Guest teepa

Flight simulator X: Fatal Error-ongelma

16 viestiä aiheessa

Nyt tulee äärimmäisen epäselvä ongelman selitys, mutta kokeillaan jos joku vaikka ymmärtää ;D

Elikkäs simu toimii aivan normaalisti noin puoli-puolitoista tuntia. Tämän jälkeen kuva ja ääni pysähtyvät/lagaavat paikalleen. Tätä kestää sitten hetken aikaa kunnes ruutuun lävähtää windowsin vikailmoitus joka kertoo fatal errorista. Miten tämän pystyy korjaamaan? Service packit on asennettu ja näytönohjaimen ajurit päivitetty tuoreimpaan versioon. Itse en enää keksi mitään yksinkertaista keinoa ongelmaa korjata. Toivottavasti joku guru osaa neuvoa.

Ps.

Screenshottia ei vielä ole tullut otettua , mutta postaan sen tänne kun ehdin sen ottaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lämpö- tai muistin loppumisongelma?

Kovalevyllä on tilaa vielä noin 200 gigaa ja lämmöt näyttäisivät pikaisella tsekkauksella olevan ihan kunnossa. Tuleeko kenellekkää mitää muuta mielee?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kovalevyllä on tilaa vielä noin 200 gigaa ja lämmöt näyttäisivät pikaisella tsekkauksella olevan ihan kunnossa. Tuleeko kenellekkää mitää muuta mielee?

En tarkoita kovalevymuistia vaan RAM-muistia eli käyttömuistia. Tietyissä tilanteissa simussa ns. muistivuoto voi kuluttaa sen loppuun. Tapahtuuko se eri maisemissa vai aina samassa paikassa? Tosin näitä syitä simun tilttaamiseen voi olla n+1 kpl, joten tämä on vain arvailua.

Tuo puolentoista tunnin viive viittaisi minusta kuitenkin johonkin rautaongelmaan kuten lämpenemiseen, mutta voisi myös johtua keskusmuistin kulumisesta loppuun vähitellen. Mulla yhdessä maisemassa oli sellainen ongelma, että tilttasi tähän n. tunnin kuluttua. Huomasin sen vasta kun asensin FreeRAM Pro-ohjelman, jolla voi tarkkailla muistin määrää ja vapauttaa sitä käyttöön. Käytössä oleva muisti väheni pikkuhiljaa, kunnes simu "jäätyi". Jos jotain ääniä oli päällä samaan aikaan, saattoivat ne jäädä soimaan. Jonkin ajan kuluttua ohjelma tilttasi.

Esimerkiksi landclass-maisema, jossa on scenery-kansion ohella myös texture-kansio voi olla syynä tuohon muistivuotoon (ainakin FS2004:ssa).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli minun kannattaa asentaa tuo FreeRam-ohjelma ja tsekata tuon RAMmin tila. Minulta löytyy Finnish Scenery Designerin FinlandX, jossa tosiaankin on sekä scenery että texture kansiot. Jos tämä on ongelma, tiedätkö miten sen voisi korjata?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli minun kannattaa asentaa tuo FreeRam-ohjelma ja tsekata tuon RAMmin tila. Minulta löytyy Finnish Scenery Designerin FinlandX, jossa tosiaankin on sekä scenery että texture kansiot. Jos tämä on ongelma, tiedätkö miten sen voisi korjata?

Ei tuossa FinlandX:ssä tietääkseni ole mitään ongelmaa, jos olet asentanut sen ohjeen mukaan. Tosin se on FSX-maisema, joten en tunne sitä sen paremmin.

Kaatuuko se aina suunnilleen samassa paikassa? Jos kaatuu eri puolilla maailmaa, pitää syytä ehkä etsiä jostain muualta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tismalleen samanlainen ongelma, joka on kaatanut joka ikisen lentoni viimeisen 4kk sisällä. Simu saattaa lagata jopa portilla. Monesti menee niin, että kun olen vaikka lentänyt jonkin aikaa ja painan hiiren oikeaa nappia, niin simu kaatuu Fatal Erroriin. Simu saattaa kuitenkin kaatua ihan milloin vain. Tänäänkin PMDGn MD11 leikin hesavantaalla niin eikös se nousun jälkeen tiltannut saman tien. Kannattaisiko minunkin kenties hankkia tuo FreeRAM ja tarkkailla sitä? Prossun lämmöt kohoavat yleensä simukäytössä tuonne 73 - 80 asteeseen. Onko normaalia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli Fatal Error ongelmia viime keväänä ja tutkinnan jälkeen selvisi että sen aiheutti viallinen afcad tiedosto joka löytyi hakemalla.

Nyt syksyllä vaivannut Fatal Error ongelma poistui uudelleen asennuksen myötä. Ongelman aiheuttajaa ei löytynyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rupesin tossa miettimään, että viimeksi kun prossun lämpöjä PMDGn MD11:ta kanssa lentäessa katsoin niin olivat luokkaa 80 - 85. Että eiköhän tuo uusi tuuletin mene hankintaan jokatapuksessa. Myös tuo FreeRAM menee hankintaan ja katsotaan josko sillä saisi tekohengitettyä tuota. Ihme kyllä jos se osaa käyttää koko 8Gb RAMini... Mutta mikäli siellä taas on joku viallinen tiedosto niin se vissiin lähtee uudelleenasennuksen myötä? Simu itseasiassa juuri uudelleen asennettu ja nyt tuskailen maisemien kanssa :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullakin simu kaatuili erityisesti kun klikkasin hiiren oikealla näppäimellä että saisin valikon auki. Fsnordicin haulla löytyi keskustelua vastaavista ongelmista johon oli löytynyt ratkaisu lataamalla UIautimationcore.DLL ja laittamalla se simun pääkansioon. Latasin sen, ja nyt on toiminut ongelmitta. Tässä on linkki tiedostoon: http://www.mediafire.com/?mik2mlqdz1w

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo FreeRAM XP Pro on freeware-ohjelma (http://download.cnet.com/FreeRAM-XP-Pro/3000-2086_4-10219611.html), joka on testattu toimivan vain XP:hen asti. Voi toki toimia Vistassa tai Seiskassakin. Kokeilemalla selvinnee.

Jos simu kaatuu satunnaisesti milloin vain tai missä vain, voi vikakin olla ties missä. Minä olen nyt lopulta saanut tästä fs2004:sta (4 vuoden jälkeen!) joksenkin kaikki kaatumiset paikannettua ja pois. Viimeksi pääkaupunkiseudun tiltit ottamalla pois käytöstä EFHF-maisemasta tiedoston EFHF_Als_lib.bgl. Asia ei kuitenkaan ole näin yksiselitteinen. Monet simuilijat sanovat, että heillä EFHF ei aiheuta mitään kaatumisia. Jäljellä on enää tuo Tampereen "klassinen" kaatumisongelma, johon en ole löytänyt syytä (en tosin ole kovin aktiivisesti etsinytkään).

Koska jokin seikka aiheuttaa toisilla kaatumisia ja toisilla taas ei, lienee syy niihin sidoksissa myös kyseisten henkilöiden tietokoneen kokoonpanoon ja asetuksiin ohjelmien lisäksi. Voin kertoa erään esimerkin omalta kohdalta.

Kun hankin tämän tietokoneen ja lisäosia fs2004:een (jonka hankin heti konehankinnan jälkeen 2005), havaitsin, että Castañerin tekemä lisäosalentokone ATR hyytyi/ja hyydytti myös simun totaalisesti heti lentoonlähdön jälkeen. Kyselin asiasta täälläkin, mutta kenelläkään muulla ei ollut vastaavaa kokemusta. Sitten parin vuoden jälkeen vaihdoin näytönohjaimeni uuteen ja parempaan. Myöhemmin huomasin ihan sattumoisin samaa Atikkaa kokeillessani, että se toimi nyt ilman mitään ongelmia. Edellinen näytönohjaimeni, sen ajuri, tai jokin muu siinä ei ollut yhteensopiva kyseisen lisäosan kanssa. Samaten edellinen vaatimattomampi näytönohjaimeni alkoi sekoilla raskaan maiseman tai raskaan käytön aikana (lämpöongelma?) ja kuva meni niin sekaisin, että simu oli käynnistettävä uudelleen. Ota näistä sitten selvä!

"Klassisia" kaatumisen aiheuttajia ovat mm. tuplatiedostot (esim. afcadit), vanhat tai epäyhteensopivat (vaikkapa CFS-simuista peräisin olevat) paneelin tiedostot (esimerkiksi GPS-mittarit) ja tuo jo mainitsemani landclass-maisema, jossa on texture-kansio. Muita syitä lienee silti edelleen n+1 kpl.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mulla loppui kaatuilut heti kun asensin Real Environment Xtreme™ - FS2004 lisurin, joka ei hyväksynyt Finnishbuilding-textuuria. Tätä ennen Helsinkiin oli lähes mahdoton päästä ilman väli-savettamista. No ohjelma on ollut mulla noin kuukauden verran ja olen lentänyt sillä nyt vajaa 100 timmaa eikä ongelmia ole ollut. En silti usko, että tämä REX nyt mikään sateentekijä ongelmaan kuiteenkaan ole. Meinaan, ettei tämän kokemuksen takia nyt kannata alkaa REXiin panostamaan, jos ei muutenkaan kyseistä lisuria halua. Itsekin hankin sen ihan muista syistä. Kaatuiluun liittyvä perusongelma on varmaan vieläkin olemassa, mutta kun ei tiedä missä, niin näillä mennään. Totuuden nimessä kyllä täytyy sano, että en ole täysin varma, osasinko kyseistä tekstuuria tässä tapauksessa oikein asentaa. Ei taloja kuitenkaan maisemassa näy, vaikkaa tekstuuri-kansiossa lymyilisivätkin. Ja hitonko väli, jos homma muuten vain pelittää.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo FreeRAM XP Pro on freeware-ohjelma (http://download.cnet.com/FreeRAM-XP-Pro/3000-2086_4-10219611.html), joka on testattu toimivan vain XP:hen asti. Voi toki toimia Vistassa tai Seiskassakin. Kokeilemalla selvinnee.

Pekka

Eikös tuo Fatal Error lähinnä muistin loppuminen ole tuon Vistauksen käyttäjien ongelma(kukaan ei ole tässä threadissa kertonut millä käyttiksellä touhuavat).  Omalla kokoonpanolla ja XP Prolla on nyt FSX- simuilua takana kohta 2 vuotta ilman yhtään uudelleenasennusta tai ensimmäistäkään Fatal Erroria. Sitten niihin muihin kuin muistin loppumisen syihin:

Olen huomannut tässä 15 vuoden aikana että hyvä keino on ollut itselle se että vaikka etenkin ilmaisille lisureille on monasti automaattinen asennusohjelma mukana niin asennan silti lisurit käsin eli käytännössä ohjaan asennuksen c/temp kansioon josta sitten asentelen itse simuun kaikki omille paikoillen.  Näin tietää mitä ja minne on tullut asenneltua jos ongelmia tulee.

Toinen on se että otan säännöllisesti back upin simusta(siis myös c-asemalta löytyvät 4 kansiota) ulkoiselle ja koneen sisäiselle back up levyille ja etenkin kun on esim joku iso maksullinen addoni asennus edessä.  Näin on mahdollista selviytyä koko simun uudelleenasennusrumbalta.Esim edellinen FS 2002Pro simu on asennettu 2001 joulukuussa ja ei ole keraakaan kaatuilun eikä minkään muunkaan takia asentaa koko hoitoa uudelleen.  Ja FSX:llä kohta 2-vuotis synttärit ;)

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itellä vintoosan seiska revisio käytössä. Fatal erroreita on 10% vähemmän kuin vistalla mutta edelleenkään ongelma ei ole korjaantunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo Fatal Error lähinnä muistin loppuminen ole tuon Vistauksen käyttäjien ongelma(kukaan ei ole tässä threadissa kertonut millä käyttiksellä touhuavat).  Omalla kokoonpanolla ja XP Prolla on nyt FSX- simuilua takana kohta 2 vuotta ilman yhtään uudelleenasennusta tai ensimmäistäkään Fatal Erroria. Sitten niihin muihin kuin muistin loppumisen syihin:

Olen huomannut tässä 15 vuoden aikana että hyvä keino on ollut itselle se että vaikka etenkin ilmaisille lisureille on monasti automaattinen asennusohjelma mukana niin asennan silti lisurit käsin eli käytännössä ohjaan asennuksen c/temp kansioon josta sitten asentelen itse simuun kaikki omille paikoillen.  Näin tietää mitä ja minne on tullut asenneltua jos ongelmia tulee.

Toinen on se että otan säännöllisesti back upin simusta(siis myös c-asemalta löytyvät 4 kansiota) ulkoiselle ja koneen sisäiselle back up levyille ja etenkin kun on esim joku iso maksullinen addoni asennus edessä.  Näin on mahdollista selviytyä koko simun uudelleenasennusrumbalta.Esim edellinen FS 2002Pro simu on asennettu 2001 joulukuussa ja ei ole keraakaan kaatuilun eikä minkään muunkaan takia asentaa koko hoitoa uudelleen.  Ja FSX:llä kohta 2-vuotis synttärit ;)

Jukka

Jukka, toimin pitkälti samoin kuin sinä. Minulla on myös levyllä puhdas perusasennus simusta (toistaiseksi ei ole kuin fs2004, koska FSX ei tässä vanhassa romussa toimi kunnolla - kesällä olisi tarkoitus päivittää rautaa). Siitä on helppoa korvata mahdollisesti pieleen menneet asennukset alkuperäistiedostoilla.

En myöskään koskaan asenna maisemia tai koneita asennusohjelmalla suoraan simuun vaan aina johonkin "dummy-kansioon". Poikkeuksena ovat olleet Project Canaria ja "Australiensis" (vai mikä se nyt oli nimeltään - VOZ?), kun en viitsinyt moisia mammutteja käsin lähteä värkkäämään ja maisemien tekijät tunnetaan kyvykkäinä.

Valitettavasti jotkut lisäosat eivät anna asentaa sijaiskansioon eivätkä muutenkaan manuaalisesti ja hakevat oikean simun paikan jostain (rekisteristä?) väkisin. Nämä jätän asentamatta tai sitten asennan ne kokonaan toiselle koneelle (johon olen luonut "dummy-simun" - usein pelkkä fs9.exe olemassaolo/poissaolo simun pääkansiossa riittää huijaamaan asennussoftaa). Sieltä sitten vasta kopioin ne oikeaan simuun.

Ainahan simun voi asentaa kokonaan uudestaan (kuten ihan alussa jouduin muutaman kerran tekemään), mutta noilla konsteille sen tarve vähenee oleellisesti.

Vistasta en osaa sanoa mitään, koska minulla ei sitä ole ollut ei kotona eikä töissä - eikä koskaan tule olemaankaan. Seuraava käyttis kotona  (ja ilmeisesti töissäkin) on W-seiska, muistinloppumisongelmia minulla kyllä on ollut tässä fs2004-simussa ihan käyttiksestä (XP) riippumatta. Niihin on yleensä löytynyt syy - jos ei tarkemmin niin ainakin maiseman tasolla, joka on sitten pitänyt vain poistaa. Siitä miten FSX handlaa muistia minulla ei ole mitään käsitystä, kun ei ole FSX:kään (ennen koneen vaihtoa).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullakin simu kaatuili erityisesti kun klikkasin hiiren oikealla näppäimellä että saisin valikon auki. Fsnordicin haulla löytyi keskustelua vastaavista ongelmista johon oli löytynyt ratkaisu lataamalla UIautimationcore.DLL ja laittamalla se simun pääkansioon. Latasin sen, ja nyt on toiminut ongelmitta. Tässä on linkki tiedostoon: http://www.mediafire.com/?mik2mlqdz1w

Suur kiitos Joonas! Tätä on kaivattu, sillä tuo valikkojen aukominen on minulla useimmiten simun kaatumisen syy. Joskus simu kaatuu sitten ihan itsestään, mutta tällöin sammuu koko kone. Se taar johtuu prossuni lämmöistä...

Mutta toivottavasti tuo auttaa tuo UIautomationcore.dll. Ootellaan nyt sitte vaan että pääsee taas kotikonen ääreen ni testataan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään