Guest Masku-Meen

FSX ja koneiden nopeus, tuuttaa ylinopeutta

15 viestiä aiheessa

Heipä taas

 

Jos lennän esim. Boeing 737:lla niin alkaa tuuttaamaan ylinopeutta jo 350 knotsin kohdalla. Tuolla pitäisi pystyä lentämään paljon yli 800 km/h, mutta eipä pysty.

Mistä tämä johtuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko sulla on todellinen nopeus, varmaan tuo 350 on KIAS eli Knots Indicated Air Speed, mittayksikkönä solmu?

 

Eli TAS=True Air Speed (todellinen nopeus),sitä haetaan. Se taas vaihtelee mm. lämpötilan, lentokorkeuden ja tuulen nopeuden mukaan.

 

Laitetaan Karkeana esimerkkinä vaikkapa korkeudessa 30 000 jalkaa, nopeusmittari näyttää alle 300 KIAS mutta tosinopeus huitelee ehkäpä siellä 450 knots TAS kuitenkin. Katsomalla mitä TAS näyttää, siitä näet mikä on todellinen nopeutesi sillä hetkellä!

 

Elikkäs tässä esimerkissä 450 knots TAS= 834 km/h

 

Näin ollen ei ole mikään ihme että kone varoittaa ylinopeudesta jos huitelet yli 350 KIAS! Kovin monella matkustajakoneella ei lennellä noin kovaa KIAS-nopeutta, hävittäjät ovat sitten asi erikseen.

 

 

Tässä linkki jossa asia käsitelty -> http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanopeus

 

Tuonne wikiin voi kirjoittaa ihan hakusanaksi noita , sieltä löytyy aikalailla tietoa

 

Perehtyminen perusasioihin auttaa kummasti tässä simuilussakin  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katso seuraavasta linkistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanopeus

 

Joo, näytti muuten korkealla lennettäessä siltä, että nopeus reippahasti alle 200 mittariyksikköä (737) ja melkeen tuntuu että myös sakkaa. Miks noilla koneilla ei muuten pääse sinne 10 kilsan korkeuteen edes? Ei nouse millänsä ehkä jonkun 5000 FEETIN yli? Elikkä joku puolitoista kilsaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, näytti muuten korkealla lennettäessä siltä, että nopeus reippahasti alle 200 mittariyksikköä (737) ja melkeen tuntuu että myös sakkaa. Miks noilla koneilla ei muuten pääse sinne 10 kilsan korkeuteen edes? Ei nouse millänsä ehkä jonkun 5000 FEETIN yli? Elikkä joku puolitoista kilsaa.

 

Ei nouse yli 5000 jalan?!!!!!!!!! Nyt sulla on jotain pielessaä. Tarkasta simun "general options"- osiosta että sinulla on jalat yksiköinä ja korkeusmittari kalibroituna. (b)

 

Laitat autopilottiin 30 000 jalkaa kkorkeudeksi ja vs vaiks 1000 ft/min ja pistät päälle. rankaat ja laipat ylös ja hiitterit päälle (h) ja (shitf+h)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole jalat yksikköinä, mutta ei nouse sinne yli kilometrin millään. Mikään kone, ehkä Hornetti pääsee johkin 3 kilsaan. Haluan pitää noin kilsat yksikkönä, kun jalka on vähän tyhmä yksikkö suomalaisittain.

 

E: Ai pitothiitit päälle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole jalat yksikköinä, mutta ei nouse sinne yli kilometrin millään. Mikään kone, ehkä Hornetti pääsee johkin 3 kilsaan. Haluan pitää noin kilsat yksikkönä, kun jalka on vähän tyhmä yksikkö suomalaisittain.

 

E: Ai pitothiitit päälle?

Saattaa kuullostaa tyhmältä, mutta ilmailussa KAIKKIALLA käytetään jalkoja, myös suomessa. Paitsi sitten on pari maata, jotka käyttävät kilometrejä, mm. Venäjä. Kannattaa vaihtaa jalkoihin, kaikki opastus ja yleisestikkin keskustelu käydään jaloissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa kuullostaa tyhmältä, mutta ilmailussa KAIKKIALLA käytetään jalkoja, myös suomessa. Paitsi sitten on pari maata, jotka käyttävät kilometrejä, mm. Venäjä. Kannattaa vaihtaa jalkoihin, kaikki opastus ja yleisestikkin keskustelu käydään jaloissa.

 

KYllä metrejä käytetään edelleen ilmailussa myös Suomessa. Viimeksi tänään kuulin koneen ja tornin käyttävän metrejä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluan pitää noin kilsat yksikkönä, kun jalka on vähän tyhmä yksikkö suomalaisittain.

 

Ei se ole tyhmä yksikkö, vaan pääasiallisesti käytössä oleva sellainen. Vaikka Kim tuossa yrittikin (puolivahingossa?) väittää, että Suomessa ei metristä systeemiä käytettäisi, niin ei sille tietääkseni ole mitään estettä olemassa. Mutta kuten todettua, se on nykyään varsin, ellei jopa todella, harvinaista, että kuulee jonkun käyttävän metristä järjestelmää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se ole tyhmä yksikkö, vaan pääasiallisesti käytössä oleva sellainen. Vaikka Kim tuossa yrittikin (puolivahingossa?) väittää, että Suomessa ei metristä systeemiä käytettäisi, niin ei sille tietääkseni ole mitään estettä olemassa. Mutta kuten todettua, se on nykyään varsin, ellei jopa todella, harvinaista, että kuulee jonkun käyttävän metristä järjestelmää...

 

Tuo on varsin outoa siinä mielessä, että muissa asioissa on vähitellen edetty juuri metrisen järjestelmän käytön suuntaan jopa anglosaksisissa maissa. Luonnontieteissähän SI-järjestelmä on ollut käytössä jo varsin kauan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on varsin outoa siinä mielessä, että muissa asioissa on vähitellen edetty juuri metrisen järjestelmän käytön suuntaan jopa anglosaksisissa maissa. Luonnontieteissähän SI-järjestelmä on ollut käytössä jo varsin kauan.

 

Eipä siinä mitään outoa ole, kun ajattelee minkälainen homma olisi vaihtaa kaikkiin maailman lentokoneisiin metriset mittarit, ja kouluttaa henkilöstö uudestaan. Sillä ei olisi minkäänlaisia turvallisuutta parantavia vaikutuksia, päinvastoin riskipiikki nousisi katosta läpi varmaankin vuosikymmeneksi. Miksi vaihtaa toimiva systeemi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, meni vähän nyt oftopikkikeskusteluksi, mutta kun liittyy kuitenkin niin olkoot.

 

Minun mielestäni saisi kyllä aloittaa maailmanlaajuisen vähittäisen siirtymisen SI-järjestelmän yksiköihin. Helpoittaisi kaikkien elämää, kun ei tarvitse ihmellä esim. amerikkalaisten jotain metrejä tai meidän muunnella tuumia. Tai sitten tämä lentokoneiden korkeusmittarit ja nämä. Niihin kanssa SI-systeemin yksiköt. Pikkushiljaa vaihdella niitä mittareita. Esim. silleen, että uusiin koneisiin metriset mittarit.

 

Mutta itse asiasta. Johtuisiko tuo korkeallepääsemättömyys sitten siitä, kun pitot-heatit eivät ole päällänsä? Kun ei se voi muutenkaan olla korkealla, kun muistan edellisesta simusta koneiden lentäneen PALJON PALJON korkeammalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, meni vähän nyt oftopikkikeskusteluksi, mutta kun liittyy kuitenkin niin olkoot.

 

Minun mielestäni saisi kyllä aloittaa maailmanlaajuisen vähittäisen siirtymisen SI-järjestelmän yksiköihin. Helpoittaisi kaikkien elämää, kun ei tarvitse ihmellä esim. amerikkalaisten jotain metrejä tai meidän muunnella tuumia. Tai sitten tämä lentokoneiden korkeusmittarit ja nämä. Niihin kanssa SI-systeemin yksiköt. Pikkushiljaa vaihdella niitä mittareita. Esim. silleen, että uusiin koneisiin metriset mittarit.

 

Ei se jalkojen ja solmujen käyttäminen ole ongelma eikä mikään niille, jotka niitä tarvitsevat (tässä tapauksessa ilmailijat). Jos nyt ruvettaisiin tuolleen "pikkuhiljaa" vaihtamaan metriseen järjestelmään, oltaisiin kohta taas takaisin siinä, mistä just kohta aletaan vasta vuosikymmenien jälkeen pääsemään pois. Eli siinä pisteessä, että on taas sekaisin kahdenlaisia systeemejä. Tuollainen "siirtyminen pikkuhiljaa" ei tulisi ikinä onnistumaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli miten oli, mutta SI-järjestelmä yksiköt pitäisi saada kaikkialle käyttöön. Koska on niin monenlaista yksikköä olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään