Jari Nevasalo

JET-fuel jäätyy

19 viestiä aiheessa

Eilen polttoaineen jäätäminen yllätti ns. suoraan puskan takaa, koneena pmdg;n md11. Tyly ilmoitus "effect on performance" ja ja ratkaisuna tulla kiltisti alaspäin. Lentopinta oli 10600 m ULLI:n kohdalla.

 

Idässä on siis kylmää ;)

 

jari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, toi varmaan supersonic-flight ;D

 

Eipä tuo 767 mikään yliäänikone ole ;D Ja mitä merkitystä sillä on tuohon ulkoilman lämpötilaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo 767 mikään yliäänikone ole ;D Ja mitä merkitystä sillä on tuohon ulkoilman lämpötilaan?

 

I dont know:)

 

Mutta näin siinä vaan kävi, halpislöpöt tankissa...

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ollu aika kylmää tässä viimepäivinä tuolla ylhäällä jos oikeita säitä käyttää.. Esim. Lappiin menevillä lennoilla ei ole ollut bussilla asiaa FL390:aan koska siellä oli pakkasta -71 ja se menee koneen envelopen ulkopuolelle.

 

Samoin jos pa:n lämpötila menee tuonne -40C akselille niin pitää myös alkaa miettiä mahdollisesti alempaa pintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, on ihan jo moottoreita käynnistellessä tullut uusi varoitustexti: Engine oil temperature (PSS757+Ivao).

T: Mika

 

Kasvihuoneilmiö vastakkaiseen suuntaan? 8)

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasvihuoneilmiö vastakkaiseen suuntaan? 8)

 

jari

 

Jep! Kyllä tässä viimeiset kolme talvea on tullut mietittyä, että siinäkö ne talvet sitten olikin? Saimme vastauksen.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuulikartoista esim. niitä saat vaikka täältä: http://aviation.weathersa.co.za/ . Vaatii rekisteröitymisen, mutta kartat ovat selvää formaattia ja aina ajantasalla.

 

Millaiset muuten ne network.ivao.aero osoitteesta saatavat tuulikartat on? Ilmeisesti nekin pysyvät kohtuullisen hyvin ajan tasalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaiset muuten ne network.ivao.aero osoitteesta saatavat tuulikartat on? Ilmeisesti nekin pysyvät kohtuullisen hyvin ajan tasalla...

Täältä löytää myös hyvät kartat ilman rekkailuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ollu aika kylmää tässä viimepäivinä tuolla ylhäällä jos oikeita säitä käyttää.. Esim. Lappiin menevillä lennoilla ei ole ollut bussilla asiaa FL390:aan koska siellä oli pakkasta -71 ja se menee koneen envelopen ulkopuolelle.

 

Samoin jos pa:n lämpötila menee tuonne -40C akselille niin pitää myös alkaa miettiä mahdollisesti alempaa pintaa.

Onko koneella jotain "omiakin" lämpötilarajoituksia, vai vain tuo kerosiinin? Tuolla 767:n OPS Manualissa sanotaan että "minimum fuel temperature 3°C above the freezing point", ja mikäli wikipediaan on uskomista niin JET A-1 "jäätyy" -47°C...

 

Tosin onhan noissa muitakin litkuja kuin kerosiini. Nyt kun on ollut kylmää niin aika monesti jäätynyt jo maassakin esim. vesitsydeemit ja muut... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytää myös hyvät kartat ilman rekkailuja.

 

Ja yllättäen ei toimi ilman tätä: You can also download and install AlternaTIFF, a free TIFF viewer. Click here to download AlternaTIFF.

 

Joka niinikään täytyy rekisteröidä :P

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aukeaa kyllä Windowsin kuvien ja faxin esikatselulla. ;)

 

In order to view the charts, you might need a TIFF imageviewer plug-in.

If you are running on Windows XP, the image will be shown in the "Windows Picture & Fax viewer" application.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja yllättäen ei toimi ilman tätä: You can also download and install AlternaTIFF, a free TIFF viewer. Click here to download AlternaTIFF.

 

Joka niinikään täytyy rekisteröidä :P

 

T: Mika

Jep, mutta tuo alternatiff on firefoxin lisäosa eikä mikään erillinen softa, joten suosittelen asenatmaan. Helpompaa kuin säätää kuvien esikatselu-systeemillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuo "effect on performance" varoitus on? Yritin PDF:stä sitä etsiä, mutta ei ollut mitään mainintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuo "effect on performance" varoitus on? Yritin PDF:stä sitä etsiä, mutta ei ollut mitään mainintaa.

 

Eli MD:11 alkaa kierrättää polttoainetta kun sen lämpötila laskee lähelle kriittisiä arvoja ,oliko nyt 5 C ennen, ja jos se ei toimi niin tulee "low fuel press" ja tämä tuli tail-tankkiin.

 

System conrol panelista kun painoi kohtaa fuel niin olim ilmoitus" may effect on performance",

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään