Ville Pietilä

Project magenta glass cockpit?+ perusteet epäselviä???

18 viestiä aiheessa

Terve!

 

Voisiko joku asiaan perehtynyt simurakentaja valaista mulle tuota project magentan toimintaa.

 

Eli lähinnä kiinnostaisi tuo magentan glass cockpit-paketti.

 

Muutamia kysymyksiä:

  • Miten tuo paketti toimii iocardsin korttien kanssa?
  • Onko paketti valmis koodien osalta (vrt. SIOC)?
  • Voiko ajaa omassa koneessa, ilman fs2004:ää verkon yli?
  • Miten näppäimet määritellään? (vrt. SIOC)
     

 

Miten käyttö toimii esim. noissa foorumillakin olleissa bussi-simuissa, joissa on käytössä "muutamia"  :) painikkeita, potikoita, encodereita, ja näyttöjä.

 

Valaiskaa nyt tietämätöntä!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

Kaiken edellä mainitun lisäksi tietysti kiinnostaa, mitä tuollainen tulee maksamaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  • Miten tuo paketti toimii iocardsin korttien kanssa?
  • Onko paketti valmis koodien osalta (vrt. SIOC)?
  • Voiko ajaa omassa koneessa, ilman fs2004:ää verkon yli?
  • Miten näppäimet määritellään? (vrt. SIOC)

 

 

Siis Project Magentat käyttää FSUIPC-offsetteja. Ts. IOCardsin vaan säätää laittamaan napinpainallukset PM:n FSUIPC-offsetteihin (ja ledit ja näytöt tietysti sit toiseen suuntaan eli lukemaan offsetteja) ja thats it. Jotain logiikkoja joutuu tekemään kyllä, mullakaan ei vielä ole esim QNH-painikkeen toiminta ihan kunnossa. PM:ssä joutuu lähinnä asettamaan mittareita kohdilleen ja muuta tämmöstä pikkusäätämistä.

 

Magentat on nimenomaan suunniteltu käytettäväksi eri koneella kuin FS. Ainoa mitä FS:n ja PM:n lisäksi tarvitset on FSUIPC ja WideFS.

 

Magenta koostuu kolmesta pääsoftasta; Glass Cockpit- , FMC- ja Autopilottisoftasta joista jokanen voidaan sijoittaa erilliselle koneelle. Lisäksi erikseen on saatavana vielä pmSystems, joka hoitaa logiikoita (esim. overhead) sekä instructor station, mutta se ei kotisimuilijalle kovin tarpeellinen ole.

 

Itselläni on nyt neljä konetta simulla lennettäessä:

Kone 1: Flight Simulator, visuaali (+ WideFS serveri)

Kone 2: IvAp, MCP (+ WideFS client)

Kone 3: Glass cockpit, IOCards (+ WideFS client)

Kone 4: CDU (+ WideFS client)

 

Koetan koneita vähän yhdistää koiden 2-4 osalta niin että jäisi pari FS-koneen lisäksi pari konetta.

 

Tässä nyt tämmönen väsyneenä kirjotettu vastaus, toivottavasti tosta jotain irtosi :)

 

- Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiken edellä mainitun lisäksi tietysti kiinnostaa, mitä tuollainen tulee maksamaan?

 

Viimeisimpiä hintoja ei ole, mutta suuntaa antavasti

 

GC + FCM + AP  -setti (kipparinpuolelle) on >500e

GC + Remote FMC -setti (co-pilot) on  > 250e

Logiikka -softa on > 200e

 

Eli ei todellakaan mitään halpoja softia ole.

 

Ps. tohon edelliseen viestiin vielä; PM:n sivuilla on demoja joilla voi testata myös tota kytkimien koodailua PM:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

huh, meneepä monimutkaiseksi ja myös hintaa tulee. Eikös tuollaisen lasiohjaamon pystyisi GA-koneeseen tekemään myös niin, että lisäisi tripleheadin

kaveriksi toisen erillisen näytönohjaimen kahdella ulostulolla (esim. joku vanhempi geforce-näytönohjain).

 

Windowsin asetuksista määrittäisi niin, että on kaksi erillistä näyttöä. Lasiohjaamostahan jää myös perinteinen GPS keskeltä pois. Tähän voisi raahata sitten nuo lasiohjaamon keskellä olevat kolme höyrymittaria.

 

Flight Simulator X:ssähän on oletus Cessnassa lasiohjaamo joten tuon paneelin voisi suoraan ikkunoida ja raahata omille näytöilleen.

Sitten vaan näppäinkomennot FSUIP:n kautta X:ään.

 

http://farm1.static.flickr.com/90/266740109_8e24f4264a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PM:llä on myös myytävänä General Aviation class cockpit softa hintaan  299€ (hinta toukokuulta)

niin ei tarvi noita kaikkia fmc yms romppeita ostaa GA:han...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee edelleen vähän aiheen ohi, mutta jos FSX:ssä avaa kaksi samanlaista 2d paneeli-ikkunaa ja sovittaa näistä kuvat niin, että toisessa näkyy G1000:n vasen näyttö ja toisessa G1000:n oikea näyttö ja tämän jälkeen raahaa nämä omille näytöilleen, niin eikös tuo ole käytännössä noin valmis käytettäväksi.

 

Napit yms. tietysti tulee vielä koodata, mutta kuvat saa varmasti jaettua noin parhaiten.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervepä terve,

 

>Miten tuo paketti toimii iocardsin korttien kanssa?

 

Hyvin. Todennäköisesti tarvitset usb expansion kortin, 4 master korttia, muutaman

display kortin, pari usb out kortteja (sioc).  Mulla on valmiit modulit FCU ja MCDU,

näin jää käyttämättä output ja input paikkoja.

Voit käyttää iocard.exe ohjelmaa, joka on helpompi käyttää. Mutta siocilla saat ohjelmoitua

koko cockpitin logiikkoineen.

 

>Onko paketti valmis koodien osalta (vrt. SIOC)?

Ei, mutta lähes valmis.  Tutustu leekseecon ohjelmaan.

 

>Voiko ajaa omassa koneessa, ilman fs2004:ää verkon yli?

FCU/MCU ohjelmaa voi ajaa FS koneessa. PFD/ND omaan koneeseen,

Upper/lower ecam omaan koneeseen ja MCDU/CDU omaan koneeseen.

 

>Miten näppäimet määritellään? (vrt. SIOC)

 

En tunne sioc ohjelmaa.

 

>Miten käyttö toimii esim. noissa foorumillakin olleissa bussi-simuissa, joissa on >käytössä "muutamia" painikkeita, potikoita, encodereita, ja näyttöjä.

 

Hyvin toimii. PM offsetlistat on vähän sekavia, mutta PMSystems ohjelmassa offsetit

tulee esiin kun viet hiiren painikkeen päälle.

PM softassa on toki kritisoitavaa, mutta airbus softa on kehittynyt huimasti vuoden sisällä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

>Miten näppäimet määritellään? (vrt. SIOC)

En tunne sioc ohjelmaa.

 

Periaatteessa ihan samoin kuin FSUIPC-offsetit. Magentalla on käsittääkseni oma setti offsetteja ja suurin osa on vain nappi -> offset -kytkentöjä, eli yksinkertaista koodia, kun pm hoitaa systeemien toimintalogiikan itse.

 

// tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Tyhmiä kyselen, kun en nyt kerran oikeen ymmärrä.

 

Mitenkä jos vaikka ottaisin PM:n MCDU softan johon sitten rakentelen jonkinlaisen boxin.

Niin, että toimiiko kyseinen kokoonpano esim. Wilcon paljon parjatun Bussin kanssa? Vai kui?!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.projectmagenta.com/resources/MagentaDoc13.pdf

 

Täältä vastauksia kysymyksiisi.  Opencockpits.com sivustolta löytyy myös manuaali ja , edullisia paneeleja.

Jos haluat hyvän FCU moduulin, säästä rahhoo cpflight moduuliin, tai sitten osta pois lähes valmis FCU+EFIS

multa, mutta sitten joudut vähän konffaamaan ja lisäämään ledejä FCU näyttöön. Halvalla lähtee, neuvottele...

Jos haluat sekaantua tähän hommaan, sun pitää joka tapauksessa lukea nämä manuaalit.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisimpiä hintoja ei ole, mutta suuntaa antavasti

 

GC + FCM + AP  -setti (kipparinpuolelle) on >500e

GC + Remote FMC -setti (co-pilot) on  > 250e

 

 

Pyysin päivitetyt hinnat ja ne näyttää tältä:

 

GC + FCM + AP  -setti (kipparinpuolelle) on 799e

GC + Remote FMC -setti (co-pilot) on   399e

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GC + FCM + AP  -setti (kipparinpuolelle) on 799e

GC + Remote FMC -setti (co-pilot) on   399e

 

Onpa hinnat noussu  :o

 

Mun hinnat oli reilun vuoden takaa.

 

Rupee kyl olee musta ylihinnoiteltu. Etenkään kun noi eivät toimi vielä läheskää 100%:ti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jollakulla tiedossa hyviä tai edes yhtä kelvollista vaihtoehtoja noille rahakkaiden versioille?

 

Vaikka kuinka asiaa kääntelee niin +800 €:lle löytyy aika monta muutakin kohdetta kuin PM  :-\

 

EDIT: Tarkoituksena on siis kyhätä A32S kokkari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut tässä kannattaa taas muistaa että tommonen airbussin ohjaamo on _vuosien_ projekti.

 

Jos haluaa parantaa simuiluelämystä, kantsii pilkkoa se simulentäminen "osiin" ja miettiä miten mitäkin osaa voi tehdä paremmaksi. Navigointi: rakenna radiot, FMC (jos tykkäät lentää näppäimistöllä), itse lentäminen: tee kunnon ohjaimet, sauva/ratti ja polkimet, maisema: tee kunnon visuaali, ym ym..

 

Noissa kaikissa elämystaso nousee helposti paljon. Ja saat kokemusta ja ideaa siitä mitä mikäkin juttu vaatii. Ja mikä parasta, ne pystyy toteuttamaan suht nopeasti. Järkevästi suunnittelemalla saat rakennettua sitä ohjaamoa vähän kerrallaan ja voit myös lentää samalla koko ajan..

 

Jos taas otat tavoitteeksi airbussin ohjaamon, Markus varmaan voi kertoa miten monta lentotuntia on simulla esim kolmen viime vuoden aikana tullut? :) Nyt niitä varmaan kertyy enemmän, mutta veikkaan että lentämiseen määrä on kääntäen verrannollinen rakentamisen määrään..

 

// Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään