Esa Sairio

Miksi simu läppärissä?

22 viestiä aiheessa

Minua ihmetyttää miksi ihmiset asentavat FS 2004:n tai FSX:n läppäriin. Syyt ovat seuraavia verrattuna perinteiseen tietokoneeseen jossa näyttönä esim. 40-tuumainen HDTV.

1. Läppärin näyttö on pieni, simuelämys huono.

2. Läppärin näytön asentoa /vinoutta joutuu usein säätämään, jotta kuva näkyisi kunnolla.

3. Läppäritietokoneen päivitys tehokkaammaksi tai näytönohjaimen vaihto on hankalaa tai mahdotonta

4. Läppärin melu voi häiritä

5. Näppäimistö yleensä pienehkö eli kehnohko simukäyttöön

6. Kunnollisten äänten takia vaati erillisen hifivahvistimen ja hifikaiuttimet (kuten myös perinteinen tietokone) joten tilaa tarvitaan tämänkin takia koneen ja näytön ympärille

Suositukseni on mahdollisimman tehokas perinteinen tornikotelotietokone ja suuri full-HDTV näytöksi (jos harrastaa simua tosissaan).

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ei ole kuin läppäri?

Itse ihmettelen miten kukaan viitsii simulla lentää, kuin oikeat koneet odottavat platalla ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo varustus lisää merkittävästi kantamuksia esimerkiksi lentoaseman odotustiloihin ja hotelliin. Nämä simut kun ovat kiva este hotellikuolemalle.

Äänet eivät ole ongelma. Kuulokkeethan ovat käytössä joka tapauksessa, vai?

jk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua ihmetyttää miksi ihmiset asentavat FS 2004:n tai FSX:n läppäriin.

Joillain ihmisillä ei ole - ainakaan vielä - varaa samanlaiseen kalustoon kuin sinulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On mullakin simut asennettu läppärille ja aikahyvin pyörii. On tietysti se pöytäkonekin mutta huomattavasti mukavampi se läppäri on ottaa esmes. mökille tai muualle mukaan  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ihmettelen tuota sinun näyttöäsi. Miten voit nauttia, kun 2D paneeli levähtää ja venyy ihan epämuotoiseksi? Eikös se ole muutenkin aika epämukavaa, kun joutuu katsomaan näyttöä todella kaukaa?

Jos vaan maisemia katselee, niin siinä tapauksessa se varmaan kävisi hyvin. Mutta kuten mainitsit, harrastat simuilua tosissasi. Oletan täten, että myös muutakin kuin photosceneryjen ihailu kuuluu asiaan. Eli ohjaamolookki voi kotisimuoloissa olla 40 tuuman televisiolla aika kehno, joka on kuitenkin alunperin takroitettu olohuone käyttöön, katottavaksi useiden metrien päästä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuliko Esan rykästyä liian vahvat aamukahvit, kun sen verran kummallinen lausunto tuli ilmoille? :)

Taitaa ykskantaan paras vastaus olla etteivät kaikki "harrasta simua tosissaan". Käyttötarkoituksia voi olla yhtä monta kuin käyttäjiäkin.

Läppärille sen voi asentaa vaikka harjoitellakseen mittarilähestymisten teoriaa reissun päällä. Hyvin informatiivista eikä tarvitse edes mitään lisäosia. Olenpa nähnyt simun asennettavan jopa miniläppärille tätä tarkoitusta varten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse ihmettelen tuota sinun näyttöäsi. Miten voit nauttia, kun 2D paneeli levähtää ja venyy ihan epämuotoiseksi? Eikös se ole muutenkin aika epämukavaa, kun joutuu katsomaan näyttöä todella kaukaa?

Jos vaan maisemia katselee, niin siinä tapauksessa se varmaan kävisi hyvin. Mutta kuten mainitsit, harrastat simuilua tosissasi. Oletan täten, että myös muutakin kuin photosceneryjen ihailu kuuluu asiaan. Eli ohjaamolookki voi kotisimuoloissa olla 40 tuuman televisiolla aika kehno, joka on kuitenkin alunperin takroitettu olohuone käyttöön, katottavaksi useiden metrien päästä.

Sonyn 40-tuumaista HDTV:tä katson simu- ja tietokonekäytössä yhden metrin päästä. Näyttötila on luonnollisesti full HD eli laajakuvana 1920 x 1080 pixeliä. Sekä simukuva että erilaiset tietokoneelta saadut kuvat, esim. itse otetut digikuvat, näyttävät metrin päästäkin riittävän tarkoilta ja iso koko on jotain hienoa!

FS 2004:ssa ja FSX:ssä käytettäessä 2D-paneelia ei paneeli veny vaakasuunnassa kun käyttää näyttötilaa 4:3. Pixeleitä on tuolloin 1440 x 1080. Näytön vasemmalle ja oikealle puolelle jää mustat pystypalkit mutta se ei haittaa. Pääasia on että simun kuvassa on oikeat mittasuhteet.

Jos käytän 3D-paneeleita FS 2004:ssa tai FSX:ssä, saatan käyttää koko näyttöä eli 1920 x 1080 pixeliä jolloin kuva on aika mahtavan oloinen. 3D-paneelit ja maisemat näkyvät kummassakin simuversiossa mittasuhteiltaan oikein mainitussa 16:9- näyttötilassa.

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kirjoittelen tätä töissä läppärillä . . tässä läppärissä on myös simu asennettuna mutta ei oikein pyöri samaten kuin kotikoneella. Muutenkin tällä on hidas ja hankala tehdä esim. kuvankäsittelyä, kun ei ole kahta näyttöä.

Periaatteessa voisi kyllä lennellä simulla läppärilläkin jos se olisi nopeampi, eikä tarvitsisi tällä tehdä muita simuun liittyviä juttuja, kuten esim. kuvankaappaus tarinoita tai scenery hommeleita . . .

Ihanteellista olisi jos töissäkin olisi nopea pöytäkone niin saisi työpäivät kulumaan rattoisammin simun parissa. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on miniläppärissä FS98 ja 8,9 tuuman näyttö, wanhalla Squawkboxilla pääsisi Vatsimiinkin verkolentelemään. Mutta mähän olenkin jäärä, jolla ei aina ole kaikki muumit laaksossa, kaikki intiaanit kanootissa, kaikissa huoneissa lämpö päällä, kaikkia kortteja pakassa jne. Kiva tuolla silti on joskus matkan päällä retroilla.  8)

No totta puhuenhan mulla on tietty iso kone ja iso ruutu ihan oikeaa simuilua varten, mutta se on sitten eri juttu. Silloin miniläppäri on kätevä alusta verkkolentely- ja sääohjelmille ja karttojen ja muiden dokumenttien lunttaamiseen. Jää ison koneen resurssit kokonaan simun käytettäväksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sonyn 40-tuumaista HDTV:tä katson simu- ja tietokonekäytössä yhden metrin päästä. Näyttötila on luonnollisesti full HD eli laajakuvana 1920 x 1080 pixeliä. Sekä simukuva että erilaiset tietokoneelta saadut kuvat, esim. itse otetut digikuvat, näyttävät metrin päästäkin riittävän tarkoilta ja iso koko on jotain hienoa!

FS 2004:ssa ja FSX:ssä käytettäessä 2D-paneelia ei paneeli veny vaakasuunnassa kun käyttää näyttötilaa 4:3. Pixeleitä on tuolloin 1440 x 1080. Näytön vasemmalle ja oikealle puolelle jää mustat pystypalkit mutta se ei haittaa. Pääasia on että simun kuvassa on oikeat mittasuhteet.

Jos käytän 3D-paneeleita FS 2004:ssa tai FSX:ssä, saatan käyttää koko näyttöä eli 1920 x 1080 pixeliä jolloin kuva on aika mahtavan oloinen. 3D-paneelit ja maisemat näkyvät kummassakin simuversiossa mittasuhteiltaan oikein mainitussa 16:9- näyttötilassa.

yES :)

Eikös noin läheltä 40" silmät ala sattua, niissähän pitäisi joku 5-10m pitäisi olla etäisyyttä optimaaliseen katseluelämykseen, kuten telkkari yleensä onkin siinä sopivassa etäisyydessä. Tuohan on tosiaan telkkari, eikä tietokonenäyttö. Myös itse huomannut kuvanlaadun huononevan kun käytän omaa 32" hd-readyä sen natiiviresoluutiolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
No totta puhuenhan mulla on tietty iso kone ja iso ruutu ihan oikeaa simuilua varten, mutta se on sitten eri juttu.

...mulla on käytössä M/FTD 2D, 3D ja erilaisia FFS laitteita, jos pakosti simuttaa ja erikseen käsketään, mutta se on taas aivan toinen juttu...

jk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös noin läheltä 40" silmät ala sattua, niissähän pitäisi joku 5-10m pitäisi olla etäisyyttä optimaaliseen katseluelämykseen, kuten telkkari yleensä onkin siinä sopivassa etäisyydessä. Tuohan on tosiaan telkkari, eikä tietokonenäyttö. Myös itse huomannut kuvanlaadun huononevan kun käytän omaa 32" hd-readyä sen natiiviresoluutiolla.

Ei ala sattua, vaikka ikäni takia näkö on huonontunut toisessa silmässä niin ettei sitä voi korjata enää silmälaseilla (leikkaus auttaisi). Toisessa silmässä sentään on erinomainen näkö laseilla korjattuna.

Katseluetäisyys on tosiaan noin 120 senttiä simu- ja tietokonekäytössä (mittasin juuri). Televisioni on siis full HD eikä HD ready, jonka kuva on hieman huonompi kuin full HD:n.

Tietenkin jos olisi olemassa vielä suuremmalla resoluutiolla toimiva 40-tuumainen näyttö, esim. jotain 3500 x 2000 pixeliä, tuottaisi sellainen erittäin tarkan simukuvan ja olisi ihanteellinen katsella noin metrin etäisyydeltä.

Televisioista puheen ollen, jos kyseessä on full HD- ohjelma eli tarkkuus 1920 x 1080, on kuva mielestäni katsottavissa 46-55 tuumaisilla televisioilla jo kahden-kolmen metrin päästä (näin olen todennut tv-liikkeissä, joissa kyseisen kokoisista littutelevisioista on näytetty leffoja ja muuta ohjelmaa full HD-tarkkuudella).

Sen sijaan nykyisiä YLE:n, MTV3:n ym. tv-lähetyksiä, joissa tarkkuus on jotain 700 x 500, voi katsoa tyydyttävästi tällä minun tietokonemonitorina toimivalla Sonyn 40-tuumaisella vasta alkaen 2,5 metrin päästä. Full HD- lähetyksiä voisi 40-tuumaisella katsella ehkä noin 1,5 metrin päästä.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä omat vastaukseni miksi läppäri soveltuu simutteluun.

1. Okei, läppärin näyttö ei ole ehkä 40", mutta ainakaan itselleni ei tuota ongelmaa tihrustaa tuota läppäriä. Vaikka tuomaroinkin kansallispeliämme, en silti ole sokea.

2. Läppärin näytön taivutteleminen ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia. Kyllä sen verran pitäisi olla lihasvoimaa että siihen pystyy. Jos ei niin salille siitä!

3. Ostaa kerralla tarpeeksi hyvän läppärin niin ei tarvitse mitään sinne lisää. Toisekseen, en kiinnitä huomiota simuilussa siihen, että onko IRL puu juuri tuossa vai ei. Ja kuinka monta purjevenettä lilluu merellä; ne ei kuitenkaan vastaa ikinä todellisuutta joten ihan turhaa.

4. Pitkään musiikkia harrastaneena kuulo on tietenkin hieman heikentynyt. Mutta jos oikeesti häiriintyy läppärin "melusta" niin otan osaa!

5. Onneksi ei ole sellasia Popsin prinssinakkeja kämmenissä kiinni vaan ihan sirot sormet joten ei tuota ongelmaa. Aika huonosti jos ei pysty yksittäisiä nappeja painamaan kerrallaan.

6. Kaiken ei tarvitse olla Hifiä! Normaali headsetti riittää ihan hyvin. Ei ne äänet kuitenkaan oo täysin aitoja.

Lisäksi, välineurheilu on sekä noloa että säälittävää. Jos haluaa simutella aidosti, kannattaa vuokrata aikaa Finskin training centteriin (voin antaa numeron) tai kysästä sieltä mistä simuja voi hankkia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän kannettavissakin päivityspotentiaalia on, ainakin uusimmissa. HD 5870 saa siihen samalla tapaa(mobility), joka on nimenomaan suunniteltu läppärille.

Prosessorinkin voi vaihtaa, kovalevyn voi vaihtaa, muistit päivittää jne. Kyllä nykyisin on paljolti mahdollista sekin, mutta monta asiaa täytyy tietysti ottaa huomioon, kaikkiin uusiin se ei ihan heittämällä onnistu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

itsellä läppäri sen takia että pystyy pelaamaa simua intissä :D sielä kun sitä aikaa lentosäähommissa riittää loputtomii, mikäs sen rennompaa ku istua asemalla ja pelailla simua ja puolentunnin välei käyä tekee havainnot pihalta  :thmbup: voin sanoo et tätä löysemmin ei voi armeijaa suorittaa. ja Ilmavoimat tietenki! Läppärissä kuitenki sillai tehoo et riittää pyörittämää FS2004 parhailla asetuksilla ja kaikenmailman lisäosilla  :P

Kotona sitten pöytäkoneella

-JJS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en oikeen ymmärrä koko läppäreitä...Siis tottakai siihen tarkoitukseen mihin ne alunperin tehtiin, mutta kun nykyään lähes kaikilla on kotona ykköskoneena läppäri. Mikäs siinä jos koneen käyttö on luokkaa pari statuspäivitystä naamakirjaan ja laskujen maksu mutta yhtään aktiviisempaan käyttöön..... Ruma pöytäkone ei käy hameväelle? :) Tietysti läppäri ihan ok jos siinä erillinen näyttö näppis ja hiiri... Mutta kyllä itsellä yksi suurimmista syistä mikä innosti simujen maailmaan on tuo virtuaalinen cockpit yhdistettynä isoon taulutelkkariin... snam.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kyllä itsellä yksi suurimmista syistä mikä innosti simujen maailmaan on tuo virtuaalinen cockpit yhdistettynä isoon taulutelkkariin... snam.

Toki itsellänikin on sama syy, mutta taloudellisista ja muista syistä saan odottaa sitä nautintoa vielä pari vuotta - ehkä enemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itekki alotin läppärillä, mut se taiskin olla joku erikoisläppäri. Siinä taitaa olla Core 2 duo T7500 ja joku 256mb Geforce - ja pyörii paremmin kuin tällä mun pöytäkoneella  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Itse en oikeen ymmärrä koko läppäreitä... Siis tottakai siihen tarkoitukseen mihin ne alunperin tehtiin, mutta kun nykyään lähes kaikilla on kotona ykköskoneena läppäri. Mikäs siinä jos koneen käyttö on luokkaa pari statuspäivitystä naamakirjaan ja laskujen maksu mutta yhtään aktiviisempaan käyttöön...

Noh, minulla läppäri on ollut ykköskoneena nyt muutaman vuoden. Hoidan koneella kaiken hd-videoiden editoinnista, äänistudion pyörittämisestä, DJ-keikkailusta, 3D-mallinnuksesta, kotisivujen koodauksesta simuiluun X-Planella. Koneen teho on riittänyt kaikkeen tähän oikein hyvin. Enkä ole sidottu siihen työpöydän ääreen, vaan voin hoitaa hommia vaikka ulkona riippukeinussa tai terassilla. Koko setti eli läppäri, kovalevyt, kuulokkeet, xbox 360 peliohjain ja muut pikkuhilut mahtuvat kompaktiin laukkuun joka on helppo ottaa reissuun mukaan. En käytä ulkoista näyttöä, näppäimistöä enkä edes hiirtä, koska koneen oma kosketuslevy toimii hienosti. Ja ainut tilanne jossa laitteen tuulettimet nostavat kierroksia niin, että ääni kohoaa lähelle meluamisrajaa on samanaikainen tyhjän akun lataus ja Flash-videon katselu. Muuten kone on käytännössä äänetön. Läppärin etu on myös pieni virrankulutus. Sähköä kuluu n. 20 kertaa vähemmän järeään pöytäkokoonpanoon verrattuna ja se näkyy jo selvästi sähkölaskussa. Eli pöytäkone on täysi turhake…

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla ei koskaan ole ollut läppäriä - eikä tule. Siinä ei kannaltani ole kuin huonoja ominaisuuksia. Minun ei tarvitse siirrellä tietokonetta minnekään ja parempi vain, että se ei tunge mukaan joka paikkaan kuten olohuoneen soffalle. Saattaisi syntyä addiktio rakkineeseen.  ;D. Pienempi sähköenergian kulutuskaan ei ole minulle mikään kriteeri. Olen tähän asti maksanut sähkölaskuni ajallaan eikä tuo ole tuottanut mitään ongelmia.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään