Guest PilottiLM

FSX: aloittelijan kysymyksiä

200 viestiä aiheessa

Eli minulla on tilauksessa Microsoft Flight Simulator X Deluxe ja olen lentänyt demoa. Haluaisin vastauksen muutamiin kysymyksiin.

Miten saan aloitettua lennon sillä tavalla, että koneessa on kaikki laitteet sammutettuna?

Ja sitten voisiko joku antaa ohjeet miten käynnistetään FSX default Boeing 737-800 vaihe vaiheelta?

Olen lentänyt tuossa demossa Bombardier CRJ700 koneella. Niin kun valitsen siinä HDG napin alla olevasta säätimestä suunnan ja painan HDG nappia, niin mitään muuta ei tapahdu, kuin että siihen näyttöön mistä näkyy korkeus ja että onko suunnistamassa alas vai ylös, niin siihen tulee sellainen vaaleanpunainen "nuoli" joka neuvoo miten pitäisi kääntää. Olen siinä käsityksessä, että sen pitäisi automaattisesti kääntää kone ja sama korkeuden kanssa.

Kumpi kannattaa pitää asetuksissa yksikkönä jalat vai metrit? Tuolla Princess Juliana kentällä ne puhuivat jaloista ja jouduin vaihtamaan yksiköt, niin onko sama homma Euroopassa?

Mitä kaikki maa kulkuneuvoja on mukana tuossa FSX:sä?

Voisiko joku tehdä opetusmateriaalin B737 koneeseen?

Mistä näkee lentopintansa?

Miten voi vaihtaa kutsutunnuksen?

Toimiiko FS2004 ilmaiset lisäosakoneet FSX:sä?

Joissain noissa Kuvakaappaukset osion sarjoissa on näkynyt tuollaisia Crew announce tekstejä. Miten ne saa?

Ja tuon Bombardier CRJ700 koneen Overheadissa on anti ice kytkimiä. Mitä ne merkitsevät? Onko niistä hyötyä?

Minulla on Logitech 3D Pro Joystick, niin kun koitan katsoa ympärilleni ohjaamossa, niin se palautuu heti takaisin siihen alkuperäiseen. Miksi?

Sori tästä määrästä kysymyksiä, mutta haluan saada selville jonkin verran, ettei sitten tarvitse kun saan simun. Suuri kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista. Ja miksi B737:ää sanotaan puteksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten saan aloitettua lennon sillä tavalla, että koneessa on kaikki laitteet sammutettuna?
No ainakin niin että sammutat systeemit, sitten tallennat lennon, ja lataat sen uudelleen...

Olen lentänyt tuossa demossa Bombardier CRJ700 koneella. Niin kun valitsen siinä HDG napin alla olevasta säätimestä suunnan ja painan HDG nappia, niin mitään muuta ei tapahdu, kuin että siihen näyttöön mistä näkyy korkeus ja että onko suunnistamassa alas vai ylös, niin siihen tulee sellainen vaaleanpunainen "nuoli" joka neuvoo miten pitäisi kääntää. Olen siinä käsityksessä, että sen pitäisi automaattisesti kääntää kone ja sama korkeuden kanssa.

Jos haluaa koneen suuntaa muuttaa Headin holdilla, pitää olla Autopilot master switch päällä, ja heading hold myös.

Kumpi kannattaa pitää asetuksissa yksikkönä jalat vai metrit? Tuolla Princess Juliana kentällä ne puhuivat jaloista ja jouduin vaihtamaan yksiköt, niin onko sama homma Euroopassa?

Jalat, suurimmassa osassa maailmaa käytössä jalat, en ole varma sitten miten tuolla Venäjän puolella...

Mitä kaikki maa kulkuneuvoja on mukana tuossa FSX:sä?
Jos tarkoitat mitä kentillä ja liikenteessä, niin kaikenlaisia autoja liikenteessä, ja lentokentillä normaaleja kenttäajoneuvoja...

Toimiiko FS2004 ilmaiset lisäosakoneet FSX:sä?

Yleensä toimii, mutta usein gauget (mittaristot) jotka on suunniteltu fs2004 tai vanhemmille simuille ei toimi fsx:ässä, ja ne voi korvata fsx:n default paneelilla muokkaamalla panel.cfg tiedostoa koneen kansiossa esimerkiksi notepadilla.

Mistä näkee lentopintansa?

No korkeutenhansa näkee mittareista, tietysti vaihtelee koneessa mistä, yleensä useammasta, ja usein samasta mistä näkee koneen asennon. Ja lentopintahan on lyhenne korkeudesta jalkoina, esim. 35 000 jalkaa on lentopintana 350, eli FL350...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja sitten voisiko joku antaa ohjeet miten käynnistetään FSX default Boeing 737-800 vaihe vaiheelta?

Voisikohan Google auttaa tässä asiassa? Ehkäpä.

Kumpi kannattaa pitää asetuksissa yksikkönä jalat vai metrit?

Jalat ovat käytössä siis Euroopassa ja metrejä käytetään joissain itä blockin maissa.

Miten voi vaihtaa kutsutunnuksen?

Voit vaihtaa sen siitä, kun avaat lentokoneen valinta ruudun simussa ja siinä on niitä erin näköisiä kenttiä (kuten callsing) johon laita jonkun kutsutunnuksen :)

Jissain noissa Kuvakaappaukset osion sarjoissa on näkynyt tuollaisia Crew announce tekstejä. Miten ne saa?

Tarkoitatkohan AESia ?

Minulla on Logitech 3D Pro Joystick, niin kun koitan katsoa ympärilleni ohjaamossa, niin se palautuu heti takaisin siihen alkuperäiseen. Miksi?

Jos päästä irti siitä nappulasta, niin sehän palautuu olennaisesti :)

Ja miksi B737:ää sanotaan puteksi?

Jaa. Jostain tullut lempinimi ;D Joku voi tarkentaa jos siitä on tarkempaa tietoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku tehdä opetusmateriaalin B737 koneeseen? Elikkä siinä Default B737 on myös samanlainen ruksi (punaisella rajattu) siellä kerrotaan mitä pitää tehdä ennen käynnistystä jne.

[ attachment removed / expired ]

Miten voi vaihtaa kutsutunnuksen? Tuolta Details oikeasta alakulmasta.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tarkoitat mitä kentillä ja liikenteessä, niin kaikenlaisia autoja liikenteessä, ja lentokentillä normaaleja kenttäajoneuvoja...

Kentillä. Onko siellä esim. portaat oville?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten voi vaihtaa kutsutunnuksen? Tuolta Details oikeasta alakulmasta.

Miten saan sinne esim. Finnairin valittavaksi? Pitääkö se kirjoittaa johonkin tiedostoon?

Tuleeko ne Crew announce kuulutukset maksullisten lisäosine mukana Eikö niitä voi tehdä itse?

Ja onko tuossa valmiina sen putken lisäksi joka kiinnittyy etuoveen, niin portaat jotka kiinnittyy takaoveen? Ja jos ei ole mistä saisi ILMAISEKSI? Ja onko tuossa mukana bussit jotka tuo matkustajat tai se auto, joka tuo ruoat?

Ja edelleenkin mitä ne de-ice systeemit tekevät siellä overheadissa? Estääkö ne jään tulon?

Mikä on pikanäppäin moottorien sammutukseen, löydän kyllä autostartin, mutta en sammutusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnairin saa sinne kutsutunnuksiin jollain lailla tiedostoon kirjoittamalla ja jollain softalla jotain tekemällä. Siitä en tierä yhäät mittään.

De-Ice overheadissa, on nimensä mukaisesti, jäänesto järjestelmä, joka estää jään kertymisen siipiin ja moottoreihin. FSXässä niiden toimivuus sitten on kyseenalaista kun tuo jäätäminenkään kovin hyvin ole mallinnettu...

Moottorien automaattiseen sammutukseen ei ole defaulttina mitään näppäinyhdistelmää. Sen sijaan voit asettaa sen. FSXän sivuvalikosta; Settings -> Controls -> Buttons/Keys, ja alasvetovalikosta (Event Categories) valitse Engines. Sieltä löytyy seitsemänteä ylhäältä lukien; Engine (auto shut down). Siihen laitat haluamasi napin joikkarista tai näppäimistöstä.

Täydellisenä offtopicina; Kim, mikä CRJ sinulla tuossa on alla? Näyttää niin kummalta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten saan sinne esim. Finnairin valittavaksi? Pitääkö se kirjoittaa johonkin tiedostoon?
Muistaakseni netistä sai jonkun ohjelman jolla niitä pystyi muokkaamaan... Ja luulisin että tuolla fsx:n päävalikossa tiedosto nimeltä airlines.cfg:tä muokkaamalla voi lisätä myös finnairin kutsukoodin, notepad käy tuohon muokaukseen siis.

Tuleeko ne Crew announce kuulutukset maksullisten lisäosine mukana Eikö niitä voi tehdä itse?
Vissiin tuossa lisäosassa tulee, tuskin kovinkaan helppo tehdä itse.

Ja onko tuossa valmiina sen putken lisäksi joka kiinnittyy etuoveen, niin portaat jotka kiinnittyy takaoveen? Ja jos ei ole mistä saisi ILMAISEKSI? Ja onko tuossa mukana bussit jotka tuo matkustajat tai se auto, joka tuo ruoat?
Busseja muistaakseni ei ole eikä noita portaita, muuta kuin joissain lisäosakoneissa, en tiedä mitään yleistä lisäosaa noihin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Busseja muistaakseni ei ole eikä noita portaita, muuta kuin joissain lisäosakoneissa, en tiedä mitään yleistä lisäosaa noihin...

Voiko niitä tehdä itse?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voiko niitä tehdä itse?

Kyllä kai jos riittää tarpeeksi tietoa ja  taitoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnairin ja joidenkin suurempien yhtiöiden kutsutunnukset löytyy FSX:stä jo valmiina, mutta suurinta osaa pienemmistä yhtiöistä ei. Tämä ongelma ratkeaa, kun lataat EditVoicepack-nimisen ohjelman täältä. Kyseinen softa siis lisää kaikkien vähänkin merkittävämpien lentoyhtiöiden kutsukoodit FSX:ään ja lisäksi sillä pystyy säätämään default-lennonjohdon puheen nopeutta sekä muutenkin säätämään sitä realistisemmaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hiukan Antti korjaan nyt.

FSXässä EI ole defaulttina ainottakaan, oikean lentoyhtiön kutsutunnusta. Ne kaikki tulevat lisäosien mukana. Sekä pay- että freeware lisureiden mukana tulee aika useasti (paywarejen 99% aina) kutsutunnukset mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSXässä EI ole defaulttina ainottakaan, oikean lentoyhtiön kutsutunnusta.

No eipä siinä kovin montaa oikeaa lentoyhtiötäkään ole defaulttina... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSXässä EI ole defaulttina ainottakaan, oikean lentoyhtiön kutsutunnusta. Ne kaikki tulevat lisäosien mukana. Sekä pay- että freeware lisureiden mukana tulee aika useasti (paywarejen 99% aina) kutsutunnukset mukana.

Hmm, itselläni ei kyllä ole ollut yhtään payware-konetta asennettuna ja silti suurempien yhtiöiden (mm. Finnair, Lufthansa, SAS jne.) kutsutunnukset toimivat jo ennen tuon EditVoicepackin asentamistakin. Olisivatko nuo sitten voineet tulla WOAI-pakettien mukana?

Edit: Niin ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin niitä kutsutunnuksia ei voi lisätä kirjoittamalla niitä johonkin tiedostoon vaan ne pitää tehdä jotenkin monimutkaisemmalla tavalla. Olisi siis vaikea uskoa, että minkään freeware-koneenkaan mukana ne olisivat tulleet.

Viisaammat täydentäkööt jälleen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ovat WOAI pakettejen mukana tulleet Finnairit, SASit yms. Vakiona niitä tosiaan ei ole, kuten ei ole ainuttakaan vakio konetta jossa olisi jonkun oikean lentoyhtiön värit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisko noita kenttä ajoneuvoja tehdä itse ja jos voi niin miten? Voiko niitä tehdä sillä Deluxen editorilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisko noita kenttä ajoneuvoja tehdä itse ja jos voi niin miten? Voiko niitä tehdä sillä Deluxen editorilla?

Voi mutta vaatii taitoa ja tietoa, ensin kai pitäisi jollain ohjelmalla kuten vaikka gmax:illa, ja sitten pitäisi osata ohjelmoida ne kentille tai jotain... Itselläni ei ole hajuakaan miten tuo tapahtuu, noiden payware lisäosien tekijät ovat yleensä melko kokeneita noissa hommissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ovat WOAI pakettejen mukana tulleet Finnairit, SASit yms. Vakiona niitä tosiaan ei ole, kuten ei ole ainuttakaan vakio konetta jossa olisi jonkun oikean lentoyhtiön värit.

Nyt puhut ihan höpöjä...

FSX:ssä siis todellakin on jo vakiona muutamien isompien yhtiöiden callsignit. Niitä saa otettua käyttöön, kun kirjoittaa tunnuksen atc_airline=-kohtaan maalauksen [fltsim]-osiossa. Simun valikkoon tunnuksen saa lisäämällä sen Airlines.cfg:hen, kuten joku jo kertoikin.

Kutsutunnukset ei ilmesty simuun uusien koneiden tai maalausten asentamisen myötä, vaan ne pitää erikseen asentaa EditVoicePack-ohjelmalla.

Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa-a. Empä tiedä tuosta nyt sitten. Itselläni molemmat FSXät ollut (FSX ja FSX Deluxe) eikä kummassakaan ole ollut esim. Finnairia vakiona.

Joidenkin lisäreiden mukana tulee kutsutunnus. Esimerkiksi latasin Sun Atlantic VAlta ATR72 koneen. Olen aika lailla varma, että FSXässä ei ole valmiina tuolaisen pienen VAn kutsutunnusta. Kuitenkin, koneen kutsutunnukseksi tuli Sun Atlantic. Eli tuossa tapauksessa on kutsutunnus tullut koneen mukana.

Mutta ei nyt ruveta tästä kättä vääntämään. Voi homman hoitaa vaikka privatisti sitten. Vataillaan ennemmin parhaamme mukaan kysymyksiin joita tulee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku kertoa vähän siitä Deluxen editorista jolla voi tehdä niitä lentokoneita. Miten se toimii?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku kertoa vähän siitä Deluxen editorista jolla voi tehdä niitä lentokoneita. Miten se toimii?

Veikkaan että kukaan ei tiedä... Sen verran mulla on hajua, että on todennäköisesti helpompaa rakentaa kone itse tulitikuista kun tehdä se editorilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa-a. Empä tiedä tuosta nyt sitten. Itselläni molemmat FSXät ollut (FSX ja FSX Deluxe) eikä kummassakaan ole ollut esim. Finnairia vakiona.

Joidenkin lisäreiden mukana tulee kutsutunnus. Esimerkiksi latasin Sun Atlantic VAlta ATR72 koneen. Olen aika lailla varma, että FSXässä ei ole valmiina tuolaisen pienen VAn kutsutunnusta. Kuitenkin, koneen kutsutunnukseksi tuli Sun Atlantic. Eli tuossa tapauksessa on kutsutunnus tullut koneen mukana.

Mutta ei nyt ruveta tästä kättä vääntämään. Voi homman hoitaa vaikka privatisti sitten. Vataillaan ennemmin parhaamme mukaan kysymyksiin joita tulee.

Minun mielestäni parempi laittaa tähän, niin tulee asia selväksi muillekin...

Kokeilin asentaa tuon Sun Atlanticin Atikan käytännössä puhtaaseen Deluxeen. Koneelle on kyllä laitettu callsigniksi SUN ATLANTIC, mutta ei simun ATC tuota osaa tavata, kun ei sitä ole simuni ATC:n voicepackiin kukaan asentanut. Eli ei tullut kutsutunnusta, ts. ääntä radioliikennettä varten, koneen mukana. Sen sijaan, jos vaikka vaihdan aircraft.cfg:stä jollekin default Boeingin maalaukselle callsigniksi esim. nyt se FINNAIR, niin ATC:pä möläyttää hienosti radioon finneööör, koska se löytyy jo vakiona simun voicepackista. Sinne aircraft.cfg:hen voi callsigniksi keksiä mitä tahansa taivaan ja maan väliltä ja se näkyy simussa sitten tuolla tunnuksella, mutta entä sitten? Sehän on vain pätkä tekstiä. Jotta se toimisi radioliikenteessä, niin sama tunnus täytyy löytyä myös ATC:n voicepackista.

Eli edelleen: callsignit eivät tule koneiden tai maalausten mukana, vaan ne tulee erikseen asentaa EditVoicePack-ohjelmalla. :)

Ja Finnairin saa tosiaan simun valikkoon valittavaksi mille koneelle tahansa ihan vaan lisäämällä se sinne FSX:n juuresta löytyvään airlines.cfg-tiedostoon.

Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään