Guest Flightsimuilija

LNAV/VNAV toiminta?

3 viestiä aiheessa

Tähän asti olen käyttäny lähinnä LNAV modia kun olen lennellyt Wilcon 737 ja Level D:n 767 koneilla,  mutta ilmeisesti yleensä käytetään paljolti VNAV modia lennon aikana. Voisiko joku vähän selventää mitä eroa näillä on ja näiden toimintaa, olen ymmärtänyt sen että VNAV ainakin ottaa nopeudet ja korkeudet FMC:stä, eikä niitä säädetä autopilot paneeliin kuten LNAVILLA?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

LNAV - Lateriar Navigation ohjaa koneesi lentämään ohjelmoimaasi lentoreittiä

VNAV - Vertical Navigation ohjaa koneesi oikealle korkeudelle ohjelmoimasi reitin mukaan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toimii kuten edellä on kerrottu. Kuitenkin tavoitekorkeudet on asetettava autopilottiin normaalisti, VNAV-polku ainoastaan "vie" kyseiseen korkeuteen. Esimerkiksi nousussa asetetaan cruise-korkeus ja ennen T/D -pistettä korkeus johon laskeudutaan.

FMC laskee VNAV-polun eri  muuttujien perusteella ja sinne voi ja pitääkin ohjelmoida esimerkiksi korkeusrajoitukset lähestymisessä. Esimerkiksi jos STAR:n alkupisteellä on max FL100 niin se täytyy syöttää FMC:n niin se osaa laskea polun oikein. Myöskin tuulet vaikuttavat polkuun.

FMC laskee ja näyttää T/C -pisteen johon nousupolku päättyy ja T/D -pisteen josta laskeutumispolku alkaa. Ainakin 737:n autopilotti toimii siten että VNAV:n ollessa päällä ja koneen ollessa cruise-korkeudella autopilottiin voidaan asettaa laskeutumiskorkeus ja kone pitää silti cruise-korkeuden. Ohitettaessa T/D-piste kone alkaa sitten automaattisesti seurata VNAV-polkua ja laskeutuu korkeuteen joka on autopilottiin asetettu. FMC myös varoittaa jos uutta korkeutta ei ole asetettu ennen T/D-pistettä.

Noiden koneidesi mukana pitäisi tietääkseni tulla ostettaessa manuaalit, niissä on kyllä selvitetty tämäkin asia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään