Guest Söde

Muutama aloittelijan Posky-LDS merge kysymys.

5 viestiä aiheessa

Laitan paneelista "logo lightin" päälle niin se nappi menee ON, muttei itse logo-valo syty palamaan. Möyskään tuo LDS:n VC ei toimi mutta sitä ei taida saada toimimaankaan ,joten on tyydyttävä tuohon Poskyn omaan. Entä mitä tarkoittaa ja miten lasketaan RESERVES kohta FMC:tä ohjelmoinnissa? Ja vielä loppuun se vaikein kysymys, Flight1 Forumeilla on jo 4 vuotta saatu toivoa pidettyä yllä, muttamillon tulee itse LDS 757 vai tuleeko ollenkaan? 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä mitä tarkoittaa ja miten lasketaan RESERVES kohta FMC:tä ohjelmoinnissa?

 

Tarkoittaa polttoaine reservejä, eli varapolttoaineen määrää. Itse en laske sitä käsin, koska polttoainelaskuri tekee sen puolestani. Esimerkki eräältä lennolta:

 

Polttoainelaskuri kertoo reitille tarvittavan 15050kg. Nyt kun lisään laskuriin matkan varakentälle (200nm), antaa laskuri tarvittavaksi määräksi 16600kg. Tarviittiin siis 1550kg varakentälle menoon + 450Kg reittireserviksi (minimi reittireservi). FMC:lle reserviksi laitetaan 2000Kg, eli 2.0 tonnia.

 

 

Laskun jälkeen tankkeihin on jäätävä minimissään 1800Lbs/817Kg, joka riittää ylivetoon, ja VFR -laskukierrokseen.

 

P-aine maakosketuksessa 400Lbs

Ylösvetoon tarvittava p-aine 800Lbs

P-ainemittarin virhenäyttämät 600Lbs

=1800Lbs

 

Kilot ja libsit on sekaisin, koska VF:n manuaalissa ne on libseissä.

 

T: Mika

 

Pienin sallittu reservi-arvo, joka tuonne syötetään on siis 1000Lbs/454Kg(reittireservi) + 1300Lbs/590Kg (minimi varakentän p-aine), eli käytännössä noin 1.1 tonnia.

 

E2: Korjattu helpommin tajuttavaan muotoon ;D Viisaammat korjannevat virheeni!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roger, siis final reserve= 1600Kg ;D Jostain on nuppiin syöpynyt, että jos 1600Kg alittuu laskun jälkeen, on se raportin paikka. Onko?

 

T: Mika

 

Tässä PSS:n laskuri.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä VF:n 757 -manuaalissa sitten tarkoittavat seuraavat arvot?

 

Laskun jälkeen tankkeihin on jäätävä minimissään 1800Lbs/817Kg, joka riittää ylivetoon, ja VFR -laskukierrokseen.

 

P-aine maakosketuksessa 400Lbs

Ylösvetoon tarvittava p-aine 800Lbs

P-ainemittarin virhenäyttämät 600Lbs

=1800Lbs

 

T: Mika

 

E: Käytännössähän sitä keroa jää tankkeihin tuon laskurin jäljiltä vähintään 2500Kg. Esim. viimelennot HEL-CFU 5200Kg ja CFU-HEL 4000Kg.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa jo pää sekoamaan :)

 

Kuvakaappaus VF:n matskusta: (minimi p-aine tarkoittanee mielestäni sitä vihoviimeistä minimiä)?

 

[ attachment removed / expired ]

 

PSS:n laskurilla suunnitelma (lentoreitin pituus 1323nm). Additional reserves on valmiiksi tuo 2267Kg.

 

[ attachment removed / expired ]

 

PS: Pyydä poistamaan kuvakaappaus, jos aiheellista? (luvaton materiaalin levittäminen kiellettyä VF:n säännöt) :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään