Esa Sairio

Mistä uutta inspistä photosceneryn tekoon?

8 viestiä aiheessa

Minäkin saan joskus valittaa. Vaasan photosceneryn teko on kuin tervan juontia - ainakin tällä hetkellä. :-[

Photosceneryn autogen-ruuduista on tehtynä 501 kpl ja enää neljä puuttuu. Siis vain neljä neliökilometriä kaupungin keskusta-aluetta! Mutta kahden kuluneen viikon sisällä en ole viitsinyt tehdä (ei ole oikein löytynyt motivaatiota) yhtäkään ruutua. Sitten puuttuvat eri vuodenajat ja yötektuurit, käyttöohje ja tarkistukset sekä viimeistelyt ennen julkaisemista.

Onko kellään hyviä ehdotuksia, mistä tuota inspistä löytäisi? On vietetty joulut ja uudet vuodet, on hiihdetty ja pelattu sulkapalloa ja leikitty lastenlasten kanssa.

Muiden tehtäväksi en näitä sceneryitä halua antaa. Lisäksi tulevaisuutta varten on odottamassa ilmakuvat lupineen Vaasan lisäksi vielä neljästä uudesta photoscenerystä Suomeen.

yES :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokemuksesta tiedän, että se inspis tulee sitten, kun on tullakseen. Siinä vaiheessa, kun alkaa maistumaan puulta, ei sitä kannata väkisellä tehdä, vaan jättää sen sivuun hautumaan. Kyllä se sieltä sitten joku kaunis päivä ihan huomaamatta iskee, jos on iskeäkseen. Se inspis meinaan... Mulla se inspiksen puute omalla "FS-uralla" tuli tasaisin väliajoin ja kesti tunneista joihinkin viikkoihin. Sitten vaan yhtäkkiä esim. joku aivan tyhjästä päähän pälkähtänyt uusi idea sai aukaisemaan ohjelmat ja taas oli perhesopu koetuksella ;D

Tai onhan sekin mahdollisuus olemassa, että käy lopulta niin kuin minulle, että homma loppuu kokonaan omaan mahdottomuuteensa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikkoa peesaten: Väkisin ei pidä tehdä.

Monet ja taas monet simuilijat täällä varmasti janoavat päästä lentämään photosceneryilläsi mutta muiden haluista ja odotuksista ei saa ottaa paineita. Ainoa keino pitää järki päässä ja hommassa mukana on se, että tekee lisäosia juuri silloin ja sen verran kuin itse huvittaa. Jossain vaiheessa alkaa kyllä taas huvittaa. Tai jos ei ala niin ei sitten ala, lapsenlapsien kanssa leikkiminen, hiihtäminen ja sulkapallo ovat ajanvietteinä paljon parempia kuin tietokoneella nyvertäminen.

Hampaat irvessä runnomalla saa toki puskettua valmista mutta siitä jää vain huono maku suuhun ja seuraava burnout-tauko venyy vähintään samassa suhteessa pidemmäksi. Pahimmassa tapauksessa hommaan kypsyy kokonaan.

Minäkin olen pistänyt hanskat naulaan pariin kertaan. Viimeksi ehdin jo vaihtaa PC:n mäkkiin siinä uskossa että simuilut on simuiltu. Yhtenä päivänä sitten iski halu asentaa Windows ja FSX bootcamppiin ja lähteä lentämään. Seuraavaksi sitä jo olikin työstämässä FinlandX:ää. "Lisäosatekijänä teen lisäosia etupäässä itselleni" on vanha klisee mutta se ei tee siitä sen vähempää totta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syö kuormasta Esa! Mitä jos välillä hieman nautiskelisit lentämisestä hienoissa maisemissa kuin me muutkin, ne hienot maisemat on muuten tehnyt Esa Sairio, jos et sattunut tietämään. ;)

Toinen hyvä tapa tavoittaa joulukinkun aiheuttama inspiraation menetys on luonnollisesti uusi lelu, esim. uusi tietokone jolla hommat sujuu sutjakkaammin kuin ennen.

Ota iisisti, käppäile rauhassa, noi sinun maisemasi ovat taidetta, ei kai niitä kukaan jaksa yhteen putkeen iankaiken, eihän tää mikään "tauoton äänilevykonsertti" ole. Vai?

Sitten kun tulee tunne että nyt on maattu ja mädännytty tarpeeksi, se inspiraatio tulee ilman eri käskyä. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo "inspiraation" odottaminen on kyllä ihan hyvä keino ja silloin kun se inspis sitten tulee, niin sitä hommaa on kiva tehdä. Siinä on vain sellainen haittapuoli, että saattaa kestää tolkuttoman pitkään se inspiksen tuleminen . . .

:-\

Minä olen noiden taulujen kanssa tehnyt niin, että . . . vaikka niiden maalaaminen onkin vain harrastus jonka pitäisi olla mukavaa puuhaa . . .  usein joku taulu "jämähtää " eikä edisty, harmittaa kun se keskentekoisena siinä jököttää. Olen vain ruvennut tekemään, sillälailla niinkuin . . vanhalla rutiinilla.

Vaikka se työ ensin maistuukin "puulta" niin siinä työn ohessa alkaa sitten se työn ilo pikkuhiljaa palata ja se tekemisen ilo saattaa aiheuttaa uskomattomankin luomisen puuskan, jolloin pian huomaa tehneensä huippuluokan jälkeä.

:thmbup:

Eli vaikka kyse onkin leppoisasta harrastuksesta, niin olen nähnyt parhaaksi suhtautua siihen välillä siten, että toimin ikäänkuin olisin ammattilainen ja tekisin sitä työkseni. Silloin syntyy tuloksia ja tulen iloiseksi kun saan puuhastella tuon hienon harrastuksen parissa.

Myönnettäköön kuitenkin, että nyt on kyllä ollut luvattoman pitkä tauko maalaamisessa, kun on olemassa tämä ...#&%§:...Flight Simulator.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten muut ovat sanoneet, inspiraatio löytyy parhaiten kun pistää homman hetkeksi taka-alalle muhimaan... Jos jokin harrastus alkaa tuntumaan puulta, yleensä syynä on ollut se, että on asettanut omat odotukset liian korkealle, eikä homma ole enää hauskaa. Pienin askelin on hyvä mennä eteenpäin asiassa kuin asiassa.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään