Guest pilipalilentsikka

VOR-lähestyminen ja STAR?

5 viestiä aiheessa

Liityin vastikään Virtual Blue1:iin ja sen myötä sitten päätin, että voisi myös pyrkiä lentämään mahdollisimman realistisesti (ennen tullut oikaisuja ja tehtyä ns. helpoimman kautta asioita....). Jossain kohtaahan sitä voisi kokeilla myös lentoa IVAO:ssa.

 

Sen kummempia jaarittelematta itse kysymyksiin. Otetaan esimerkiksi VOR-lähestyminen Turkuun kiitotielle 08 https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/eftu/tu08sta.pdf.'>https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/eftu/tu08sta.pdf. Itse lähestyminen on jotakuinkin hanskassa, mutta miten tulee toimia jos lentosuunnitelmani päättyy pisteeseen MEDOT? https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/eftu/tu08sta.pdf kiitotie 08:n STAR-kartta ei oikein kerro kuinka tulisi toimia.... Lennänkö kylmästi suoraan alkulähestymispisteelle (MAPUS) ja liityn kuvioon?

 

Toinen kysymykseni koskee ratkaisukorkeutta. Tästä asiasta ei ole koskaan tullut mitään erityisen selkeää tekstiä vastaan, joten koko asia on oikeastaan unohtunut ("kyllä se kiitotie sieltä esiin vielä tulee....").. Sen verran on jäänyt mieleen, että epätarkkuuslähestymisissä käytetään MDA/H:ta ja tarkkuuslähestymisissä DA/H:ta. Hämmennystä aiheuttaa kun suomen AIP:ssa lukee ainoastaan OCA/H (pitäisikö nuo korkeudet sitten laskea jotenkin?). Varmaan helpoiten ymmärrän jos joku antaa vaikkapa MD-82:lle esimerkin (https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/eftu/tu26ilsz.pdf vaikkapa ILS zulu lähestymiseen Turkuun kiitotielle 26)?

 

 

 

Kiittäen jo etukäteen, Leevi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen kummempia jaarittelematta itse kysymyksiin. Otetaan esimerkiksi VOR-lähestyminen Turkuun kiitotielle 08 https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/eftu/tu08sta.pdf.'>https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/eftu/tu08sta.pdf. Itse lähestyminen on jotakuinkin hanskassa, mutta miten tulee toimia jos lentosuunnitelmani päättyy pisteeseen MEDOT? https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/eftu/tu08sta.pdf kiitotie 08:n STAR-kartta ei oikein kerro kuinka tulisi toimia.... Lennänkö kylmästi suoraan alkulähestymispisteelle (MAPUS) ja liityn kuvioon?

Tuossa tilanteessa Turun torni laittaisi sinut varmastikkin MAPUS pisteelle RUS vorrin kautta, jonka jälkeen ilmoitat MAPUS ulos, lennät kuvion, teet VOR lähestymisen ja ilmoittelet MAPUS sisään. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tilanteessa Turun torni laittaisi sinut varmastikkin MAPUS pisteelle RUS vorrin kautta, jonka jälkeen ilmoitat MAPUS ulos, lennät kuvion, teet VOR lähestymisen ja ilmoittelet MAPUS sisään. :)

Roger, näytti vaan nuo STAR-chartin katkoviivat niin epäillyttäviltä.... Tämä on siis ihan käytäntö, vai voiko lennonjohtaja ns. normaalitilanteessa antaa erilaisen selvityksen tuohon lähestymiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tilanteessa Turun torni laittaisi sinut varmastikkin MAPUS pisteelle RUS vorrin kautta, jonka jälkeen ilmoitat MAPUS ulos, lennät kuvion, teet VOR lähestymisen ja ilmoittelet MAPUS sisään. :)

 

Tai mitä todennäköisemmin lyhentäisi reittiä ja antaisi suoraan selvityksen MAPUS:lle.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VOR-kiemurat on nyt aika selvät, mutta tuo ratkaisukorkeus mietityttää vielä? Kartoissa on ilmoitettu vain OCA/H, joten mikä on simppelein tapa saada tuosta DA/H tai MDA/H....?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään