O-P Pietila

< 180" asteen visuaali yhdellä tietokoneella

17 viestiä aiheessa

http://www.ivarhestnes.com/

 

Yllä olevan projektin yhteydessä on toteutettu se mistä täälläkin foormilla on puhuttu, eli yli 180" visuaali kaarevalle pinnalle ja vain yhdellä koneella.

 

Perusperiaate toimii näin: (ei peilejä, useampia verkotettuja koneita tms.)

 

1. Rakennetaan 180" kaari (maalaus esim. Tikkurilan videokangasmaalilla)

2. 3 kpl lähietäisyydeltä ison kuvan heittävää tykkiä, esim. Benq BenQ MP782-ST

3. Nthusim -ohjelmisto (www.nthusim.com)

4. Avataan FS2004 tai FSX. Avataan 5 kpl erillisiä ikkunoita 'undock windows' toiminnolla ja sovitetaan kuvat niin, että näistä muodostuu 180" näkymä:

http://www.ivarhestnes.com/images/stories/widevisual/innsbruck%2050.jpg

 

5. Tallennetaan FS2004:n asetukset.

6. Säädetään Nthusim ohjelmasta videotykkien kuvat niin, että nämä sopivat täydellisesti 180" kaarevaan visuaalikaareen:

http://i31.photobucket.com/albums/c380/vrinsk/IMG_0960Skjermopplsning.jpg

 

Käynnistetään FS2004 uudelleen. Nthusim korjaa tykkien vääristymät ja käärevalle pinnalle syntyy 180" (tai jopa yli) suuri kuva.

http://nthusim.com/setup/ivar-hestnes-fsx-225-degree-visual#comment-100

 

Keskimmäisen maisemaikkunoiden taakse voi tarvittaessa piilottaa esim. GPS:n näytön tms.

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väsäsin vielä parista lähteestä Suomenkielisen ohjeen:

 

OHJE 180” näkymälle:

 

- Yksi tietokone

- 3 x short throw videotykkejä ( esim. BenQ MP782-ST)

- Matrox TripleHead2go

- Nthusim ohjelmisto

 

- Aseta videotykit niin, että ne kattavat koko visuaalikaaren 180”-asteen osalta.

 

- Käynnistä FS-2004 (Huom. ilman Nthusim-ohjelmaa) + sääohjelma (Active Sky)

 

- Valitse kenttä ja maisema minkä haluat luoda oletusnäkymäksi/ kentäksi.

 

- Avaa viisi (5) uutta ’front view’ ikkunaa ‘New Window’ -toiminnolla.

 

Asetukset tehdään ensin ikkuna-modessa ja lopuksi vaihdetaan full-screen modeen. Ohjeen mukaan kyseinen suoritus kuormittaa konetta ja voi aiheuttaa jotain outoja toimintoja.

 

Ohjeen kirjoittajalla jo aiemmin kohdalleen asetetut ikkunat menivät pois paikoiltaan ja nämä piti asettaa uudelleen oikean kokoiseksi ja kohdistaa uudestaan.

(ikkunoita voi liikuttaa ja kokoa muuttaa myös full-screen modessa)

Tallennuksen jälkeen asetukset pysyvät muistissa joten nämä yllä olevat jutut pitää tehdä vain kerran. Muista varmistaa ennen tallennusta, että kaikkien ikkunoiden zoom on asetettu oikein.

 

Huom. ajettaessa useampia erillisiä ikkunoita full-screen modessa voi ensimmäisellä kerralla tapahtua myös seuraavaa:

- kun vaihdetaan FS2004 ikkuna-modesta full-screen modeen FS2004 saattaa valita satunnaisesti yhden ikkunoista ja suurentaa sen koko näytön kokoiseksi.

Tämä auennut ikkuna kannattaa asettaa niin, että sen näkymä on ”top down view” eli simulaattorin näkymä suoraan ylhäältä. Näin ikkuna syö vähiten renderointikapasiteettia.

 

Tämän jälkeen avataan uusi kuudes ikkuna millä tämä auennut ”top down view” ikkuna korvataan. Näin saadaan taas halutut 5 kpl maisemanäyttöjä.

Yllä mainittu koko ruudun kokoinen ”top down view” näkymä jätetään auki koko ruudun kokoisena ja viisi jäljelle jäänyttä maisemanäyttöä asetetaan linjaan keskenään ja niin, että ne yhdessä peittävät alle jäävän ”top down view” ikkunan.

Ikkunoita voi muokata FS2004:n (.flt) tiedoston kautta, esim. muuttamalla ikkunoiden statusta ja mittoja.

Yllä mainitun koko ruudun täyttävän taustanäytön voi muokata niin, että se ei täytä koko ruutua (unmaximised) ja myös ruudun koon voi muuttaa pieneksi (20x20 pikseliä) editoimalla tiedostoikkunaa.

 

FS2004 määrää oletuksena pilotin ”istumapaikaksi” keskimmäisen ruudun keskiosan.

Tosielämässä, konetyypistä riippuen pilottihan istuu keskiruudun vasemmalla puolelle.

Tätä asetusta voi muuttaa FS2004:n aircraft.cfg tiedostosta. Huom. Tämä on tehtävä

jokaiselle haluamallesi koneelle erikseen. Hyvä aloitusarvo on 1.5. (vähän keskiviivan vasemmalle puolelle).

Huom. 3 eyepoint arvoa muuttavat sekä virtual cockpit sekä 2D cockpitin arvoja.

 

Plussat:

+ Ainoa tunnettu tapa toteutta täysi 180”-asteen näkymä FS2004:ssa ja FSX:ssä.

+ Vain yksi ’normaali’ tietokone (vrt. wideview yms. monen tietokoneen verkotetut ratkaisut)

+ suhteellisen helppo toteutus

 

Miinukset:

- simulaattori tulee aina käynnistää samaan lataustilaan. Muuten ikkunat eivät asetu oikein.

- maisemaikkunoiden väliin jää kapea musta raita. (jos toteutus viidellä ruudulla, jää 4 väliraitaa)

 

Lopputulos näyttää tältä:

http://www.ivarhestnes.com/images/stories/widevisual/innsbruck%2050.jpg

 

Taakse jäävän Top Down-näytön sijaan kuvaksi voi vaihtaa esim. GPS:n ruudun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai tuohon mitään ohjelmistoja tarvi?

Tuossa pitää sitten taas kikkailla kaarevilla peileillä. Jos et halua pallovisuaalia vaan kaaren niin siinä tapauksessa ohjelmisto on paljon parempi ja tarkempi ratkaisu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh, höperyys iskee ;D Tuomas varmaan tarkoitti, että saako thusimillä tehtyä pallovisuaalia ilman noita peilikikkailuja? Ilmeisesti onnistuu (hetken foorumiselailun jälkeen).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tykin alkuperäinen kuva peittäisi tuollaisen puolipyöreän pallon sisuksen kokonaan en näe mitään estettä miksi kuvaa ei voisi venytellä vastaamaan myös reunoiltaan tarkasti myös puolipallon muotoa.

Parhaiten tuohon soveltuisi varmasti tuo yhden tykin versio missä kuva ammuttaisiin puolikaaren väärältä puolelta ja peili heijastaisi tykin kuvan kaareen.

 

Sitten vaan korjaukset nthusimilla.

 

Nopealla googlauksella löytyi seuraava:

http://www.mtbs3d.com/phpbb/viewtopic.php?f=3&t=7129

 

ja Nthusimin foorumilta. Sivun ylläpitäjä kirjoittaa:

 

"Domes are certainly possible. ImmersaView have configured a number of domes with and without spherical mirrors. Without our software, even if you get a mirror, you still need to prepare the image for display. To get it truly correct you'd need to actually create views that cover a wide angle both horizontally and vertically - and that ain't going to happen if you aren't creating the content yourself.

 

The most interesting part is that games and videos are rectangular, whereas a dome has a curved edge. So you probably want to go for a 4:3 aspect ratio (or as close to 1:1 as you can manage!) and then match the image based on your perception from the center location where you sit.

 

You'll pretty much end up with 4 corners that over-project if you do it this way. We could add features to get rid of the over-projecting corners, if our users wanted this."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisena pointtina ulkomaisella simufoorumilla tuli esiin, että 5:llä irrotetulla ikkunalla visuaali ei ole 180" vaan 220" astetta,

koska ainakin FS2004:ssa sivunäkymän keskiosa on 180" kohdalla ja reuna menee jo yli puolikaaren:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisena pointtina ulkomaisella simufoorumilla tuli esiin, että 5:llä irrotetulla ikkunalla visuaali ei ole 180" vaan 220" astetta,

koska ainakin FS2004:ssa sivunäkymän keskiosa on 180" kohdalla ja reuna menee jo yli puolikaaren:

Itseasiassa näkymä on 225 astetta, koska kukin näkymä kattaa 45°. ;) Eli kivasti näkyy kiitotie perusosalta, vaikka olisi vähän reippaamminkin tuulikorjauskulmaa. :)

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni FS2004:ssa on joku kansio mistä noita yksittäisen zoom-asetuksia ja kokoja pääsee säätämään.

Periaatteessa kai pitäisi toimia niin, että kun setup-kansion asetuksista ikkunoihin on asetettu oikea zoom-asetus (yhden ohjeen mukaan 1.25)

ja ikkunat on määritetty oikean kokoisiksi, niiden pitäisi asettua itsellään kohdilleen.

 

Oskari, muistatko, kun testailtiin tätä jossain vaiheessa täällä foorumilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni FS2004:ssa on joku kansio mistä noita yksittäisen zoom-asetuksia ja kokoja pääsee säätämään.

Periaatteessa kai pitäisi toimia niin, että kun setup-kansion asetuksista ikkunoihin on asetettu oikea zoom-asetus (yhden ohjeen mukaan 1.25)

ja ikkunat on määritetty oikean kokoisiksi, niiden pitäisi asettua itsellään kohdilleen.

 

Oskari, muistatko, kun testailtiin tätä jossain vaiheessa täällä foorumilla.

Juu, muistan.

 

Panel.cfg:stä noita zoomeja ja suuntia tosiaan pystyy säätämään, mutta tarviiko niihin kajota ollenkaan? Mun testien mukaan se simun oletuszoomi 1.00 tarjoaa täsmälleen tuon 45° näkymän. Ja kun latoo vierekkäin LEFT, FORWARD LEFT, FORWARD, FORWARD RIGHT ja RIGHT-näkymät, niin saa hienosti tuon 225°:n näkymän aikaiseksi. Ainut miinus tosiaan on nuo mustat kehykset...

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikon kovin juttu kaikille kaarevan visuaalin rakentajille jotka ajavat <180-asteen maisemanäyttöä undock-ikkunoissa.

Uudessa Nthusim-versiossa ei ilm. ole enää ikkunoiden välillä aikaisemmin häirinneitä mustia viiruja.

Lisäksi esim. GPS:n näytön saa nyt piilotettua omaksi ikkunakseen, kun maisemaa ei tarvi ajaa full screen-modessa.

:thmbup:

 

"Good news is that we have very promising results working with undocked windows in FS9, FSX, and ESP. We're able to remove the window borders, so that you can basically have a fullscreen and undocked windows. It looks great and should be a very welcome feature in NTHUSIM v1.1!"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, muistan.

 

Panel.cfg:stä noita zoomeja ja suuntia tosiaan pystyy säätämään, mutta tarviiko niihin kajota ollenkaan? Mun testien mukaan se simun oletuszoomi 1.00 tarjoaa täsmälleen tuon 45° näkymän. Ja kun latoo vierekkäin LEFT, FORWARD LEFT, FORWARD, FORWARD RIGHT ja RIGHT-näkymät, niin saa hienosti tuon 225°:n näkymän aikaiseksi. Ainut miinus tosiaan on nuo mustat kehykset...

 

Oskari

Olemme nyt simutilan valmistuttua kytkeneet tykit jälleen toimintaan ja uusi tila mahdollistaisi nyt tuon 180"-kuvan konfiguroinnin FS2004:een.

 

Ruotsin DC-10 simussa ovat tehneet maiseman 3:lla ikkunalla (undocked window) + taustalla/pohjalla yksi koko ruudun kokoinen ikkuna.

Ruotsin ratkaisulla saadaan n. 170"-asteen kaari.

 

Viidellä undockatulla maisemanäytöllä + yksi koko ruudun kokoinen pohjanäyttö taustalla päästäänkin sitten jo yli tuon maagisen 180"-asteen.

 

Olisin kysynyt apuja vielä tähän .flt tiedoston käsittelyyn. Haluaisimme luoda näytölle seuraavan setupin:

 

 

LEFT, FORWARD/LEFT, CENTER, FORWARD/RIGHT, RIGHT -ikkunat

 

Tarkoituksena olisi .flt tiedoston avulla saada 5 samankokoista maisemaikkunaa. Aikaisemmassa Oskarin postissa oli puhetta .flt tiedostoon

tehtävistä määrityksistä:

"Tiedostosta löytyy tuollainen rivi joka ikkunan kohdalta:

ScreenUniCoords=0, 0, 8192, 4000

 

Kaksi ekaa numeroa määrittää ikkunan vasemman yläkulman sijainnin ja seuraavat taas leveyden ja korkeuden. En tiedä mitä yksiköitä nuo oikein on, mutta ainakin minulla näkyy olevan maksimoidun ikkunan koko tuo 8192, 4000."

Yksiköiden koosta on nyt epätietoisuutta, eli ainakaan tuo leveys ei ole näytön leveys/resoluutio. Mitenköhän tuosta saisi kokonaismäärän niin, että voisi asettaa jokaiseen ikkunaan tuon 5/1 leveyden.

Ilman määrityksiä on vaikea silmämääräisesti saada viittä täysin samankokoista ikkunaa.

 

Tämän voisi tietysti kiertää niin, että asettaa simussa ikkunat ensin silmämääräisesti kohdilleen ja sitten .flt tiedostosta käy muuttamassa kaikkiin ikkunoihin saman leveyden.

Jos jäävät liian kapeaksi, käy lisäämässä vähitellen .flt tiedostoon aina vähän lisää leveyttä?

 

Joissain tapauksissa on tehty myös panel.cfg tiedostoon muutoksia, mutta tämä ei ilmeisesti ole välttämätöntä simun oletus-zoomilla?

" Mun testien mukaan se simun oletuszoomi 1.00 tarjoaa täsmälleen tuon 45° näkymän"

 

Haastavin juttu tässä on nimenomaan tuo 5:n maisemanäytön saaminen saman kokoiseksi ja sen jälkeen pilotin istumapaikan määrittäminen.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran jo selvisi, että Tripleheadin ikkunoidun maisemaruudun maksimileveys selviää niin, että avaa FS9:ssä ensin vain yhden ison, venytetyn maisemaikkunan, tallentaa ja käy katsomassa arvon .flt tiedostosta.

 

Tämän arvon voi jakaa sitten viidellä niin saa tarkkaan 5 saman kokoista ikkunaa.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään