Guest leppäkeihäs

Kysymyksiä kessnasta

21 viestiä aiheessa

Heips

 

Haluaisin kysyä muutaman (tyhmän) kysymyksen liittyen pikkuräpistimiin ja yleisilmailuun  :-[

 

1.Milloin bensapumppua käytetään ja miksi?

2.Milloin aloittaa cessnalla laskeutuminen? Onko jotain kaavaa?

3.Cessnan ILS? Miten sitä tulkitaan?

4.Miten laskea tarvittava bensan määrä?

5.Miten lennetään tai laskeudutaan sivuttaistuulessa?

6.Mikä on alternate static source?

7.Mitä meinaa erilaiset airspacet, esim. airspace C?

 

kiitoksia jos jaksatte vastata näihin  :thmbup:

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1.Milloin bensapumppua käytetään ja miksi?

2.Milloin aloittaa cessnalla laskeutuminen? Onko jotain kaavaa?

3.Cessnan ILS? Miten sitä tulkitaan?

4.Miten laskea tarvittava bensan määrä?

5.Miten lennetään tai laskeudutaan sivuttaistuulessa?

6.Mikä on alternate static source?

7.Mitä meinaa erilaiset airspacet, esim. airspace C?

1. Bensapumppua käytetään Cessnoissa pääasiassa vain käynnistyksen, nousun ja laskun aikana jolloin pyritään varmistamaan riittävä bensan saatavuus moottorille.

 

2. Ei ole laskeutumisen aloittamiseen mitään erityistä kaavaa, jos lennetään laskukierrosta niin aloitetaan korkeuden vähentäminen loppuosalla ja käytetään apuna papivaloja

 

3. ILS-ohje

 

4. Yleisilmailukoneilla laskettaessa bensan määrää lennolle, lasketaan aluksi lennon kesto, jonka avulla lasketaan tarvittavan bensan määrä. Cessna 172 kuluttaa bensaa tunnissa 32-36 litraa/tunti, riippuen tehoasetuksesta.

 

5. Täältä löysin nopealla googletuksella tietoa sivutuulilaskuista, mutta katso vielä youtubesta videoita liittyen aiheeseen, niitä riittää siellä  :)

 

6. Alternate static source tarkoittaa toisisijaista aukkoa lentokoneen kyljessä (tai ohjaamon sisällä niin kuin Cessnassa), josta saadaan korkeus- ja variometrimittariin tarvittava tieto. Tätä käytetään vain jos ensisijainen staattinen aukko on jumissa tai epäillään toimivan huonosti.

 

7. Ilmatilat on selitetty hyvin opuksessa OPS M1-1, eli lentosäännöt. Samasta tiedostosta löytyy muutakin hyödyllistä tietoa lentäjille  ;)

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Ilkka Linnanmäen viestistä kohta 4.

 

4. Yleisilmailukoneilla laskettaessa bensan määrää lennolle, lasketaan aluksi lennon kesto, jonka avulla lasketaan tarvittavan bensan määrä. Cessna 172 kuluttaa bensaa tunnissa 32-36 litraa/tunti, riippuen tehoasetuksesta.

 

 

 

172 laihennettuna matkalennolla n. 27 L/H

 

Lisäksi polttoainetta 45 min lentoa varten.

 

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa sen kulkemaan kunnolla laihennettuna jopa 18 l/h... :P Väittäisin Ilkan kulutuslukemien pitävän paikkaansa matalalla lennettäessä, jolloin laihentamisesta ei ole mitään hyötyä. Joskin kulutus kuitenkin riippuu ihan tehoasetuksesta, korkeudesta ja auringonpilkkujen määrästä. Väittäisin lennolle polttoaineen riittävän, kun laskee 36l/h kulutukselle löpöt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Ilkalle hyvistä vastauksista  :thmbup:

 

erityisesti nuo sivutuulilaskeutumiset tulivat tutuiksi

 

en saanut tuota ilmatilajuttua aukeamaan  :'( tietääkö joku toista linkkiä

 

tyhmä kysymys, mutta miten saisi kessnalla lentelyä vähän realistisemmaksi

 

t: Niko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Ilkalle hyvistä vastauksista  :thmbup:

 

erityisesti nuo sivutuulilaskeutumiset tulivat tutuiksi

 

en saanut tuota ilmatilajuttua aukeamaan  :'( tietääkö joku toista linkkiä

 

t: Niko

 

Tuolta katot niin näät eri ilmatilaluokat.  ;) http://www.ivao.fi/flying/opas/ilmatila/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Ilkalle hyvistä vastauksista  :thmbup:

 

erityisesti nuo sivutuulilaskeutumiset tulivat tutuiksi

 

en saanut tuota ilmatilajuttua aukeamaan  :'( tietääkö joku toista linkkiä

 

tyhmä kysymys, mutta miten saisi kessnalla lentelyä vähän realistisemmaksi

 

t: Niko

Lisää vaan kysymyksiä tulemaan! :)

 

Onhan koneellasi Acrobat Reader? Monet kartat yms. muut ovat pdf muodossa. Tuolta saa kyseisen ohjelman http://get.adobe.com/fi/reader/

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo, omistan acrobaatti readerin

 

heh.. mistäköhän löytyis lähestymiskarttoja Suomesta 

 

ja miten ne saisi näkymään simussa kesken lennon ilman että pitäisi laittaa simu pauselle  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo, omistan acrobaatti readerin

 

heh.. mistäköhän löytyis lähestymiskarttoja Suomesta 

 

ja miten ne saisi näkymään simussa kesken lennon ilman että pitäisi laittaa simu pauselle  :-[

Karttoja Suomeen löytyy AIPista https://ais.fi/ais/eaip/fi/ mikä on jo kerran linkitetty  :)

 

Jos ajat simua fullscreen modessa niin simun saa ikkunaksi painamalla simussa alt + enter, jos sitä tarkoitit.

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos ajat simua fullscreen modessa niin simun saa ikkunaksi painamalla simussa alt + enter, jos sitä tarkoitit.

 

en ihan sitä tarkoittanut, mutta kiitos kumminkin  :) 

 

1.mites lähestymiskartat saisi näkymään  kneeboardissa simun aikana, vai saisiko ollenkaan?

 

2.mitä tarkoittaa  suction ja vacuum? mikä se vacuumisysteemi on ja miten se toimii? miksi kun sammuttaa moottorin niin silloin ei keinohorisontti ja heading-indikaattori toimi?

 

3.esim. cessnoissa on kytkimien yläpuolella semmosia valkeita pyöreitä "nappeja", joissa on numeroita. mitä ne on?  ???

 

4.mikä on alternator?

 

5.miten ammeteriä luetaan eli mitä tarkoittaa, jos se näyttää esim -20 tai 20?

 

:-[ eh en ole onnistunut löytämään niitä karttoja tuosta linkistä  :-[

 

bonus:minkälaisia akkuja pienkoneissa käytetään (jos olen ymmärtänyt oikein, että niissä käytetään akkuja)?

 

eihän kysyvä tieltä eksy... on sanonta  ;D

 

ps. harrastatko jotain ilmailua, (allekirjoitus)?  8)

 

t: Niko

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestymiskartat löytyy kun valitset AD2 Lentopaikat ja sieltä kyseisen lentokentän  Esim. EFET klikkaat sen ja ja sitten valitset minkä kartan haluat ja tulostat sen itsellesi.

 

Käy Simun Learning Center lävitse niin siellä opetetaan kyselemäsi asiat aika hyvin ja voit myös lainata kirjastosta kirjoja.

 

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Foorumin hakunappula on myös aika kovaa valuuttaa. Joku toinenkin on ihan varmasti kysynyt samoja asioita aiemmin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. En tiedä miten ne saisi laitettua simun omaan "polvipöytään", kannattaa hakea avsim.com osoitteesta jos sieltä saisi jonkun lisäosan tuohon hätään.

 

2. Sanakirja esiin  ;) Keinohorisontti ja suuntahyrrä toimivat alipaineella, joka pyörittää molemmissa mittareissa sijaitsevia hyrriä. Moottorin käydessä pyörittää se alipainepumppua, jolloin keinohorisontti ja suuntahyrrä toimivat.

 

3. Ne ovat lämpölaukaisijoita, toimivat samalla tavalla kuin sulakkeet. Ei merkitystä simussa.

 

4. Sanakirja esiin  ;) Eli se on laturi yksinkertaisuudessaan.

 

5. Se ilmaisee latauksen määrää sähköjärjestelmässä. Eli jos ammeter näyttää miinusta, niin sähköjärjestelmään ei tule virtaa yhtä paljon kuin sieltä lähtee. Normaalissa tilassa moottorin käydessä se näyttää nollaa.

 

Tuolta AIP-sivulta klikkaat sen lentokentän kuvaa, jonka karttoja haluat selata  :)

 

Pienlentokoneissa käytetään auton akun tapaisia akkuja, teknisiä tietoja minulle ei ole nyt antaa. Ja niin kuin Juho sanoi, foorumin hakunappula on kova juttu, kannattaa käyttää ekana jos tulee kysyttävää.

 

Itse harrastan pienimuotoista ilmailua MIKissä :)

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. En tiedä miten ne saisi laitettua simun omaan "polvipöytään", kannattaa hakea avsim.com osoitteesta jos sieltä saisi jonkun lisäosan tuohon hätään.

HTML:lla saa tunkattua esim. JPG-muodossa olevan kuvan kartasta kneeboardille, mutta se on sitten toinen asia. Jos ei ole kiinnostusta lukea sanakirjaa alternatorin vertaa, niin älä ala HTML-koodausta kyselemään... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netistä löytyy ilmaisia HTML-editointiohjelmia, joilla yksinkertaisten sivujen teko hoituu yhtä helposti kuin tekstin kirjoittaminen tekstinkäsittelyohjelmilla (joihin niihinkin sisältyy yleensä mahdollisuus tallentaa teksti HTML-koodina). Koodia ei tarvitse osata perusjuttuihin lainkaan.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en ihan sitä tarkoittanut, mutta kiitos kumminkin  :) 

 

1.mites lähestymiskartat saisi näkymään  kneeboardissa simun aikana, vai saisiko ollenkaan?

 

 

Sellainen ohjelma kuin PDF Kneeboard. Löytyy tosta: http://code.google.com/p/fscode/wiki/Overview?tm=6

 

Toinen kikka millä saa karttoja katseltua on lentää window-tilassa (ei koko näyttö) ja katsoa karttaa suoraan selaimesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään