Tuomas Hulkkonen

Maddog ja ongelma

32 viestiä aiheessa

Pieni ongelma liittyen leonardon maddogiin ja lentoonlähtöön. Saan joka kerta takeoff varoituksen 'Spoilers'. Sama varoitus toistuu olkoon spoilerit armattuna tai ei. Mistähän johtuu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä se vielä jupuan tämän Maddogin kanssa.... Jostain minulle taas tuntemattomasta syystä nuo upeat Tatun tekemät finskin maalaukset aiheuttavat nyt sen, että koneen sisäpuoli (cockpit) näkyypi ihan mustana. Masiinan omat liveryt eivät aiheuta tätä ongelmaa..

Osaisko ken kertoa missä mättää.. olisi sääli poistaa noi finskin upeat maalaukset.

yst. Jussi 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja nyt kun repesin kirjailemaan, niin mistään en ole löytänyt konstia, miten korjata väärin syötetty reitti...ilman, että lataa koneen uudelleen  (nää on näitä mun hölömöläis-jorinoita)

varmaan joku tietää...jos kehtaa pässiä opastaa. Yritin kahlata nettiä, mutta en edes pitkällä googletuksella löytänyt apuja.

t. pökijö-jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä se vielä jupuan tämän Maddogin kanssa.... Jostain minulle taas tuntemattomasta syystä nuo upeat Tatun tekemät finskin maalaukset aiheuttavat nyt sen, että koneen sisäpuoli (cockpit) näkyypi ihan mustana. Masiinan omat liveryt eivät aiheuta tätä ongelmaa..

...

Jos ohjaamo näkyy mustana (tai jonkin muun värisenä), johtuu se todennäköisesti siitä, että simu ei löydä niitä ohjaamon tekstuureja. Etsi jokin alkuperäinen tekstuurikansio ja sieltä texture.cfg-tiedosto, jossa pitäisi olla fallback-rivejä (jotka ilmaisevat simulle mistä etsiä noita puuttuvia tekstuureja) ja kopioi se Tatun tekstuurikansioon.

Minulla ei ole tuota Maddogin konetta, joten en tiedä miten nämä tekstuurit on siinä tarkalleen hoidettu. Tuo esittämäni tapa lienee kuitenkin tavallisin. 

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ohjaamo näkyy mustana (tai jonkin muun värisenä), johtuu se todennäköisesti siitä, että simu ei löydä niitä ohjaamon tekstuureja. Etsi jokin alkuperäinen tekstuurikansio ja sieltä texture.cfg-tiedosto, jossa pitäisi olla fallback-rivejä (jotka ilmaisevat simulle mistä etsiä noita puuttuvia tekstuureja) ja kopioi se Tatun tekstuurikansioon.

Minulla ei ole tuota Maddogin konetta, joten en tiedä miten nämä tekstuurit on siinä tarkalleen hoidettu. Tuo esittämäni tapa lienee kuitenkin tavallisin. 

Pekka

Juu...ei ole eroa tää eka on Tatun OHLMH:

[fltsim]

fallback.1=..\texture\Pink

fallback.2=..\texture

ja tämä American Airlines:

[fltsim]

fallback.1=..\texture\Pink

fallback.2=..\texture

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja nyt kun repesin kirjailemaan, niin mistään en ole löytänyt konstia, miten korjata väärin syötetty reitti...ilman, että lataa koneen uudelleen  (nää on näitä mun hölömöläis-jorinoita)

varmaan joku tietää...jos kehtaa pässiä opastaa. Yritin kahlata nettiä, mutta en edes pitkällä googletuksella löytänyt apuja.

t. pökijö-jussi

Mitä tarkoittaa väärin syötetty? FMS:stä voit tehdä reittiin muutoksia niin paljon kuin haluat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoittaa väärin syötetty? FMS:stä voit tehdä reittiin muutoksia niin paljon kuin haluat.

Noh...ku yritin suunnistaa Oulusta Kittilään, niin jossain kohdassa etusormi oli ajatusta nopeampi ja tökkäsin väärän  reittipisteen...eli millä nappulakomennoilla se oiotaan?

Ja kiva kun rupesit vastaamaan...kysäisen samalla vielä yhteen onkelmaan selvitystä.

Miten tuohon Madoggin matolootaan syotettään valmis reitti, joka on tallennettu tuolla loadmanagerilla  tiedostot\Maddog X Files\Routes...muotoon EFOUEFKT.mdr???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

yst. Jussi 

Jos kyse on P3Dv4? niin silloin voi olla myös niin että textuurit eivät lataudu, jos merkkejä on polussa yli 256. Eli pitkillä kansionimillä / tiedostopolulla saa melko nopeastikin tuon ylittymään. Tämä on P3Dv4 rajoite.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kyse on P3Dv4? niin silloin voi olla myös niin että textuurit eivät lataudu, jos merkkejä on polussa yli 256. Eli pitkillä kansionimillä / tiedostopolulla saa melko nopeastikin tuon ylittymään. Tämä on P3Dv4 rajoite.

Noin uusi tuote ja tuollainen harppaus menneisyyteen! Muistan kyllä vielä hyvin DOS:in ajat, kun voimassa olivat hyvin tiukat rajat tiedostonimien merkkijonoille, mutta että vielä 2010-luvulla! Jos noin on, niin tuohan on selvä bugi. Sitäpaitsi mikäli polun merkkimäärä ylittyisi, eivät ne alkuperäisetkään tekstuurit näkyisi. Jotain muuta tuossa pitää olla nyt vialla.

Pekka

Edit: Jussi voisi vielä koettaa karkeampaa konstia: Tee jostain alkuperäisestä texture-kansiosta (sellaisesta joka näkyy simussa oikein) kopio jonnekin. Kopioi sen jälkeen sinne ne Tatun tekstuurit ja vastaa kyllä, kun järjestelmä kysyy korvataanko olemassa oleva tiedosto (siellä on niitä samannimisiä). Lopuksi muuta texture-kansion pääte vastaamaan Tatun tekstuureja ja kopioi kansio Maddogin koneen kansioon (poista ensin se entinen Tatun tekstuurikansio tai anna systeemin päällekirjoittaa kaikki).

Olen toki varma, että Tatu on tehnyt kaikki oikein, mutta ainahan jotain on voinut unohtua. Tämä on osin arvailua, koska minulla ei ole tuota konetta kuten jo kerroin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh...ku yritin suunnistaa Oulusta Kittilään, niin jossain kohdassa etusormi oli ajatusta nopeampi ja tökkäsin väärän  reittipisteen...eli millä nappulakomennoilla se oiotaan?

Ja kiva kun rupesit vastaamaan...kysäisen samalla vielä yhteen onkelmaan selvitystä.

Miten tuohon Madoggin matolootaan syotettään valmis reitti, joka on tallennettu tuolla loadmanagerilla  tiedostot\Maddog X Files\Routes...muotoon EFOUEFKT.mdr???

En tiedä. Mulla ei ole ollut tuota MD80:ta vuosikausiin. Muistaakseni se FMS on kuitenkin melko samanlainen kuin Boeingissa. Voit hypätä reittipisteen yli valitsemalla seuraavan reittipisteen ja klikkaamalla sen poistettavan pisteen päälle. Toinen vaihtoehto on painaa DELETE (jos siinä on) ja sen jälkeen klikata poistettavaa pistettä. En tiedä toimiiko näin mutta voit kokeille. Reitin lataamisesta mulla ei ole mitään hajuakaan. Tähän auttaa enemmän mukana tullut manuaali. Sieltä varmasti löytyy kaikki toiminnot FMS:lle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noin pitäisi toimia kuten Joona neuvoi. DEL nappulalla poistetaan, ja todennäköisesti poiston jälkeen reitti "katkeaa" ja se pitää yhdistää.

Katso vaikka tuolta videolta n. 9:17 eteenpäin pätkä, jossa "katkennut reitti", ROUTE DISCONTINUITY poistetaan.

ROUTE 1 sivulla ORIGIN ja DEST alapuolella on:

CO ROUTE

----------

kirjoitat EFOUEFKT ja klikkaat se CO ROUTE kohdan viivoille. Jos tämä ei toimi, niin silloin todennäköisesti reittitiedosto, eli esim. tuo EFOUEFKT.mdr on tallennettu väärään paikkaan.

EDIT

Ai niin sitten oli vielä se livery juttu. En osaa kyllä nyt sanoa mikä mättää painteissa. Outoa jos muut paintit toimivat, mutta minun eivät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Noin uusi tuote ja tuollainen harppaus menneisyyteen! Muistan kyllä vielä hyvin DOS:in ajat, kun voimassa olivat hyvin tiukat rajat tiedostonimien merkkijonoille, mutta että vielä 2010-luvulla! Jos noin on, niin tuohan on selvä bugi.

Ei varsinaisesti liity ongelmaan, mutta tuo on Windows 10 rajoitus (tai oli), joka poistui tosin jonkun päivityksen yhteydessä.

Tosin pitää käydä erikseen laittamassa päälle regeditllä.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\FileSystem\longpathsenabled

Ei ole itselläni käytössä enkä testannut toimiiko P3DV4lle, mutta voisin kuvitella että toimii. Tuo rajoitus on Windows APIn max_pathin ja eiköhän sitä kaikki sovellukset koodissaan käytä, josta ongelma syntyy.

Tällä nyt ei tosin varmaan mitään merkitystä tähän ongelmaan, mutta ollaanpa täsmällisiä missä vian sanotaan olevan ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
EDIT

Ai niin sitten oli vielä se livery juttu. En osaa kyllä nyt sanoa mikä mättää painteissa. Outoa jos muut paintit toimivat, mutta minun eivät.

Onko ne jotain vanhoja tai eikö jonkun formaatin tuki loppunut P3DV4ssä? Voisiko olla siitä? Olikohan se esim. AI-liikenteessä, jossa koneet näkyivät mustina, jos oli jotain FS9 aikoina tehtynä tai jotain. En jaksa muistaa missä tollanen "näkyy vain mustaa" ongelma tuli, mutta jossakin törmäsin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko ne jotain vanhoja tai eikö jonkun formaatin tuki loppunut P3DV4ssä? Voisiko olla siitä? Olikohan se esim. AI-liikenteessä, jossa koneet näkyivät mustina, jos oli jotain FS9 aikoina tehtynä tai jotain. En jaksa muistaa missä tollanen "näkyy vain mustaa" ongelma tuli, mutta jossakin törmäsin.

Ei ne minun paintit niin vanhoja ole, ja ihan oikeassa dds-formaatissa mitä käytetään P3D:ssä niin kuin FSX:ssä. 

Paras veikkaus on, että tekstuurit ovat kuitenkin asennettu väärään paikkaan, eikä silloin se texture.cfg toimi oikein.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei varsinaisesti liity ongelmaan, mutta tuo on Windows 10 rajoitus (tai oli), joka poistui tosin jonkun päivityksen yhteydessä.

Tosin pitää käydä erikseen laittamassa päälle regeditllä.

...

Tällä nyt ei tosin varmaan mitään merkitystä tähän ongelmaan, mutta ollaanpa täsmällisiä missä vian sanotaan olevan ;)

No, minulla ei vielä ole sen paremmin Windows kymppiä kuin P3DV4:stakaan, joten mistä minä tiedän. DOSsi minulla kyllä oli joskus PC-historian alkupäivinä.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotkut FS9 AI-koneet kummittelivat muutenkin jo FSX-liikenteessä. Näkyivät mustina kuten kerroit, eivät näkyneet lainkaan (mutta lensivät kyllä, joka selvisi äänistä tai kun laittoi ne punaiset ohjetekstit päälle), näkyivät osittain (esimerkiksi osa runkoa muttei siipii tai päinvastoin) ... ja kaikenlaista muuta. Tuo mustana, harmaana tai muulla värillä näkyminen saattoi johtua myös siitä, että simu ei löytänyt niitä tekstuureja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ne minun paintit niin vanhoja ole, ja ihan oikeassa dds-formaatissa mitä käytetään P3D:ssä niin kuin FSX:ssä. 

Paras veikkaus on, että tekstuurit ovat kuitenkin asennettu väärään paikkaan, eikä silloin se texture.cfg toimi oikein.

Ka voepha tuo nuinnii olla..tälläsin ne seuraavasti: Tiedostot\Prepar3D v4 Add.ons\MaddogX\SimObjects\Airplanes\MaddogX.

Sen jälkeen lisäsin Aircraft .cfg. tiedostoon tarivittavat tiedot ja muistin jopa numeroida ne oikein???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noin pitäisi toimia kuten Joona neuvoi. DEL nappulalla poistetaan, ja todennäköisesti poiston jälkeen reitti "katkeaa" ja se pitää yhdistää.

Katso vaikka tuolta videolta n. 9:17 eteenpäin pätkä, jossa "katkennut reitti", ROUTE DISCONTINUITY poistetaan.

ROUTE 1 sivulla ORIGIN ja DEST alapuolella on:

CO ROUTE

----------

kirjoitat EFOUEFKT ja klikkaat se CO ROUTE kohdan viivoille. Jos tämä ei toimi, niin silloin todennäköisesti reittitiedosto, eli esim. tuo EFOUEFKT.mdr on tallennettu väärään paikkaan.

EDIT

Juu tack tack...opettelen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ka voepha tuo nuinnii olla..tälläsin ne seuraavasti: Tiedostot\Prepar3D v4 Add.ons\MaddogX\SimObjects\Airplanes\MaddogX.

Sen jälkeen lisäsin Aircraft .cfg. tiedostoon tarivittavat tiedot ja muistin jopa numeroida ne oikein???

Okei, tuo nyt näyttäisi ihan oikealta.

Seuraava kysymys, onko default (Maddog lisurin mukana tulleiden) koneiden tekstuuri kansiossa enemmän tiedostoja kuin Finnair paintissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa on äkkiä laskettuna 64 -merkkiä...

Missä sijaitsee Prepar3d.EXE?

Laske ettei Prepar3D.EXE:stä ole yli 256 merkkiä kansioon jossa textuuri sijaitsee. Näitä on tapahtunut paljon, ja myöskin saman lentokoneen "sisällä" jos textuurikansiossa on enemmän merkkejä kun toisissa.

En usko että vika olisi juuri tuossa, mutta kannattaa laskea...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

t. pökijö-jussi

Saitko jo poistettua väärin syötetyn reittipisteen?Jos et saanut niin tässä lisää ohjevideoita,tosin italiankielisiä mutta selvästi esitetty.Näitä on monta osaa.

En ole vähään aikaan Maddog-X:ää käyttänyt mutta deletenäppäimellä pitäisi korjaantua niin kuin täällä on jo mainittu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei, tuo nyt näyttäisi ihan oikealta.

Seuraava kysymys, onko default (Maddog lisurin mukana tulleiden) koneiden tekstuuri kansiossa enemmän tiedostoja kuin Finnair paintissa?

Juu on yksi dds-image enemmän...molemmissa yksi cfg muistio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kopioi se yksi puuttuva sinne Finnair kansioon.

Heh...nyt ei onneton hjymmarra. kopioin yhden dss imagen finskin kansioon...tuli AAL: keula Finnairin koneeseen...Vai miten tarkoitit operation suoritettavaksi..??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh...nyt ei onneton hjymmarra. kopioin yhden dss imagen finskin kansioon...tuli AAL: keula Finnairin koneeseen...Vai miten tarkoitit operation suoritettavaksi..??

Tarkoitin sitä, että kopioi se puuttuva tiedosto, mikä ei ole Finnair-kansiossa kokeeksi sinne. Ilmeisesti samanniminen tekstuuri oli jo Finnair kansiossa, koska muutti keulan.

No nyt kun tilanne on tämä, niin tehdään toisinpäin.

* Kopioi kaikki AAL tiedostot Finnair kansioon.

* Avaa Finnair zip ja siirrä sieltä Finnair tiedostot takaisin sinne maddogx:n Finnair texture kansioon.

* Ja kun Windows kuitenkin kyselee, niin ylikirjoitetaan.

(Tämä on nyt se sama asia, mistä Pekka puhui jo aiemmin...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään