O-P Pietila

GA-koneen autopilotin toiminnasta

18 viestiä aiheessa

C172 autopilottia suunnitteilla:

http://wiki.flightgear.org/index.php/Bendix/King_KAP140_Autopilot

 

Simulaattorimme ei mallinna ohjainvoimia yokeen, joten pitääkö ottaa mitään muuta tähän liittyvää huomioon.

1. Liikuttaako oikea autopilotti fyysisesti polkimia vai vaan peräsintä?

2. Liikkuuko yoke autopilotin ollessa päällä (kytkeytyykö pois yokea liikuteltaessa?)

3. Onko vanhemmissa autopilotilla varustetuissa Cessnoissa toiminto joka ajaa trimmiä moottorilla vai onko

niin, että vaikka koneessa on autopilotti, trimmi on käsin käytettävä?

 

Tälläisiä pohdintoja alkuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilemalla nuo saat tietää.

 

Hmmm  ::) Ja millähän meinasit, että kokeilee? Jos O-P:lla olisi tuosta noin vain mahdollisuus mennä oikeaan koneeseen, jossa ko. autopilotti on, eiköhän hän sen olisi jo tehnyt  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin.. kyllähän tuota voi simussa ajaa, mutta siitä ei ole kysymysteni osalta hyötyä.

Nyt on kysymys nimenomaan mekaanisen liikkeen välittävistä toiminnoista, kuten ohjaimet, trimmipyörä, polkimet, jne.

ts. mihin hallintalaitteisiin autopilotin toiminta mekaanisesti vaikuttaa.

 

edit: tää oli ihan hyvä tutorial

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C172 autopilottia suunnitteilla:

http://wiki.flightgear.org/index.php/Bendix/King_KAP140_Autopilot

 

Simulaattorimme ei mallinna ohjainvoimia yokeen, joten pitääkö ottaa mitään muuta tähän liittyvää huomioon.

1. Liikuttaako oikea autopilotti fyysisesti polkimia vai vaan peräsintä?

2. Liikkuuko yoke autopilotin ollessa päällä (kytkeytyykö pois yokea liikuteltaessa?)

3. Onko vanhemmissa autopilotilla varustetuissa Cessnoissa toiminto joka ajaa trimmiä moottorilla vai onko

niin, että vaikka koneessa on autopilotti, trimmi on käsin käytettävä?

 

Tälläisiä pohdintoja alkuun.

 

1. Mun mielestä toi KAP140 ei polje jalkaa ollenkaan - noissa isoissa koneissa sit myös yaw damper jotenkin mukana kuvioissa pitämässä kaartoja "puhtaina". Eli kääntää vain siivekkeitä ja korkeusperäsintä. Tällöinhän kuula menee kurvissa hiukan poskelleen - tosin kaarto mitä autopilotti ajaa on suht loivaa joten se luisu ei liene kovin iso ongelma käytännössä.

 

2. ja 3. En nyt ole ihan satavarma toimintalogiikasta, mutta trimmiä se ainakin ruuvailee. Voisin olettaa että se ajaa servoilla ohjainliikkeitä ja samalla ajaa trimmillä ohjainvoimia pois (korkeusperäsin-akselilla, sillä siiveketrimmiähän tuossa ei taida ollakaan) Mutta tarkistakaa tää vielä.

 

- Tuomas

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään ideaa, millä tavoin tuo trimmin "luisto" on tehty?

 

En tiedä mutta on hyödytön, sen voi unohtaa.

Ainut minkä melkein mikä tahansa autopilot pitäisi tehdä koskiessa trimmiin käsin tai koskiessa sähkötrimmin nappiin on AP Disconnect,

näin oikeissakin toimii.

AP ajaa siivekeservoja HDG,NAV,APP, LOC+GS moodissa, korkeuspuoli V/S, ALT, GS modessa ajetaan arvot juuri korkeusperäsinrimmiä säätäen.

AP tulisi disconnectaa jos vastustetaan riittävästi sauvan tai trimmin liikettä, vaan enpä näe vaivan arvoiseksi kotisimussa, FNPT luokan simuissa sekä ylöspäin nämäkin on toteutettu.

 

Rudderit on vielä aikas pitkälle isohkoissakin GA koneissa manuaaliset huolimatta siitä että sivuperäsintrimmi siinä olisikin (pienimmät esim archer, arrow), vasta sitten tosiaan kun mukaan tulee YawDumperit ja ns 3:n akselin autopilotit.

 

//Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedetään välillä yhteen, eli ymmärsin, että autopilotti ei liikuta sauvaa eikä polkimia (ga-koneissa).

Onko kaikissa pikkukoneissa missä on autopilotti myös tälläinen automaatti-trimmi? ts. onko pakollinen mallinnettava.

Kiitos vastauksista

edit: nyt löytyi tälläinen:

http://www.cessna172sp.com/files/manuals/KAPautopilot-manual.pdf

 

Eikun, AP liikuttaa GA koneissa tai kaikissa missä on ns mekaaninen ohjaus, myös sauvaa samaan tahtiin kuin servot ohjainpintoja ajaa. Mekaaninen yhteys on olemassa.

Airbus jne fly-by-wire ilma-alukset voipikin olla asia erikseen.

 

"tälläinen automaatti-trimmi" >>

Kyllä näin on oltava jos ALT- mode on pilotissa. Trimmi toimii manualisesti tai servomoottorilla, ns sähkötrimmi sauvassa.

Noin sen mallintaisin ja se on ainut oikea tapa koska trimmiä se ajaa korkeuden pidossa tai V/S modessa kun AP + ALT tai V/S mode on päällä,

kun seuraat trim-indikaattoria niin huomaat.

 

Isommissa linnuissa voidaan säätää myös korkeusvakaajan asetuskulmaa, mutta se on taas jo toinen juttu  ;)

 

//kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C172 autopilottia suunnitteilla:

http://wiki.flightgear.org/index.php/Bendix/King_KAP140_Autopilot

 

Simulaattorimme ei mallinna ohjainvoimia yokeen, joten pitääkö ottaa mitään muuta tähän liittyvää huomioon.

1. Liikuttaako oikea autopilotti fyysisesti polkimia vai vaan peräsintä?

 

Siivekkeitä ja korkeusperäsintä, sivuperäsintä pitää polkea jaloin että kuula on keskellä.

Joissakin koneissa , esim DA42 on mekaaninen sivuperäsintrimmi.

 

2. Liikkuuko yoke autopilotin ollessa päällä (kytkeytyykö pois yokea liikuteltaessa?)

 

Kyllä liikkuu. Kun autopilotille tehdään pre-flight pitää testata että liikkuu ja myös se

että liikkeen pystyy käsivoimin vääntämään vastaan, lennon aikana tämä

on lähinnä hätäproceduuri.

 

Autopilotissa on CVS ( Controll Wheel Steering ) nappula jonka alaspainaminen väliaikeisesti

vapauttaa ohjauksen ja kun sormi nostetaan nappulasta autopilotti jatkaa.

Jos KAP140 on ROL modessa niin koneen voi ajaa CVS:llä haluttuun suuntaan ja pilotti pitää suunnan.

Normaalisti tosin vektorointeja ums ajetaan HDG modessa ja heading bugin kanssa.

 

3. Onko vanhemmissa autopilotilla varustetuissa Cessnoissa toiminto joka ajaa trimmiä moottorilla vai onko

niin, että vaikka koneessa on autopilotti, trimmi on käsin käytettävä?

 

Vanhemmista Cessnoista en tiedä. Diamondin DA40:essä on sähkötrimmi sauvan päässä.

Servo pyörittää trimmipyörää joka on keskikonsolissa. Autopikotti pyörittää samaa trimmiä

ja voihan sitä pyörää pyörittää käsinkin.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autopilotin servot käyttävät samoja siivekevaijereita ja korkeusperäsimen trimmivaijeria kuin muutkin ohjaimet. Siivekevaijereihin on kytketty ns. bridle cablet (mikä lie hyppykaapeli suomeksi), jotka kiertävät servon akselin ympäri ja siten liikuttaa myös itse siivekevaijeria. Servo on ihan vain kaksitoiminen tasavirtasähkömoottori. Korkeusperäsimen sähkötrimmille on oma servonsa ja autopilotin ALT servo on vielä erikseen. Trimmivaijeri kiertää kummankin kautta ja sen vuoksi käsin pyöritettäessä trimmipyörä on melko raskas käyttää. Sauva luonnollisesti liikkuu autopilotin ohjatessa konetta aivan kuten normaalistikin lennettäessä ja trimmatessa kun trimmilevy muuttaa ohjainpinnan asentoa. Fly-by-wire on sitten asia erikseen, ainakin Boeing 777 ohjaimet ja kaasuvivut käyttäytyy pilotille aivan kuin mekaanisetkin, Airbusissa taas ei liiku mikään autopilotin ollessa päällä. Falcon 7X:stä en tiedä, sidestick tuskin liikkuu, mutta kaasuista en osaa sanoa.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeusperäsimen sähkötrimmille on oma servonsa ja autopilotin ALT servo on vielä erikseen. Trimmivaijeri kiertää kummankin kautta ja sen vuoksi käsin pyöritettäessä trimmipyörä on melko raskas käyttää.

 

Ja muistelen ainakin että sähkötrimmistä käsin trimmatessa autopilotti putoaa pois päältä, olikohan trimmipyörästä ruuvatessa sama juttu myös?

 

- t

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja muistelen ainakin että sähkötrimmistä käsin trimmatessa autopilotti putoaa pois päältä, olikohan trimmipyörästä ruuvatessa sama juttu myös?

 

Juu ihan oikein muistat. Testasin tuon vielä sekä KAP140 että KAP150 autopiloteilla. KAP140 irtoaa sähkötrimmistä, mutta trimmipyörällä en sitä saanut irti. KAP150 irrottaa sähkötrimmistä ja trimmipyörästä pyöritettäessä syttyy punainen TRIM-varoitus ja alkaa piipittämään, mutta autopilotti ei varsinaisesti irtoa. Korvat ei kestäneet enempää testailua... :)

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ihan oikein muistat. Testasin tuon vielä sekä KAP140 että KAP150 autopiloteilla. KAP140 irtoaa sähkötrimmistä, mutta trimmipyörällä en sitä saanut irti. KAP150 irrottaa sähkötrimmistä ja trimmipyörästä pyöritettäessä syttyy punainen TRIM-varoitus ja alkaa piipittämään, mutta autopilotti ei varsinaisesti irtoa. Korvat ei kestäneet enempää testailua... :)

 

T

Kiitos Tero. Löytyykös näiden huoltotöiden jälkeen mitään avioniikan raaToja mitä voisi vielä modata kotiohjaamokäyttöön?

Esim. Bendix King radioita tms. käytöstä poistettuja romuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedin näitä vastauksia taas vähän yhteen. Korjatkaa/ tarkentakaa, jos jotain on väärin:

 

Polkimet:

Autopilotti ei liikuta polkimia (pienissä GA-koneissa, esim. C172)

 

Siivekkeet ja korkeusperäsin:

Autopilotti kääntää siivekkeitä ja korkeusperäsintä

 

Trimmi:

 

1. Autopilotti pyörittää trimmiä. Se ajaa servoilla ohjainliikkeitä ja samalla ajaa ohjainvoimia pois korkeusperäsin-akselilta.

 

2. Trimmipyörään tai ohjaimessa olevaan sähkötrimmin kytkimeen koskettaessa autopilotti kytkeytyy pois päältä. AP tulisi kytkeytyä pois päältä, jos vastustetaan riittävästi sauvan tai trimmin liikettä.

KAUANKO TRIMMIPYÖRÄÄ TAI OHJAIMEN LIIKETTÄ PITÄÄ VASTUSTAA KUNNES KYTKEYTYY POIS PÄÄLTÄ?

 

Yleistä autopilotin toiminnasta:

 

1. AP liikuttaa GA koneissa tai kaikissa missä on ns mekaaninen ohjaus, myös sauvaa (siivekkeet ja korkeusperäsin) samaan tahtiin kuin servot ajavat ohjainpintoja.

 

2. AP ajaa siivekeservoja HDG,NAV,APP, LOC+GS moodissa.

korkeuspuoli V/S, ALT, GS modessa ajetaan arvot juuri korkeusperäsintrimmiä säätäen.

LIIKKUUKO MYÖS YOKE ETEEN/TAAKSE VAI SÄÄTYYKÖ KORKKARI AINA AUTOPILOTIN OLLESSA PÄÄLLÄ VAIN AUTOMAAGISESTI TRIMMIPYÖRÄLLÄ?

3. Autopilotissa on CVS ( Control Wheel Steering ) nappula jonka alas painaminen väliaikeisesti vapauttaa ohjauksen ja kun sormi nostetaan nappulasta autopilotti jatkaa.

 

KAP140:

kytkee autopilotin pois päältä ohjaimen sähkötrimmistä, mutta ei trimmipyörällä.

 

KAP150:

kytkee autopilotin pois päältä ohjaimen sähkötrimmistä ja trimmipyörästä pyöritettäessä syttyy punainen TRIM-varoitus ja alkaa piipittämään, mutta autopilotti ei varsinaisesti irtoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LIIKKUUKO MYÖS YOKE ETEEN/TAAKSE VAI SÄÄTYYKÖ KORKKARI AINA AUTOPILOTIN OLLESSA PÄÄLLÄ VAIN AUTOMAAGISESTI TRIMMIPYÖRÄLLÄ?

 

Kun mietit miten se korkeusperäsintrimmilaippa toimii, saat vastauksen :-)

 

Eli se trimmilaippahan on pieni "korkeusperäsin" korkeusperäsimessä joka kääntää sitä oikeaa ohjainpintaa haluttuun suuntaan ja siten ohjaa koneen haluttuun kohtauskulmaan. Kun se ohjainpinta kääntyy trimmin vaikutuksesta ilmavirrassa, toki koneen ohjaimet liikkuvat vastaavasti, koska ovat vaijereilla kiinni ohjainpinnassa.

 

// T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään