Esa Kaihlanen

Mesh-ongelma, ilmainen Global Terrain Mesh

5 viestiä aiheessa

Kokeilin muutamaa palaa Simviationin kautta saatavaa ilmaista, koko maailman kattavaa mesh-sceneryä:

http://www.simviation.com/fsdterrainsrtm.htm

 

Mesh toimii muuten, mutta meshissä näyttäisi olevan vaaka- ja pystysuuntaisia alueita, joissa näkyy vain FS:n oma default mesh. Nämä rajat eivät ole mesh-palojen rajoilla, vaan niitä on jokaisen kokeilemani palasen sisällä. En tiedä onko syynä itse mesh, vai voisiko tuo johtua jostain muusta simuun asennetusta maisemasta. Kokeilin deaktivoida muut asennettuna olevat mesh-maisemat, mutta sillä ei näyttänyt olevan vaikutusta. Myöskään mesh-scenryn sijainnilla Scenery Libraryssä ei näyttänyt olevan vaikutusta. Alla muutama havainnollistava kuva. Käytössä FS2004.

 

Kaikki seuraavat kuvat ovat saman mesh-palasen alueelta (AF01, mesh-listan ensimmäinen).

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavat kolme kuvaa on FS:n karttanäytöstä. Tarkempien ja default-meshin rajat on selvästi näkyvissä.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rajat näkyvät paitsi kartassa ja GPS:n näytössä, niin luonnollisesti itse maisemassakin.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kokeilin myös palasta Yhdysvalloista, San Fransiscon alueelta (NA48) ja sama ilmiö toistuu sielläkin. Onko kukaan muu kokeillut näitä mesh-maisemia tai kokenut vastaavaa ongelmaa? Aikani kokeiltuani en onnistunut omin avuin löytämään ratkaisua, vinkkejä ja neuvoja otetaan mielellään vastaan.

 

-Esa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan muu kokeillut näitä mesh-maisemia tai kokenut vastaavaa ongelmaa? Aikani kokeiltuani en onnistunut omin avuin löytämään ratkaisua, vinkkejä ja neuvoja otetaan mielellään vastaan.

 

-Esa

 

 

Koko mesh on tehty väärin. Minusta on todella outoa, että se on edelleen tarjolla.

 

Koetan selittää syyn lyhyesti.

 

Nopein ja helpoin tapa tehdä mesh on koostaa se SRTM-datan palasista, jotka ovat kooltaan yksi leveysaste x yksi leveysastepituusaste. Tekijä kokoaa niistä sopivaksi katsomansa alueen maapallon pinnasta ja surauttaa meshin käyttäen  (useimmiten) Matthew Stylesin srtm_to_bgl -ohjelmaa; tuloksena syntyy sopivaan scenery-kansioon sijoitettava bgl-tiedosto. Nopeaa ja helppoa, joskin näin saatuun meshiin jää aina jotain pientä (joskus suurtakin) fiilattavaa, joka sitten hoidetaan muilla ohjelmilla. Kutsun itse näitä Stylesin ohjelmalla tehtyjä bgl:iä "raakamesheiksi", vaikka suurin osa esimerkiksi AVSIMissä yms. tarjolla olevista onkin juuri niitä. Ne riittävät yleensä oikein hyvin, mutta kun mesh tehdään viimeisen päälle, sen tekeminen on yhtä haastavaa kuin minkä muun laatumaiseman hyvänsä. Mielestäni paras meshintekijä, minun ja monen muun oppi-isä on Holger Sandmann. Ladatkaa Holgerin meshejä, mykistykää ja ihailkaa! Ne eivät synny pelkällä Stylesin ohjelmalla.

 

Tekijä siis kasaa naistä asteen kokoisista palasista sopivan suorakulmion, sanotaan vaikka kymmenen leveysastetta ja neljä pituusastetta. Jos niitä on liikaa, tiedoston nkoko kasvaa hurjasti ja ohjelma hidastuu kovasti. (Itselläni on tapana tehdä aina ensin puskurimesh (buffer mesh) 7 LOD "tarkkuudella" ja sen päälle sitten tarkempi 9 LODilla. Esimerkiksi Etelä-Amerikan buffer leveysasteiden 0 - N8 välillä on kooltaan noin 18 megaa; LOD9 -mesh peräti 241 megaa! Tehokkaallekin koneelle sen pureskelemiseen kuluu puoli tuntia... Buffer-meshin käytöllä saavutetaan kaksi etua: ensinnäkään maasto ei "kupli" kun sitä lähestyy ja toiseksi, jos hypätään suoraan LOD5 perusmaastosta LOD9 -meshiin, horisonttiin saattaa ilmestyä häiritseviä, kirkkaan sinisiä raitoja.)

 

Ja tässä tullaan nyt tuohon virheeseen: Stylesin ohjelma jättää aina pienen, käsittelemättömän raidan tuohon tekijän määrittämän alueen pohjois- ja itäreunaan. Kun tehdään seuraava palanen - meshiä jatketaan - siihen täytyy sisällyttää nuo edellisen alueen pohjoisimmat ja tai itäisimmät SRTM-palaset, tehdä ne siis "limittäin"! Tämä on niin perusasiaa kuin ikinä olla voi - eikä Simviationin meshin tekijä ole sitä osannut, vaan jatkanut suoraan seuraavista palasista. Silloin nuo rannut jäävät näkyviin.

 

Vikaa ei voi korjata kuin tekemällä itse eriliset korjauspalaset - mikä on tietysti täysin älytöntä.

Älkää ladatko ko. meshiä ollenkaan.

 

Stylesin ohjelma löytynee isoilta saiteilta tai googlettamalla - Matthew Styles, SRTM to bgl - ja viimeisin versio on tietääkseni vuodelta 2003.

SRTM-palaset löytyvät täältä:

http://dds.cr.usgs.gov/srtm/version2_1/SRTM3/

 

Suosittelen vilpittömästi kokeilemaan! Helppoa ja hauskaa kuin mikä ja kuten sanottua: kyllä tämä "raakamesh" riittää lähes aina - en minä kyllä mitenkään voi muistaa, menikö se Kilimandjaron pohjoisrinne just noin vai onko tuossa häiritsevä virhe... varsinkin kun tuossa linkittämässäni SRTM3 -datassa on korjattu jo valtavasti aikaisempien versioiden "voideja" eli tyhjiä pisteitä, jotka aiheuttivat eriskummallisia piikkejä ja/tai kaivoja...

 

EDIT - pari täsmennystä meshin jatkamiseen ja korjaamiseen.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Jorma selittikin asian perusteelliseti. Tuota koko maailman meshiä ei todellakaan kannata asentaa. Olen kokeillut sitä aikanaan sieltä täältä ympäri maailman ja ongelmia on paljon.

 

Voisin suositella muutamia meshejä, jotka ovat mielestäni hyviä.

 

Norjaan on saatavissa Norway quality mesh, joka ilman muuta kannattaa laittaa. Poista Norjan meshistä tiedosto 2405_lo9.bgl, jotta Saanatunturin seutu näkyy oikein, kun käytät (luonnollisesti) Suomessa loistavaa FinnMeshiä.

Lähes koko Euroopan alueen saa hienoksi asentamalla Yohan Babtisten Euroopan meshit, niitä on 13 kpl.

USA:han on saatavissa Justin Tymen meshit, kattavat koko USA:n. Muitakin hyviä löytyy eri puolille maailmaa. Kaikki ilmaisia.

 

 

yES :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Baptisten mesh:stä on osa hävinnyt Avsim:in ongelmien myötä mutta juuri eilen huomasin uuden/vanhan N:o5 Puolan mesh:in tulleen Avsim:in kirjastoon. Ilmeisesti yrittävät pikku hiljaa paluttaa puuttuvia tiedostoja.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Baptisten mesh:stä on osa hävinnyt Avsim:in ongelmien myötä mutta juuri eilen huomasin uuden/vanhan N:o5 Puolan mesh:in tulleen Avsim:in kirjastoon. Ilmeisesti yrittävät pikku hiljaa paluttaa puuttuvia tiedostoja.

 

jukka

Pahus. Minä en huomannutkaan heti, että Puola onkin sama vanha mesh joka on jo asennettuna. Latasin turhaan. Eipä tuo mitään.

 

 

Mutta vielä yksi hyvä: Canarysimin Kanaria. Sisältää meshin, photosceneryn, yötekstuurin ja jopa autogenit.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään