos olet mahdollisesti fanaattista sorttia ja ehkä unelmoit liikkuvasta alustasta, niin kannattaa miettia kokkarin rungon materiaalia, että

se on tarpeeksi kevyttä ja vahvaa. Ei siis mdf-levyä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joops, itekkin lähdin tähän hommaan mukaan, saa nähdä mihin tässä sitten lopulta päädytään  ;D. Yritän tehdä kaiken itse mitä vain on mahdollista tehdä itse joten toivottavasti pääsee näin vähän halvemmalla( ::)?). Tosiaan tuolta löytyy ne mitat mistä Markus mainitsi: http://www.vuedehaut.fr/A320/plans.html, niiden avaamiseen tarvitsee ilmaisen google sketchup ohjelman(ja siinä ohjelmassa sitten käytetään sitä mittanauhan näköistä työkalua). Eilen väsäsin noiden mittojen perusteella FCU paneelin ja simpit.de mitoista totesin sen olevan täysin oikean kokoinen (no olisi varmaan kannattanut tarkistaa ennen kuin alkoi tekemään, mutta onneksi oli oikean kokoinen  ;D), eli siis nuo sivuston kaikki mitat ilmeisesti vastaa täysin oikeaa. Tosin noissa mitoissa on tehty nuo näyttöjen reiät uudemman standardin mukaan (uudemmat bussit joissa isommat lcd-näytöt) joten voi olla vaikea löytää riittävän isokokoista näyttöä niiden taakse, joten muokkasin ne reiät pienemmiksi niin kuin vanhemmissa busseissa joissa käsittääkseni on pienemmät kuvaputkinäytöt. Voin lähettää halukkaille niitä muokattuja mittoja jos on tarvis.

 

Itsellä kyllä projekti sai aika enteellisen alun, nimittäin käytiin tänään hakemassa vaneria runkoa varten, niin eiköhän iskenyt rankkasade ja kasteli koko levyn ;D. Toivottavasti ei mene pilalle... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se kastuu se vaneri, kun sen maalaa ;D  ja todennäköisesti vääntyy kuivuttuaan.  Mdf on parempi vaihtoehto, mut toki painavampaa materiaalia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on mippi ym. 5mm vanerista.

Maalaaminen onnistuu ilman vääntymistä, jos malttaa odottaa ennenkun maalaa uuden kerroksen.

Ja tosi vähän pohjamaalia ekoihin kerroksiin, muuten kyllä vääntyy.

 

Marco

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kuinkas vaikeita tollasseet on rakentaa?

 

Tällaiset kysymykset ovat oikeastaan täysin merkityksettömiä. Kotiohjaamon rakentaminen on vaikeaa, tai helppoa ihan miten haluaa ajatella. Ihan ensimmäisenä kannattaa asennoitua siihen, että plug and play sovelluksia on todella vähän. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma, kokkaritouhut tarjoavat loputtomat mahdollisuudet oppia uutta.

 

Ihan ensimmäisenä kannattaa laittaa kilo jäitä hattuun ja pysähtyä miettimään. Onko A32x (tai mitä ikinä haluaakin) juuri se konetyyppi mitä haluaa lähteä toteuttamaan? Kannattaa tahkoa erilaisia konetyypejä loputtomasti, ja muodostaa itselleen kuva siitä mitä haluaa. Vanha kokkarivitsihän on, että moni B747/777/a340 jne rakentaja valittaa ettei ole aikaa rakentaa. Miten heillä sitten olisi aikaa lentää valmiilla kokkarilla pitkiä lentoja?

 

Kun konetyyppi on löytynyt voi alkaa tekemään jonkinlaista suunnitelmaa. Edes karkea suunnitelma kokkarin rakennusjärjestyksestä, toteustavoista jne kannattaa tehdä. Sitten vain rakentamaan. Tietoa on netti pullollaan, sitä pitää vain osata etsiä. Jonkinlainen englaninkielentaito on lähes välttämätön, mutta sekin paranee ajan myötä. 

 

Ja täytyy myös muistaa, että kotiohjaamo on yksinkertaismmillaan pari lisänäyttöä ja Airbussin tapauksessa oikein sijoitettu joystick. tällaisetkin viritelmät antavat jo paljon lisäfiilistä lentämiseen, ja siitä on mukava lähteä tekemään eteenpäin.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan noita plug&play moduuleita jonkin verran ja jos on rahaa voi tilata

Kokonaisen ohjaamon cockpitsonicilta, Flightdeck solutionsilta tai sitten se

Engravityn 737. Löytyy myös plug&play sähköhydraulisia alustoja.

Sain juuri Opencockpitsin bussin RMP plug&play moduulin. Ihan asialliselta vaikuttaa. Joskin nupit ovat väärän malliset. Eli tossa olis yksi RMP paneeli joutilaana rautoineen ;)

Tärkeää on muistaa lennellä rakentamisen lomassa. Niinkuin Juha sanoi, turha miettiä että osaanko mä vai en. Varmasti oppii ja osaa jos vaan haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tärkeää on muistaa lennellä rakentamisen lomassa. Niinkuin Juha sanoi, turha miettiä että osaanko mä vai en. Varmasti oppii ja osaa jos vaan haluaa.

 

Täytyy sanoa että toi motivoi aikas paljon. Kiitos  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka vaan kaikille ihmisille,  8)

 

Tässä on nyt taottu järkeä päähän muutama kuukausi ja olen tullut siihen tulokseen, että tämän ikäisenä on aivan turha vielä aloittaa mitään isoa- ja paljon rahaa vievää projektia, mutta haluan silti viedä lentosimuiluni uudelle tasolle.. Olen tässä nyt kuukauden päivät miettinyt tuollaisen yleisjettisimun toteutusta, johon käytettäisiin valmiita paneeleita (en ole sähkö & näperrysihmisiä), ja olen päätynyt tällaiseen suunnitelmaan:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä siis sisältäisi:

 

- 4 x Näyttöjä

- 2 x Saitek Throttle

- Saitek Yoke system

- Saitek Multi panel

- Saitek Switch panel

- Saitek Radio pro flight panel

- CH rudder pedals

- Logitechin joikkari

- Puuta ..

 

.. ja ehkä myöhemmässä vaiheessa ostan Vrinsightiltä tuon FMC:n.. Tarvitsee katsoa, että minkälaista tarvetta tulee.

 

Tämän cockpitin olisi siis tarkoitus mallintaa lähes kaikkia lasinäyttökoneita, (ei kuitenkaan 757, atr, rj yms..) mutta etenkin busseja, ja pikkuboeingeja.  :)

 

Visuaali tultaisiin toteuttamaan kahdella 24'' näytöllä, joista toinen tullaan asettamaan hieman vinoon toiseen näyttöön nähden ja jakaminen toteutetaan matrox Dualheadilla, koko settiä on varattu pyörittämään yksi kone.

 

Varsinaista overheadia ei ole tulossa, tarvittavan overheadin mallinnan näpäimistöllä, mihin tulee batteryt, APUt, valot yms.  :)

 

Kertokaahan rehellinen mielipiteenne tästä ideasta. :)

 

Santeri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

olen tullut siihen tulokseen, että tämän ikäisenä on aivan turha vielä aloittaa mitään isoa- ja paljon rahaa vievää projektia

 

 

Nyt puhuu järjen ääni  :thmbup:

Täytyy muistaa pitää harrastus harrastuksena eikä tehdä siitä itselleen työtä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt puhuu järjen ääni  :thmbup:

Täytyy muistaa pitää harrastus harrastuksena eikä tehdä siitä itselleen työtä.

 

 

Joo, tuo muutaman kuukauden miettimisaika auttoi aika paljon. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa miettiä tarkkaan miten aioit kytkeä näytöt koneeseen.

 

Ehkä seuraavasti:

yksi kone, kaksi näytönohjainta, molemmissa kaksi ulostuloa.

 

Näytönohjain 1:

-> dualhead2go -> 2 x LCD maisemanäytöt

-> instrumenttipaneeli 1 (undocked window)

 

Näytönohjain 2:

-> instrumenttipaneeli 2 (undocked window)

-> instrumenttipaneeli 3 (undocked window)

 

Windowsin asetuksissa maisemanäyttö näkyy kaksi näyttöä leveänä, yhtenä näyttölaitteena.

Tämän lisäksi sinun pitää lisätä Windowsin  asetuksiin 3 muuta näyttöä joihin sitten raahaat nuo mittaristot. Siis tänne:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Maisemanäyttöä pitää olla ikkunatilassa kun raahaat mittaripaneelit toisille näytöille. Sen jälkeen sen voi jälleen palauttaa

full screen modeen. FSX:ssä pitää lisäksi ladata ilmainen lisäosa joka muistaa näyttöjen koot ja asemoinnin. Markus Mäkelä teki

näin sivunäkymän tripleheadin lisäksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muita ideoita mitä voisi helposti toteuttaa:

yoken ohjainakselin pidennys niin, että varsinainen ohjain jää mittaripaneelin taakse piiloon.

Pidennetty akseli mahtuu kulkemaan pilotin edessä olevan mittarinäytön alta.

 

Samalla tavalla voisi piilottaa kaasun mekaniikat niin, että näkyvissä on vain kaasukahvat ja varret.

Vasemmalla olevan yoken voisi piilottaa niin, että siitä näkyy vain kämmenosa, kuten aidossakin A320:ssä.

 

Maalaus Boeing / Airbus teemalla.

 

Etolasta mattoa simun lattiaan, pleksilasia ikkunoiksi ja lampaantalja penkkiin:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia O-P hyvistä ideoista!

 

Mielessä kävi itsellä myös tuo kahden näytönohjaimen ratkaisu, mutta yksi juttu on vielä epäselvänä, kuinkas tehokas näytönohjain vaaditaan noiden instrumenttipaneeleiden pyöritykseen?  ;)

 

Eli ykkösnäytönohjaimeksi olen ainaki kaavaillut GTX460, ja prosessoriksi AMD X4, sen pitäisi riittää FS9:n pyöritykseen tolla kahden näytön visuaalilla..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

maisemanäyttöhän on yksi leveä ikkuna. Ei sen laskemiseen paljon tehoa tarvi. Mittarinäytöistä puhumattakaan. Perusvirkeä uusi kone normi näyttiksillä riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

maisemanäyttöhän on yksi leveä ikkuna. Ei sen laskemiseen paljon tehoa tarvi. Mittarinäytöistä puhumattakaan. Perusvirkeä uusi kone normi näyttiksillä riittää.

 

Niinjuu, nyt muistin että teidänkin simulaattorin kone jaksaa pyörittää hyvin, vaikka käyttää Tripleheadin kautta.. Syy siihen, että tarvitsen ainakin tuon AMD X4:n on se, että simulaattoriin tulee cockpitin valmistumisen jälkeen ainakin Real Enviroment Extreme - ohjelma + muita maksullisia sceneryitä, jotka lisäävät fiilistä lentäessä!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka vaan kaikille ihmisille,  8)

 

Tässä on nyt taottu järkeä päähän muutama kuukausi ja olen tullut siihen tulokseen, että tämän ikäisenä on aivan turha vielä aloittaa mitään isoa- ja paljon rahaa vievää projektia, mutta haluan silti viedä lentosimuiluni uudelle tasolle..

 

Tuota tuota...

 

Nimi: Santeri Saikkonen

Asuinpaikka: EFPO

 

Eikös sun kannattaisi lyöttäytyä samaan porukkaan kuin nuo Pietilät ja lentää niiden Cessnasimulla? Nehän ovat yrittäneet saada sen ympärille kiinnostunutta porukkaa ja jotain tapahtumia?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota tuota...

 

Nimi: Santeri Saikkonen

Asuinpaikka: EFPO

 

Eikös sun kannattaisi lyöttäytyä samaan porukkaan kuin nuo Pietilät ja lentää niiden Cessnasimulla? Nehän ovat yrittäneet saada sen ympärille kiinnostunutta porukkaa ja jotain tapahtumia?

 

//T

 

OHCKU:lla on lennettykin, mutta lähinnä kaipaan jettisimua!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään