Esa Sairio

Pari kysymystä FSX:stä

95 viestiä aiheessa

On mahdollista että kokeilen FSX:ää lähitulevaisuudessa. Olen lueskellut täältä ja muualta tuntikausia ohjeita FSX:n säädöille. Jäljelle jää pari kysymystä (minulla ei siis ole vielä ko. ohjelmaa, ainoastaan FSX-Demo).

 

1. Tarvitaanko X:n käynnistämiseen jokin asennus-DVD tietokoneeseen joka kerta perusasennuksen jälkeen? Vai onko saatavissa NoCD-patsi kuten FS 2004:lle?

 

2. On saatavissa kaksi Microsoftin patsia: Service Packit 1 ja 2. Pitääkö asentaa molemmat vai riittääkö 2-packin asentaminen (eli sisältääkö se ykköspackin asiat)?

 

3. Luin että autogenpuiden ja rakennusten maksimimäärää voi säätää lisäämällä (ellei jo ole) kaksi riviä X:n cfg:hen kohtaan Terrain. Suositukset näyttivät olevan puille 2000 ja rakennuksille 1700. Miksi nämä oletusarvoa pienemmät luvut tuonne pitäisi laittaa, kun kerran itse simussa voi sliiderillä säätää autogenien tiheyttä? Eikö se ole sama asia? Sitä paisti jotta saa hyötyä FS 2004:een verrattuna, pitää X:n piirtääkin todella paljon enemmän puita ja tarvittaessa talojakin kuin FS 2004:n.

 

4. Kannattaako X:ssä nimetä autogenfolderissa: "default.bak", kuten FS 2004:ssä?

 

5. Tuplaytimen tehon saa siis käyttöön lisäämällä cfg:hen osioon Job Scheduler AffinityMaskille luvun 3? Siis luku 1 on (kai) oletuksena ja tarkoittaa yhden ytimen hyödyntämistä?

 

6. Lisäsosista Suomeen ilman muuta FinnlandX, Finnish Photosceneries 1 ja 2, Finnbuildings, mitä muuta?

 

7. Saako X:ään jo realistisen kokoiset puut?

 

8. Entäs sitten EFHK ja EFHF?

 

9. Toimiiko WOAIN:n liikenne sellaisenaan ja kertasiirrolla X:ssä (minulla 425 yhtiötä FS 2004:ssa)?

 

Suonette anteeksi nämä yksinkertaiset kysymykset.

 

yES :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

1. FSX asennuksen jälkeen suoritetaan aktivointi joko onlinen kautta tai puhelimitse. Sen jälkeen ei tarvitse DVD:tä asemaan laittaa.

FSX siis toimii ilman levyjä.

 

2. Jos ostat FSX Professional version, se sisältää Accelerationin ja acceleration sisältää taas automaagisesti molemmat SP:t. Jos taas ostat pelkän FSX deluxen niin silloin sinun täytyy asentaa molemmat service packit, eli SP2 ei sisällä niitä korjauksia joita on SP1:ssä.

 

3. Tuosta en mene täysin takuuseen, mutta taisi tuo rivin muutos jotain sellaista antaa sinne jota nämä sliderit ei anna määrittää, voi olla että on mennyt kuulopuhe hakoteille.

 

4. Antaisin olla nuo autogen tiedostot sellaisenaan. Joskus sai jonkun muokatun autogen tiedoston netistä FSX:lle, nyt taitaa olla sekin linkki kuollut, joten jotain muutosta se toi, saattoi tuoda parannusta esim pyörimisen suhteen.

 

5. FSX tukee alunpitäen dual/multicoreja, koska prosessorit oli jo markkinoilla silloin olemassa, sitä ei tarvitse murehtia kuten FS9 suhteen. Joten tuskin tarvitsee määrittää itse sen kummempia.

 

6. Joitakin FISD kenttiä sain toimimaan tuossa FSX:ssä pienillä muokkauksilla. Tietyt toimi ja tietyt taas ei. Esim photopohjallisia kenttiä joutu karsimaan photoalustan suhteen ja afcadia piti muokata läpinäkyviä rullausteita näkyviksi jne.

 

7. FSX:ään on olemassa ilmaisina sekä maksullisina erilaisia puutekstuureita, se että muuttaako ne kokoa niin en täysin muista.

Itselläni on maksullinen Natural World trees, joka toimii myös FS9:ssä. Olen itse hieman muokannut noita FSX puutekstuureita realistisemman näköiseksi myös, kuten palmujen yms osalta.

 

8. EFHK ja EFHF toimivat molemmat FSX:ssä, koska niistä on omat FSX versiot olemassa.

 

9. WOAI kuten muutkin liikenteet toimii FSX:ssä hyvin, kohan vaan siirtää tiedostot oikeisiin paikkoihin. Tekstuuriongelmia varsin on mutta ne on pieniä vikoja, lähinnä potkurikoneiden kohdalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3. Tuosta en mene täysin takuuseen, mutta taisi tuo rivin muutos jotain sellaista antaa sinne jota nämä sliderit ei anna määrittää, voi olla että on mennyt kuulopuhe hakoteille.

 

Ja taisi olla vielä niin, että maksimimäärää ei pysty nostamaan siitä arvosta kun sliderin on tapisaan, eli käytännössä tarpeeton tweakki, ellei halua "manuaalisesti" vähentää tuota puiden määrää, kuten Toni tuossa mainitsikin.

 

4. Antaisin olla nuo autogen tiedostot sellaisenaan. Joskus sai jonkun muokatun autogen tiedoston netistä FSX:lle, nyt taitaa olla sekin linkki kuollut, joten jotain muutosta se toi, saattoi tuoda parannusta esim pyörimisen suhteen.

 

Taisi olla vielä sitä SP1:n aikaa, eikä suositella käyttämään SP1:n tweakkeja SP2:n kanssa. Muistaakseni FSX:n autogen.bak:iin sisältyy myös kaupungeissa käytettäviä "kortteleita", eli nekin häviävät sen poiston myötä. Ei varmaan kannata poistaa, kuten Toni mainitsikin. Muita tällaisia filuja olivat ainakin Materials.spb ja RoofDescription.sbp, joille oli olemassa yksinkertaisempia korvaavia versioita. Ei suositella niitäkään SP2:n kanssa!

 

5. Tuplaytimen tehon saa siis käyttöön lisäämällä cfg:hen osioon Job Scheduler AffinityMaskille luvun 3? Siis luku 1 on (kai) oletuksena ja tarkoittaa yhden ytimen hyödyntämistä?

 

Suositellaan vain neliytimisille prossuille.

 

6. Lisäsosista Suomeen ilman muuta FinnlandX, Finnish Photosceneries 1 ja 2, Finnbuildings, mitä muuta?

 

http://fisd.fsnordic.net/fsx-compatibility/

poislukien täältä löytyvät: http://jpv.kapsi.fi/flightsim/

 

8. Entäs sitten EFHK ja EFHF?

 

Tuolta Jarin Logista löytyy FSX päivitykset.

 

9. WOAI kuten muutkin liikenteet toimii FSX:ssä hyvin, kohan vaan siirtää tiedostot oikeisiin paikkoihin. Tekstuuriongelmia varsin on mutta ne on pieniä vikoja, lähinnä potkurikoneiden kohdalla.

 

Erittäin vanhojen mallinnusten tekstuuriongelmien lisäksi päivien numeroimisjärjestelmä flightplaaneissa on eri kuin FS9:ssa ja useiden kenttien ICAO koodit ovat muuttuneet. Jokainen traffic.bgl pitää ajaa sellaisesta FSX muunnosohjelmasta läpi niin nämä ongelmat korjaantuvat. Helpoin tapa lienee ostaa FSX:lle tehty Ultimate Traffic.

 

Ja muista sitten DX10 tila missä framet ovat paremmat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Erittäin vanhojen mallinnusten tekstuuriongelmien lisäksi päivien numeroimisjärjestelmä flightplaaneissa on eri kuin FS9:ssa ja useiden kenttien ICAO koodit ovat muuttuneet. Jokainen traffic.bgl pitää ajaa sellaisesta FSX muunnosohjelmasta läpi niin nämä ongelmat korjaantuvat. Helpoin tapa lienee ostaa FSX:lle tehty Ultimate Traffic.

 

Nuo bgl:t saa muutettua FSX:n muutoksia vastaavaksi ohjelmalla nimeltä FP_FS9_FSX, jonka saa ladauttua täältä. Se muuttaa kaikki kerralla traffic.bglt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt meni vähän ohi tuota FP_FS9_FSX:n readme:tä lukiessa että minne ne .txt ja .bgl tiedostot heitetään?? WOAI installeri kun hoitaa tämänkin automaattisesti..  :-\ Ei mulla ainakaan tietoisesti oo mitään WOAI kansiota missään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.txt:llä ei ole väliä ja bgl:t tulevat kansioon joka on muotoa ****\Microsoft Flight Simulator X\Scenery\World\Scenery - voi vähän vaihdella simun asennuspaikasta riippuen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nuo bgl:t saa muutettua FSX:n muutoksia vastaavaksi ohjelmalla nimeltä FP_FS9_FSX, jonka saa ladauttua täältä. Se muuttaa kaikki kerralla traffic.bglt.

 

Juuri tuo ohjelmahan se olikin. Kaikki ei mulla ainakaan mennyt kerralla läpi, mutta suuremmissa ryhmissä kylläkin.

 

Mitenköhän on, ovatko WOAI:n paketit jo FSX muodossa jos installerilla valitsee asennuskohteeksi FSX:n? Lataustiedostohan on aina sama oli kysessä sitten FS9 tai FSX, mutta osaakohan tuo installeri muunta ne FSX muotoon. Itse en WOAI:n liikennettä käytä niin en osaa sanoa. Ilmeisesti esimerkiksi AIG ja kaikki muutkin tekevät edelleen flightplaaneja FS2004:n ehdoilla? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän on, ovatko WOAI:n paketit jo FSX muodossa jos installerilla valitsee asennuskohteeksi FSX:n? Lataustiedostohan on aina sama oli kysessä sitten FS9 tai FSX, mutta osaakohan tuo installeri muunta ne FSX muotoon.

 

Tätä itsekin ihmettelen. Itse paketithan toimivat moitteettomasti ja kaikki pelaa OK ja koneet näkyvät hyvin, mutta kysymys taitaa olla siitä, että FSX:n maanantaina lentävät sunnuntain koneet, koska tuo päiväsäätö menee FS9:ssä niin että sunnuntai on viikon aloittava päivä. -KÖ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä itsekin ihmettelen. Itse paketithan toimivat moitteettomasti ja kaikki pelaa OK ja koneet näkyvät hyvin, mutta kysymys taitaa olla siitä, että FSX:n maanantaina lentävät sunnuntain koneet, koska tuo päiväsäätö menee FS9:ssä niin että sunnuntai on viikon aloittava päivä. -KÖ?

 

Juuri siitä on kysymys, eli näkyy, mutta päivät ovat väärin. Sitten on tosiaan ne ICAO koodit, jotka tuo ohjelma osaa myös vaihtaa oikeiksi. ;) Sattuneesta syystä en ole jaksanut enää pitää AI liikennettä kummassakaan simussa, kun koko touhu on mennyt niin epäkäytännölliseksi. Lisäksi olen sellainen perfektionisti, että kaikki aika menisi muuten AI liikenteen säätämiseen eikä itse lentämiseen. Koko maailman liikenteen pitäminen ajantasalla on silkka mahdottomuus. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo bgl:t saa muutettua FSX:n muutoksia vastaavaksi ohjelmalla nimeltä FP_FS9_FSX, jonka saa ladauttua täältä. Se muuttaa kaikki kerralla traffic.bglt.

 

 

Täältä löytyy minun mielestäni parempi convertointi ohjelma: http://members.shaw.ca/aifp/

 

 

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja siinä on myös monia muitakin ominaisuuksia joita tarvitsee AI-liikenteen asentamisessa ja tarkistaessa on kaikki AI-koneet asennettu joita flp:ssä tarvitaan.

 

Toimii FS9 ja FSX

 

 

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

 

2. Jos ostat FSX Professional version, se sisältää Accelerationin ja acceleration sisältää taas automaagisesti molemmat SP:t. Jos taas ostat pelkän FSX deluxen niin silloin sinun täytyy asentaa molemmat service packit, eli SP2 ei sisällä niitä korjauksia joita on SP1:ssä.

 

...

 

 

Mitä FSX Gold-edition sisältää?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli asennettua FSX perusversio ja sitten siihen ensin Service Pack1 ja sen jälkeen SP2. Ei vielä mitään lisäosia eikä koskettu fsx.cfg:hen.

 

Pari pikakommenttia - palaan frameihin ja muuhun tarkemmin tuonnenpana, kunhan kunnon testit valmistuvat.

 

SP1 näytti nostavan frameja selkeästi esim. A321 EFHK 22L kesäpäivänä, X:n grafiikka-asetukset täysillä paitsi maa- ja meriliikenne nollilla, vain simun oma ai. Framet ilman SP1:tä vain 25, SP1:n jälkeen 35.

 

SP2 sen sijaan ei enää nostanut frameja koetilanteissa, mutta aiheutti ongelmia kuten kuvasta näkyy. Tuollainen vino musta varjo ilmestyi Helsinkiin. Missä vikaa?

Lisäksi simun valikot kuvaruudun ylälaidassa saivat hämärän taustan ja teksit ovat epäselviä.

Sitten kytkin DirectX 10:n, jonka tuki ominaisuusnäytti tulleen SP2:n mukana, toiminitaan ja seurauksena oli, että Helsinki muuttui erittäin huonoksi, framet putosivat rajusti, rakennukset päivittyvät heikosti kauempana etenkin liikuttaessa. Otin pois simun asetuksista DX10-ruksin ja Helsinki palautui kohtuulliseksi mutta tuo varjo jäi samoin epäselvät valikot.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Miten tästä eteenpäin?

 

yES :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vikkinä vaan; kannattaa pitää framet unlimitedillä. Nostaa FPS:ää yleensä mukavasti, esim jos sattuu olemaan framet 40 kun rajoitin 50, saattaa unlimitedillä framet pyöriä 60 tienoilla... Se simun rajoitin bugaa jotenkin. Jos unlimitedillä kokee tökkimistä, on myös frame limiter ohjelma joka toimii oikein, toisin kuin fsx oma.

 

Ja toinen vinkki: Pitkän tweakkauksen jälkeen päädyin itse ratkaisuun fsx.cfg ilman tweakkeja. (paitsi affinitymask kun on neliydin...) Tuo puhdas cfg paransi fpsää myös, joskus tweakkaus saa asiat vain huonommaksi. (tietty riippuu miten tweakkaa, aina tweakki ei tarkoita sitä että sillä säästäisi frameja)

 

edit: ongelmaan: Tuo valikkoteksti ongelma oli minullakin joskus, lähti kun alensin näytönohjaimen AA asetusta. (itsellä tällä hetkellä 8x box, hyvin pyyhkii)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Lueskelin hieman noista patseista ja kokeilin poistaa koko Service Pack2:n ja simu parani.

 

Ensinnä framet:

A321 EFHK: vakiosimu 25, SP1:llä 40-45 SP2:lla noin 38.

Baron St.Maartenissa: vakiosimu 32, SP1 noin 60, SP2 hieman alle 60.

Edellä oleva kuva Helsingistä: vakiosimu 24, SP1 noin 40-43, SP2 noin 35.

 

Muu maisema:

SP2:n aiheuttama musta varjoviiva hävisi ja samoin valikkojen tekstit tulivat jälleen kunnollisiksi kuin poistin SP2:n. DirectX10 tuntui todella surkealta valinnalta SP2:n kanssa.

 

Tuohon framerajoittimeen. Se toimii hieman X:ssä oudosti, kuten täällä todettiin. FS 2004:n rajoitin puolestaan toimii oikein. X:ssä lyhyen tutustumisen jälkeen kannattaa minusta framet rajoittaa. Muutoin simu nykii, vaikka näennäisesti fps olisi korkea. Samalla lailla toimii FS 2004. Siinäkin kannattaa rajoittaa, minulla FS 2004:ssa rajotin 40.

 

Kerron lisää, kun tutustuminen X:ään jatkuu. Yksi hyvä asia siinä on, nimittäin metsien tiheys on paljon parempi kuin FS 2004:ssa - kuten hyvin tiedetäänkin. Mutta autogenien pitäminen täysillä tai lähes, syö kyllä tehokkaasti uudenkin tietokoneeni tehoja X:ssä.

 

En ole muuten vakuuttunut, että X nykyasetuksillani käyttää sen enempää toista prosessoriydintä kuin FS 2004:kaan. Resurssikaavion mukaan vain yksi ydin on 100% teholla, muut 0-10%.

 

Pitänee kokeilla tuo Affinity ja muitakin cfg-tweakkeja.

 

Kommentteja?

 

yES

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täältä löytyy: C:\Users\kim\AppData\Roaming\Microsoft\FSX

 

Sitten frame limiteristä. Se FSX oma on ihan susi, rajoittaa fps vähän liikaakin. Kannattaa käyttää tätä. Kun säätää fps unlimitedille ja käyttää tuota, rajottuu fps hyvin ilman sitä tajutonta droppia minkä fsx oma tekee. Silloin ei nyi. Itse käytän koko ajan. Jos ei käyttö luonnistu, voin laittaa jotkin ohjeet tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko tekstissä olevaa linkkiä vai tätä polkua: C:\Users\kim\AppData\Roaming\Microsoft\FSX

 

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
En ole muuten vakuuttunut, että X nykyasetuksillani käyttää sen enempää toista prosessoriydintä kuin FS 2004:kaan. Resurssikaavion mukaan vain yksi ydin on 100% teholla, muut 0-10%.

 

Eikä se siitä juuri muuksi muutu, vaikka kuinka säätäisit. Ohjelma ei osaa jakaa kuormaa tasaisesti muille prosessoreille. Tekniikka ajoi jo FSX:n ohi. Vauhtia ohjelmaan saa samoilla tempuilla, kuin ennenkin eli prosessorin ja näytönohjaimen nopeutta kasvattamalla, muistia lisäämällä, textureita keventämällä, näytön yksityiskohtia rajoittamalla yms. Ytimien lisääminen ei tunnu missään.

 

SP2:n DirectX-versio on Microsoftin mukaan DX10 Preview. Vähintään viimeistelyä vaille jäänyt viritys varsinaisesta DX10-tuesta. Se toimii hyvin tiettyjen näytönohjaimien ja ajurien kanssa. Aika usein se tuntuu aiheuttavan jonkunlaista pientä murhetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään