Toni Määttänen

Näinkö? Departure charts.

15 viestiä aiheessa

Syvennyin tähän karttaan eilen ihan tosissani ja keneltäkään kysymättä ja mistään katsomatta päättelin, ettänäin se kait sitten menee:

 

Lensin reitin EFHK-EFTU ja nousin kiitotieltä 04R.

 

Olen merkinnyt valitsemani reitin kuvaan ja kerron nyt miten navigoin ja jos joku kommentoisi miten onnistuin?

 

1. Taajuus 114.2 lennän kiitotien suuntaan kunnes HEL:ille on matkaa 5.0 Nm

    Muutan taajuudeksi 113.7 (ANT) ja käännyn niin että perä osoittaa suuntaa 173 (suunta 353)

 

2. Kun ANT:lle on matkaa 25 Nm vaihdan taajuudeksi 117.3 (ORM) ja käännyn suuntaan 224

 

3. Kun ORM:lle on matkaa 45 Nm Vaihdan taajuudeksi 114.2 (HEL) ja käännyn suuntaan 264 (Ja suunnathan on niin, että tuo majakka on suoraan takanani) Ruuvasin "Course" knobista sen suunnan 264 ja käännyin niin, että nav- neula ja course on päällekkäin. Silloinhan olen oikeassa kurssissa.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et suoranaisesti "käänny suuntaan" vaan seuraat tuota kartassa olevaa radiaalia kyseiseltä vorrilta. Eli vaikka toisessa kohdassa käännät suuntaan 254 (tjsp. kuitenkin ettet lennä radiaalin "ohi".), siten että lentäisit radiaalin "läpi". Kun armaat NAV-moodin autopilotistasi ja pyörität kakkoskohdassa tuon 224 courseen, autopilotti aikanaan nappaa tuon radiaalin ja lentää sitä ulospäin. Ja sama periaate muissakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tonilla hyvä selkokielellä esitetty pikku treeni. Näitä tämäntapaisia saisi olla useammin, tuosta saa moni jutun juonesta kiinni.

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Very good. Eipä tuossa ole mitään erityistä korjattavaa. Selkeästi kyllä kuvauksen perusteella ymmärrät suunnan ja radiaalin eron vaikket sitä termiä käyttänytkään.

 

Sitten vaan lentelet tuon kokonaan käsipelillä niin saat hommaan mukavasti mielekkyyttä ja haastetta!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokorkeuksista piti vielä kyselemäni että kun missään ei lue kuinka korkealla saa olla missäkin vaiheessa...

Ei ole mitään ylärajoja, tutka selvittelee sitten korkeammalle kun alat saavuttaa korkeutta mihin sinut on selvitetty. Tai offlinessa suoraan pinnoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole mitään ylärajoja, tutka selvittelee sitten korkeammalle kun alat saavuttaa korkeutta mihin sinut on selvitetty. Tai offlinessa suoraan pinnoille.

 

Uskaltaisko tarkentaa että kaikki sidit  EFHK 4000 ft max  ilman ATC ( APP / CTR ) selvitystä korkeammalle...

 

Tower/alempi, suoraan matkalentopinnoille plaanin mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syvennyin tähän karttaan eilen ihan tosissani ja keneltäkään kysymättä ja mistään katsomatta päättelin, ettänäin se kait sitten menee:

 

Lensin reitin EFHK-EFTU ja nousin kiitotieltä 04R.

 

Olen merkinnyt valitsemani reitin kuvaan ja kerron nyt miten navigoin ja jos joku kommentoisi miten onnistuin?

 

1. Taajuus 114.2 lennän kiitotien suuntaan kunnes HEL:ille on matkaa 5.0 Nm

    Muutan taajuudeksi 113.7 (ANT) ja käännyn niin että perä osoittaa suuntaa 173 (suunta 353)

 

2. Kun ANT:lle on matkaa 25 Nm vaihdan taajuudeksi 117.3 (ORM) ja käännyn suuntaan 224

 

3. Kun ORM:lle on matkaa 45 Nm Vaihdan taajuudeksi 114.2 (HEL) ja käännyn suuntaan 264 (Ja suunnathan on niin, että tuo majakka on suoraan takanani) Ruuvasin "Course" knobista sen suunnan 264 ja käännyin niin, että nav- neula ja course on päällekkäin. Silloinhan olen oikeassa kurssissa.

 

 

 

 

Alkajan kymysys...mistä opuksesta löytyvät esim. ANT, ORM ..taajuudet?

yst.jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa tämän avulla taisin itsekin ikuisena alottelijana ymmärtää tuon SID:n though en ole vielä sitä pahemmin kerenny kokeilemaan ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muuten tallentaa tämä Tonin ohje kuvineen erilliseen kansioon ja nimetä se esim: "Täällä se Tonin ohje"

Sitten kun eksyy tuollainen kartta käsiin, niin ohjeesta on paljon apua.

 

Toivottavasti Toni tekee vielä jatkossakin näitä kansantajuisia karttaohjeitaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta samasta kartasta mitä Tonikin esimerkissään käytti.

 

www.ais.fi ja sieltä eAIP ja Helsinki-Vantaan SID-karttoja selailemaan :)

 

Joo kiitos Henri..vielä sen verran tökkii toi ymmärrys, että tuo mainitsemasi eAIP mahtaako se tarkoittaa tuota ais.fi sivuilta löytyvää Enroute chart - Icao Lower Airspce..karttaa vai kui..?

yst.jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kiitos Henri..vielä sen verran tökkii toi ymmärrys, että tuo mainitsemasi eAIP mahtaako se tarkoittaa tuota ais.fi sivuilta löytyvää Enroute chart - Icao Lower Airspce..karttaa vai kui..?

yst.jussi

Mistä sä semmosen löysit? Siinä ais.fi sivulla on isolla 3 valintaa, eAIP, VFR suomi/finland, korjaukset ANC-karttoihin. siitä painat tota eAIP, niin avautuu suomen kartta jossa on noi kaikki lentoasemat joille tuolta saa asemakarttoja merkitty finavian logolla.

 

siinä vielä suora linkki kaikille avuttomille: https://ais.fi/ais/eaip/fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä sä semmosen löysit?

 

No siinä linkittämäsi sivun vasemmassa laidassa on lista, missä on muunmuassa:

>
AIP SUOMI - FINLAND
ENR 0.6 Sisällysluettelo
ENR 1 Yleiset säännöt ja menetelmät
ENR 2 Lentotiedotus- ja lennonjohtoalueet
ENR 3 ATS-reitit
ENR 4 Radiosuunnistuslaitteet ja -järjestelmät
ENR 5 Ilmatilaa koskevat rajoitukset ja varoitukset
ENR 6 Reittisuunnistus- ja index-kartat

 

Ja niistä valitsemmalla löytää nuo enroute-kartat ynnämuut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä sä semmosen löysit? Siinä ais.fi sivulla on isolla 3 valintaa, eAIP, VFR suomi/finland, korjaukset ANC-karttoihin. siitä painat tota eAIP, niin avautuu suomen kartta jossa on noi kaikki lentoasemat joille tuolta saa asemakarttoja merkitty finavian logolla.

 

siinä vielä suora linkki kaikille avuttomille: https://ais.fi/ais/eaip/fi/

 

No avuttomana tumpelona löysin mokoman kartan ihan tosta samasta osoitteesta ja kohdasta ENR 6..

yst.jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään