Jari Vanhatupa

Missä lentelit tänään?

184 viestiä aiheessa

Ajattelin perustaa tänne tälläisen osaston , jossa voisi kertoa päivän aikana tehdyistä lennoista. Aina ei huvita tehdä pitkää kuvasarjaa tai yleensäkään ottaa edes muutamaa kuvaa lennolta. Silti olisi kiva kertoa muillekin siitä, missä sitä on lennellyt ja miksi . . . .

Voisipa tähän laittaa jopa sellaisen säännön, ettei kuvia edes saa laittaakaan, niin tuleepahan vähän erilainen osasto. Sensijaan tekstiä saa kirjoittaa niin paljon kuin jaksaa.

:)

 

Minäpä sitten aloitan: Tänään aamulla, kun huomasin, että lentokerhon Wilga on lennetty Tallinnaan, niin innostuin hieman kiertelemään tuolla Estoniassa ja katselein miltä siellä näyttää . . . asian teki myös kiinnostavaksi tuo ilmainen Estonian Vfr-kartta, jonka latasin. Karttaa pidin sitten auki toisella näytöllä.

Lentokoneeksi valitsin Lagon "Aermacci MB339:n" joka on eräs suurista suosikkikoneistani. Koneen ohjaamo on monipuolinen, näyttävä, ja erittäin toimiva, upeine sivupaneeleineen.

Eipä sitten muuta kuin matkaan. Lähtökenttänä toimi EERU Ruhnu, joka sijaitsee pienellä saarella Rigan lahdella. Sieltä matka jatkui toiselle saarelle, EEKU Kihnu oli sen kentän nimi.

Senjälkeen otin suunnaksi Pärnun Vorrin ja kun kenttä tuli näkyviin niin tein sinne läpilaskun, sen kummemmin pysähtymättä.

Seuraavaksi naputtelin radioon Tallinnan Vor taajuuden ja nostin koneen noin 5000 jalkaan ja kytkin autopilotin päälle. Siinä oli sitten mukava seurata karttaa koneen kiitäessä kohti Tallinnaa.  Estonian Landscapes on kyllä tehty tarkasti, tiet ja rautatiet ovat oikeilla kohdillaan, samoin vesistöt. Laskeuduin Tallinnan kentälle ja rullasin koneen parkkiin miettimään mihin seuraavaksi suunnistaisin.

Päätin kokeilla pysyykö simu pystyssä jos lennän tästä suoraan Malmille . . . väittäisin, että ei pysy! Suomen rannikko tuli näkyviin ja Helsingin kaupunki alkoi erottua . . . sitten "TILT" ja siihen simu kaatui.

Uusi yritys, lähtö Tallinnasta ja tälläkertaa Porvoon Vorrin kautta kiertäen . . . nyt onnistui . . . ja hienosti tuli harjoitus suihkarini laskuun malmille.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli lennettyä Floridasta, Jamaicalle tuossa päivemmällä. Kuvia löytyy lennolta kuvankaappaus osiosta. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Latasin ja testasin tuon FTX:n Tasmanian. Aika hyvn näköistä maisemaa. Harvemmin tulee lenneltyä tuolla suunnalla. Pacific Nortwest FTX:ltä on tulossa. mutta milloin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän epäilen, että ketään oikeestaan kiinnostaa missä muut on lentänyt, kun simulla voi vaan lähteä mihin tahansa... Ilmailupuolella aihe olisi toimiva, mutta täällä se tuntuu olevan oikeastaan vain turhaa floodausta. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tästä voi tulla kiinnostavaakin jos vielä kerrotte mitä nähtävyyksiä on paikan päällä, jos on jotain erikoisia turistikohteita jotka tunnetaan ympäri maailman,niin voi itsekin mennä sinne tutkimaan asian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos on jotain erikoisia turistikohteita jotka tunnetaan ympäri maailman, niin voi itsekin mennä sinne tutkimaan asian.

Eikö ne voi käydä ilman erillistä ohjeistustakin käydä tarkastamassa, jos kerta ovat ympäri maailmaa tunnettuja? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei kiinnosta, ei ole pakko lukea! Minä ainakin olisin tällaisesta kiinnostunut. Innostaa ainakin yhtä hyvin kuin kuvastoori lentelemään. Jos joku on ottanut kuvat, menee simulla katsomaan, näyttääkö samalta. Täältä saisi vaan vinkkiä lentelemään, itse voi käydä sitten tsekkaamassa.

 

Minulla simu on ollut hiljaiskäytöllä, mutta silloin tällöin lentelen, viimeisimpänä on ollut käydä läpi Paul Wheelerin Karibian maisemien kenttiä. Kauniita maisemia ja ehtii tehdä pienen saarihyppelyn ilman monen tunnin lentosessiota. Ja paikka sopii tämän kaamoksen keskelle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Islanti . . Islanti . . ja defu Cessna! No mitenkäs se nyt niin? No siten vaan, että innostuin tuossa vapaapäivän kunniaksi virittelemään noita Islannin maisemia kuntoon.

:)

Tuolta tiedostokirjastosta löytyviä lisureita asentelin ja välillä sitten käytiin ihmettelemässä siellä paikanpäällä, että mikä on muuttunut. Cessnalla pyörin kenttien ympärillä ja vähän muuallakin.

Kovin on karua ja ankean näköistä tuolla Islannissa, jos vertaa näihin pohjolan vehmaisiin näkymiin. Mutta omalla tavallaan siellä on kyllä jylhät näkymät. Taivaan värit näyttävät erilaisilta ja auringonlaskun aikaan, tietyillä keleillä on kyllä todella komeaa, enkä sellaisia valoja ole suomessa lentäessä nähnyt . . .

Olin jo unohtanut koko Flight Envinronmetin, sieltä ne valot ja pilvet tietty tulevat. Hieman jäi tuolla Islannissa vaivaamaan nuo vesistöjen rajat . . . ei tuntunut löytyvän freewarena mitään mikä niitä korjaisi . . . Piti turvautua maksullisiin . . . Simmarketista löytyi Taburetin Island Waters ja Roads, siitä löytyi apua ongelmaan. Tosin ovat ne rajat siltikin vielä melko karkean näköiset, liekö siellä sitten sen näköistä oikeastikin. Paljon on vielä asenneltavaa mutta kyllä se Islanti siitä komistuu . .

Siellä lennellessä kiinnitin huomioni siihen, että siellä aivankuin tuulisi jotenkin kovempaa kuin Suomessa. Cessna meni välillä niinkuin tyhjä muovikassi sinne, tänne . . . .

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa että Vanhatupa on näin innokas ja aloitteinen.  :) Tänään lentelin Hesan seuduilla testailemassa Helsinki City Sceneryä FSXlle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö ne voi käydä ilman erillistä ohjeistustakin käydä tarkastamassa, jos kerta ovat ympäri maailmaa tunnettuja? ;)

 

Kyllä varmaan ,mutta kun eivät ole tunnettuja simussa, laitan esimerkin tähän, käys etsimässä esiin ne neljä amerikan presidenttiä jotka on hakattu vuoren kylkeen.

Sinä et varmaan ole niistä koskaan kuullutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh niin!  ;)

 

Parasta mitä passiin tulee. Hiljaisuus, mietintä, elo, välitys, tunne, sanallinen olo, ilman kuvia, mielikuvan kanssa, todellisuutta tai totuutta etsimässä. Lensinpä tämän luettuani mielikuvissani omin siivin. Erittäin hyvä otsikko, ja jatkaisin samaa rataa: Asian ja otsikon ohi ei mene jos tunnustan lennelleeni Wilgalla länsislaavilaiskaunottarien kanssa tunnin pari, lentopolttoainetta kuluttaen. Silloin tällöin tytöt kysyivät:" Eikö Seppo sinulla ole sitä Jarin tekemää hyvää kerhosihiä? Jari aina lennoilla huomioi kaiken tällaisenkin. Sitten tytöt oli ostanut Tallinnan Joulumarkkinoilta kannettavan: "Miksköhän tekstin kanssa aina menee koneella hyvin ja ei "tulvi", mutta kuvapuolella heti ominaisuudet rupeaa tökkimään." No siihen vastasin etten totuutta ja todellisuutta osaa hyvällä foorumilla erottaa oiken hyvin. Lentotaidotkin ja ymmärrys on haettava osittain sanallisesta ilmennyksestä. No sitten taas oltiin hiljaa ja mietittiin:mikä kestää?... Hiljaisuuden jälkeen tytöiltä tuli kommentteja: " Kyllä meitä on herrasmiehet kuskanneet, varsinkin tuolla Suomessa aina. Eri mielipiteet suolaavat yleisen keskustelun heidän mielestään. Kokemuksesta kehottavat kulemma enemmän nuorien osallistuvan oivaltavaan osallistumiseen. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ensimmäistä kertaa tuonne englannin suuntaan ja hiitroille..

EFHK - EGLL 

 

8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään lensin pienen testilennon Huippuvuorilla, Longyear:rin kentältä! Lentokone lennolla oli jälleen suosikkini Aermacci MB339 harjoitus-suihkari. Syy miksi lensin juuri noilla seuduilla oli se, että sain juuri pari päivää sitten Canadasta tilaamani Naton VFR kartan kyseiselle alueelle.

Kartta on mittakaavaltaan 1:500 000 eli sama kuin normaali ilmailukarttakin. Siinä on aikalailla merialuetta mukana ja itse kartta on valtavan iso . . . varsinainen "lakana"

Tilasin samalla myös vastaavan kartan Japanista, tosin mittakaava on eri se on 1:1000 000 ja on myös todella valtavan kokoinen.

Nuo Naton ONC ja TPC kartat sopivat mielestäni hyvin näihin simulentelyihin . . ja niitä on saatavana ymmärtääkseni kaikista maailman kolkista. Voisin tehdä niistä myöhemmin jonkinlaisen tarkemmankin jutun, kunhan ensin tutustun niihin ja koitan tilailla niitä lisää . . . .

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FSX Svalbard/Spitzbergen Airports, Norway

Huippuvuorelle on myös tehty scenery, en tiedä onko fs9, ehkä löytyy "flight sim.no"

 

Onko tosiaan näin pimeetä kl12.00 päivällä

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FSX Svalbard/Spitzbergen Airports, Norway

Huippuvuorelle on myös tehty scenery, en tiedä onko fs9, ehkä löytyy "flight sim.no"

 

Pitää koittaa tutkia mitä sinne olisi saatavana. Veikkaan, ettei paljon mitään . . . eipä silti, kyllä tuo defaulttimaisema vastasi karttaa itseasiassa yllättävänkin hyvin.

Voisihan sinne perustaa jonkinlaisen oman tukikohdan, johonkin "takamaastoon" jääkarhujen keskelle. Kun menin sinne lentämään niin laitoin päivämääräksi tämän mikä nyt on ja kellonajaksi keskipäivän, niin siellähän oli lähes säkkipimeää . . . piti vaihtaa vuodenaikaa, että pystyy lentämään VFR:ää.

:-\

 

Edit: Jahas . . sinäkin huomasit tuon pimeyden . . .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä varmaan ,mutta kun eivät ole tunnettuja simussa, laitan esimerkin tähän, käys etsimässä esiin ne neljä amerikan presidenttiä jotka on hakattu vuoren kylkeen.

Sinä et varmaan ole niistä koskaan kuullutkaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LTBS-LTAI (Dalaman-Antalya) Etelä-Turkissa siis. itse asiassa melko usein siellä seudulla. Kivat vuoristomaisemat+ lentoasemien freeware sceneryt on loistavasti tehtyjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei. Tässä tarinassa on enemmän kuin sata sanaa, älä avaa jos mielessäsi on vain IBM. Lataus voi kestää... ;D

 

Lentelin tänään, ja eilenkin, Ivalon maisemissa. A-luokan katsastusasemalta lähtien. Ilma-aluksena oli jostakin aikaisemmasta ketjusta pongattu porolentolaite.

Alkuviikosta, aamuyöllä, valvottuani, pimeässä, selällään, muistelin sanaa poimunopeus, joka tulee muistaakseni Star Trek nimisestä tv-sarjasta, palasin ikuiseen ongelmaan: Miten se pukki ehtii joka kotiin lahjojenjakokeikalla saman vuorokauden aikana? No, poropoimunopeudella. Kerran aikaisemminkin olen ajatuksen lennon tuonut tällä ketjulla esille. Mielikuvitus on joskus ajatuksenkin lentoa nopeampi. Mielikuvittelin poroihin Darvinilaistakin evoluutio-oppia, kasvitieteellisesti uskomatonta joulujäkälää jota kasvaa vain korvatunturilla, ja miten tarina kehittyy porojen syödessä joulujäkälää. Jäkälässä on alkuaineita niin kuin meissä kaikissa. Mutta Joulupukin poroissa oli aivan erityinen piirre. Galaksijoukkojen ikuisessa tiimellyksessä niille oli kehittynyt jotain ainutlaatuista. Pukin poroina gravitaatio oli vanhaa ja vinhaa. Niillä oli fuusiopötsi. Ja evoluution sijasta pukin poroille oli kehittynyt oveluutio (älä hyvä lukijani lue ovulaatio). Se tuli mieleen lukiessani erästä evoluutiojauhamisketjua ilmailun puolella. Porolentolaite katsastettiin ja selvitys onnistui hyvin ennen poropoimunopeuteen siirtymistä. Kun pukki kiersi pari kertaa maapallon, porojen fuusiopötsejä lämmitelläkseen, hän kuuli kaikenlaista, jo osittain tonttujenkin kertomaa. Pukille tämä ei ollut uutta. Vaikka oikealla siivellä on vihreää ja vasemmalla punaista, poropoimunopeudellakin yhteentörmäykset ja onnettomuudet vältettiin täysin pukin asenteen, lentotuntien määrän (100.000.0000 potenssiin neljätoista ja ranskalaisille kaunottarille annetut kukkaset) vuoksi. Eli kun on tarpeeksi nopea ja kokenut voi väistellä, hyväksyä, opettaa ja antaa armon käydä jopa omassa oikeudessa. Porolentolaite on: Super Heavy,kutsuissa, ja perustuu enemmän nopeuteen kuin massaan, sitä ei näe kuolevainen, koska se on uskon asia. Hohoho. sanoi ja sanoo Pukki.

 

PS. Neljän kuvan verran em. jutuista oli, ja on alussa, muutta odotetaan Joulu 2010. Tämän ketjun tarkoitushan oli: Sanoin ilman kuvia!! Ja annetaan heidän vastata joille kysymys on esitetty. ;) Hyvää Joulua ja Uutta vuotta hyvälle foorumille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa,a? Lentelin puista puihin, ja välillä ojaankin. Pellollakin tuli pyörähdeltyä :-[ Sellaista on Richard Burns (R.I.P) -rally....

 

T: Mika

 

PS: Toi "fuusiopötsi" oli aika kivasti keksitty :laugh: Muista ottaa osaa myös tähän keskusteluun:

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,90496.0.html

 

Saa aivan uusia ulottuvuuksia, kun kerrot mielipiteesi siitä, mitä "jätöksiä" fuusiopötsi saakaan aikaan.... :o Tosin vain kerran vuodessa, mutta sekin saattaa riittää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IL2 Stumovik FB on saanu nostetta mulla kun olen koukuttunut verkkolentämiseen. Eli WW2:sen aikasilla koneilla millon missäkin. EIku joo lensinhän mä eilen 747:lla jonkun pätkän Uudessa Seelannissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään