Seppo Kalkas

Virhe FSX default koneen nopeusmittarissa?

7 viestiä aiheessa

Tällainen pikku kysymys. Onko FSX default A321 koneen nopeusmittarin numerojaossa virhe? Omassani jako ei osu aivan kohdalleen, tuossa 380 knots kohdalla. Hyppää nimittäin 390:een ennen aikojaan. Eihän se mitään yksi 10 merimailia nopeudessa suuntaan tai toiseen, vai ollaanko pedantteja, kun on lentoturvallisuudesta kysymys? Virtuaalisesti lähdin Kuopiosta nousuun  määränpääksi Hesa. Kuva kysymykseni tueksi. Suurennoksesta toivottavasti näkyy nopeusasteikon virheellinen jako?

 

[ attachment removed / expired ]

PS. Mikähän olisi simuuni seuraava, paras konehankinta, ajatellen vaikkapa Aasian-liikennettä? A321 kiinnostaa, jos sellainen löytyisi esim. A2A veroisena+ tuplamaksulla tarvittavalla lisurilla. Toisaalta tekisi mieli Piper Cubin jälkeen hankkia B-17 pommikone. ;D, olisi sekin varmaan hyvää kamaa. Kertokaa viisaammat. Pakko kysyä, koska en kykene tekemään päätöksiä Heinosen veroisesti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paina Shift+z ja katso onko nopeus sama yläreunassa ja mittarissa. Siitä voit päätellä onko paneelinvääntäjälle tullu moka vaiko ei. Posotat mittarin mukaan vaikka 400 ja kato mitä punainen lukema näyttää.

 

Itte en kyllä tollasia nopeuksia edes saavuta koskaan... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen pikku kysymys. Onko FSX default A321 koneen nopeusmittarin numerojaossa virhe? Omassani jako ei osu aivan kohdalleen, tuossa 380 knots kohdalla. Hyppää nimittäin 390:een ennen aikojaan. Eihän se mitään yksi 10 merimailia nopeudessa suuntaan tai toiseen, vai ollaanko pedantteja, kun on lentoturvallisuudesta kysymys? Virtuaalisesti lähdin Kuopiosta nousuun  määränpääksi Hesa. Kuva kysymykseni tueksi. Suurennoksesta toivottavasti näkyy nopeusasteikon virheellinen jako?

...

 

Eihän tuossa jako näyttäisi olevan virheellinen, vaan siinä on väärä luku 390, kun pitäisi olla 380.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos neuvoista, kommenteista ja palautteesta. Nämä lentämisen nopeudet rupesivat nyt kiinnostamaan, ovat nimittäin todella monimuotoisia. Uusintalennon (defu A321) ja ohjeistuksenne perusteella totean seuraavaa. Asetin tasolla FL240 nopeusmittarilukeman 390 knots (ei siis km/t, vaikka siltä kyllä ymmärrettävästi vaikuttaa. ) Se punainen rivi siellä vasemmalla ylhäällä näyttää 272 KIAS! Ettei menisi liian yksinkertaiseksi FSmapin vasen alareuna infosi maanopeudeksi (myötätuuli suunnasta 333/35) 405 kts. Nyt piti, tietty, wikipediaan turvautua ja sieltä ainakin aluksi avautui 5 eri nopeutta. 1) Mitattu ilmanopeus eli mittarinopeus (Indicated AirSpeed, IAS) 2) Kalibroitu ilmanopeus (Calibrated AirSpeed, CAS) 3) Ekvivalentti ilmanopeus (Equivalent AirSpeed, EAS) 4) Tosi-ilmanopeus (True AirSpeed, TAS) ja 5) Maanopeus (Ground Speed, GS). Taitaa defu Airbussin Pitotputkeen kohdistua tosi turbovirtaus ja kaikki kalibroinnit ja korjaukset on ohjelmoijalta jäänyt tekemättä. Johtopäätös. Pitotputket vaihdetaa, tarvittaessa koko konetyyppi. Muitakin defaultteja nyt testasi, ja huomasin, kaikissa ylemmillä leveleillä samankaltaisia heittoja. Mitenkähän ja milloin heittävät nuo mittarinäytöt oikeissa, reaalikoneissa? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ensinnäkin mä en lähtis irl lentämään millään a321:llä tms. 400 ias:ia enkä tas:ia... Itte lentelen niin että alle 10 000 jalassa nopeus on ruuvattu 240:n ja yli 10 000 mennään sitten 310. Paitsi fs passengerissa jossa voi kysyä lupaa lennonjohdolta ylittää se 250 alle 10 000 jalassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voihan... :-[ Olisi alun perin pitänyt nuo settingsit katsoa. Siellähän on kahden valinta nopeusnäytölle, TAS ja KIAS näppylät! Vaihdoin KIASille ja johan rupes nopeusnäytöt pelittämään niin kuin Cruise Checklistoilla. Korkeimmilla leveleillä todellakin, vaikka todellinen nopeus kasvaa yli 400 knots niin näytön nopeus laskee jopa 290 knots ja silleen. Johtunee harvemmasta ilmakehästä. Pienkoneilla alle 10 000 jalassa en niin kiinnittänyt tuohon huomiota kun se ei häiriköinyt. Se tässä simulentämisessä on hyvä puoli, ettei tarvitse lisenssejä ja kukin lentäköön aivan vapaasti tyylillään. :thmbup: Kiitos vielä osanotosta osaamattomuuteeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään