Juhani Pelli

En osaa syöttää reittiä Wilcon MCDU:n [RATKAISTU]

25 viestiä aiheessa

Ongelmana on vaihteeksi reitin syöttäminen MCDU..kone on tää Wilcon E170.

Latasin  Navigraphin sivuilta kaksi reittikarttaa EU01E ja EU04N...

 

Yritin sitte seurailla tota ansiokasta ohjetta http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86268.msg1030342.html#msg1030342. ja

saan menemään siihen saakka, kun yritän tuputtaa MCDU:lle reittiä UY75.KEKOX..ilmoittaa ettei Waypointia  löydy.

Näistä Navilta lataamistani kartoista ei ainakaan mun silmään osu edes  UY75- nimistä reittiä..

AIP SUOMI sivulta ladatussa reittikartassa mokoma reitti kyllä löytyy..

joten mahdoinko ladata pöllöyksissäni... jotain ihan muuta mitä piti..?

 

nDAC 3.0 ohjelma teki koneelle E/SIMU/feelThere-niminen uuden kansion, jonne se ilmeisesti sijoitti noi lataamani tiedostot, jotka ovat  .mdb ( Microsoft Office Acces Database) muodossa...lienevät oikein..? ja sieltäkös toi E170:n MCDU ne sitte pitäis löytää...?

yst.jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun yritän tuputtaa MCDU:lle reittiä UY75.KEKOX..ilmoittaa ettei Waypointia  löydy.

 

Ei ihmekään jos uusimmilla AIRACeilla ei tuota reittiä löydy. Nykyäänhän ko. väylä kulkee nimellä UM854. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ihmekään jos uusimmilla AIRACeilla ei tuota reittiä löydy. Nykyäänhän ko. väylä kulkee nimellä UM854. :)

 

Joo semmonen löytyy ja tökkäsin sen tohon LSK3..mutta mutta....Kertooko joku mulle vielä, miten tällä Win 7:lla saa kuvankaappauksen aikasieksi ja liitetyksi vaikapa tähän?..voisin selventää tätä onkelmaani

yst. jussi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko kyseessä fsx? painat V:tä (oletusnäppäin) niin ottaa kuvan ja se menee C:\Users\(nimi tähän)\Pictures\Flight Simulator X Files Sitten tarvitset jonkun editointiohjelman jolla pienennät 800x600 kokoon (widescreenissä kannattaa olla 800x450) ja tallennat .jpg muotoon. Maksimi tiedostokoko on 200kt.

 

krhm. Miksi allekirjoitat jussi jos nimesi on juhani  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PrintScreen on ihan jees ja ilmainen. Googleen hakusanaksi PrintScreen.  Editoinnissa oon käyttänyt Irfan View:ä. Näin meikäläisellä, mutta muitakin vaihtoehtoja on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

krhm. Miksi allekirjoitat jussi jos nimesi on juhani  ::)

 

Ootko tosissasi? Kyllähän nyt lempinimiäkin voi olla. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ootko tosissasi? Kyllähän nyt lempinimiäkin voi olla. ;)

 

Rekisteröityminen

Kun luot tunnuksen itsellesi keskustelualueelle, sinun tulee käyttää oikeaa nimeäsi. Sinun tulee myös rekisteröitymistä varten valita käyttäjänimi tunnuksellesi. Käyttäjänimeä käytetään vain kirjautumisen yhteydessä, ja koko nimesi näytetään muille foorumin jäsenille profiilissasi ja lähettämissäsi viesteissä.

 

Huomioi, että keksityn tai virheellisen nimen antaminen johtaa käyttöoikeuksiesi poistamiseen.

Mietin vain, että aika jännä lempinimi juhanille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ootko tosissasi? Kyllähän nyt lempinimiäkin voi olla. ;)

 

Näinpä...

 

T: EllixP:nä yleisesti tunnettu henkilö

 

EDIT:

Oliko kyseessä fsx? painat V:tä (oletusnäppäin) niin ottaa kuvan ja se menee C:\Users\(nimi tähän)\Pictures\Flight Simulator X Files Sitten tarvitset jonkun editointiohjelman jolla pienennät 800x600 kokoon (widescreenissä kannattaa olla 800x450) ja tallennat .jpg muotoon. Maksimi tiedostokoko on 200kt.

 

krhm. Miksi allekirjoitat jussi jos nimesi on juhani  ::)

 

Tuohon kokoon, yleensä kuvankäsittelyohjelmien koonmuutosikkunassa on ruksi "Preserve Aspect Ratio" (Näin Photofiltressä) tmv, jolloin ei tarvi kuvan korkeutta miettiä, vaan säilyttää tuon kuvasuhteen.

 

PS: Järkkärini tuottaa 3:2-kuvaa jonka korkeus 800px-leveydessä on 533px sekä 1680x1050-kokoiselta 16:10-kuvasuhteiselta näytöltäni kaapatun kuvan korkeus 800px-leveänä on 500px, vaikka melko widejä molemmat ovatkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ei voi taas ymmärtää tällästä :D

 

terv. Joulupukki

 

Kiitos..printscreen taitaa nyt onnistua...ja ei kait toi nii varallista ole ..vaikka välillä "spekuloidaankin sekundäärisillä argumenteillä"

yst. jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukkasen apuva vielä tarttis...Nyt kun teoreettisesti osaan ohjelmoida reitillä EFHK - EFJY..koneen lentämään suunnitelman mukaisesti reittiä UM857 pisteelle XEDOG saakka...niin kuinka reittiä syötetään edelleen niin, että kone saataisiin seuraamaan STAR RWY 30 kartan mukaisesti XEDOG:lta tulevaa reittiä...?

yst. jussi (nimim:  eksyvä ei tietä kysy)

ps. lupaan opiskella ihan ite, jos joku vaan vinkkaa mistä mahtais löytyä linkki mainittuun materiaaliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukkasen apuva vielä tarttis...Nyt kun teoreettisesti osaan ohjelmoida reitillä EFHK - EFJY..koneen lentämään suunnitelman mukaisesti reittiä UM857 pisteelle XEDOG saakka...niin kuinka reittiä syötetään edelleen niin, että kone saataisiin seuraamaan STAR RWY 30 kartan mukaisesti XEDOG:lta tulevaa reittiä...?

yst. jussi (nimim:  eksyvä ei tietä kysy)

ps. lupaan opiskella ihan ite, jos joku vaan vinkkaa mistä mahtais löytyä linkki mainittuun materiaaliin.

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86268.msg1030342.html#msg1030342

 

No jos tuon avulla ei sidien ja starien syöttö aukea, niin sitten ei millään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86268.msg1030342.html#msg1030342

 

No jos tuon avulla ei sidien ja starien syöttö aukea, niin sitten ei millään...

 

Juu Kiitos...olen yrittänyt opiskella juuri tuohon ym. perurustuen, mutta kun...ei valkene ...

 

....Lainaus oppaan tekstistä:

Haluamme tehdä ILS-lähestymisen, joten valitsemme kiitotien 21 ja sitten ILS:n valitsemalla I21. Rovaniemelle ei ole STAR -vakiolähestymisreittejä kiitotielle 21 etelästä tulevalle liikenteelle, joten emme valitse siihen mitään .. miten menetellään silloin kun mainittu STAR-vakiolähestymisreitti onpi..?

yst.jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos..printscreen taitaa nyt onnistua...ja ei kait toi nii varallista ole ..vaikka välillä "spekuloidaankin sekundäärisillä argumenteillä"

yst. jussi

Joo, tuo oma kommentti oli osoitettu lähinnä niille jotka alkoi tuota nimenkäyttöä ihmettelemään. Itseäni on kutsuttu monellakin lempinimellä, pääasia että jokainen tunnistaa toisen jollain tapaa.

Jos ei muista nimiä kuten itselläni tuntuu olevan se huono nimimuisti, mutta pärstämuisti on taas reippaasti parempi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu Kiitos...olen yrittänyt opiskella juuri tuohon ym. perurustuen, mutta kun...ei valkene ...

 

....Lainaus oppaan tekstistä:

Haluamme tehdä ILS-lähestymisen, joten valitsemme kiitotien 21 ja sitten ILS:n valitsemalla I21. Rovaniemelle ei ole STAR -vakiolähestymisreittejä kiitotielle 21 etelästä tulevalle liikenteelle, joten emme valitse siihen mitään .. miten menetellään silloin kun mainittu STAR-vakiolähestymisreitti onpi..?

yst.jussi

En muista täysin miten tuo menee, mutta tuossa tutoriaalissa sanotaan:

Nämä insertoidaan reittiin samalla lailla kuin lähtöreittikin, mutta ne ilmestyvät reitin loppuun eikä alkuun. Sitten selaamme reittiä loppuun, jotta voimme tarkistaa valitun tuloreitin.

 

Eli kai sieltä jokin arrival route tjsp. löytyy, en muista yhtään. Näyttäisi siltä että xedog reitistä ei ala mitään STAR lähestymistä, niin valitset jonkun niistä etelästä tulevista reiteistä, jolloin autopilootti lentää suorinta reittiä XEDOGista sinne starille. Esim vapot, arnur jne.

 

edit: juu tarkotin arrival... meni sekasin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun lootaan on syötetty lähtö- ja kohdekenttä lootan nav-napista aukeaa valikko, josta pääsee valitsemaan eri lennon vaiheille tapahtumia. Siellä on muistaakseni myös "arrival" Siitä kun klikkaa, aukeaa taas uusi valikko. Sieltä pääsee valitsemaan halutun starin, lähestymismenetelmän esim ils22L ja kiitotien.

Insert napilla lisätään flightplaniin, jonka jälkeen pitää vielä "activate" nappia painaa fpl sivulla. Review napilla voi katsoa halutun starin tai menetelmän reittipisteet.

 

Kun reitin suunnittelee vaikka routefinderin (http://rfinder.asalink.net/free/) avulla, suunnitelmasta näkee, onko lähtö-tai kohdekentällä sidit tai starit käytössä. Tulo- ja lähtökenttien sid/star kartasta katsomalla valitaan sitten oikea vaihtoehto oikealle reittipistelle/lähestymismenetelmälle. Jos verkossa lentää, lennonjohto antaa nämä lähtöselvityksen ja lennon aikana. Oleellista on, että starin jälkeen on valittuna oikea lähestymismenetelmä oikealle kiitotielle.

 

Toivottavasti nyt aukeaa... Eli tuossa vielä routefinderin reitti EFHK-EFJY. Eli LUKATilta pitäisi löytyä STAR.

 

Cruise altitude between FL330 and FL330

EFHK (0.0nm) -SID-> ANT (33.1nm) -UM854-> TILDO (61.9nm) -UM854->

EMLIS (80.3nm) -UM854-> LUKAT (98.0nm) -STAR-> EFJY (129.5nm)

 

 

Details:

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

ID      FREQ   TRK   DIST   Coords                       Name/Remarks

EFHK             0      0   N60°19'02.00" E024°57'48.00" HELSINKI VANTAA

ANT     113.7    3     33   N60°51'46.83" E025°07'36.55" ANTONI

TILDO          355     29   N61°20'30.00" E025°07'33.00" TILDO

EMLIS          354     18   N61°38'55.00" E025°07'31.00" EMLIS

LUKAT          354     18   N61°56'36.00" E025°07'29.00" LUKAT

EFJY            23     31   N62°24'03.00" E025°40'22.00" JYVASKYLA

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista täysin miten tuo menee, mutta tuossa tutoriaalissa sanotaan:

Eli kai sieltä jokin arrival route tjsp. löytyy, en muista yhtään. Näyttäisi siltä että xedog reitistä ei ala mitään STAR lähestymistä, niin valitset jonkun niistä etelästä tulevista reiteistä, jolloin autopilootti lentää suorinta reittiä XEDOGista sinne starille. Esim vapot, arnur jne.

 

 

Jos reitin päätepiste on KEKOX, josta ei erillistä STARia lähde, niin lähestyminen lennetään silloin ihan ILS menetelmän mukaisesti. Elikkä tässä tapauksessa ILS Y baanalle 21.

Eikö? Ei ole Rovaniemelle tullut lenneltyä kuin varmaan kerran tai kaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos reitin päätepiste on KEKOX, josta ei erillistä STARia lähde, niin lähestyminen lennetään silloin ihan ILS menetelmän mukaisesti. Elikkä tässä tapauksessa ILS Y baanalle 21.

Eikö? Ei ole Rovaniemelle tullut lenneltyä kuin varmaan kerran tai kaksi.

Ahaa, en itsekään ole ihan varma tästä. Noin minä vain olen homman hoitanut, näköjään virheellisesti sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun lootaan on syötetty lähtö- ja kohdekenttä lootan nav-napista aukeaa valikko, josta pääsee valitsemaan eri lennon vaiheille tapahtumia. Siellä on muistaakseni myös "arrival" Siitä kun klikkaa, aukeaa taas uusi valikko. Sieltä pääsee valitsemaan halutun starin, lähestymismenetelmän esim ils22L ja kiitotien.

Insert napilla lisätään flightplaniin, jonka jälkeen pitää vielä "activate" nappia painaa fpl sivulla. Review napilla voi katsoa halutun starin tai menetelmän reittipisteet.

 

Kun reitin suunnittelee vaikka routefinderin (http://rfinder.asalink.net/free/) avulla, suunnitelmasta näkee, onko lähtö-tai kohdekentällä sidit tai starit käytössä. Tulo- ja lähtökenttien sid/star kartasta katsomalla valitaan sitten oikea vaihtoehto oikealle reittipistelle/lähestymismenetelmälle. Jos verkossa lentää, lennonjohto antaa nämä lähtöselvityksen ja lennon aikana. Oleellista on, että starin jälkeen on valittuna oikea lähestymismenetelmä oikealle kiitotielle.

 

Toivottavasti nyt aukeaa... Eli tuossa vielä routefinderin reitti EFHK-EFJY. Eli LUKATilta pitäisi löytyä STAR.

 

Cruise altitude between FL330 and FL330

EFHK (0.0nm) -SID-> ANT (33.1nm) -UM854-> TILDO (61.9nm) -UM854->

EMLIS (80.3nm) -UM854-> LUKAT (98.0nm) -STAR-> EFJY (129.5nm)

 

 

Details:

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

ID      FREQ   TRK   DIST   Coords                       Name/Remarks

EFHK             0      0   N60°19'02.00" E024°57'48.00" HELSINKI VANTAA

ANT     113.7    3     33   N60°51'46.83" E025°07'36.55" ANTONI

TILDO          355     29   N61°20'30.00" E025°07'33.00" TILDO

EMLIS          354     18   N61°38'55.00" E025°07'31.00" EMLIS

LUKAT          354     18   N61°56'36.00" E025°07'29.00" LUKAT

EFJY            23     31   N62°24'03.00" E025°40'22.00" JYVASKYLA

 

 

Kiitos...nyt löytyy

yst.jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään