Toni Määttänen

VFR---:ATC: Fly left downwind... FSX

6 viestiä aiheessa

Eli olen tässä tapauksessa lentänyt kiitotien vasemmalta puolelta lenkin ja asettunut linjaan kiitotien suuntaisesti laskuun. En ole yhtään varma miten väärin olen tehnyt, mutta löytyykö jostain (ilmaiseksi?) lähestymiskarttoja kentille ja miten nuo left/right downwind- lähestymiset pitäis tehdä ja millä korkeudella? Itse olen pudottanut yleisesti korkeuden 6000 jalkaan noin 30 Nm ennen kenttää maastosta riipuen. ILS:n korkeussäde löytyy tällä korkeudella hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietääksen downwind on myötätuuliosa, eli lennät silloin vasemmanpuoleista laskukierrosta (kaarrokset vasempaan). Näin myös taitaa olla kaikilla kentillä yleisesti, ellei toisin mainita.... Ja tuo laskukierroskorkeushan riippuu kentästä...

Suomeen nuo VFR/VAC/LDG-kartat löytyy Finavian sivuilta. Kuten tuossa jo tuli mainittuakin näköjään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomenkielessä on tosi sameasti ilmaistu kummalta puolelta kiitotietä laskukierros lennetään kun puhutaan oikean- tai vasemmanpuoleisesta laskukierroksesta.

Englanniksi on päivänselvää että sanotaan "left hand circuit" tai "right hand circuit". Esim. "join right hand downwind runway 36" - "liity oikealle perusosalle 36".

Oikeanpuoleisessa laskukierroksessa sivutuuli-, myötätuuli- ja perusosalla kiitotie on oikean käden puolella, vasemmanpuoleisessa vasemman käden puolella - kaarrokset tulevat automaattisesti oikein.

Miika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään