Pekka Holopainen

AI-koneessa laipat koko ajan päällä

14 viestiä aiheessa

Mistähän voisi etsiä syytä, kun huomasin tässä, että WoA:n AI-koneessa WoA_AIA_B752_PW (AIA:n modelli) jäävät laipat päälle nousun jälkeen myös matkalentokorkeudessa (nopeus jää 190 solmuun). Ehkä tästä johtuen kone hakee koko ajan oikeaa lentokorkeutta eikä pysy siinä. Lennonjohdosta tulee luonnolllisesti myös noottia tästä koko ajan.

 

Seurasin tätä konetta Most Realistic AI:n tekemällä Traffic View Boardilla. Ensimmäinen ajatus oli se, että tuon View Boardin kytkeminen ko. koneeseen saattaisi aiheuttaa ilmiön, mutta ei se sitä ole koskaan tehnyt sadoilla muilla koneilla, joita olen vastaavasti seurannut.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän voisi etsiä syytä, kun huomasin tässä, että WoA:n AI-koneessa WoA_AIA_B752_PW (AIA:n modelli) jäävät laipat päälle nousun jälkeen myös matkalentokorkeudessa (nopeus jää 190 solmuun). Ehkä tästä johtuen kone hakee koko ajan oikeaa lentokorkeutta eikä pysy siinä. Lennonjohdosta tulee luonnolllisesti myös noottia tästä koko ajan.

AI-koneet eivät itseasiassa käytä ollenkaan laskusiivekkeitä lentoonlähdössä, mutta lähes kaikissa nykyaikaisista AI-koneista on visuaalisen modelin laskusiivekkeet koodattu näyttämään siltä, että ne olisivat lentoonlähtöasennossa. Ei siis ainakaan hajamielisten AI-pilottien piikkiin tuollainen käyttäytyminen mene. ;)

 

Mutta eipä noilla AI-koneiden sekoiluilla kannata päätään vaivata, niiltä(simun AI-mallilta) nyt voi odottaa oikeastaan mitä vaan. ;D

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voineehan se modelli vaikka räpytellä siipiä, jos niin koodataan. ;D Tuossa tuo nopeuskin jäi "siivekenopeuden" luokkaan eikä koskaan päässyt matkanopeuden tasolle.

 

Onhan näitä kaikenlaisia omituisuuksia tullut nähdyksi. Jotkut AI-koneet laskeutuvat jo satoja metrejä ennen kiitoradan alkua. Toiset taas laskeutuvat rantakentillä jopa veden pinnan alle tai vuoristossa lentelevät vuorien läpi. Koska FS2004:ssa AI:hin ei voi rakentaa reittipisteitä, yrittävät AI-koneet esimerkiksi Luklan kentälle (joka sijaitsee kahden vuorijonon välissä) vuorten yli. Koska lyhyellä matkalla pitäisi laskeutua kilometrikaupalla, ei se onnistu joten AI-kone ei koskaan laskeudu kentälle (se vain ilmestyy sinne kuin tyhjästä kun aikaraja täyttyy). Osa koneista ei koskaan voi laskeutua sen takia, että niille huudetaan lennonjohdosta aina go around, vaikka kiitoradalla tai edes lähistöllä ei olisi muita koneita. Osan lentomalli lienee niin huono, että laskeutuminen menee "persiilleen" (kone pomppii tai viipottaa edestakaisin sivusuunnassa). Jne.

 

Pekka

 

Edit: Ovatko nämä "ominaisuudet" yhtään parantuneet FSX:ssä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Ovatko nämä "ominaisuudet" yhtään parantuneet FSX:ssä?

 

Ainakin AI koneet voivat käyttää reittipisteitä, ja lentää "oikeita" reittejä (Ultimate Traffic 2)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko Pekka kokeillut asentaa Jan Martinin tekemän lentomallin tuohon koneeseen?  Aardvarkin 757 löytyy  FDE's For AI   v5acof - paketista. Minä asensin kaikki lentomallit ja AI liikenne sujuvoitui huomattavasti kun koneet rupesivat käyttäytymään harmoniassa toistensa suhteen. Ainakin FDE's For AI   v5acofadv paketissa on myös ainakin A319:sta lyhyelle kentälle sovitettu lentomalli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko Pekka kokeillut asentaa Jan Martinin tekemän lentomallin

...

 

En ole AI-koneiden lentomalleja kokeillut vaihdella. Pitänee kokeilla sitä tässä joku päivä. Kiitos vihjeestä.

 

Pekka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tuo nopeuskin jäi "siivekenopeuden" luokkaan eikä koskaan päässyt matkanopeuden tasolle.

Joo, se voi hyvinkin olla, että laipat jää alas juurikin tuon pienen nopeuden takia, kun niiden koodissa saatetaan käyttää muuttujana mm. ilmanopeutta.

 

Oletko Pekka kokeillut asentaa Jan Martinin tekemän lentomallin tuohon koneeseen?  Aardvarkin 757 löytyy  FDE's For AI   v5acof - paketista. Minä asensin kaikki lentomallit ja AI liikenne sujuvoitui huomattavasti kun koneet rupesivat käyttäytymään harmoniassa toistensa suhteen. Ainakin FDE's For AI   v5acofadv paketissa on myös ainakin A319:sta lyhyelle kentälle sovitettu lentomalli.

En tiedä kaverin muista malleista, mutta ainakaan mun ATR 72:lle tehdyllä lentomallilla ei ole testieni mukaan mitään tekemistä esikuvansa kanssa - varsinkaan lentonopeuksien suhteen. Ei sillä, että mun alkuperäinen mallikaan täydellinen olisi, mutta... :P

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin tuota uutta? lentomallia, mutta ei se tuonut mitään muutosta asiaan. Kone nousee lennonjohdon määräämälle lentopinnalle ihan normaalisti (laipat eivät tässä vaiheessa ole alhaalla ja nopeuskin on lähellä 300 solmua). Kun kone saavuttaa lentopinnan, se ei pysy siinä, vaan alkaa vajoamaan (lentää nokka hieman alaspäin). Lennonjohdolta tulee ilmoitus nousta 300 jalkaa ylemmäs. Tässä vaiheessa laipat tulevat esiin ja kone nousee, mutta lentopintaa ylemmäs, josta tulee taas noottia lennonjohdolta. Siitä seuraa taas laskeutuminen liian alas, jne. Tässä touhussa (laipat alhaalla - ei aivan auki) nopeuskin tippuu parin sadan solmun kieppeille. Tällaista ylös-alas vatkaamista on koko matka ja laipat esillä. Lasku sujuu taas kutakuinkin normaalisti.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittaisitko tarkempaa tietoa siitä plaanista jonka mukaan kone lentää. Mikä WOAI paketti, lähtöpaikka ja määräpaikka niin voisi muutkin tarkistaa onko muilla samaongelmaa ko. koneen ja plaanin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittaisitko tarkempaa tietoa siitä plaanista jonka mukaan kone lentää. Mikä WOAI paketti, lähtöpaikka ja määräpaikka niin voisi muutkin tarkistaa onko muilla samaongelmaa ko. koneen ja plaanin kanssa.

 

Airports_201_WoA_Finnair_Wi07.txt

Aircraft_201_WoA_Finnair_Wi07.txt

Flightplans_201_WoA_Finnair_Wi07.txt

 

Kone on AC#1008,200,"WoA_AIA_B752_PW_FIN-Finnair" ja kyseinen lento oli AY1973 Teneriffalle GCTS. Lähtö EFHK:lta klo 6:30 (paikallista aikaa) ja ilmeisesti jatkaa Tenerifalta edelleen Brasiliaan. Olen ollut vastaavalla lennolla (reaalimaailmassa) 2008, mutta silloin välilaskupaikaksi oli jo vaihtunut Las Palmas.

 

Nuo aikataulut ovat jo vuodelta 2007. Uudempia Finnairille ei taida vielä WoA:lta olla?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AC#1008,200,"WoA_AIA_B752_PW_FIN-Finnair"

 

Ellen aivan väärin ole ymmärtänyt, tuo koneen yksilöivän AC# numeron jälkeen tuleva luku on se nopeus, jolla simu AI-konetta lentää. Tuo vaikuttaa aika alhaiselta 757:lle, kokeile nostaa sitä jonnekin 450 tuntumaan. AI-koneille pitäisi nopeus muistaakseni määritellä TAS:n eikä IAS:n mukaan.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ellen aivan väärin ole ymmärtänyt, tuo koneen yksilöivän AC# numeron jälkeen tuleva luku on se nopeus, jolla simu AI-konetta lentää. Tuo vaikuttaa aika alhaiselta 757:lle, kokeile nostaa sitä jonnekin 450 tuntumaan. AI-koneille pitäisi nopeus muistaakseni määritellä TAS:n eikä IAS:n mukaan.

...

 

Kas niinpäs onkin. Noita WoA:n paketteja ei juuri tule purettua lähdekoodisiksi, joten en tuota ole huomannut. Kaikissa paketin koneissa reittinopeus oli 200, vaikka koneita oli laidasta laitaan (koko Finnairin kalusto).

 

Muutin nopeuden ja kokeilin. Sama tulos ei pysy lentopinnalla, vaan "nyökkii" eli sillä nopeudella ei ollut mitään vaikutusta. Lisäksi huomasin vasta nyt, että olenkin disabloinut tuon WoA:n paketin alkuperäisen bgl-tiedoston ja olen käyttänyt uudempia plaaneja (olisikohan jotkut suomalaisten tekemät?). Koneet kyllä ovat samoja.

 

Vielä yksi outous tuli esille. Flightplans.txt-tiedostossa lennon numero on 1973, mutta simussa se on 1975? En löytänyt mitään Finnairin pakettia, joka sisältäisi tuollaisen. Mikähän ihme tuonkin muuttaa?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo aikataulut ovat jo vuodelta 2007. Uudempia Finnairille ei taida vielä WoA:lta olla?

 

Pekka

 

 

Suosittelen mieluummin lataamaan tämän paketin, jonka aikataulut ovat kesältä 2009.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusien plaanien lisäksi voit kokeilla vielä Alpha Indian tai PAI:n Boeingiä - muuten pitää tuomita omituisuus simun huonon AI-mallinnuksen oikutteluksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään