Guest Rope

Autopilotilta käsiohjaukseen siirtyminen

9 viestiä aiheessa

Terve,

törmäsin tällaiseen haasteeseen, kun siirryin suurempiin koneisiin (Cessnasta Learjettiin ;) ), ja aloin käyttämään autopilottia ILS lähestymisissä. Lähestyminen sujuu mukavasti, mutta kun siirryn ennen laskeutumista manuaaliohjaukseen, niin kone lähtee lapasesta. Syynä on ilmeisesti se, että lentotikun kaasukahva ja trimmipyörä on eri asennossa kuin simulaattorin vastaavat. Kaikki menee tietysti hyvin, jos en koske kumpaankaan säätöön tikussa, mutta usein on pakko.

Kysymys siis kuuluu, miten te olette tämän ongelman ratkaisseet. Learjetissä ainakin elevator trim näkyy numeroarvona, joten sen saisi ehkä säädettyä kohdalleen nopealla peukalonliikkeellä AP:n sammutuksen jälkeen. Ratkaisu tuntuu vähän karvaiselta, varsinkin kun samalla pitäisi saada myös "kaasukahva" kohdalleen. Onko tähän joku parempi tapa?

-Rope

ps. Liityin juuri tälle foorumille, joten nyt voi varmaan oikeasti sanoa FRIST.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Korkeusperäsintrimmi kannattaa ohjelmoida ohjaimen kahteen painonappiin(nokka ylös/alas) yhden akselin sijaan, jos käyttää simun autopilottia. Näin trimmi on aina oikeassa asennossa kun autopilotin kytkee pois päältä. Jos taas ohjaimessa on joku sisäinen trimmipyöräviritys, kuten esimerkiksi CH Productsin Flight Sim Yokessa on, niin sitä ei missään nimessä kannata käyttää, koska tällöinhän ohjaat simulaattoria kahdella erillisellä trimmillä, jotka eivät tiedä toisistaan mitään.

Kaasun joutuu jatkossakin käsin korjaamaan oikeaan asentoon, kun autokaasun kytkee pois. Siihen ei taida olla muuta ratkaisua kuin rakentaa kaasukonsoli ohjainmoottoreilla, jotka liikuttavat vipuja simusta tulevan asentotiedon mukaisesti autokaasun ollessa kytkettynä. Tai sitten voi tietysti tehdä kuten minä ja lentää sellaisella konetyypillä, jossa ei ole autokaasua ollenkaan. ;)

Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Trimmi painonapeilla kuulostaa kieltämättä järkevältä. Silloin jää enää kaasun kanssa kikkailu jäljelle. Täytyy varmaan ottaa autokaasu pois päältä vähän aiemmin, että saa leijan rauhoittumaan ennen laskua.

Kokeillaan näillä. Kiitti vastauksesta.

-Rope

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellänikin oli aluksi tuon kaasun kanssa ongelmia, mutta siihen tottuu muutaman laskun sorvattuaan. Koko ajanhan sitä joutuu (tai ainakin minä joudun) säätämään. Ja vielä itse otan autothrottlen pois vasta kun otan autopilotin pois, koska kaasu alkaa vaikuttaa vasta kun sitä liikuttaa ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Busseissa pidetään käsittääkseni AT:a päällä retard-kehotukseen asti? Cockpit-videoita katsellessa olen huomannut, että joillakin firmoilla tuntuu olevan tapana kaasutella manuaalisesti 500-1000ft AGL:stä asti. Liekö tarkoituksena välttää äkkinäiset työntövoiman muutokset juuri ennen laskeutumista. Itse ajelen yleensä MDA+100ft korkeuteen saakka AT:lla. Sori, jos termit meni sekasin.

Ja niin, harvemmin tuleeko AP:llä lenneltyä glideslopen kaappaamisen ja autopilotin ensimmäisen sekuntien trimmauksen jälkeen. Sidewinder FF2, kaasukahvan trimmirulla ja FSForce tekee trimmaamisestakin aika hauskaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen huomannu että se on koneesta kiinni mikä lähtee syöksyyn/taivaalle ap:n poiskytkyn jälkeen. Olen etsiny siihen jotain yhteistä syytä mutta turhaan. Esim. Just Flightin Long Hauler Airbus- paketin koneet eivät ole moksiskaan kun ap:n kytkee pois laskeutuessa, mutta FSX:n defukoneista 737 kimpoaa ylös lailla pienen oravan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen huomannu että se on koneesta kiinni mikä lähtee syöksyyn/taivaalle ap:n poiskytkyn jälkeen. Olen etsiny siihen jotain yhteistä syytä mutta turhaan. Esim. Just Flightin Long Hauler Airbus- paketin koneet eivät ole moksiskaan kun ap:n kytkee pois laskeutuessa, mutta FSX:n defukoneista 737 kimpoaa ylös lailla pienen oravan.

Tuli tuosta mieleen, jotta FSUIPC:n asetuksista voi erottaa autotrimmin autopilotista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

joo, en käytä tuotta "approach"- toimintoa koskaan, mitä nyt joskus jos oikeen laiskottaa. Isoilla koneilla ruuvailen headingia ja v-speediä ja siirryn siitä manuaaliohjaukseen ja räpistimillähän lennetään manuaalisesti koko ajan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Trimmi painonapeilla kuulostaa kieltämättä järkevältä. Silloin jää enää kaasun kanssa kikkailu jäljelle. Täytyy varmaan ottaa autokaasu pois päältä vähän aiemmin, että saa leijan rauhoittumaan ennen laskua.

Kokeillaan näillä. Kiitti vastauksesta.

-Rope

Ehkä voisit testata, missä asennossa kaasukahva antaa minkäkin verran tehoa ja ennen AP:n pois kytkemistä viet kahvan halutulle teholle? Tusiilla, tai teipillä merkki kahvaan...

-Kaitsu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään