Guest macklin

FS9/kovalevyn vaihto?

12 viestiä aiheessa

Moro!

Ensi viikolla on kovalevyn vaihto edessä ja nyt pelottaa mitenkä käy FS2004:n kaikkine lisäosineen/ohjelmineen. Tällä hetkellä levy on jaettu C/D ja FS9 on D:osiolla ja ilmeisesti kaikki siihen liittyvä, C:osiolla on wintoosa+muut ohjelmat. Kaveri joka tekee homman minulle ehdottaa että wintoosalle tehdään puhdas asennus sopii minulle kunhan kaikki simuun liittyvä säilyy.

Kertokaahan te jotka olette näiden hommien kanssa ollut tekemisissä miten pitäisi toimia ettei itku tule jälkeen päin?

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen käyttänyt varmuuskopiointiin ulkoista kiintolevyä, jossa on kaikki simuun liittyvä materiaal ja josta ne on tarvittaessa helppo palauttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos se entinen kovalevy on toimintakuntoinen, niin senhän voi jättää koneeseen kakkoslevyksi. Sieltä voi sitten kopioida kaiken tarpeellisen uudelle levylle, sitä voi pitää varmuuskopiointilevynä tai sille vanhalle vevylle voi asentaa simun uudelleen (ellei se aivan hirveän hidas ole).

Minä tein noin, kun muutama vuosi sitten lisäsin koneeseen uuden, isomman ja nopeamman C:-levyn. Lisäksi minulla on ulkoinen USB-liitännäinen levy pelkästään varmuuskopiointiin. Jonkin verran lisäähän se kakkoslevy kuluttaa sähköenergiaa, mutta ei se lisä ole vuositasolla kuin luokkaa muutamia euroja, joten eipä tuolla paljon ole merkitystä.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kaverin mukaan joka hoitaa homman on tilanne seuraava. Uusi kovalevy tulee C:levyksi ja vanha jää D:levyksi jonne jää kaikki simun hommat. Koska Wintoosa asennetaan puhtaalle eli C:osiolle jonka jälkeen vanha FS9 nimetään joksikin muuksi ja tehdään FS9:in uudelleen asennus D:osiolle. Jonka jälkeen rojautetaan vanha FS9 uuden päälle. Vaihtoehtona on myös jakaa uusi kovo kahtia C ja D koska on nopeampi ja tilaa on 500GB enemmän kuin koskaan tarvitsen ja tehdä samoin kuten edellä kuvasin ja ilmeisesti voisin jättää vanhan koneeseen ja nimetä E:ksi varmuuskopiontia varten koko 80GB.

Miltä kuulostaa?

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullä on tälläin, yksi 80GB levy C jossa on vain operatiivisysteemi XP ja siihen liittyvät ohjelmat. yksi 500GB levy jaettuna neljään osaan D: E: F: G: , D= fs9 ja fsx  kaikkine koneineen ja  E= sceneryt kumpaankiin peliin, F ja G on varastona ylimääräisille mitä ei tällähetkellä käytetä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullä on tälläin, yksi 80GB levy C jossa on vain operatiivisysteemi XP ja siihen liittyvät ohjelmat. yksi 500GB levy jaettuna neljään osaan D: E: F: G: , D= fs9 ja fsx  kaikkine koneineen ja  E= sceneryt kumpaankiin peliin, F ja G on varastona ylimääräisille mitä ei tällähetkellä käytetä

Moro!

Kuulostaa hyvältä. Kuten aiemmin sanoin en ymmärrä näistä hommista paljoakaan mutta ilmeisesti tämä uusi 500GB kovalevy on jotenkin nopeampi kuin vanha 80MB joten Wintoosa kannattaisi asentaa sille. Näin olen ymmärtänyt.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kaverin mukaan joka hoitaa homman on tilanne seuraava. Uusi kovalevy tulee C:levyksi ja vanha jää D:levyksi jonne jää kaikki simun hommat. Koska Wintoosa asennetaan puhtaalle eli C:osiolle jonka jälkeen vanha FS9 nimetään joksikin muuksi ja tehdään FS9:in uudelleen asennus D:osiolle. Jonka jälkeen rojautetaan vanha FS9 uuden päälle. Vaihtoehtona on myös jakaa uusi kovo kahtia C ja D koska on nopeampi ja tilaa on 500GB enemmän kuin koskaan tarvitsen ja tehdä samoin kuten edellä kuvasin ja ilmeisesti voisin jättää vanhan koneeseen ja nimetä E:ksi varmuuskopiontia varten koko 80GB.

Miltä kuulostaa?

jukka

Juu, kyllä se noin onnistuu. Muista ennen windowsin hukkaamista ottaa talteen kansiot FS9, ja Flight simulator files c: -osiolta.

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi pitää asentaa uusiksi myös kaikki ne asennettuna olleet lisäosat, jotka kirjoittavat Wintoosan rekisteriin toimivuuden kannalta tarpeellisia tietoja (rekisteröintikoodit, asennuspolut, jne).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi pitää asentaa uusiksi myös kaikki ne asennettuna olleet lisäosat, jotka kirjoittavat Wintoosan rekisteriin toimivuuden kannalta tarpeellisia tietoja (rekisteröintikoodit, asennuspolut, jne).

Moro!

Tätä justiinsa olen pelännyt ja rupesin kyselemään teiltä kun olette puuhanneet koneiden kanssa enemmän. Viimeksi kun koneeseen tehtiin suurempi remontti niin Windows asennettiin puhtaalle. Jospa nyt vain laitetaan uusi kovalevy koneeseen jaetaan se ja siirretään tiedot sinne ja nimetään se uudelleen C-D:ksi. Vanha kovalevy jää koneeseen E:backup:ksi. Meneekö ihan pieleen. Tää simu juttu on niin tärkeä etten halua mitään riskejä.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma FS9-asennukseni on siirtynyt kertaalleen kokonaan uuteen konekokoonpanoon ja siinäkin ainakin kerran uudelle kovalevylle ja vielä toimii.

Ensimmäisellä kerralla tein Wintoosan asennuksen puhtaalle levylle ja sitten eri osiolle uuden FS9-asennuksen lisäosien kanssa ja kopioin vanhan koneen kovolta FS9:n tuon uuden asennuksen päälle. Myöhemmin kun koneen muu rauta on pysynyt samana, niin olen vain jollain levynkloonaussoftalla kopioinut kaikki levyosiot vanhalta kovolta uudelle. Kloonauksessa Wintoosan rekisterissäkin säilyvät kaikki tarpeelliset tiedot, mutta toisaalta myös kaikki sinne kertyneet roskatkin.

Kannattaa huolehtia, että FS9:n asennusosio pysyy samana, eli jos on alunperin asennettu esimerkiksi E-osiolle, niin uudellakin levyllä asennus tehdään sinne.

Koneeseen asennettujen kovalevyjen määrän vaihtuessa saattaa joutua osioinnin yhteydessä vähän säätämään, jotta saa osioiden tunnuskirjaimet haluttuun järjestykseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Poikkesin tuossa äsken kaverin luona joka homman hoitaa ja päästiin yhteisymmärrykseen eli wintoosaa ei asenneta uudelleen vaan homma hoidetaan imagena. Kuten aikaisemmin kerroin wintoosa asennettiin viimeksi puhtaalle ja mitään ongelmia ei ole joten jatketaan vanhalla asennuksella. Uusi levy jaetaan kahteen osaan kuten vanha ja vanhasta tehdään backup osio. Pysytään nyt tässä vanhassa ja katsotaan kuinka innostus jatkuu.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään