Vesa Rautakoura

FSX:ssä jään ja jäätymisen mallinnus

7 viestiä aiheessa

Tervehdys kaikille.

Koukahdin sitten pahasti tuohon FSX:ään, kuukausi sitten ja nyt on jo yli 70 tuntia lentoja takana, aikasempi simukokemus leikkimisiä lukuunottamatta 0.

Testasin tuota jäätymistä FSX:ssä. Nopeasti katsottuna oli jäätymisasetus säässä sitten light tai severe, koneet jäätyy aina samalla tavalla? Kaikissa koneissa pitot putki jäätyy, ja aina samassa paikassa. Bravomooneyssä prop de-icesta ei ole mitään hyötyä; kone hyytyy aikansa säämassassa lennettyään, kun laskeutuu pilvien alapuolelle niin hetkenpäästä vehkeet pelaa. Aina sama oli sitten de-ice päällä tai pois? Suihkareissa en nopealla testillä saanut pitot putken lisäksi muuta jäätymistä? Kaksimoottorikone hyytyy, mutta _heti_ kun laittaa jääneston niin kone lähtee vetämään paremmin? Onko oikeasti ropellikoneissa joku välitön ei lämpöön perustuva jäänpoisto, kuten käsittääkseni siivissä on?

Sitten muutama bonuskyssäri:

1) Ensimmäisellä pidemmällä IFR lennolla jetillä tuli trafic alert ja tietokone törmäsi minuun FL310. Minun moka vai AI:n bugi? Piti ottaa törmäysruksi pois asetuksista :(

2) Miten tota barometrinamiskuukkelia pitäisi säätää? Onko pienkoneilla merkityksellistä? Paljonko korkeusmittari valehtelee? Riittääkö pelkkä "B" nappi?

3) Mikä on suositeltavin tapa lentää pitkä IFR, mielenkiinto ei riitä kyttäämään suoraan ap:llä lentävää konetta, mutta nopeutuksella pitää olla pausenapilla kokoajan jos aluelennonjohto ottaa yhteyden. Kartalla jos siirrän konetta, menee waypointit sekaisin ja vissiin koko IFR häippäsee? ..

4) pystynkö jotenki tankkaamaan koneen lentokentällä ja jatkamaan lentoa?

5) Miksi bravo mooneyssä on rikastuksen säätö, vaikka moottori on käsittääkseni ruiskusuihkutuksella? Miksei ruisku säädä seosta itse optimaaliseksi?

Kiitoksia suuresti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Sinun moka ja AI bugi ;D AI koneet ei yleensäkään väistele toisia koneita, joten niitä pitää itse ruveta väistelemään.

2) Ite oon ainaki pärjänny 200h tolla B napilla. Mutta kyllä sitä sen verta täytyy säädellä pienkoneillakin, että kun mennään siirtokorkeuden yli (5000ft Suomessa) niin laitetaan standardiasetukselle eli 1003. Hoituu painamalla tuota B:tä. Sitten kun tullaan alaspäin ja ohitetaan siirtokorkeus niin napauta B:tä ja QNH asetus vaihtuu vallitsevaan ilmanpaineeseen.

3) Omasta mielestä ainakin suositeltavin tapa on lentä AP päällä ;D Tietenkin jos lennät pelkästään defukoneilla etkä verkossa niin silloin se AP päällä lentäminen on ehkä tylsänpuoleista... Itellä ainakin aika kuluu NavLogin täyttämiseen ja muuhun hapatukseen jota lennolla pitää tehdä. Esim APPR Briefing ;D Noniin...

4) Toki voit. Ctrl+F voit kutsua tankkausauton joka avaa sinulle Fuel and Payload valikon. Samaisen valikon saat auki painamalla Alt, jolloin yläreunaan ilmestyy "valikko", ja sieltä Aircraft --> Fuel and Payload.

5) En ole varma mutta asialla saattaa olla ysstävämme Microsoft ja hänen 100% realistiset konemallinnukset... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2) Ite oon ainaki pärjänny 200h tolla B napilla. Mutta kyllä sitä sen verta täytyy säädellä pienkoneillakin, että kun mennään siirtokorkeuden yli (5000ft Suomessa) niin laitetaan standardiasetukselle eli 1003. Hoituu painamalla tuota B:tä. Sitten kun tullaan alaspäin ja ohitetaan siirtokorkeus niin napauta B:tä ja QNH asetus vaihtuu vallitsevaan ilmanpaineeseen.

Tarkoitat kai 1013 (eli 29.92). Lisäksi jos pelkästään B nappia käyttää niin eikös toi siirtopinta ole simussa se Pohjois-Amerikan 18000ft, eli jos Suomessa ja muuallakin haluaa lentää realistisesti niin asetus pitää laittaa manuaalisesti siirtokorkeudella. B napilla asetus menee 1013:een vasta kait FL180 jälkeen. En ole varma tuon B napin toiminnasta, kun en sitä käytä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat kai 1013 (eli 29.92). Lisäksi jos pelkästään B nappia käyttää niin eikös toi siirtopinta ole simussa se Pohjois-Amerikan 18000ft, eli jos Suomessa ja muuallakin haluaa lentää realistisesti niin asetus pitää laittaa manuaalisesti siirtokorkeudella. B napilla asetus menee 1013:een vasta kait FL180 jälkeen. En ole varma tuon B napin toiminnasta, kun en sitä käytä.

Joo anteeksi. 1013 tarkoitin. Näppäilyvirhe. Ja joo, en muistanukkaa tota, että simussa kaikkialla on se 18000ft. Niin että manuaalisesti sitten vääntelet sen sinne 1013.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Sinun moka ja AI bugi ;D AI koneet ei yleensäkään väistele toisia koneita, joten niitä pitää itse ruveta väistelemään.

5) En ole varma mutta asialla saattaa olla ysstävämme Microsoft ja hänen 100% realistiset konemallinnukset... :P

Heti ensimmäiseksi katsoin kuvan aidosta 2000 luvun bravo mooney versiosta, niin kyllä sieläkin se mixture kanki löytyy...

Voisitko hieman vielä täsmentää mikä oli minun moka? Se että en väistänyt vai oliko minulla esim. väärä korkeus säätämättömän baro:n takia?

Mutta kiitoksia vastauksista

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisitko hieman vielä täsmentää mikä oli minun moka?

Se, että et väistänyt. Mutta myös AI liikenne bugittaa tuossa, niin että et ole yksin syyllinen mihinkään. Mutta tuossa kohtaa kun olisit väistänyt niin olisit voinut jatkaa lentoa rauhassa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se, että et väistänyt. Mutta myös AI liikenne bugittaa tuossa, niin että et ole yksin syyllinen mihinkään. Mutta tuossa kohtaa kun olisit väistänyt niin olisit voinut jatkaa lentoa rauhassa :)

Simun liikennettähän ei olu ohjelmoitu väistämään, vaan lentämään niiden lentosuunnitelmien reittejä tarkasti. Silloin käyttäjän itse täytyy väistää, aina. Ja muutenkin se detect crashes kannattaa pitää poissa päältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään