Juhani Pelli

Ongelmani reittilentämisessä [RATKAISTU]

11 viestiä aiheessa

Foorumista en taaskaan ole varma ..osuiko kohdalleen, mutta uskallanpa kuitenkin kysyä:

 

Yritän tässä (vaihtelevalla menestyksellä) vihikiä itseäni reittilentämisen saloihin...ja aloittelijana törmään tämmöisiin kokeneemmille helppoihin ja itsestään selviin juttuihin...jos joku viitsisi avitella...

Oletuksena on, että lentelen simun omalla Baron 58:lla

 

Esimerkki EFJO ILS Z rwy 28:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jos saavumme pisteen NILMO kautta (kuvan alakulmassa), niin tuloreitin mukaan 13 NM JNS:ltä liitymme 11 NM kaarelle (arc), ja lennämme sitä kunnes ohitamme "lead-radiaalin" 112 JNS:ltä. Tämän jälkeen voimme kaartaa sisäänlentolinjalle 281 ja kohti pistettä MURUN. Tästä jatkamme normaalilla ILS-lähestymisellä......

 

Eli muutama kymysys:

1. NILMO:lle päästyäni...mistä löytyy koordinaatit eli miten pääsen 11NM kaarelle ja kuinka pysyn kaarella?

2. Millä mittarilla havaitsen ohittaneeni  lead-radiaalin 112JSN

 

..heh..lopusta luulisin selviytyväni...

yst. jussi

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Eikös se auta hommaa jos veivaat sinne radioon tuon JNS:n taajuuden 115.7, ja seuraat RDMI:ltä että pysyt 11 mailin päässä?

 

Mulla ilmeisesti vanha kartta kun heittää vähän nuo suunnat yms... Itseasiassa sulla on se vanhempi kartta... ;D Mutta kuitenkin katsot sen JNS vorrin taajuuden ja ruuvaat sen sinne raatioon.

 

Kävin itekkin kokkeilemassa 8) Tässä se uudempi kartta, Finavialta:

 

Eli lukemat muuttuneet jonkun verran...

[ attachment removed / expired ]

 

ja tässä, tuonne oikeaan yläkulmaan kun veivaat radioon sen JNS taajuuden, eli 115.7, näet tuossa alhaalla olevassa boksissa sen miten kaukana olet sieltä. Eli kun lennät kaarta niin seuraat että se pysyy tuossa 11nm. Näin mää sen tekisin, viisaammat saa kertoa jos on helpompi/parempi/oikeampikin tapa.... ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kiitos täytyy treenata...toi kartta oli ihan vaan kopio IVAO:n sivulta olleesta tutoriaalista...ja osa tekstistäkin...

yst.jussi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen 112 ast. radiaalin näät tuosta yllä olevasta kuvasta mittarista, joka on vasemmassa alareunassa. Se kun on asetettu näyttämään samaista taajuutta, nuoli näyttää suunnan VOR asemalle. Neulaa seuraamalla näkee milloin alkaa lähestyä 112 radiaalia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja radiotaajuuksien ja majakoiden käytöstä sen verran, että itse EFJO:a ILS:llä lähestyessäni veivaan NAV1=109,50, NAV2=115,70 ja NDB eli AFD 401,00, mutta 100% varma en ole mikä on se oikea tapa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tekisin niin, että pidän sielä NAV1:ssä sen ILS:n taajuuden ja HSI:llä sen coursen (HSI=Horizontal Situation Indicator) on tuo mittari joka on tuossa keinohorisontin alapuolella. Sitten laittaisin NAV2 radioon sen VOR:n taajuuden ja valitsen tuon DME boksin näyttämään lukemaa NAV2 lähteestä. Sitten kun saavutaan DME13 kohdalle aloitetaan kääntyminen siten, että RMI:llä (Radio Magnetic Indicator) siinä HSI:n alavasemmalla, se VOR:n neula kääntyy 90 asteen kulmaan lentosuunnastasi. Sitten sitämukaa kun RMI:llä se VOR:n neula kääntyy vasemmalle käännät konetta vasemmalle siten, että neula pysyy jatkuvasti 90 asteen kulmassa lentosuuntaan ja että DME pysyy siinä 11 tienoilla ja sitten kun ajallaan ohitat sisäänlentoradiaalin 110, aloitat kääntymisen suuntasäteeseen.

 

Joo Kiitos Jerome, Petri, Jaakko, Seppo ja Tuomas.. Kokeilin kumpaakin tapaa ja kyllä se piru toi kentälle...vaikka en ihan alussa uskonu löytäväni...

yst. Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maili on maksimipoikkeama tuosta kaaresta kun sitä lentää, tässäkin taitaa tosin olla poikkeuksia per maa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maili on maksimipoikkeama tuosta kaaresta kun sitä lentää, tässäkin taitaa tosin olla poikkeuksia per maa.

 

Ensin kiitos kaikille, opin itsekin tästä ihan asiaa. Kysyisin kuitenkin, kun Joensuussa olen saanut seurata esim. Emppujen reittikiertoa ja laskeutumista EFHK:lta tullossa, niin joskus näyttäisivät olevan maasta katsottuna merimailia lähempänä kenttää tuota 11 nm kaarta, kerran melkein Onkilampi tasolta rupes kaartamaan ja aika jyrkässä kulmassa kallellaan.  Voi olla tietenkin optinen harha havaintopaikasta riippuen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensin kiitos kaikille, opin itsekin tästä ihan asiaa. Kysyisin kuitenkin, kun Joensuussa olen saanut seurata esim. Emppujen reittikiertoa ja laskeutumista EFHK:lta tullossa, niin joskus näyttäisivät olevan maasta katsottuna merimailia lähempänä kenttää tuota 11 nm kaarta, kerran melkein Onkilampi tasolta rupes kaartamaan ja aika jyrkässä kulmassa kallellaan.  Voi olla tietenkin optinen harha havaintopaikasta riippuen.

 

Moro!

En nyt tiedä missä tuo Olkilampi sijaitsee mutta aina ei tarvitse seurata DME ARC 11 JNS riippuu kuinka kone on selvitetty lähestymään. Eli onko kyseessä VFR lähestyminen tai mahdollisesti suoraan IAF MOPUX/SOVOX.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

En nyt tiedä missä tuo Olkilampi sijaitsee mutta aina ei tarvitse seurata DME ARC 11 JNS riippuu kuinka kone on selvitetty lähestymään. Eli onko kyseessä VFR lähestyminen tai mahdollisesti suoraan IAF MOPUX/SOVOX.

 

jukka

 

Okey, näkyvyyttä oli riittävästi.  Todennäköisesti VFR, ja Onkilampi jää oikealle ja kaikki meni ja menee hyvin. Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään