Guest Masku-Meen

Autopilootin käyttö FSX:ssä

38 viestiä aiheessa

Hei!

 

Ei millään onnistu saada autopiloottia päälle siten, että se seuraa Flight Plannerin gepsireittiä. Altitude Holdi onnistuu, mutta lentsikka lentää TODELLA ohi reitistä jatkaen vain suoraan. Navigaatiomoodi on GPS, valittuna jo Flight Plannerista päällensä ja lisäksi klikataan Autopilootin näppäimistä Nav päälle (senhän pitäisi olla se juitsu, että se Gepsiä seuraa). Lentokone on tuo Bombardierin CR700. Käsittääkseni Autopilootin pitäisi toimia jopa niin, että kun sen kytkee ilmaan päästyään päälle, se lentää heti "reitin päälle" seuraamaan sitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on samanlainen ongelma Flight1:n ATR:ssä, vaikka kaikki autopilotin moodit ovat oikein. Minulla autopilotti ei kyllä toimi edes HDG moodilla, vaan kaartelee jyrkkiä kaartoja puolelta toiselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla oli sama vika ainakin perjantaina Defu bussissa. aikasemmin toiminnu moitteettomasti noo.. Käsipelillä vedettiin loppumatka  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahhah, täällä on muillakin samankaltaisia onkelmia!  :o

 

Mutta, tarkistaakseni asia vielä, missähän tuossa CR700:ssa on se Nav/GPS -kytkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahhah, täällä on muillakin samankaltaisia onkelmia!  :o

 

Mutta, tarkistaakseni asia vielä, missähän tuossa CR700:ssa on se Nav/GPS -kytkin?

 

Löytyy sielt vasemmast alakulmast  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi vielä yksi kysymys. Ei ole löytynyt selväkielistä ohjetta, että miten FSX:n autopilootilla laskeudutaan tai noustaan. Sumussa olisi kätevä. Ja se ohje, minkä löysin oli FS2002:lle. Siis pitääkö lentosuunnitelma olla nav tai siis siitä Flight Plannerista niin mikä niistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi vielä yksi kysymys. Ei ole löytynyt selväkielistä ohjetta, että miten FSX:n autopilootilla laskeudutaan tai noustaan. Sumussa olisi kätevä. Ja se ohje, minkä löysin oli FS2002:lle. Siis pitääkö lentosuunnitelma olla nav tai siis siitä Flight Plannerista niin mikä niistä?

 

ILS-lähestyminen onnistuu yksinkertaisesti vaan ruuvaamalla NAV1-radioon taajuudeksi kyseisen kiitotien ILS-taajuus, joka löytyy esimerkiksi FSX:n omasta kartasta. Tämän jälkeen painetaan autopilotin APP-nappi päälle, minkä jälkeen koneen pitäisi alkaa seurata liukupolkua (olettaen että olet tarpeeksi lähellä kiitotietä ja suunnilleen oikealla korkeudella).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ookei... Liukupolku on vissiinkin se vihreä-ääriviivainen "käytävä", mikä näkyy kartassakin! :)

 

Kiits vaan, minäpäs nyt kokeilen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varsinaisessa lähtökiidossa mutta aika nopeasti sen nykykoneissa voi iskeä päälle ilmaan päästyä, defaulttikoneista en tiedä miten käyttäytyvät jos sen iskee päälle 50ft AGL...

 

Joo toki minäkin isken autopilotin ainakin nopeuden ja korkeuden osalta päälle samalla kun nostan renkaat. Nopeuden osalta juurikin siksi, että lipsahtaa helposti ylinopeudeksi muuten. Tarkoitin nousukiitoa kun kone on vielä maassa että eikai silloin ole autop. päällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILS-lähestyminen onnistuu yksinkertaisesti vaan ruuvaamalla NAV1-radioon taajuudeksi kyseisen kiitotien ILS-taajuus, joka löytyy esimerkiksi FSX:n omasta kartasta. Tämän jälkeen painetaan autopilotin APP-nappi päälle, minkä jälkeen koneen pitäisi alkaa seurata liukupolkua (olettaen että olet tarpeeksi lähellä kiitotietä ja suunnilleen oikealla korkeudella).

Lisäyksenä vielä tähän ohjeeseen: course-selectoriin pitää olla ruuvattuna lähestyttävän kiitotien magneettinen suunta(löytyy sieltä samasta paikasta kuin se ils-taajuus rwy hdg-nimellä, tai jos lähestymiskartasta katsot niin se on "final approach course")

 

Lentoonlähtöä ei vielä toistaiseksi pysty tekemään autopilotilla, eli maassa täytyy ainakin ohjata itse, mutta kyllä autopilotista löytyy pikkuisia apuja tähänkin. Esim.takeoff go-around-moodissa tehot säätyvät automaattisesti suurimpaan mahdolliseen jatkuvaan tehoon, silloin pitää autothrottle olla armattuna. Jos on uhkana karata ylinopeudelle lentoonlähdön jälkeen, niin vähennä tehoja heti kun olet saavuttanut parhaan nousukulman, jonka jälkeen trimmaa konetta. Esim. jos rotaationopeus on vaikka 134 kts, niin nosta kone ilmaan tässä nopeudessa, anna kiihtyä nopeudelle 150kts(tai jos olet v2-nopeuden laskenut niin sille nopeudelle) ja anna pystynopeusmittarinlukeman kohota arvoon 2000f/t/min, tämän jälkeen vähennä tehoja hieman(suihkumoottorilla n1-lukemia voi vähentää 5-10%) ja sen jälkeen "pyöritä" trimmiä taaksepäin hieman(tunnet kyllä kohdan jossa sauvaa ei enää tarvitse pitää vedettynä vaan kone pysyy siinä itsestään). Tietysti hyvä keino estää ylinopeudelle karkaaminen on laittaa autothrottle armatuksi jo maassa tai heti maasta irtoamisen jälkeen ja kannattaa myös pitää laskusiivekkeitä nousupykälissä niin kauan kunnes nopeus on niin paljon, että ne pitää ottaa sisään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka minulla oli ILS-suunnitelma niin kun kytki NAVin päälle (ei GPS) niin meni mihin sattuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka minulla oli ILS-suunnitelma niin kun kytki NAVin päälle (ei GPS) niin meni mihin sattuu...

 

Mikä on ILS- suunnitelma? Nav1:seen ILS- taajuus ja courseen ILS- suunta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILS suunnitelma siitä Flight Plannerista.

 

Mutta mistä nuo taajuudet näkee? Kartassa kaikenlaisia kolminuomeroisia lukuja joista ei oikein ota selvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILS suunnitelma siitä Flight Plannerista.

 

Mutta mistä nuo taajuudet näkee? Kartassa kaikenlaisia kolminuomeroisia lukuja joista ei oikein ota selvää.

 

 

Flight plannerista saa vain VFR (Visual flight rules) tai IFR (Instrument flight rules)- vaihtoehdot millä kummallakaan ei ole tekemistä ILS- laskeutumisen kanssa.

 

 

Taajuus ja suunta löytyy helposti kun vie kursorin kartalla kentän ILS- merkin päälle. Tässä kiitotie 27 ILS taajuus 108.70 ja suunta 266.

[ attachment removed / expired ]

 

Tarkemmat tiedot kaksoisklikkaamalla kenttää:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistin tuon APP:n päälle 737:ssa  niin syöksyi hiljalleen maahan. Mitä teen väärin? Vihreä-ääriviivaisella liukukäytävällä kuitenkin oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistin tuon APP:n päälle 737:ssa  niin syöksyi hiljalleen maahan. Mitä teen väärin? Vihreä-ääriviivaisella liukukäytävällä kuitenkin oli.

 

Eli jos olet suuntasäteessä (localizer) niin liukupolussa (glideslope) sitten jokin mättää  ???

 

Katso seuraava linkki-> http://fi.wikipedia.org/wiki/ILS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistin tuon APP:n päälle 737:ssa  niin syöksyi hiljalleen maahan. Mitä teen väärin? Vihreä-ääriviivaisella liukukäytävällä kuitenkin oli.

 

Ja luonnollisesti NAV1-radiossa on kiitotien ILS-taajuus aktivoituna ja autopilotin course-kohdassa kyseisen kiitotien kompassisuunta, onhan? Autopilot master switch olisi myös syytä olla päällä tai muuten voi olla toimivuuden kanssa vähän heikompaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

laskeutumisen tarkoitus on tulla hiljalleen maahan. ettei ollu muuten kaikki kunnossa, mutta korkeusmittari kalibroimatta? ja juuri tässä kirjoittaessani mietin, että onko sillä muuten edes väliä mitä koneen korkeusmittari näyttää jos käyttää tuota autopilottia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

laskeutumisen tarkoitus on tulla hiljalleen maahan. ettei ollu muuten kaikki kunnossa, mutta korkeusmittari kalibroimatta? ja juuri tässä kirjoittaessani mietin, että onko sillä muuten edes väliä mitä koneen korkeusmittari näyttää jos käyttää tuota autopilottia?

 

Hiljalleen tarkoittaa esim 270 km/h noin maantienopeuksina ja QNH /korkeusmittariasetusten kanssa kannattaa ajatellan hyvin yksinkertaisesti eli siinä on aina tilanteen vaatima lukema.

 

Jerome varmaan voi pistää tähän parempaa tietoa..

 

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään