Jorma Silo

FISD EFKU - missä ovat sotilaskoneiden paikat?

21 viestiä aiheessa

Asensin pitkästä aikaa FISD:in Kuopion maiseman päivityksineen. Hieno kenttä kuten ennenkin,  ja uusi torni on makee.

Mutta missä ovat lennoston paikat? Kiitotien itäpuolella on pelkkää metsää.

Eikö niitä ole sisällytetty maisemaan? En millään muista, edellisestä asennuksesta on niin pitkä aika...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ne lennoston paikat ovat liikenneterminaalista etelään sen poikittaisen kiitotien (jota ei kai enää siihen tarkoitukseen käytetä) toisella puolella. Muistaakseni MAIWilla on Finnish Hornets-paketin mukana siihen EFKU-maisemaan soveltuva AFCAD-tiedosto. Se ei kuitenkaan taida ihan täsmätä reaalimaailman kanssa.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ovatko ne siinä myös todellisessa maailmassa? Olen nimittäin ollut siinä käsityksessä, että lennosto lymyilee kenttäalueen koillisnurkan metsikössä; alueet näkyvät sekä default-maisemassa että AIP Suomen ao. kartassa ( EFKU AD 2.4-1 (ADC)). En vain ole oikein taitava tulkitsemaan kartan merkintöjä - useinhan niissä lukee "Mil Apn" tai jotain vastaavaa ja tässä sitä ei ole.

Muistelen myös, että sen ainoan kerran kun EFKU:lla kahvilla istuskelin, niin sinne koillisnurkkaanhan ne Hornetit ja Hawkit luikkivat... :)

Tämä on sikäli kiinnostava tapaus, että yleensähän FISD:in maisemissa on mallinnettu nämä jutut hyvin tunnontarkasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täältä tiedostokirjastosta saatava Marko Laukkasen Afcad tiedosto FISD EFKU maisemaan myös  tuo sotilaskonepaikat Pekan mainitsemaan paikkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

joo tosissaan maisemasta puuttuu kyseiset S- ja J-alueet, jos niitä tarkoitat  ;)

[ attachment removed / expired ]

Juuri ne. Tässä hyvin karkea luonnos asiasta.

Tein oman afcadin tälle samalle paikalle - ei tuossa mainitsemassasi mitään vikaa ole, mutta minusta on sotilaallisemman jämäkämmän siistimpää, jos Hawkit ovat omalla palstallaan, Hornetit omallaan ja kuljetuskoneet omallaan...  :)  ei harmainta aavistusta, kuinka ne todellisuudessa parkkeeraavat. Siksi mulla on Redigolle ja Vinkalle parkkikoodi M000, Hawkille M001, Hornetille M002, Chieftainille ja Learille M003 ja Casalle M004 ja ne ovat kentillä siististi omissa riveissään. (Kuvassa tämä afcad ei ole käytössä, koska kokeilin eri vaihtoehtoja).

Asiasta vähän ohi - mikähän mahtaa olla pyssy-yhtiön kutsu? Nyt mulla on käytössä Finnforce.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse muistelen että aikanaan ainakin Karjalan Lennostossa Hawkit oli sijoitettuna tuolla J-alueella mutta onkos näin että nykyään Karjalan Lennostossa pitää tukikohtaansa ainoastaan Hornetit ja sit lisäksi on jokunen Redigo, Chieftain ja Vinka yhteyskoneena. Voin olla väärässä ja tietoisemmat voi oikaista asian. Niin ja muistelen joskus aikanaan nähneeni että S-alueelta rullaili joku yhteyskone.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ahaa... mielenkiintoista. Mutta toisaalta - ainoa käytössä oleva FAF -ai-kooste on tuo jo hiukan ikääntynyt paketti, joka löytyy tiedostokirjastosta ja se sijoittaa Hawkeja myös tänne. Ja voihan sitä leikisti ajatella, että naapurilennoston pojat ovat kylässä... varmaan sellaista tapahtuu!

FISD:in maiseman kohdalla kysymys on tietysti akateeminen, sillä ainakaan minä en saa lisättyä S- ja J-aluetta sen "päälle" millään afcadilla. Täytyy vain purra hammasta ja sijoittaa sotakoneet tälle Pekankin osoittamalle alueelle. On se default-maisema niin koruttoman näköinen, vaikka siinä nuo em. alueet ovatkin mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin siis HävLLv 31 Hornetteineen pitää majaansa poikkikiitotien eteläpuolella, mistä siis löytyy varsinainen lennoston "pääalue". Siellä on se varsinainen iso sotilasplatta, HN-hallit ja -suojat, kasarmit jne. jne. Sinne vievät rullaustiet Golf ja Lima. Tämä alue on siis se The Lennosto...

Rullaustie Bravon risteystä vastapäätä toiselle puolelle lähtee rullaustie Juliet ja se johtaa yhteyslentueen hallille. Siellä majailee parit Vinkat, RediGot ja Chieftain. Joskus oikein isojen harjoitusten aikaan on parvellinen Hornetteja saattanut muutaman päivän siellä viettää "hajasijoituksessa".

Rullaustie Sierraa pitkin pääsee parille vanhalle konebunkkerille, mutta käytännössä niitä ja niiden edustaa ei käytetä, kuin joissain harjoituksissa. Silloin siellä on ehkä ollut evakossa paikallista yhteyskonekalustoa ja joskus jopa vierailevia Hawkejakin olen tainnut nähdä sinne menevän.

Myös lähes kiitotien pohjoispäästä PAPI-valojen kohdalta menee yksi vanha rullaustie itäänpäin, mutta tämä on ollut käytöstä poistettu jo iät ja ajat, eikä sitä ole edes karttoihin enää piirretty. Joskus muinoin sielläkin on ehkä kuitenkin koneita majaillut, mutta minä en ole koskaan moista ihmettä nähnyt. Siellä lienee jotain varastotiloja nykyään tjsp...

Lisäksi nykyään vanhalla poikkikiitotien lännenpuoleisen osan alussa on viisi keltaisin rullausviivoin merkittyä "parkkipaikkaa", joita käytetään isompien harjoitusten aikana. Niillä on viimeharjoituksissa pitäneet majaansa niin HN-, kuin vieraileva HW-kalustokin. Pistipä tässä pari viikkoa takaperin yksi ambulanssikonekin sinne parkkiin...

Tässä vielä kuva kenttäalueesta pohjoisen, tai oikeastaan tarkemmin luoteen suunnasta:

Niin joo, ja poikkikiitotietä jos lähtee itäänpäin, pääsee vähän lähemmäksi lampea, josta saa kuuluisia kahden kilon siikoja  :thmbup:

EDIT:

Tämä on sikäli kiinnostava tapaus, että yleensähän FISD:in maisemissa on mallinnettu nämä jutut hyvin tunnontarkasti.

Silloin, kun Jari rupesi Rissalaa tekemään, ei ollut mahdollisuutta päästä kuvaamaan lennoston rakennuksia, joten niitä ei siksi myöskään mallinnettu. Ja saattoipa silloin tulla jopa pyyntö, että niitä sotilaspuolen juttuja ei ylipäätään mallinnettaisi edes mukailevasti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaiman ja Virtasen Karin tekemä   Finnish Air Force- paketti oli aikanaan (ja on vieläkin) hyvä mutta sen julkaisun jälkeen AI-koneiden mallit ovat kehittyneet, Ilmavoimien Vinkat ovat muuttaneet Kauhavalta Tikkakoskelle ja Hawkit ovat kerätty Kauhavalle.

Niin kuin Pekkakin sanoi Military AI Works on päivittänyt ison osan Ilmavoimien liikenteestä uusilla "lentosuunnitelmilla" ja koneiden malleilla. Oikeastaan ainoa mikä minulla on jäljellä vanhemmasta  Finnish Air Force-paketista on Redigot ja Chieftainit. Bonuksena vaihtamalla uusiin paketteihin saa kutsut oikein ja Casat taivaalle!

Nämä Military AI Worksin paketit ovat helppoja asentaa, ne tulevat asennusohjelmana jota klikkailemalla kaikki menee suoraan oikeisiin paikkoihin

Hornetit (suora latauslinkki)

http://www.militaryaiworks.com/Released_Packages/MAIW%20Finnish%20Hornets.zip

Ilmasotakoulu ja tukilentolaivue (Fokker F27, CASA C-295, Valmet Vinka)

http://library.avsim.net/esearch.php?DLID=125366

Hawkit:

http://library.avsim.net/esearch.php?DLID=121987

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis tuossa terminaalin edessä näkyvässä matalassa rakennuksessa?

Riippuu tietysti, mikä on matala. Mutta se "siviilihalli" on siis tämä rinkulalla merkattu...

Hallin mataluudesta sen verran, että ADEX:n aikaan nokkapyörättä laskeentunut Tornado jouduttiin korjaamaan tässä hallissa, koska se ei korkeutensa puolesta mahtunut lennoston puolella mihinkään sisätiloihin :P Ja onpa tuolla hallissa korjailtu joskus Avroakin jne...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja oisihan ihan kiva jos joku väsäis tuon EFKUn sceneryn uudelleen, ja korjaisi siihen juurikin kyseiset J- sekä S-alueet, ja samalla vaihtaisi tuon asfaltin värin oikeaksi. Myös suuntasädettä 33:lle pitää muuttaa, se heittää kiitotien ja T:n väliin jos sillä ajaa. Eli olisihan tuossa korjattavaa  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen muokannut tosta nykyisestä Afcadista sellaisen, jossa toi ILS on kohdillaan. Voin vaikka upata tonne tiedostokirjastoonkin

Demonstraatio:

(ja slewillä vedetty ylös ja ilssillä alas, ei ole tarkoituskaan ollut operoida mitään  ;) )

Mitään muuta en ole muokannut/osaa muokata joten mun osalta jää vain tuohon ILSsiin

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen muokannut tosta nykyisestä Afcadista sellaisen, jossa toi ILS on kohdillaan. Voin vaikka upata tonne tiedostokirjastoonkin

...

Meinasin juuri sanoa, että jos "kynä pysyy kädessä" niin ei ole kummoinenkaan homma lisätä nuo puuttuvat alueet afcad:iin. Oletko muuten muokannut tuon afcad:in FISD:in alkuperäisestä vai siitä MAIW:in muuntelemasta?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla tuo FISDn alkuperäinen, mitä muokkasin. Tiedä sitten, saako sitä sitten lisätä tonne kirjastoon, vai estääkö joku kopiosuoja tms.?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Afcad:eistä puheen ollen uusin afcad-editorin ADE (alunperin FSX:lle tehty) versio ADE9X toimii nyt myös FS2004:ssa. Ensikokeilun perusteella vaikutti ihan näppärältä työkalulta ja sisältää paljon enemmän ominaisuuksia kuin Lee Swordy:n vanha Acfcad.exe-editori.

Latauslinkki: http://www.scruffyduck.org.uk/filemanager/navega.php?id=2&PHPSESSID=9278eaae826d463166a2f90d56ff551b

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei auta pelkkä AFCAD:n muokkaaminen, jotta tonne saisi alueet. AFCAD sisältää FISD:n sceneissä käytännössä vain AI-koneille rullausreitit ja navaidit... Nimim. kokemusta EFHF:n osalta asiasta. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään