Guest Palezu

Wilcon a333:sen MCDU ohjelmointi ja muutakin kysymyksiä

15 viestiä aiheessa

Voisko joku vähän valaista osaamatonta... On ollut ongelmia tuon mcdu:n kanssa kun tää koko kone pukkaa olemaan niin aidosti mallinnettu että tätäpä ei "hanat auki ja menoksi"-periaatteella lennetäkkään...

 

1. Mitä semmoseen kohtaan pitäs syöttää ku "ZFWCG/ZFW"? Ymmärtääkseni se meinaa jotain kuivapainoon liittyvää (ei keroa tankeissa-paino)

 

2. Entä mitä tuohon takeoff-kohdan "TO SHIFT" - kohtaan pitäs laittaa?

 

3. Entäs nuo takeoff kohdan v-nopeudet? Oon laittanu ne ite vaikka oon saanu täältä joistain kuvastooreista sen vaikutelman että järjestelmä laskee itse koneen painon, ominaisuuksien yms perusteella nuo nopeudet.

 

Sitten vielä että EFHK-EHAM legillä lähestyessäni yhtä reittipistettä (oltiin jo melkein puolivälissä) kone alkoi yllättäen kääntyä oikealle ja jäi kiertämään kehää?! Mistähän tuo johtuu...

 

Oikeestaan pyytäisinkin että voisiko joku tehdä tollasen pikku esimerkkistoorin ehkä mielellään jopa kuvien kera vaikkapa EFHK-EHAM legistä tolla kyseisellä koneella. Sen ei tartte sisältää oikeastaan muuta kuin tuon MCDU:n ohjelmoinnin. Reittinä vois käyttää mielellään fs2004 generoimaa reittiä, eli siis flight plannerista ifr-säännöillä high altitude airways- valinnalla tulevat reittipisteet. (mcdulla kun voi parilla klikkauksella tuoda tän reitin siihen  ;D)

 

Toivottavasti ymmärsitte jotain  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten vielä että EFHK-EHAM legillä lähestyessäni yhtä reittipistettä (oltiin jo melkein puolivälissä) kone alkoi yllättäen kääntyä oikealle ja jäi kiertämään kehää?! Mistähän tuo johtuu...

Se on wilcon bugi... Pitäis nahda, mitä ND on piirtänyt, niin tietäisi, millä sen voi korjata.

Oikeestaan pyytäisinkin että voisiko joku tehdä tollasen pikku esimerkkistoorin ehkä mielellään jopa kuvien kera vaikkapa EFHK-EHAM legistä tolla kyseisellä koneella. Sen ei tartte sisältää oikeastaan muuta kuin tuon MCDU:n ohjelmoinnin. Reittinä vois käyttää mielellään fs2004 generoimaa reittiä, eli siis flight plannerista ifr-säännöillä high altitude airways- valinnalla tulevat reittipisteet. (mcdulla kun voi parilla klikkauksella tuoda tän reitin siihen  ;D)

Jaa-a... Saattaa olla aika harvassa ne, jotka jaksaa simun omilla reiteillä lentää ja tehdä samalla opetusstooria ko. lennosta. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TO SHIFT kohtaan ei voi wilcossa mitään laitta. IRL tohon laitetaan numeroarvoja kuinka paljon otetaan pois lähtökiidosta, siis jos ei käytetä koko kiitoteitä lentoonlähtöön näin IRS saa tarkemmat koordinaatit sijainnistaan? korjatkaa, jos olen väärässä, mutta wilcon bussit ei tätä mallinna.

Wilco laskee V-nopeudet syötettyjen painojen avulla, jos olet laittanut sieltä asetuksista realistisuuden begginer tai medium tasolle, jos taas taso on expertillä nopeudet syötetään itse. Manuaalissa sanotaan, että jos antaa MCDU:n itse laskea nopeudet ne ovat aika karkeita arvoja. Tarkemmat nopeudet saa tietenkin itse tarvittavista taulukoista. TOPCAT toimii hyvin noiden nopeuksien laskemiseen, tosin on maksullinen ohjelma. Joku freeware ohjelma oli kanssa busseille jolla sai laskettua noita FLEXjä ja nopeuksia, en tähän hätään kyllä muista nimeä.

Edit. Tässä linkki tohon freeware ohjelmaan: http://www.fsip200x.com/tpc.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojuu... Tänään tuli tehtyä eka onnistunu lento tuolla. Kylläkin se rupesi taas kiertämään kehää mutta slew modella fuskaten laitoin sen silleen että seuraava reittipiste on suoraan edessä. Sitten se ylitti sen ja alkoi lentää kohti seuraavaa pistettä. Loppumatka sujuikin hyvin. Oisko kysymyksessä se että sen pitää päästä "kunnolla" siihen reitille, lähtiessäni se teki mielettömät kaarrot kun lähdin vähän epäedulliseen suuntaan verrattuna reittiin, eikä vissiin oikeen kunnolla ehtinyt "viivalle". Mutta yks ydinongelma:

 

En saa säädettyä tuota autopilotin speedholdia?? Siinä on vaan kolme viivaa eikä se reagoi mitenkään vaikka yrittää naputtaa lukua isommaksi. Mistä tuo johtuu???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso kiitos tietopläjäyksestä!

 

Juu löysin tosiaan sieltä boksin uumenista jonkun Vapp nopeuden ja onnekseni se sitten tosiaan käytti sitä laskeutumisessa.

 

Ympyrähommassa ei ole kysymys discontinuitystä, osasin poistaa nekin sieltä, ellei se sitten jättänyt niitä jonnekkin piiloon?? ;D Ei niitä ainakaan näkynyt kun F-Plan osan scrollasin läpi.

 

Koitan saada kuvan siitä reitistä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa reitti. Legihän on siis EFHK-ESSA, ja reitti on tuotu suoraan simun Plannerista - järettömän kätevä ominaisuus jos ei jaksa ite naputella reittiä  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Tossa kohin se alko (keskinäytöllä näkyy), just ennen RUNEN-pistettä. Vaan eipä alkanut tälläkertaa pyöriä! Se saatto johtua siitä kun eka kerralla en aluksi osannut laittaa konetta nousemaan kun oletin että se nouseskelee itekseen, ja oli aika huomattava ylinopeus jossain vaiheessa kun en älynnyt pistää kaasua CL-asentoon. Joten johtuen näistä sei ehtinyt kaartaa reitille tarpeeksi ajoissa tai jotain semmoista niin se jäi kiertämään.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei, kiitti teenpä näin seuraavalla kerralla. Pitää muutenkin vähän ite muokata tuota reittiä ettei se joudu niin isoja kaartoja tekemään. Kyllä tää tästä alkaa pikkuhiljaa sujua tän vehkeen kans, tänään tein tähän mennessä parhaimman laskuni tuolla vehkeellä, kun onnistuin saamaan autolandin tulille  ;D Eipä tässä paljo tarvi ite ohjata muutakuin nousussa ja laskussa vetää ylös... Ne on varmaan ne radikaaleimmat  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin. Hetken jo luulin päässeeni noista pyörimis ongelmista eroon. Tänään onnellisena lähdin lentämään hesasta torontoon tolla. Oltiin jo yli puolessa välissä, oli pelkkää suoraa vielä varmaan 1500nm edessä ja sitten se yhtäkkiä alkoi taas kiertää kehää oikealle!!! Systeemi osoittautui totaalisen typeräksi, sillä kun se oli kiertänyt sen verran että suunta oli reittiviivaa kohti niin se ajoi niin lähelle että lopulta hoksasi että ei enää ehdikkään kääntyä takas reitin suuntasesti ja taas mentiin. En kertakaikkiaan saanut sitä millään korjattua ja se kierteli suuntaan ja toiseen varmaan yht. tunnin reaaliajassa. Kerokin alkoi uhkaavasti vähetä, tein sitten pakkolaskun lähimmälle kentälle...

 

Sillon ku tuo pyöriminen alko niin selasin muistaakseni nettiä ja se oli silläaikaa 16x nopeutuksella kruisaamassa. Sitte kun kävin kurkkaan sitä niin se oli jo kiertämässä. Mahtaisiko tuolla olla vaikutusta asiaan, ja vahvasti epäilen myös koneeni huonon suorituskyvyn osallisuutta ts. jotku lentoarvot ei ehi muuttua tai ne muuttuu sillain tökkimällä (toivottavasti ymmärrätte) tai jotain sellaista?

 

Ja tähän mennessä olen käyttänyt noita simun tekemiä reittejä, mutta nyt olen päättänyt luopua siitä koska tiedän että suurin osa ongelmista johtuu sen typeristä reiteistä. Mutta.

Muut reitit mitä löydän netistä on sellasia että melkeen kaikista reittipisteista MCDU sanoo että NOT IN DATABASE, mikäs nyt eteen??

 

Kiitos vastauksista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei, kiitti.

 

Tuntuis että se kiertämisongelma johtuu useimmissa tapauksissa (mulla tähän mennessä) siitä että bank limit "rampauttaa" koneen, eli se ei kaarra tarpeeksi jyrkästi jolloin se ajautuu reitiltä sivuun eikä ehdi kunnolla reitille ennen seuraavaa pistettä. Lensin äsken taas EFHK-ESSA testilennon mutta katoin reitin netistä.

 

Reitti oli tämmönen:

 

RUNEN N872 SUNAS UN872 OSMIN N872 ja niin edespäin eli

 

ensin on tollanen pitempi "sana" ja sitten tommonen numero pläjäys ja sitte taas "sana". Noita numeropläjäyksiä se ei löytänyt tietokannasta, joten jätin ne pois ja laitoin vaan nuo "sanat". Yhdesti lähti kiertämään äsken mainitsemastani syystä. Elisiis oisko nuo "numeropläjäykset" pikku lisäpisteitä jotka loiventaa kaarretta, sopis ainakin kuvaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi "numeropläjäykset" ovat lento väyliä eli esimerkiksi RUNEN N872 SUNAS tarkoittaa, että kone lentää ensin pisteelle RUNEN, tämän pisteen kautta kulkee myös lentoväylä N872, jota pitkin kone lentää siihen asti, kun se saavuttaa pisteen SUNAS.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Sillon ku tuo pyöriminen alko niin selasin muistaakseni nettiä ja se oli silläaikaa 16x nopeutuksella kruisaamassa. Sitte kun kävin kurkkaan sitä niin se oli jo kiertämässä. Mahtaisiko tuolla olla vaikutusta asiaan, ja vahvasti epäilen myös koneeni huonon suorituskyvyn osallisuutta ts. jotku lentoarvot ei ehi muuttua tai ne muuttuu sillain tökkimällä (toivottavasti ymmärrätte) tai jotain sellaista?

 

Vähäänkään monimutkaisemmat lisäosakoneet eivät pysy mukana, jos simua nopeutetaan yli 4-kertaiseksi... Jos tuulet ovat päällä, ei 2-kertaistaminenkaan meinaa tulla kysymykseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi "numeropläjäykset" ovat lento väyliä eli esimerkiksi RUNEN N872 SUNAS tarkoittaa, että kone lentää ensin pisteelle RUNEN, tämän pisteen kautta kulkee myös lentoväylä N872, jota pitkin kone lentää siihen asti, kun se saavuttaa pisteen SUNAS.

 

Juu, ja ainakin saman puljun empussa ne voi syttää boksiin näin:

 

Ensin RUNEN, sinne painamalla enteriä tai miten sen voikaan syöttää Wilcon bussissa. Sitten N872.SUNAS, ja lisää automaattisesti kaikki pisteet siltä väliltä. Eli aina Lentoväylä(PISTE)Poistumispiste.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään