Vesa Rautakoura

Accusim Piper Cubin moottori kuluu nopsaan =)

10 viestiä aiheessa

Eli...  accusimin Piper Cub....

 

lennänkö väärin vai mistä johtuu että nyt jo 4:n todellisen (300hr overhaul väli, eli 4 tuntia = 20 tuntia) tunnin jälkeen moottori on enää FAIR. 2 tunnin jälkeen tuli good, ja nyt fair.. En koskaan rääkkää kylmää konetta, syöksyttäessä kaasu on pois yms.. Carb heat unohtuu laittaa usein päälle, mutta onko sillä tähän asiaan merkitystä? Tosin aika usein tulee kaasupohjassa vedettyä kun tuo ritsa ei vaan kulje... mutta manuaalin mukaan tämäkään ei pitäisi olla kovin vahingollista... öljyä on koneessa yms..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli...  accusimin Piper Cub....

 

lennänkö väärin vai mistä johtuu että nyt jo 4:n todellisen (300hr overhaul väli, eli 4 tuntia = 20 tuntia) tunnin jälkeen moottori on enää FAIR. 2 tunnin jälkeen tuli good, ja nyt fair.. En koskaan rääkkää kylmää konetta, syöksyttäessä kaasu on pois yms.. Carb heat unohtuu laittaa usein päälle, mutta onko sillä tähän asiaan merkitystä? Tosin aika usein tulee kaasupohjassa vedettyä kun tuo ritsa ei vaan kulje... mutta manuaalin mukaan tämäkään ei pitäisi olla kovin vahingollista... öljyä on koneessa yms..

 

onko toi hommeli lisäosana kun mulla ei ole tuota ongelmaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko toi hommeli lisäosana kun mulla ei ole tuota ongelmaa?

 

Siis A2A Piper Cub on maksullinen lisäosa tai kone, johon saa Accusimin maksullisen lisäosan :-) ...

 

Alkper kysymykseen, vaikka tuota Cubia ilmeisesti saa täysiä huudattaa, lienee se silti kuitenkin ei-suositeltavaa. Suositeltu cruise rpm on 2150rpm.... Katsotaan jos nyt mylly kestää :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne tuota lisäosakonetta, mutta kävi vain mielessä että oletko pudottanut kaasua kovin jyrkästi yhdellä kertaa? Ilmajäähdytteiset mäntämoottorit saa käsittääkseni suhteellisen helposti hajalle vain vetämällä kaasutikun matkalennon jälkeen suoraan tyhjäkäynnille, josta seuraa moottorin nopea ja epätasainen jäähtyminen ja esimerkiksi kannen halkeaminen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne tuota lisäosakonetta, mutta kävi vain mielessä että oletko pudottanut kaasua kovin jyrkästi yhdellä kertaa? Ilmajäähdytteiset mäntämoottorit saa käsittääkseni suhteellisen helposti hajalle vain vetämällä kaasutikun matkalennon jälkeen suoraan tyhjäkäynnille, josta seuraa moottorin nopea ja epätasainen jäähtyminen ja esimerkiksi kannen halkeaminen  ;)

 

Niin joo, onhan tuoki mahdollista mutta en usko. Koska manuaalissa ei tätä käsketä ottamaan huomioon, niin en usko että sitä on mallinnettu... vaikka mistäs sitä tietää. Käsittääkseni kun tuo kone on jatkuvasti ulkoilmassa ja varsin pienitehoinen, ei lämpötilarasituskaan liene samanlainen kuin suljetummissa ratkaisuissa, etenkin turboahtimella.

 

Yleisesti tuosta shokkiefektistä, että sehän on kovin kiistelty ilmiö, ja lähinnä varmuuden maksimointia, eli käsittääkseni "suhteellisen helposti" tällä ei moottoria rikki pitäisi saada. Miettii myös esim taitolentäjiä ja muita syöksyttäjiä, tai esim laskuvarjolentäjien cessnaa jota tiputetaan TM:n mukaan 1000m/min pystynopeudella alas. Entiedä onko metrit ja jalat menneet sekaisin, mutta jos ei, niin melkoista haipakkaa sillä tullaan alas (hakemaan kiireellisesti uutta kuormaa). Monen koneen käyttöoppaassahan taitaa lukea että alaslasku tulisi suorittaa tietyllä MAP:lla tai ainakin välttää pitkäaikaista juotokäyntiä. Tuolla pystynopeudella tuskin paljoa pystyy enää vetoa päällä pitämäänkään ellei sitten ole järeät spoilerit..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisesti tuosta shokkiefektistä, että sehän on kovin kiistelty ilmiö, ja lähinnä varmuuden maksimointia, eli käsittääkseni "suhteellisen helposti" tällä ei moottoria rikki pitäisi saada. Miettii myös esim taitolentäjiä ja muita syöksyttäjiä, tai esim laskuvarjolentäjien cessnaa jota tiputetaan TM:n mukaan 1000m/min pystynopeudella alas. Entiedä onko metrit ja jalat menneet sekaisin, mutta jos ei, niin melkoista haipakkaa sillä tullaan alas (hakemaan kiireellisesti uutta kuormaa). Monen koneen käyttöoppaassahan taitaa lukea että alaslasku tulisi suorittaa tietyllä MAP:lla tai ainakin välttää pitkäaikaista juotokäyntiä. Tuolla pystynopeudella tuskin paljoa pystyy enää vetoa päällä pitämäänkään ellei sitten ole järeät spoilerit..?

 

Tunnut tietävän asiasta enemmän kuin minä joten taidan perua sanani. Jostakin olen vaan saanut päähäni, että joissakin ilmajäähdytteisissä ja 6-sylinterisissä boksereissa sekä isoissa tähtimoottoreissa liikajäähtymistä tule varoa aika tarkkaan, mutta moottorien kokoluokatkin on tietysti erillaisia mitä Piperissa...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnut tietävän asiasta enemmän kuin minä joten taidan perua sanani. Jostakin olen vaan saanut päähäni, että joissakin ilmajäähdytteisissä ja 6-sylinterisissä boksereissa sekä isoissa tähtimoottoreissa liikajäähtymistä tule varoa aika tarkkaan, mutta moottorien kokoluokatkin on tietysti erillaisia mitä Piperissa...  :)

 

Juu niin siis en tiedä tiedänkö, tietääkö varmasti kukaan =) Korostan vielä että kyllä tähän ilmiöön pitäisi suhtautua vakavasti, ja pelata varmanpäälle, mutta käytännössä ilmeisesti ei ihan pienellä saa vehkeitä rikki.. varmaan riippuu aika paljon kyllä myllyistäkin... Joku tehokas turbo kovalla rasituksella ylös ja sitten kamalaa vauhtia joutokäynillä alas ja vähän sadekuuroa väliin niin en ihmettelisi yhtään jos räksähtää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään