Guest mikakoski

Force feedback simuun

8 viestiä aiheessa

Moi,

 

onko kukaan suomalainen simulaattoriharrastaja toteuttanut sähköistä force feedbackiä itse tehtyyn kotisimuunsa? Tai tietääkö kukaa mistä saisi ff kittejä ostaa?

 

Alkaa vaatimukset kasvamaan mun 2-paikkaispurtsikka simussa. Kuminauhat ja -köydet ei enää riitä, nyt pitää olla dynaamista ohjaintuntoa.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos saat käsiisi Force Feedback joystickin, testaa ihmeessä tätä lisäohjelmaa:

http://www.fs-force.com/

 

(toimii ilm. vain FS2004:n ja FSX:n kanssa).

 

Parhaiten ohjelma toiminee Microsoft Sidewinder Force Feedback II yoken kanssa.

(mallia ei enää valmisteta, mutta esim. ebay:n kautta löytyi tosi monta myynnissä).

Myös Logitech:lla on jotain uudempia force tikkuja.

 

Tälläinen sauva-mallinen ohjaus sopisi parhaiten purtsikkasimuun. Tuota FS Force ohjelmaa voi testata ensin demona.

Omat kokemukseni Force Feedback II tikun kanssa olivat erittäin positiivisia. Microsoftin force-tikun alkuperäiset ajurit

ovat todella alkeelliset, epärealistiset ja huonot tuohon FS Force-ohjelmaan nähden. Paras tuossa oli, että ohjelmassa

saa itse määrittää helposti mitä voimia tikun haluaa välittävän ja millä voimakkuudella.

 

Microsoftin tikusta ei oikeastaan voi sanoa mitään muuta pahaa kuin sen, että siinä on alunperin optinen lukija mikä tarkkailee

koska käyttäjä tarraa tikkuun kiinni ja kytkee forcen vasta sitten päälle. Tuon pystyy kätevästi kiertämään niin, että teippaa optisen

lukijan päälle vähän teippiä niin FS Force-ohjelma pysyy kokoajan aktiivisena päällä.

Tässä vielä lisätietoa:

http://www.fs-force.com/features/features.htm

 

Testi eri tikuilla:

http://www.dirks-software.ca/fs-force/joysticks.htm

 

Tikkuun voi kytkeä myös pulssianturin ja tähän trimmipyörän. Näin saa myös trimmin vaikutukset tikkuun.

Alla vanhaa testailuani:

"I want to share my testing results with you all.

Somebody was asking is there a way to connect trim wheel to FS Force, ver1.

There is a certain pulse sensor that can be attached into joystick very easily.

https://www.elfa.se/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?shop=ELFA_FI-FI

product number: 35-884-64

https://www.elfa.se/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?shop=ELFA_FI-FI#item=35-884-64;

 

This pulse sensor can remember it's position after FS2004 reboot.

I will be using this sensor with Sidewinder Force Feedback 2. "

 

Netistä löytyy googlaamalla itse tehtyjä tikkuja, mutta näihin pitää osata itse rakentaa piirilevyä yms.

http://buggies.builtforfun.co.uk/Sim/force-feedback-yoke-1.php

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Microsoftin tikusta ei oikeastaan voi sanoa mitään muuta pahaa kuin sen, että siinä on alunperin optinen lukija mikä tarkkailee

koska käyttäjä tarraa tikkuun kiinni ja kytkee forcen vasta sitten päälle. Tuon pystyy kätevästi kiertämään niin, että teippaa optisen

lukijan päälle vähän teippiä niin FS Force-ohjelma pysyy kokoajan aktiivisena päällä.

Missä lukija sijaitsee? Kieltämättä näppärältä kuulostava kikka.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä lukija sijaitsee? Kieltämättä näppärältä kuulostava kikka.  :thmbup:

 

Piti oikein tutkia missä se lukija on! Olenkin ajatellut, ette mikä ihmeen "taika-joystikki" tämä on kun se jotenkin aavistaa jos siihen meinaa koskea. Kun vie sormen tuon "silmän" lähelle niin heti se kahva vähäsen heilahtaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo teippaus on jouhevan käytön osalta oikeastaan ensimmäinen edellytys.

 

Joku osaisi varmaan paremmin selvittää Microsoftin suunnittelijoiden logiikkaa minkä takia Force-ohjaimen dynaamisen lentotilan ohjaintunto pitäisi tippua pois päältä heti, kun käsi irroitetaan ohjaimelta.

Tuon jälkeenhän ohjain notkahtaa kyljelleen kuin veltto...  ;)

 

Helpompi olisi ollut jättää koko mokoma kaikkitietävä silmä (tm.) suunnittelematta. Ihmettelen myös miksi Microsoft ei ole tehnyt FS -kehitystiimin kanssa tiiviimpää yhteistyötä konseptin

kehittämisen suhteen, koska tämä on oikeatakin konetta vähän lentäneenä olennaisimpia asioita mitkä luovat sitä 'As real as it gets' -vaikutelmaa.

FS Force tosin tekee aivan loistavaa työtä, jos teippaa force -tikusta optisen lukijan umpeen.

 

Tuosta aikaisemmin kertomastani pulssianturista sen verran lisätietoa, että jos oikeasti haluatte, että ohjainvoimat ovat oikean koneen tapaan suoraan kevitettävissä trimmipyörän pyörityksellä

force yoken napin (trimmi) nysväyksen sijasta, tulee yoke purkaa sen verran, että sieltä saa yhden tavallisen painonapin johdot esiin.

Sitten vaan kolvilla yksi yoken painonapeista irti ja tilalle kolvataan tuo Elfan pulse sensor.

FS2004:ssa ja FSX:ssä tuo pulssianturi löytää sitten itsensä normaalin painonapin määrityksen tapaan, eli valitaan vaan elevator trim up ja pyöräytetään pulssianturia haluttuun suuntaan JA

sama juttu toisinpäin.

 

pulssianturiin voi sitten suoraan kytkeä jonkinlaisen trimmipyörän (esim. vanerista). Parasta on, että resetin jälkeen trimmi hyppää heti tallennetun lentotilan asentoon ilman trimmiin koskemista.

FS Forcen trimmi ohittaa koko FS2004:n ja FSX:n alkuperäisen trimmin kokonaan ja luo pelin ruudulle oman pienen trimmikuvakkeensa.  :thmbup:

 

Optimaalinen tulos projektissanne saavutettaaneen  niin, että käytössä olisi aito käytöstä poistettu purtsikan runko, yoke ja trimmipyörä.

Force-yoken kahva puretaan ja tilalle asennetaan purtsikan rungosta alkuperäisen kahvan yläosa force-ohjaimen mekaniikkoihin.

Pulssianturin jatkoksi taas kytketään suoraan purtsikan alkuperäinen trimmipyörä.

 

Yoken ohjainkortiksi suosittelen lämpimästi tätä USB plug&play -korttia:

http://www.leobodnar.com/products/BU0836A/

korttiin voi kytkeä myös painonappeja. (meillä mm. parking brake).

 

Vaasan purtsikkasimun tapaan erittäin ammattimainen ja edullinen valmis mittaristo löytyy täältä:

http://www.simmeters.com/?cat=24

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo teippaus on jouhevan käytön osalta oikeastaan ensimmäinen edellytys.

 

Joku osaisi varmaan paremmin selvittää Microsoftin suunnittelijoiden logiikkaa minkä takia Force-ohjaimen dynaamisen lentotilan ohjaintunto pitäisi tippua pois päältä heti, kun käsi irroitetaan ohjaimelta.

Tuon jälkeenhän ohjain notkahtaa kyljelleen kuin veltto...  ;)

 

Ensiksikin kiitokset O.P:lle kun kerroit tuosta optisesta tunnistimesta. Vaikka en tuota teippauskikkaa haluakaan käyttää niin nyt sain oikkuilevan ohjaimeni toimimaan kunnolla. Minulla oli tuo "silmä" päässyt pölyyntymään pahemman kerran ja ohjain toimi vähän oikukkaasti.

:)

 

Sitten tuohon kysymykseesi: Microsoft Force-Feedback ohjain on suunnittelun mestarinäyte, on todella hyödyllistä kun ohjaintunnon saa pudotettua pois vain otetta muuttamalla.

Ohjain ei notkahda kyljelleen kun ohjaintunto menee pois päältä, vaan se kahva jää siihen asentoon mihin sen jättää.

Tämä on erittäin hyödyllistä kun käsi pitää saada vapaaksi esim. karttojen selailua, näppäimistön käyttöä, pään rapsutusta tai jotain muuta tärkeää seikkaa varten.

Kone jatkaa lentämistä siinä lentotilassa mihin sen jätit, eikä ohjain ponnahda keskiasentoon minkään jousen avulla.

 

Monesti tapaan lentää siten, että pidän ohjaimen kahvan ala-laipasta kiinni vain parilla sormella ja tuen kättä ohjaimen runkoon jolloin ohjailu on hyvin tarkkaa ja miellyttävää. Välillä voi päästää irti ja lätkiä hyttysiä, kone pysyy silti kulloisessakin lentotilassaan.

 

Myös helikoptereilla matkalentoa lennettäessä on hyödyllistä jos ohjain on "tunnoton" eikä keskitä sillä koptereita lennetään monesti enemmän tai vähemmän vinossa. Tällöin ei käsi väsy niinkuin tapahtuu jousisella keskittävässä  ohjaimessa jota täytyy pitää väkisin vinossa jousivoimaa vastaan, eikä otetta voi irroittaa puoleentoista tuntiin.

 

Myöskin puuskaisessa kelissä lennettäessä voi halutessaan ottaa hieman rennommin ja vaihtaa otetta jolloin ohjaintunto putoaa pois ja voi ohjailla parin sormen otteella.

 

Eli varsin nerokas keksintö tuo "optinen silmä" jonka saa toki pois käytöstä tuolla teippi kikalla. Silloin ojaimen "mottorit" pyrkivät keskittämään sen jos kone lentää vaakalentoa ja on muutenkin trimmattu siten ettei ohjainsauvaan kohdistu vääntöä.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens,

 

pienen viiveen jälkeen löysin tänne FSNordic:iin FF:n puolella esitetyn kysymyksen jatkoille....

 

Eli tilanne on se, että olen askarrellut 2-paikkaisen pursisimun ohjaimet (sauva, jarru, polkimet), istuimet, rakentanut ohjaimille keinotunnon kumiköysistä ja liittänyt koko laitoksen potikoin ja elektroniikan avulla Silent Wing -simuun. Homma toimii ihan kohtuullisesti ja tätä protoa alan kohta käyttää IRL purjelentokurssin tukiopetusvälineenä.

 

No nälkä kasvaa syödessä ja nyt Proto 2:seen ajattelin rakentaa sähköisen ohjaistunnon (force feedback), joka perustuu lentonopeuteen (saadaan binääri tai teksti sanomana SW -simusta) ja ohjainten poikkeutukseen. Suuri nopeus ja suuri ohjainpoikkeutus ==> suuri vastus, pieni nopeus ja suuri poikkeutus ==> hieman pienempi vastus jne...

 

Ohjelmointi ja tinaus ei tuota minkäänlaista vaikeutta, mutta eletkroniikka ja sähkötekniikka ovat lähes kokonaan vierasta aluetta. Jos löytyisi joku elektroniikka/sähkösuunnittelija avustamaan projektissa, niin oisin erittäin kiitollinen. Hyvät vinkitkin esim. ulkom. kotiohjaamo-osaajista otetaan vastaan samalla kiitollisuudella.

 

Terv. Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään