Vesa Rautakoura

Hei me flaretetaan (pikkukoneella)

6 viestiä aiheessa

Eli alustana FSX ja koneina eri payware ja vakio nokkapyöräkoneita.

 

Olen lennellyt jo 300 tuntia mutta silti hieman askarruttaa tuo flaretus laskeutuessa.

 

Eli jos koneen final approach speed (kynnysnopeus?) on esim 66kias, aloitetaanko flaretus tällä nopeudella, vai pyritäänkö vauhtia pitämään tuona aina touchdowniin asti? Käsittääkseni ei. Oma käsitykseni on että 66kias:ssa tyyliin teho pois nostetaan kevyesti nokkaa ja kone tulee sievästi alas.

 

Käytännössä fsx:ssä vaan pakkaa tapahtumaan seuraavaa: jos haluan tehdä touchdownin esim 100fpm pystynopeudella max, joutu flarettamaan niin hel---sti, nokka on varmaan reilusti yli 50 senttiä pystyssä, kun takarenkaat sitten osuvatkin hyvin pehmeästi, keula töksähtää rumasti maahan. Jos taas pyrin tulemaan lujempaa, onnistuu noin 200fpm touchdown mutta kone tulee vain juuri ja juuri päälaskutelineet ensin maahan, jättäen paljon onnistuneemman vaikutelman.

 

Kun seuraan oikeita pikkukoneita, sääntönä on usein että kone tulee lähes 3:lla pyörällä maahan ja yleensä haetaan vielä aika kauan oikeaa asentoa -> harvoin näkee touchdownia heti kynnyksen jälkeen. Riippuu toki koneesta kentästä ja lentäjästä. Kun oikeassa koneesa on kyydissä, kuulee usein sakkauspillin rääkyvän aivan lopussa? Tulisiko näin tapahtua myös FSX koneissa? esim carenadon tms paywarekoneissa?

 

Teenkö jotain väärin vai onko tämä vaan FSX:n juttuja. Onko tuolla variometrin lukemalla oikeassa elämässä mitään käyttöä? Tai onko mitään suosituksia millä nopeudella GA kone tulisi osuman maahan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmen pyörän lasku ei ole nokkapyöräkoneella tavoite, vaan tarkoitus on saada kosketus päätelineille. Sitä varten siellä laskukierroksessa käydään harjoittelemessa.

 

Lähestyminen:

 

- Ilmanopeus pidetään jatkuvasti samana, trimmataan kone siten että ohjainta ei tarvitse vetää tai työntää. Tämä edellyttää hidaslennon opettelemista ensin.

- Korkeutta vähennetään vähentämällä tehoa

 

Tyhjäkäyntilasku:

- tehot tyhjäkäynnille heti, kun on varmaa että päästään kiitotielle

- sauvasta vetämällä ohjataan kone vaakalentoon kentän päälle noin 1 jalan / 30 cm korkeudelle,

- jos kone lähtee nousemaan, säilytetään veto, kunnes kone alkaa vajota, jonka jälkeen

- lisätään tasaisesti vetoa, kunnes pyörät koskettavat maahan

 

(- jos kone pomppaa ilmaan, säilytetään veto, kunnes kone alkaa vajota; jos pomppu on liian korkea täysi teho ja ylösveto - missään tapauksessa ohjainta ei saa työntää, koska silloin nokkapyörä osuu maahan ensin tuhoisin seurauksin.)

 

nokkapyörän pitäminen ilmassa mahdollisimman pitkään:

- vetoa lisäämällä pehmennetään nokkapyörän osuminen kiitotiehen.

 

Elikkä se flaren idea on juuri tuo tasainen vedon lisäys, ilmanopeuden hidastuminen ja siitä johtuva nostovoiman pienentyminen. Simulaattorissa pyrstö vaan osuu aivan liian helposti kiitotiehen.

 

Moottorilaskussa mennään muuten samoin, mutta kone trimmataan sellaiseen lentotilaan, jossa nokkapyörä on valmiiksi ylempänä kuin päätelineet, ja kun pyörät osuvat kiitotiehen, tehot otetaan pois. Lasku on vähän kova, ja jos ottaa tehot liian aikaisin pois, kone nyökkää eteen, jollion nokkapyörä osuu mahaan ensin, ja voi pettää alta. (tehoasetus ja ilmanopeus ovat konekohtaisia)

 

Joku piiperöpilotti voisi kertoa miten Arrowilla laskeudutaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän nyt on kenenkään vaikea antaa suoraa vastausta Flight Simulatorin verrattaen huonon aerodynamiikan mallinnuksen takia.

Approach speed on eri kuin kynnysnopeus. Kynnysnopeushan on periaatteessa nimensä mukainen, eli vähän ennen kynnyksen kohdalle tuloa tähdätään tuohon nopeuteen. Flarettaminen aloitetaan tuosta ns. "kynnysnopeudesta" tehot tyhjäkäynnillä. Kynnyshän on yleensä se, mihin lähestymisessä tähdätään, mutta harvoin varsinkaan pienkonelentäjät laskevat suoraan kynnykselle (ellei sitten ole kysymys vähän pidemmälle siirretystä kynnyksestä, jolloin sauvasta vetämisen uskaltaa aloittaa jo vähän aiemmin).

Flaren tarkoituksenahan on (etenkin pienkoneen tapauksessa) vetää sauvasta tasaisesti maavaikutuksessa ja pitää konetta ilmassa niin kauan kuin se siellä haluaa pysyä. Lopputuloksena on usein hyvin onnistunut, usein sakkauspillin säestämä ja (toivottavasti) varsin pehmeä lasku. Mitä variometriin tulee, sitä ei ainakaan irl laskuissa kukaan kätytä. Korkeintaan vilkaistaan kerran pari nopeusmittaria ja lopussa luotetaan omiin silmiin ja tuntemuksiin.

Itse koetan tehdä simussa samoin kuin teen oikeassa elämässä, mutta tämän seurauksena jokin osa lennosta (lasku) menee monesti hiukan poskelleen. FSXssä täytyy muistaa se, että sakkauspillin soidessa se härveli tulee ihan oikeasti alas toisinkuin oikeassa koneessa, jossa sakkauspilli soi jo ns. hyvissä ajoin. Maavaikutus auttaa kyllä pitämään konetta ilmassa vaikka pilli huutaisi viimeistä päivää. FSXssä se on jo sitten menoa kun tuo kyseinen ilmiö mallintuu vähän huonosti. Kannattaa siis simussa vedättää konetta mahdollisimman pinnassa ja antaa tulla alas vähän ennen pillin sointia/juuri ensimmäisen inahduksen hetkellä.

 

Tässä mun 10 centtiä. En todellakaan ole mikään expertti joten saattaapi olla että sanoin jotain virheellisesti (korjatkaa viisaammat toki) ja kännykällä kirjoittaessa kirjoitusasu ja kielioppi vähän kärsii.

 

Hyviä lentoja! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän nyt on kenenkään vaikea antaa suoraa vastausta Flight Simulatorin verrattaen huonon aerodynamiikan mallinnuksen takia.

Approach speed on eri kuin kynnysnopeus. Kynnysnopeushan on periaatteessa nimensä mukainen, eli vähän ennen kynnyksen kohdalle tuloa tähdätään tuohon nopeuteen. Flarettaminen aloitetaan tuosta ns. "kynnysnopeudesta" tehot tyhjäkäynnillä. Kynnyshän on yleensä se, mihin lähestymisessä tähdätään, mutta harvoin varsinkaan pienkonelentäjät laskevat suoraan kynnykselle (ellei sitten ole kysymys vähän pidemmälle siirretystä kynnyksestä, jolloin sauvasta vetämisen uskaltaa aloittaa jo vähän aiemmin).

Flaren tarkoituksenahan on (etenkin pienkoneen tapauksessa) vetää sauvasta tasaisesti maavaikutuksessa ja pitää konetta ilmassa niin kauan kuin se siellä haluaa pysyä. Lopputuloksena on usein hyvin onnistunut, usein sakkauspillin säestämä ja (toivottavasti) varsin pehmeä lasku. Mitä variometriin tulee, sitä ei ainakaan irl laskuissa kukaan kätytä. Korkeintaan vilkaistaan kerran pari nopeusmittaria ja lopussa luotetaan omiin silmiin ja tuntemuksiin.

Itse koetan tehdä simussa samoin kuin teen oikeassa elämässä, mutta tämän seurauksena jokin osa lennosta (lasku) menee monesti hiukan poskelleen. FSXssä täytyy muistaa se, että sakkauspillin soidessa se härveli tulee ihan oikeasti alas toisinkuin oikeassa koneessa, jossa sakkauspilli soi jo ns. hyvissä ajoin. Maavaikutus auttaa kyllä pitämään konetta ilmassa vaikka pilli huutaisi viimeistä päivää. FSXssä se on jo sitten menoa kun tuo kyseinen ilmiö mallintuu vähän huonosti. Kannattaa siis simussa vedättää konetta mahdollisimman pinnassa ja antaa tulla alas vähän ennen pillin sointia/juuri ensimmäisen inahduksen hetkellä.

 

Tässä mun 10 centtiä. En todellakaan ole mikään expertti joten saattaapi olla että sanoin jotain virheellisesti (korjatkaa viisaammat toki) ja kännykällä kirjoittaessa kirjoitusasu ja kielioppi vähän kärsii.

 

Hyviä lentoja! :)

 

Niin eli tuossa koneessa on Approach speed ja Final approach speed jotka on eri asioita. Tästä päätellyn finalin olevan sama kuin kynnysnopeus. Anyway.

 

Visuaalisesti imo fsx:ssä onnistuu parhaiten laskeutuminen juuri että flarettaa olemattoman vähän, mutta kuintekin nostaa kokkaa hieman, ja odottaa että kone vajoaa alas, fsx:ssä on vain hellvetin hankalaa saada kone leijumaan todella matalalla. Näin kun tekee, niin monesti VSI näyttää 200-300fpm mikä käsittääkseni on liian kova tömähdys. 300fpm on siis ... yli 1.5 metriä sekunnissa jos oikein laskin? ..

 

Tämäkin on todella konekohtaista, jostain syystä baron 58 ja justflightin cessna 152 on todellla helppo leijuttaa aivan kiitotien päällä ja pehmeästi tuoda alas...

 

Itse lennän yleensä RealAir Marchettiilla, Carenadon Piper PA28-181 ja bonanzalla. Oikeat lentäjät sanovat tosta SIAI Marchettista muuten että hankala kone tuoda pehmeästi alas...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuin muuten saamaan tuossa silmiini aidon PA28 lähestymisen kuvattuna ammattilentäjän toimesta, ja videossa näkyi kuin näkyikin variometri juuri ennen touchdownia, tämä näytti noin 100-200fpm about, ehkä noi 150fpm ja videon perusteella laskeutuminen oli varsin pehmeä.

 

Replikoidessani samaa FSX:ssä carenadon pa28lla onnistui lasku aivan samoin, teho pois, liidättää, aavistuksen nostaa nokkaa mutta todella vähän, sitten juuri ko. pystynopeudella kone osu maahan, takarenkaat ensin ja sekuntti perässä kevyesti eturengas, ilman typerää töks efektiä vaan kone tulee varsin sulavasti maahan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen variometriin ei kannata tuijottaa, koska se reagoi 7-10 sekunnin viiveellä.

 

Kynnysnopeudella voi toki ajaa koko loppuosan, mutta puuskakelillä on olemassa riski, että puuskan mentyä ilmanopeus putoaa alle sakkausnopeuden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään