Jari Kaskelin

Matrox TripleHead tulossa tiensä päähän?

30 viestiä aiheessa

ATI:n seuraavan sukupolven näyttökortit pistävät Matroxin tiukalle

http://www.tomshardware.com/news/amd-ati-eyefinity-radeon-monitor,8637.html

Halvimman version hinta tulee olemaan todennäköisesti halvempi kuin pelkkä Matroxin TripleHead...

Jos tämä tukee FS2004:sta päästään vihdoin yhdellä kortilla 180" näkymään.

6 näyttöä =

                                    keskinäyttö

                  vasen etu                      oikea etu

vasen sivu                                                      oikea sivu

 

ja sitten vaikka koneen ulkonäkymä koneesta simun ulkopuolelle.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on käytössä 6 eri näyttöä voi undock-toiminnolla avata 6 erillistä ikkunaa ja raahata nämä eri näytöille.

Tai sitten hankkia vielä pari videotykkiä ja saadaan vihdoin yhdeltä näytönohjaimelta 180" näkymä viidellä tykillä

ja vielä jää yksi näyttö esim. simun takaseinään lentokoneen ulkonäkymää tms. varten.

 

6 erillistä ikkunaa pitäisi uudella näytönohjaimella ja perustehokkaalla koneella pyöriä ihan hyvin.

 

Hankintaan menee jos ei hinta oo jotain ihan huikeaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin asti reson kasvattaminen mahtaa parantaa kuvan laatua? Teksturit ovat kuitenkin rajallisen kokoisia. Jos kuvaa suurentaa liikaa, epäsuhta 3D-mallien ääriviivojen ja teksturien tervävyyden välillä alkaa haitata.

 

Microsoftin tuotteissa maapintaa ei piirretä terävänä kovin kauas ja liian suuri-resolutioinen kuva taitaisi näyttää aika kököltä. Eli kuvan suurentamisessa 16:9 suhteessa ei ole paljoa järkeä, mutta panoraamanäkymässä kylläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallentaako tuo fs2004 undockattujen ikkunoiden koot johonkon niin, että niiden kokoa ja paikka voisi muuttaa esim. jostain config-filestä?

 

Entä saako jostain määriteltyä pois undockattujen ikkunoiden kapeat mustat reunaviivat?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin asti reson kasvattaminen mahtaa parantaa kuvan laatua?

Luulenpa ettei toi resoluutiokysymys ole lentosimuilijalle se pointti. Tärkeämpää on saada vain silmän eteen (ja sivulle) mahdollisimman paljon maisemaa joka taas sitten tuo sitä aitouden tunnetta. Vaikka suoraan naaman edessä olisi 8000x8000 pikselin näyttö, on kolmelta 1024x768 tykiltä eteen ja sivuille ammuttu kuva paremman tuntuinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venyminen ei ole ongelma. Ratkaisu löytyy täältä

http://www.insitesolutions.com.au/737project/design_visuals_develop_v2.htm

En ole vielä lukenut artikkelia, mutta piti heti kokeilla niin, että avasin FSX:n ruudulle kuusi pikkunäyttöä.

Viisi maisemalle (180-astetta) ja yksi ulkonäkymä. Pyöri ihan hyvin, mutta pari ongelmaa tuli heti vastaan:

1) sivunäkymissä (etuviisto ja 90-asteen sivunäkymä) kuviin tulee osa ohjaamoa ja sivukuvassa siiven streeva. Miten nämä saa pois?

2) Ilmaan nousun jälkeen kaarroksissa horisontti hajoaa, eli joka kuva piirtää horisontin vähän eri asennossa. Mitenköhän ovat nuo lähettämäsi linkin kaverit ratkaisseet nämä ongelmat?

 

Pari kuvaa testauksesta:

 

Maassa (horisontti OK):

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/visuaali.jpg

 

Ja ilmassa menee portaittain:

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/visuaali2.jpg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varma asiasta, sillä yleensä VC:t on kiinnitetty koneeseen. Mutta voit kokeilla (muista backup!) avata koneen panel.cfg, ja poistaa (defu C172 ainakin on näin) kohdat [VCockpit01] ja [VCockpit02]. Saattaa auttaa, mutta muuta ratkaisua en tiedä. Jos menee pieleen, korvaat vaan tuon panel.cfg:n tuolla backup tiedostolla. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueskelen vasta nyt tuota artikkelia ja tälläisiä miinuksia tuli ainakin heti eteen:

- "One disadvantage with this method is that you will see the black window borders (4 of them)."

- "All projectors are bouncing off acrylic mirrors which are curved to widen the image throw"

 

# All projectors ceiling-mounted and bouncing off mirrors mounted above the cockpit shell

# Projectors aligned with the centre of their respective mirror

# Quality glass mirrors (not acrylic, and not curved)

# Mirrors centered with their respective projection-screen (i.e. no angles)

 

Eli menee peilien yms. kanssa kikkailuksi. Jään odottelemaan tuota Atin näytönohjainta.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallentaako tuo fs2004 undockattujen ikkunoiden koot johonkon niin, että niiden kokoa ja paikka voisi muuttaa esim. jostain config-filestä?

Jep, kun lennon tallentaa, niin sinne Omat tiedostot/Flight Simulator Files -kansioon luotuun flt-tiedostoon nuo näkyy tallentuvan.

 

En ole vielä lukenut artikkelia, mutta piti heti kokeilla niin, että avasin FSX:n ruudulle kuusi pikkunäyttöä.

Viisi maisemalle (180-astetta) ja yksi ulkonäkymä. Pyöri ihan hyvin, mutta pari ongelmaa tuli heti vastaan:

1) sivunäkymissä (etuviisto ja 90-asteen sivunäkymä) kuviin tulee osa ohjaamoa ja sivukuvassa siiven streeva. Miten nämä saa pois?

2) Ilmaan nousun jälkeen kaarroksissa horisontti hajoaa, eli joka kuva piirtää horisontin vähän eri asennossa. Mitenköhän ovat nuo lähettämäsi linkin kaverit ratkaisseet nämä ongelmat?

Älkää laittako näkymiä VC:stä vaan 2D-ohjaamosta, niin nuo ei näy. Kun näkymät ovat tarkasti samankokoisia ja samalla korkeudella, niin horisonttikin on ehjä.

 

Piti kokeilla itsekin, vain kolmella näkymällä tosin (etuvasen, etu ja etuoikea):

 

[ attachment removed / expired ]

Ihan kivastihan tuo toimii, eikä tuo musta kehyskään niin hirveästi haittaa. Eroonkaan kehyksistä ei vissiin taida päästä, jos haluaa oikeasti sen 180+ astetta näyttävän visuaalin...

 

En ole varma asiasta, sillä yleensä VC:t on kiinnitetty koneeseen. Mutta voit kokeilla (muista backup!) avata koneen panel.cfg, ja poistaa (defu C172 ainakin on näin) kohdat [VCockpit01] ja [VCockpit02]. Saattaa auttaa, mutta muuta ratkaisua en tiedä. Jos menee pieleen, korvaat vaan tuon panel.cfg:n tuolla backup tiedostolla. :)

Ei vaikuta itse VC:n näkymiseen millään tavalla, vain mittareiden.

 

Oskari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miten tuon 2d cockpitin saa FSX:ssä näkyviin. Jos valitsen new view -> cockpit ja otan sivunäkymän, palkit ja osa ohjaamoa näkyy silti.

Sama juttu myös jos valitsee virtual cockpit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miten tuon 2d cockpitin saa FSX:ssä näkyviin. Jos valitsen new view -> cockpit ja otan sivunäkymän, palkit ja osa ohjaamoa näkyy silti.

Sama juttu myös jos valitsee virtual cockpit.

FS9:ssä olisi riittänyt, että piilottaa 2D-paneelin näpäyttämällä pari kertaa W-näppäintä, samalla sivunäkymistäkin olisi ohjaamo häipynyt, mutta FSX:ssä ei näköjään toimikaan noin. FSX:ssä kuitenkin ainakin default-vehkeistä saa VC:n revittyä kokonaan pois, kun aukaisee model.cfg:n ja poistaa sieltä rivin interior=.

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS9:ssä olisi riittänyt, että piilottaa 2D-paneelin näpäyttämällä pari kertaa W-näppäintä, samalla sivunäkymistäkin olisi ohjaamo häipynyt, mutta FSX:ssä ei näköjään toimikaan noin. FSX:ssä kuitenkin ainakin default-vehkeistä saa VC:n revittyä kokonaan pois, kun aukaisee model.cfg:n ja poistaa sieltä rivin interior=.

 

Oskari

Hyvä, että tulee näitä eroavaisuuksia tänne foorumillekin. Yllä olevan ohjeen avulla sain virtual cockpitin kokonaan pois kaikista eri ikkunanäytöistä.

Liitän pari kuvaa testauksesta kohta.

 

Oliko tuohon ikkunoiden laatikointiin, erityisesti koon muuttamiseen jotain helppoa tapaa vai pitääkö tehdä ihan silmämääräisesti.

Olisi hyvä jos jostain näkisi ikkunoiden kokoja numeerisena.

 

 

t. OP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tuohon ikkunoiden laatikointiin, erityisesti koon muuttamiseen jotain helppoa tapaa vai pitääkö tehdä ihan silmämääräisesti.

Olisi hyvä jos jostain näkisi ikkunoiden kokoja numeerisena.

Joo, niitä koordinaatteja ja kokoa voi säätää siitä aiemmin mainitsemastani flt-tiedostosta.

 

Tiedostosta löytyy tuollainen rivi joka ikkunan kohdalta:

ScreenUniCoords=0, 0, 8192, 4000

 

Kaksi ekaa numeroa määrittää ikkunan vasemman yläkulman sijainnin ja seuraavat taas leveyden ja korkeuden. En tiedä mitä yksiköitä nuo oikein on, mutta ainakin minulla näkyy olevan maksimoidun ikkunan koko tuo 8192, 4000...

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testailin silmämääräisesti kuudella ikkunalla. Todella jänniä efektejä.

 

Täällä neljä uudempaa kuvaa:

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/visu1.bmp

 

Tuleeko mieleen mikä kyseisen vääristymän voisi aiheuttaa ja voisiko korjautua pyöreälle kaarelle ammuttaessa.

Tässä olisi nyt se 180-asteen koko kaari. Ainoa pieni miinus on näytön väliset mustat rajat, mutta nämäkin saa

säädettyä aika nätiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

...

Tuleeko mieleen mikä kyseisen vääristymän voisi aiheuttaa ja voisiko korjautua pyöreälle kaarelle ammuttaessa.

 

...

 

Sama näkyy lievempänä jo tuolla Oskarin kuvissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tuo johtua noiden eri näkymien eri leveydestä? Vaikuttaako tuohon vääristymään se jos ne ovat samanlevyisiä tai enemmän tai vähemmän erikokoisia vaakasuunnassa?

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvien leveydellä tms. ei ole tässä merkitystä. Katsoin kuvia vielä uudelleen ja ne näkyvät juuri niinkuin pitääkin.

Katsokaapa esim. reunimmaisia kuvia. Näissä kuvan asento on täysin oikea. Samoin keskimmäinen kuva on vaakasuorassa.

 

Kun näin pienelle näytölle tällätään 180-asteen kuva, vääristyy se väkisinkin. Isommalla pyöreällä visuaalikankaalla ei ole

samaa ongelmaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tuo johtua noiden eri näkymien eri leveydestä? Vaikuttaako tuohon vääristymään se jos ne ovat samanlevyisiä tai enemmän tai vähemmän erikokoisia vaakasuunnassa?

Tuo, että horisontti ei ole linjassa joka ikkunassa johtuu kokemuksieni mukaan juurikin ikkunoiden eri leveydestä, mutta tuolle vääristymiselle ei kai voi mitään. Mut hei, kyllähän se kuva vääristyy ihan oikeissakin panoraamakuvissa, mutta ei vaan noin kulmikkaasti. ;)

 

Kun näin pienelle näytölle tällätään 180-asteen kuva, vääristyy se väkisinkin. Isommalla pyöreällä visuaalikankaalla ei ole

samaa ongelmaa.

Jep, tuossa koossa näyttää tosiaan aika oudolta, mutta tilanne saattaa hyvinkin muuttua kun kuva oikeasti levitetään 180 asteen kaarelle silmien eteen. :)

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eli periaatteessa jos teet tuplamäärän noita siivuja, se vääristymä pienenee :) Toki fps takuulla myös ;)

 

Veikkaisin kyllä että toi kaareva valkokangas vääristää sitä "takaisin" oikeaan suuntaan? Ja zoomiasetukset vaikuttaa kanssa paljon? Veikkaisin että mitä vähemmän zoomaa ulos sitä pienempi vääristymä tulee mutta toki myös kapeampi kuva-ala..

 

Yksi vaihtoehtohan on toki tehdä sitten ihan reilusti "palkit" etuviistoon esim. simun ikkunanpokien kohdalle ja keskittyä siihen että ne sivunäkymät ja etunäkymä on käytännössä mahdollisimman toimivat. Ongelmaksi tulee tietty se että pitää päättää kumpi pilotti näkee maiseman oikein, ja pilotin pää pitää kohdistaa tarkasti oikeaan kohtaan.

 

Mutta aivot paikkaavat tuossa varmasti, tärkeintähän on se käytännön toimivuus eikä se, onko se nyt sitten ihan tarkalleen saumaton visuaali.

 

- t

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään