Guest MattiPatti12

Laskeutumiskysymyksiä

10 viestiä aiheessa

Miten siis moottorit "avataan", kun laskeudutaan? Ja voisiko joku neuvoa miten laskeudutaan mallikelpoisesti? Kun nyt meinaa tavallisesti tulla aika helposti sellainen osuma maahan + pomppu + rysähtävä laskeutuminen = matkustajat tykkäävät.  :P Näin siis minulla. Mitä kaikkea pitää huomioida laskeutumisessa? Spoilerit, miten saa auki? Itselläni muutenkin nämä flapsit on vähän hankalat, kun ensin laitan täysille siivet, ja lasken konetta aika reilusti kun luulen että menen ylitse kiitoradasta, mutta sitten "laskeudunkin" liian aikaisin kun en muutakaan voi.  >:( Ja missä vaiheessa speed brake laitetaan?

Kiitos jo etukäteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tarkoitat moottorien avaamisella reverssejä, eli moottoreilla jarrutusta, niin F2:sta kun painaa hetken, pitäisi niiden aktivoitua. Spoilerit saa ainakin omalla näppäimistölläni *' näppäimestä auki... Speed brakea voidaan käyttää ilmassa laskettaessa korkeutta, jos meinaan nopeus nousta liikaa, mutta laskeutumisessa niiden pitäisi aueta välittömästi... Niitä laitetaan kai jo lähestymisessä vähän että aukeavat automaattisesti... Itse opin laskeutumaan paremmin vain harjoittelemalla paljon. Sopiva nopeus, ja matalalla ennen kiitorataan osumista tehdään loppuveto, joka pehmentää laskua...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi 737ssa spoilerien kahvan vieressä lukee asteikolla kohta "arm", jossa automaattiset spoilerit armataan, että ne aukeavat kun päätelineet koskettavat baanaa. Siis vedät hiirellä esimerkiksi kahvan arm-asentoon ja sormet ristissä toivot parasta  ;D Taitaa tuolle joku pikakomentokin olla, muttei ole siitä tietoa.

Yleensä on hyvä tehdä ns. stabiili lähestyminen, pitäen tasaisen ilmanopeuden ja liu'un (pystynopeuden) koko lähestymisen ajan. Eipä sitä laskua oikein paperilta opi, sitä pitää vain harjoitella. Kun tietyllä konetyypillä on tarpeeksi monta toistoa suorittanut alkaa tuntemaan sopivan korkeuden esimerkiksi loppuvedolle eri suuruisilla massoilla laskeuduttaessa. Oma lukunsa on erilaiset erikoistilanteet kuten sivutuulilaskut tai hätätilanteet kuten laskeutuminen yhdellä motilla. Itse kuitenkin kannatan perushommien opettelua sopivan pienellä kalustolla ennen jetteihin siirtymistä  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi 737ssa spoilerien kahvan vieressä lukee asteikolla kohta "arm", jossa automaattiset spoilerit armataan, että ne aukeavat kun päätelineet koskettavat baanaa. Siis vedät hiirellä esimerkiksi kahvan arm-asentoon ja sormet ristissä toivot parasta  ;D Taitaa tuolle joku pikakomentokin olla, muttei ole siitä tietoa.

Pikakomento tuolle spoilereiden arm-toiminnolle on SHIFT+*. En tosin ole juuri nyt aivan varma onko default-koneissa tuota arm-toimintoa ja varsinkin jos pienemmillä aloittaa niin niissä ei edes usein ole spoilereita.

Laskeutumisesta tärkeimmät asiat Otto ja Joona tuossa jo sanoivatkin tärkeimmän eli harjoitus tekee mestarin. Toistojen myötä laskeutumisesta tulee varmempaa ja tätä kautta tulee parempaa jälkeäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSX:n defukoneista löytyy tuo "spoilers arm"- toiminto juurikin tuolla shift+'*- painalluksella. Tämä oikotie oli minullekin uusi. Kiitos siitä. Eipähän tarvi enää etsiä paneelista sitä nappia kun lentelee eri koneilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSX:n defukoneista löytyy tuo "spoilers arm"- toiminto juurikin tuolla shift+'*- painalluksella. Tämä oikotie oli minullekin uusi. Kiitos siitä. Eipähän tarvi enää etsiä paneelista sitä nappia kun lentelee eri koneilla.

Juu tuo näppäinkomento on melko hyvä, koska joissakin koneissa spoilerivivut voivat olla hieman hankalia säätää hiirellä. Eipähän tule vahingossa avattua spoilereita.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jospa minäkin!

Sössötän tähän jatkoksi, sikäli, että noin tunti takaperin lensin ton Ekin entisen INT:in aikaisen MU-4:n Turusta Mariehamniin.

Mulla kun on tossa tikussai kaikenlaisia tangenttia ja yksi niistä toimii spoilerien ulos ja sisään toimitajana.

No.   

Lensin pimeälentona ja apuvälineenä suunnistuksessa oli koneen GPS, jonka saa esiin 2D- asetukseen. Sillä suuremmaksi osaksi sen matkan lensinkin, kunnes siinä lähestymisvaiheessa otin esille 3D- panelin ja säädin istuinta ylemmäksi, jotta näkisin alemmaksi.

Tässä vaiheessa aloin etsiä sitä kiitorataa ja löytyihän se toki. Nyt otin ulos trissat ja täydet flapsit. Annapa olla se korkeus laskikin yllättävän nopeasti. Nyt vaan trottelia täysille ja keulaa ylös, ettei katkoisi puiden latvoja. korkeus ei niin kummasti noussut, kun oli telineet ulkona ja täys flapsit. Pääsin kuitenkin puustoa vahingoittamatta kentän läheisyyteen, mutta tulin, tosin pompimatta ja kohtalaisen nätisti alas, mutta ennen kynnysvaloja. Pysäytin koneen ja otin flapsit sisään. Spoilereita en tarvinnut laisinkaan.

Veinpä sen Mukelon siitä sitten oikein portille asti.

Niin, että kyllä sitä pitää harjoitella.

Eikös se ole niin, että komennolla Skift+E ja 1 ja 2 tulisiva etu ja takaohjaamojen kuvut auki?

Minä en saanut kuin sen etuosan auki ja kiinni. Se kuvun ja monen muunkin asian takaisin laitto kyllä toimii, mutta minuutin viiveellä. Taitaa olla tekovika.

Olen minä mailaten yllyttänyt Ekiä tulemaan täällä Norpassa käymään ja opettamaan mulle ton mukelon käsittelyä.

Nyt tossa mun selkäni takana olevassa simudatorissa on Pirkkalan kenttä esillä ja korviini kuuluu lennonjohdon ja koneiden välinen keskustelu ja kun kuuluu kovempi hurina, niin käännyn tässä tuolissanoi ja katson, kun esim Rayanairin, tai FinnComin ATRain lskee pääni yli 24:lle.

Ei, mutta JAKSELKAAHAN TAAS ja ONNEA ALKANEELLE VUODELLE 2010.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jospa minäkin nyt tähän joutessani jotain runoilen, vaikka varmaan pätevämpiäkin päänaukojia olisi.

Lasku, kuten koko lentokin, pitää suunnitella ja valmistella etukäteen huolellisesti. Kone pitäisi olla laskuasussa jo hyvissä ajoin ennen finaalin alkua, eli pyörät pihalla, laskeutumisvalot päällä ja sopiva määrä laippoja ulkona ja ennen kaikkea nopeus kohdallaan. Siitä on sitten hyvä lähteä liukumaan kohti kynnystä ja korjailla liukukulman virheet joko pienillä tehomuutoksilla tai (ainakin meikäläisen pitää) isommilla koneilla ohjaimilla ja trimmillä. Jos tulee sellainen paikka, että puun latvat alkaa lähestymään huolestuttavasti tai mennään kovasti muuten ohi tai yli kentästä, on se ylösvedon paikka ja seuraavan yrityksen huolellisempi suunnittelu voi alkaa.

Sitten kun on päästy kynnykselle ja kaikki näyttää hyvältä, voikin vetää tehoja pois ja alkaa istuttaa konetta kenttään. Vähän ennen kuin pyörät osuvat maahan, kannattaa nokkaa hieman nostaa (purjelento-opettajani aikoinaan puhui loppukevennyksestä  :laugh:), jotta kosketus on pehmeämpi. Liikaa ei kannata keventää, sillä siitä voi seurata monenlaisia ongelmia - pahimpana ehkä koneen sakkaus ja rysähtäminen muutaman metrin korkeudesta maahan. Sitten kun pyörät ovat tiukasti kentässä, ruvetaan jarruttelemaan spoilereilla ja/tai reversseillä. Ja varvasjarruja kehiin sitten kun isommat nopeudet on hukattu taivaan tuuliin (lennon aikana ilmajarruja käytetään vain jos on tarve saada nopeasti korkeutta pois - nopeuden hidastamiseen ei kai niinkään).

Sopivat nopeudet ja laippakulmat ym. selviävät yleensä koneen manuaaleista tai tarkistuslistoista. Perfektionistit huomioivat niissä vielä painot ja painopisteen. Itse tulee pelattua yleensä "varman päälle" ja käytettyä pientä ylinopeutta (5-10 solmua) jos ei jaksa noita painoja niin viimeisen päälle laskea. Ja sitten on tietysti vielä tuulet, jotka tuovat oman pikantin lisämausteensa hommaan.

Lasku on kieltämättä lennon vaikein ja hauskin osa ja sitä kannattaa kyllä harjoitella. Onnistunutta touchdownia tulee joskus replayna katsottua ihaillen usemmankin kerran  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun neuvo tuohon laskuhommaan on että pitäkää silmällä millä nopeudella kone irtoaa radalta= sillä nopeudella se tulee myös alas täysillä laipoilla vakavuuden takia ennenkuin stallaaa---- Chuck Jaeger sanoi kerr että kun osaa lentää yhtä konetta niin silloin osaa lentää kaikkia, toisin sanoen se on kuin auton ajoa ei mitään sen kummemmempaa---

nyt odotetaan vastalauseita

Vastalause tilattu, siispä: Kyllä sanoisin, ettei herra Jaeger ole välttämättä oikeassa. Voisin väittää, että esim. Cessnalla ja jumbojetillä lentäminen on aivan kaksi eri asiaa. Vaikka molemmat toimivat teoriatasolla samalla tavalla, käytännössä Cessna ja jumbojetti esimerkiksi laskussa ja nousussa käyttäytyvät täysin erilailla: nopeudet, ohjaus jne.

Oikotietä onneen ei ole: laskeutumisen harjoitteleminen vaatii useita toistoja. Aivan kuin minkä tahansa muunkin asian opetteleminen.

Enkä kyllä lähtisi ihan heti vertaamaan autolla ajamista ja lentämistä toisiinsa 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun neuvo tuohon laskuhommaan on että pitäkää silmällä millä nopeudella kone irtoaa radalta= sillä nopeudella se tulee myös alas täysillä laipoilla vakavuuden takia ennenkuin stallaaa---- Chuck Yeager sanoi kerran että kun osaa lentää yhtä konetta niin silloin osaa lentää kaikkia, toisin sanoen se on kuin auton ajoa ei mitään sen kummemmempaa---

nyt odotetaan vastalauseita

Huomaa myös että paino lentoonlähdössä ja laskussa on varmasti melko erilainen, sillä kerosiiniä palaa lennon aikana. Jeteillä on sitten yleensä omat ohjelmansa/taulukot/FMCt joilla laskunopeudet lasketaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään