Esa Sairio

Simutietokilpailu?

22 viestiä aiheessa

Idea: Voisiko joku laatia tietokilpailun, jonka aihealueena on FS 2004 tai lentosimut yleensä?

Kilpailussa voisi olla pari kolmekymmentä kysymystä, jokaisessa vaikka viisi vastausvaihtoehtoa. Vain yksi vaihtoehto olisi oikea vastaus.

Kysymykset liittyisivät simulla lentämiseen (ei kuitenkaan oikean ammattilentäjän tasoisia asioita), erilaisiin lisäosiin kuten kenttiin, konemallinnuksiin ja maisemiin sekä kaikkiin muihin tietokonesimuiluaiheisiin.

Kysymyksiin voisi vastata täällä FSNordicissa ja jälkikäteen tarkistaa, kuinka oikeaan oli osunut. En tiedä tekniikkaa, kuinka asia toteutettaisiin. Mahdollista kyllä pitäisi olla, koska netissä on vaikka kuinka paljon erilaisia galluppeja ym.

Itseänikin kiinnostaisi kysymysten laadinta, jos vain ehtisin photoscenryjen teolta.

Olisiko tietokilpailussa ideaa ja kuka/ketkä sen laatisivat?

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjensta kaimaseni!

Kylläpä tämmöinen tietovisailu varmaan paikkansa saisi tälläkin foorumilla.

Älä kuitenkaan jätä sitä ad on työtäsi. Ainakan ennen kun FSX:ään olet saanut kaikki mahdollisen tehtyä.

Minä kun kielipitkällä odottelen sitä FSX:n Suomettumista. Maisemien ja kenttien osalta.

Kuitenkin ehdotuksesi on varmaankin mieluinen ja opettavainen.

Varsinkin mulle, joka olen ihan "rautalangasta väännettävien" tehtävien tekijä.

Nytkin olen jo hakannut päätäni seinään ton FS9:n / Windows 7:n kanssa. Suomen maisemat kun ei sitten millään kelpaa tälle simulle jonka asensin tähän 7:an.

Vaikka siellä scenerymapissa on koko Suomi ja plockaan sieltä jonkun, aivan samoin kun tein xP:ssäkin, niin mappi, jossa on tämä imuroimani koko suomi, näyttää olevan tyhjä, tai sitten sielä olevaa valintaa ei löydy.

Simun olen ainakin kolme kertaa ajanut uusiksi ja aina samat problemat ovat mukana.

EFTP 2004 olen saanut siten, että olen sen jömmasta laittanut työpöydälle ja siitä syöttänyt sen simuun.

Tätä metodia käytin sitten toisiinkin maisemiin, vaan eipäs kelvannutkaan.

Jotakin olen jossakin tehnyt pieleen. Mitä? Tai sitten en ole ymmärtänyt mitenkä ne asiat tällä Windows 7:lla oikein hoidetaan. xP:llä ei ollut mitään tämmöisiä problemoja.

Extraherannut olen kaikki ne imuroimani scenerymapit

Rautalangan vääntöohjeita:

Vaihe 1, vaihe 2, vaihe 3 ja niin edelleen tarvittais.

Vai eikö tämä FS9 toimikaan niillä lisureilla tässä 7:ssa?

Pitääkö mun ajaa toi FSX:ni tohon 7:aan ja unohtaa tämä rakas FS9?

M.V.H:

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Idea: Voisiko joku laatia tietokilpailun, jonka aihealueena on FS 2004 tai lentosimut yleensä?

yES :)

Saako nauraa? Kilpailu sceneryistä ??? Mitähän järkeä olisi sitten "kilpailla" FS9 -simulaattorista??? En kyllä ihan heti keksi miten siitä voisi kilpailla? Ehkäpä en edes ymmärrä kilpailun tarkoitusta, joten ne jotka ymmärtävät voivat kai valaistaa minuakin?

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saako nauraa? Kilpailu sceneryistä ??? Mitähän järkeä olisi sitten "kilpailla" FS9 -simulaattorista??? En kyllä ihan heti keksi miten siitä voisi kilpailla? Ehkäpä en edes ymmärrä kilpailun tarkoitusta, joten ne jotka ymmärtävät voivat kai valaistaa minuakin?

Ööö, siis esimerkiksi tietokilpailla simutietämyksestä, eli mitä mikäkin mittari on, lisätä oikeat ja väärät vastaukset :) Vai tajusinko itse oikein, varmaan tietynlainen Wikipedia tästä varmaan myös tulisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööö, siis esimerkiksi tietokilpailla simutietämyksestä, eli mitä mikäkin mittari on, lisätä oikeat ja väärät vastaukset :) Vai tajusinko itse oikein, varmaan tietynlainen Wikipedia tästä varmaan myös tulisi.

No just... Jos simulaattorilla lentää, niin varmaankin tietää mitä mikäkin mittari tarkoittaa? Jos ei tiedä, ja tietoahan nykyään löytyy, niin sitten on kyllä täysin avuton simulaattorilentäjä. (ja vielä oma wikikin)? Eikös se jo ole tuolla yläpalkissa ;)

Nyt voinkin kertoa tarinani (jo aiemminkin kerrottua) ;D Eli, olin tyhmä simuharrastaja vuonna 90. Nettiä ei ollut, joten Commodore 64 + Subligic flight simulator antoi kyytiä silloiselle ilmailu-hullulle....

Tulihan opeteltua, tai siis opittua että kiitotie 25 on suunnassa 250-astetta :o Myös NDB-majakat ja koneessa ollut ADF-näyttö kertoi suunnan mihin mennä (VOR-majakoista ei ollut mitään hajua)... Tämähän siis tapahtui AMIGAN aikoihin. Tilasin sitten FS 5,1 -ohjelman eräästä Tikkurilasta sijainneesta liikkeestä. Sitä aivan oikeasti sai odottaa kaksi-viikkoa :-[ Opus, joka ko. ohjelman mukan tuli (ei ollut edes omaa PC:tä) oli erittäin mielenkiintoinen ja erittäin hyvä opas mittareiden lukemiseen, ja käytännön opiskeluun...

Esa! Olet tehnyt erittäin paljon työtä meidän simulaatori-harrastajien eteen. On mukavaa, että oman kotitalonsa voi nähdä tehdessään läpilaskuja Malmilla. On myös erityisen hienoa, että voi tämän kaiken näyttää ihmisille (kaverit ja sukulaiset) jotka eivät simulaattorista muutoin mitään ymmärtäisikään! Oman kotitalon/paikkakunnan näyttäminen saa ihmiset kuitenkin kiinnostumaan simulaattorin autenttisuudesta, ja siitä että maailmaa voi todellakin muokata mielensä mukaan...

Ilman tekemiäsi photo-sceneryjä tämä ei olisi mahdollista. En voi edes kuvitella käyttämääsi aikaa näiden ihanien maisemien tekoon ??? Kiitoksia varmaankin satelee, mutta kukaan ei todella voi kiittää sinua siten, kun/tai mitä ansaitsisit. Jos minulla olisi tiedossa työpaikka, niin aivan saletisti suosittelisin sinua työnantajalle. Toivottavasti olet saanut työtä? Itse olen työtä vailla, eikä se ole kauhean kivaa... Samaaa juttua päivästä toiseen.... Lupaan kuitenkin, että jos kiinnostaa?, niin voin viedä sinut tutustumaan paikkaan jota et varmaankaan heti unohda! Enempää en näin julkisesti voi mainita, mutta liittyy kuitenkin huipputekniikkaan ja enemmänkin lähinnä audio/visuaalisuuteen. Elikkä sivuaa myös sitä, mitä itse meidän simulaattorikäyttäjien hyväksi olet tehnyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa Sulangon. . . propleemaan . . . .  hmmm . . . . toimioskohan tuossa Windows seiskassa tuo FS Scenery manager ohjelma?

Sen avulla simu pystyy hakemaan ja lukemaan niitä kenttiä, photosceneryitä, ym. Mistä tahansa simun ulkopuolelta. . . sijaitsevat ne sitten vaikkapa työpöydällä olevassa mapissa. Olen saanut Simun lukemaan niitä jopa USB tikulta.

Tässä linkki jossa testaan ohjelmaa: http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,83029.msg1069036.html#msg1069036

Varoituksen sana: Ohjelma on raju ja tehokas, testatkaa omalla vastuulla. Parilla hiiren klikkauksella koko Scenery lib. ja scen cfg. ovat aivan uudessa kuosissa.

;D

Ottakaa ensin varmuuskopio scen cfg:stä mikäli testaatte ohjelmaa raskaasti varustellussa simussa. Olen käyttänyt ohjelmaa jo pitkään ja olen siihen erittäin tyytyväinen, se on aivan uskomattoman tehokas ja kätevä.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa Sulangon. . . propleemaan . . . .  hmmm . . . . toimioskohan tuossa Windows seiskassa tuo FS Scenery manager ohjelma?

Sen avulla simu pystyy hakemaan.....lla hiiren klikkauksella koko Scenery lib. ja scen cfg. ovat aivan uudessa kuosissa.

;D

Ottakaa ensin v......a.

Mitä hyötyä tuosta on? Onko ainoastaan levytilan jakaminen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monilla on varmaan jäänyt päteviä tietokoneen osia tarpeettomaksi . . . mielestäni simuharrastajat voisivat kasata E.Sairiolle "supertietokoneen" palkkioksi hienoista photosceneryistä.

Ihan vaan ideana, itselläni ei taidot riitä moisen kasaamiseen, eikä sitäpaitsi ole muuta kuin "romu-osia"

*******kin on varmaan säkillinen näytönohjaimia, jotka ovat alle puoli vuotta "vanhoja" ;D

Toni.M kyseli Fs Scenerystä . .

Mitä hyötyä tuosta on? Onko ainoastaan levytilan jakaminen?

Tuntuu siltä, että Fs 2004:sessa kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen . . . simu pysyy paremmin pystyssä ja käynnistyy nopeammin kun voi kytkeä ylimääräiset sceneryt ja maat pois käytöstä ja ottaa ne käyttöön vasta silloin kun lentelee sielläpäin.

Puhumattakaan nyt siitä jos käyttää ns. "moduulisimua" kuten minä. Esimerkiksi nyt olisi lähitulevaisuudessa tarkoitus alkaa kasaamaan Norja moduulia. Tarkoitus olisi kasata se kokonaan simun "ulkopuolella" ja sitten vain klikata käyttöön. Fs Scenerystä . . . .

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi ihmiset sitten valittavat  Win 7:sta täällä paljon?

Henri voisitko tehdä itse tuon lentämiseen ja operointiin liittyvän tietokilpailun?

Millainen kone sinulla on, tarkasti?

yES

Missäs täällä on puhuttu että Win 7 on huono? En ole itse huomannut, ja kiinnostaisi kuulla, koska omasta mielestä 7 on PAALJON parempi kuin XP.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa taitaa nyt sekoittaa Windows 7, Vistaan. Windows 7:ssa mulla on molemmat simut toiminut moitteetta eikä valittamisen aihetta ole ollut toistaiseksi vielä mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa Sulangon viestistä palanen: "Nytkin olen jo hakannut päätäni seinään ton FS9:n / Windows 7:n kanssa. Suomen maisemat kun ei sitten millään kelpaa tälle simulle jonka asensin tähän 7:an."

yES ???

Ja tuon perusteella marginalisoit porukan haukkuvan windows 7 pystyyn. Eiköhän tuo ole ihan käyttäjäkohtainen homma, että osaako käyttää.

Voin palasen viestistä laittaa myös Esalta:

Pääasiallisesti olen jo pässyt eteenpäin.

Kiitos alla olevasta vihjeestäsi:

Mulla tuo lisäys onnistuu siten kun kerran painaa hiiren vasemmalla korvalla kansion kohdalla, sitten se avaa sen kansio näkymän siihen jossa on se scenery ja texture kansiot. Mulla tuossa omassa hiiressä(mx revolution) on sellaiset web näppäimet, joilla saa nettisivuja kelattua painalluksella, niin painan sen jälkeen sitä näppäintä joka web käytössä palauttaa edellisen sivun näkymän niin maisema kansio menee scenery library listaan

Tätä neuvoa seuraten ja kokeilemalla olen nyt päässyt tähän asti.

Eli kyllä se Esa on päässyt etenemään kun on tuon aiemmin tänne laittamani vinkin mukaan maisemia asentanut. Mulla on FSX:ssä sekä FS9:ssä maisemat listassa siinä miten ne oli joskus Windows XP aikana, joten kannattaa nyt kuitenkin ihan perusteellisesti miettiä ennen kun alkaa windows 7 mainostamaan surkeaksi. Tietääkseni sinulla ei ole sitä niin miten voit sen perusteella mitä joku toinen ei osannut tehdä siinä windows 7 itse yhtyä samaan. Eikö se kannattaisi kokea itse ennen kun alkaa tuollaista vihjailemaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ainakaan toistaiseksi voi luvata mitään, paljon muuta hommaa tällä hetkellä

Koneena on:

i7 860 @ 4.0GHz

ATI radeon 5850

4GB muistia

Ok kiitos tiedosta. Opiskeletko muuten lentäjäksi, Henri?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missäs täällä on puhuttu että Win 7 on huono? En ole itse huomannut, ja kiinnostaisi kuulla, koska omasta mielestä 7 on PAALJON parempi kuin XP.

Onneksi selvisi että FS 2004 on yhteensopiva Win 7:n kanssa. Tämä tieto löytyi myös MS:n nettisivuilta. Kiitos vaan valistuksesta kaikille asiantuntijoille tälla palstalla.

Minulle on vielä epäselvää, onko Win 7:sta kaksi eri versiota 32- ja 64-bittiset? Mitä tämä tarkoittaa FS 2004:n toimimisen suhteen Win 7:ssa?

yES ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle on vielä epäselvää, onko Win 7:sta kaksi eri versiota 32- ja 64-bittiset? Mitä tämä tarkoittaa FS 2004:n toimimisen suhteen Win 7:ssa?

yES ???

On windows 7 molemmat 32bit sekä 64bit versiot. 32bit ero 64bit on se, että se 32bit tukee 32bit alaspäin ohjelmia, 64bit tukee 32bit asti sovelluksia, mutta ei esim enää 16 bittisiä. Jos sinulla on käytössäsi vaikka joku lisäosa kone jossa on esim Garmin GNS 500 vanhempi RealityXP:ltä, niin siinä on luultavammin 16bit Garmin Trainer, joka ei valitettavasti enää toimi 64bit windowsissa. Sen takia itsekkin jouduin ostamaan RealityXP:ltä Garmin 500 ja 400 GNS järjestelmät jotta sain ne toimimaan omassa Windows 7 Ultimatessa joka on 64bit. Eli FS2004 toimii 64bit windowsissa samaan tapaan kuin 32bit, kunhan ei käytä sen kanssa sovelluksia jotka ei ole tuettuna 64bit järjestelmässä, se on aika vähäinen määrä mikä FS2004 on sellaista, joka ei ole yhteensopivaa 64bit järjestelmässä.

Wikipediasta ja netistä löytyy lisää tarkempaa tietoa 32bit ja 64bit erilaisuuksista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koulu on jo lähes loppusuoralla eikä vielä kiinnostus ole ainakaan laskenut ;)

Onnea vaan täältä Norrpan suunnaltakin!

Tuleekos sinusta sitten liiennelentäjä isoihin jetteihin, vaiko taxilentäjäksikö aijot?

Jos satut pääsemään esim. vaikka Finn Com:in ATRainta ohjastelemaan, välille Helsinki Vantaa ---- Norrköping Kungsängen, niin kukaties jonakin päivänä istunkin sinun kyydissäsi, jos tässä elonpäiviä riittää ja Finn Com lentää silloin tätä väliä.

Kaikille lukijoille OIKEIN KIVAA PIKKUJOULUEHTOOTA!

M.V.H:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tähän vielä erityiskiitos fantastisesta palautteesta, jota allekirjoittanut on saanut tuossa edellä Mika Virolaiselta ja Jari Vanhatuvalta heidän  viesteissä, joissa mainittiin mm. photosceneryt ja muutakin mukavaa...

yES :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monilla on varmaan jäänyt päteviä tietokoneen osia tarpeettomaksi . . . mielestäni simuharrastajat voisivat kasata E.Sairiolle "supertietokoneen" palkkioksi hienoista photosceneryistä.

Ihan vaan ideana, itselläni ei taidot riitä moisen kasaamiseen, eikä sitäpaitsi ole muuta kuin "romu-osia"

*******kin on varmaan säkillinen näytönohjaimia, jotka ovat alle puoli vuotta "vanhoja" ;D

Loistava idea :thmbup: , mutta... :-[ Harvoilla meillä on osia, jotka olisivat ajantasaisempia, kuin Esalla? Jos niitä löytyy, niin työkseni olen koneita kasaillut (kuten moni muukin foorumilla). Taitoa siis varmaankin on, ongelmaksi käy riittävän uudet osat jotta koneesta tulisi nopeampi, kuin Esan nykyinen...

Nopeamman koneen mies on taatusti ansainnut :-\ Ilmoitelkaahan nyt, jos joltakulta parempaa rautaa löytyisi? Esan nykyinenhän taitaa olla:

P4 3,6GHz, 2GB DDRDual, GF7950GT 512MB PCI-E, WINXP, SBLive 24bit, 200GB+80GB Maxtor7200 rpm, power 500W

Valitettavasti itseltäni ei parempaa/parempia komponentteja "romulaarista" löydy :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisin epäillä syyn siihen, miksi porukalta vähemmän uutta rautaa löytyy joutavana, kun kuitenkin uusien osien hinnat on niin alhaalla ollut julkaisun jälkeenkin monet vuodet että mieluiten on aina varmempi uutta ostaa koska saa sen takuunkin niihin tuotteisiin. Eli porukka ostaa uutta osaa ja myy päivitettäessä edelliset pois ja tilaa uutta, näin se "omakustanneisuus" jää niin pieneksi että joutaa ostaakkin. Esahan saisi tuosta omasta laitteistostaan varsin jonkun 300-350€ paikkeilla, sekin on jo uuden laitteiston hankinnan kohdalla melko sopiva summa vähennykseksi, kun uutta ostaa.

Oman koneen specsit ovat tälläiset: Intel Core i7 965, Asus P6T Deluxe, 6GB DDR3 Triple Channel, Asus Radeon HD 5870 1gb GDDR5, SB X-fi Extreme Gamer ja 850W Thermaltake.

Ajallaan kone päivittyy ja siitä lähtee osia myyntiin.

Kakkoskone jää toistaiseksi vielä olemaan, sen specsit on: Intel Core i7 860(Lynnfield), Asus P7P55D, 4gb DDR3, Asus Radeon HD 4890 1gb.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli porukka ostaa uutta osaa ja myy päivitettäessä edelliset pois ja tilaa uutta, näin se "omakustanneisuus" jää niin pieneksi että joutaa ostaakkin. Esahan saisi tuosta omasta laitteistostaan varsin jonkun 300-350€ paikkeilla, sekin on jo uuden laitteiston hankinnan kohdalla melko sopiva summa vähennykseksi, kun uutta ostaa.

Tämähän asiaan auttaakin :-\ Ehkäpä tämä on "oikea" tapa toimia konetta uusittaessa, mutta ainakaan itse en ole vanhoja "roinia" myynyt koskaan pois. Edellisen päivityksen jäljiltä on kaapissa edelleen mm. GF 6800 ja AMD Athlon 3000+. Nämä osat eivät ainakaan Esaa auta. En muutenkaan ole koskaan ollut hyvä mitään myymään, joten kaapista löytyy yhtä sun toista tarpeetonta. Voisi kai luulla, että minunlaisia "laiskoja kauppamiehiä" on enemmänkin?

Edit: Luulisi myös, ettei Esa halua luopua koneestaan (onhan se jatkuvassa käytössä), ja jopa vielä meidän iloksemme! Juuri tämän takia pitäisi "uusi" saada valmiiksi ennenkuin luopuu entisestään. Tiedostot toki saa nopeasti siirrettyä toiselle koneelle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heippa vaan!

Minkähän arvoisena pitäisitte tätä mun konettani tämänpäivän "Top ten" listalla?

Ton Esapossun alapuolella on tämän koneen anatomia, jota ei ole vielä kertaakaan päivitetty ja on jo jonkun vuoden ikäinen.

Päivityksen suhteen olen korvat, korjaan silmät, auki ehdotuksille. Joskaan en aijo heti Tapaninpäivän jälkeen juosta datafirman ovesta sisään tutkinaan hyllyjä ja kaivamaan taskusta seteleitä.

p.s.     Possu jäi äsken pois. Laitetaanpa se paikalleen.

M.V.H:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinänsä mielenkiintoista, että "simukilpailu" -keskustelu muuttuu milloin Windows seiskaksi, "palkinto" -koneen kasaamiseksi ja vieläpä koneiden vertailu -keskusteluksi :P

Aiheessahan ei ole pysytty (tosin sillekin on jo oma säikeensä), mutta jos nyt vaan niitä "parempia" tietokoneen osia lojuu kaapinperällä, niin ilmoituksia kehiin ;D.

Offtopikissa kun liikutaan, niin Sami Purolle (Virtual Finnair & FSN) voisi kai kerätä "edes" kiitoksia näiden asioiden ideoimisesta, ja toteutuksesta. Virtual Finnair jo 11 (eikä 10v.) Virtual Finnairin kymmenvuotistaipaleesta kai oli tarkoitus jotain kunniaa antaa Samille, mutta itseltäni se ainakin meni täysin ohi (jos sellaista koskaan olikaan) :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään