Juha Kalli

Lokki osui Finnairin koneen moottoriin

54 viestiä aiheessa

Finnairin lomalento AY 2233 Helsingistä Riminille Italiaan kello 6:05 jouduttiin keskeyttämään perjantaina aamulla, koska koneen toiseen moottoriin törmäsi lokki, paikalla olleet kertoivat.

      Kyseessä oli Finnairin kaksimoottorinen Boeing 737, jossa oli kaksisataa matkustajaa, Finnairin viestintäpäällikkö Taneli Hassinen vahvisti.

      Lento jouduttiin keskeyttämään lähtökiidon aikana. Kone palasi kentälle yhtä moottoria käyttäen. Matkustajille ei koitunut vaaraa, sillä Boeing 737 on hallittavissa yhdelläkin moottorilla.

   

Lento Riminille on nyt lähdössä kello 10:30. Sitä varten Finnair otti käyttöön kaksi Airbus 320-konetta, jotka oli perjantaina alunperin varattu Finnairin lentoihin Kööpenhaminaan ja Tukholmaan.

      Niiden lähtöjen yhteensä noin 300 matkustajaa pyritään hoitamaan kohteisiinsa perjantaina muiden Tukholman ja Kööpenhaminan -lentojen yhteydessä, Finnair ilmoitti.

   

Lintujen osuminen matkustajakoneiden moottoreihin on suhteellisen harvinaista Suomessa. Tapauksia sattuu muutama vuodessa, kaikkiaan alle viisi ja niistä Helsingissä yksi tai kaksi, viestintäpäällikkö Hassinen kertoi.

      Perjantai-aamuna Boeing 737 -koneen moottoria ei jouduta vaihtamaan vaan tapauksesta selvitään pienemmillä korjauksilla. Kyseisen Boeingin on määrä palata takaisin liikenteeseen tänään perjantaina iltapäivällä.

 

En tiennytkään että Finnairilla on 737:ja... ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetyyppien sekoittaminen mediassa tuntuu olevan valitettavan yleistä. Toisaalta, ymmärrän kuinka asiaan perehtymättömän mielestä 737 tai 757 on yksi p**an hailee... Tässä tapauksessa kuitenkin, kun tarkistaminen vaikkapa Finnairin sivuilta olisi ollut muutaman kymmenen sekunnin juttu, on menty sieltä missä aita on matalin  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetyyppien sekoittaminen mediassa tuntuu olevan valitettavan yleistä. Toisaalta, ymmärrän kuinka asiaan perehtymättömän mielestä 737 tai 757 on yksi p**an hailee... Tässä tapauksessa kuitenkin, kun tarkistaminen vaikkapa Finnairin sivuilta olisi ollut muutaman kymmenen sekunnin juttu, on menty sieltä missä aita on matalin ???

 

Ja ihan vinkiksi, että toimittajienkin tiedot saa parhaiten ajantasalle esim kilauttamalla toimitukseen tai viestivälineen palautenumeroon ja kertomalla sinne virheestä. Varsin moni toimittaja ei todellakaan osaa yhtään epäillä virhettä, jos joku väittää Finnairin lentävän 737:lla.

 

Vaikka onhan tosin hauskaa naureskella toimittajien asiantuntemattomuudelle..  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka onhan tosin hauskaa naureskella toimittajien asiantuntemattomuudelle..  :laugh:

 

...Juu, onneksi me ilmailun asiantuntijat täällä saadaan välillä pitää hauskaa toimittajien kustannuksella  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Eikös noihin motteihin syötetä jotain pakastebroilereitakin, testivaiheessa, vai mitä niiden piti kestää ilman täyttä tuhoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos se tosiaan niin että jo yksi lokki mottiin aiheuttaa sen sammumisen/sammuttamisen nousukiidossa, luulin että yks kaks menis läpikin ilman sen suurempaa? Tuosta ei nyt käy ilmi oliko kone ilmassa vai ei..."kone palasi kentälle" viittaisi jotta oli...

Eipä se linnun osuminen itsessään aiheuta sammumista, tai edes tehon menettämistä merkittäväti. Se mitä se kyllä tekee on se, että se rikkoo moottorin fan bladeja hieman joka sitten nostaa moottorin värinätason semmoiseksi että parempi sammuttaa ennenkuin se rupeaa hajottamaan itseään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka onhan tosin hauskaa naureskella toimittajien asiantuntemattomuudelle..  :laugh:

 

Joo ja täältähän ne ilmailun tosi ammattilaiset löytyyki...  :laugh:

Sen verran pakko sanoo, et ainoo millä ihmiset täällä menee ohi toimittajista asiantuntevuudessa, on kyky tunnistaa koneita. Eli vähän on kyllä sellainen pata kattilaa soimaa tilanne  :laugh:

 

Siis ihan vakavissaan ootteko huomannu tän kuvion, miten nää threadit etenee? Eka vittuillaan lehdistölle ja sitten paljastetaan oma yhtäläinen tietämättömyys kaikilla typerillä kysymyksillä..? Vai kuvittelenko mä vaan...  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eka vittuillaan lehdistölle ja sitten paljastetaan

 

Jep. ..ehkä kirjoittajat voisivat oppia jotain jo....

 

 

(asiasta toiseen - samaa kaavaa muuten noudattaa lehdistön lento-onnettomuusuutisointi. Ensin isot lööpit: "katastrofi", ja pieni juttu onnettomuudesta asiavirhein. Sitten seuraavana päivänä lööppi "näin se tapahtui", ja luotettavien ruotsalaistoimittajien varmat faktat tapauksesta, ja siitä kuinka joku todistaja jo viisi vuotta sitten lensi koneella ja siinä oli selvästi vikaa. Varmasti vielä kolmantena päivänä keksitään, että Hannele Lauri tai muu turhisjulkkis oli lentänyt saman firman koneella kauneusleikkaukseen joskus muinoin)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja täältähän ne ilmailun tosi ammattilaiset löytyyki...  :laugh:

Sen verran pakko sanoo, et ainoo millä ihmiset täällä menee ohi toimittajista asiantuntevuudessa, on kyky tunnistaa koneita. Eli vähän on kyllä sellainen pata kattilaa soimaa tilanne  :laugh:

 

Siis ihan vakavissaan ootteko huomannu tän kuvion, miten nää threadit etenee? Eka vittuillaan lehdistölle ja sitten paljastetaan oma yhtäläinen tietämättömyys kaikilla typerillä kysymyksillä..? Vai kuvittelenko mä vaan...  ???

 

Kuvittelet, jos tuolla viittasit heittooni lehdistön asiantuntevuudesta? Tarkoitus oli harrastaa sarkasmia, ja ilmeisen huonoin tuloksin, jos tämä nyt viittasi siihen ja sen jälkeiseen viestiin? Niin sen ainakin itse voisin tulkita. 

 

Kerpeles, kun tuntuu, ettei tänään suju mikään oikein!  :-\

 

Edittiä: Ja aion kyllä vakaasti tuoda jatkossakin härskisti julki tietämättömyyteni paljastavia kysymyksiä   :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt tuli Ranskan ilmailuviranomaisen sivuja tutkailtua, niin onpa siellä tähänkin ketjuun jotain:

 

Ymmärtääkseni 700 lintutörmäystä liikennekoneisiin vuodessa, joista 15 % "vakavia".

 

Sivuilta löytyy jopa eri lintulajien prosentuaalinen osuus, kohdat koneessa, joihin linnut ovat osuneet, tärkeimpien kenttien lintutörmäysmäärät, kuvia törmäysten aiheuttamista vaurioista ja selostus torjuntamenetelmistä, sekä mpeg-videopätkä, jossa vaurioita esitellään, samoinkuin torjuntamenetelmiä...näyttäisi siltä, että mukana oli ohjelmoitu varoitusäänilähetin, jolla voidaan matkia eri lintulajien varoitusääniä ja valita lintulaji nappia painamalla?

 

Olisipa vain "ihmisten kielellä", eli edes englanniksi. No, jos joku haluaa selailla, niin täältä voi aloittaa:

 

http://www.dgac.fr/html/prospace/aviaire/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä foorumillahan oli kuva joskus, kun joku isomman puoleinen lintu oli törmännyt johonkin koneeseen ja melkein katkaissut siiven. ;D löytyyköhän kuvaa vielä täältä? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä se linnun osuminen itsessään aiheuta sammumista, tai edes tehon menettämistä merkittäväti. Se mitä se kyllä tekee on se, että se rikkoo moottorin fan bladeja hieman joka sitten nostaa moottorin värinätason semmoiseksi että parempi sammuttaa ennenkuin se rupeaa hajottamaan itseään.

 

Hmm... tulipa dejavu tuosta tekstistä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku detalji tuosta ranskalaisten sivustosta, osastosta "Prevention":

 

"Par exemle pour les plus gros moteurs la certification prevoit de tirer un oiseaux de 3,65 Kg..."

 

Eli, huonon ranskankielen taitoni mukaan kohta menee jotenkin näin:

 

Esimerkiksi, tosi isojen moottoreiden sertifiointi edellyttää, että moottori voi vetää sisäänsä (vahingoittumatta) 3,65 Kg painavan linnun.

Teksti jatkuu vielä: Tai 4 lintua @ 1,15 Kg, tai 1 lintu @ 1,15 Kg plus 6 lintua @ 0,7 Kg.

 

On se niin tarkkaa.

 

Ja jos käännös oli väärin, joku korjannee tuotapikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 80-luvulla Sveitsissä silloin, kun ei jäänpoistoa vielä tunnettu, lensi dc-9:n moottoriiin siivestä jäätä V2-vaiheessa ja moottorin tehot laskivat ja öljynpaine nousi. Luin pikaisesti tuota tapahtumakertomusta ja siinä oli toimittu niin että vasta kun pyörät olivat irronneet maasta, lentäjä laski tehoa viallisesta moottorista ja päästessään pilvien yläpuolelle sammuttivat moottorin proseduurin mukaisesti ja ilmoittivat lennonjohdolle palaavansa takaisin ja laskeutuivat reippaalla ylipainolla - mikä oli tarinan lopun kannalta järkevämpää kuin jäädä ilmaan polttamaan ylimääräisiä kiloja, sillä molemmat moottorit olivat pahoin vaurioituneet. Eli siis näitä erilaisia tapauksia kun on ollut niin moottoria ei sammuteta defaulttina ensimmäiseksi. Siitä en sitten ole varma miten toimitaan, kun se syttyy tuleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne polttoainehanat vedetä kiinni samantien jos moottori syttyy tuleen. Näin palo saadaan rajoitettua vain moottoriin. Maalaisjärjellä ajatellen tuli leviää avonaisten letkujen kautta suht nopeasti tankkeihin...

 

//basse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli itselläni on tuommoinen "takapotku" venttiili (?) akvaariossa, lentokoneessa se toiminee samalla tavalla. Kerosiiniä pääsee moottoriin, mutta kerosiini (lue tuli) ei pääse takaisin päin. :P;D;)

 

Siis häh..? Liekinpysäytin venttiili akvaariossa..?  ??? Mä en ees haluu aatella missä sä niitä kaloja uitat...  ;)

 

No ei vaiskaan. Pakko oli kirjottaa, ku tuli ekana mieleen, ku muut puhuu polttoaineesta ja yks alkaa kertoilee akvaariosta :)

Mut tää karkeilla muistikuvilla, et eikös palokahvoista ensin vedetä motti kiinni ja sitten jossei palo itsekseen rauhoitu, niin seuraava kliksu (stoppari, detentti... millä nimellä ny kahvan naksuja kutsutaankaan..) laukaisee pullot sinne mottiin... Tää o muistikuva kurssilta.

 

Hei tuli muuten mieleen. Tuol oli juttuu niistä jäisistä kanoista, mitä ammutaan esim. tuulilaseihin. (tais olla pykälien mukaan 4lb lintu nopeudella Vc, jne.). Mut osaiskohan joku selittää et miks sen pitää olla jäinen?  ;D (osuvimmasta selityksestä karmaa, jos osaan käyttää sitä systeemii...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(osuvimmasta selityksestä karmaa, jos osaan käyttää sitä systeemii...)

 

Ei sitä systeemiä enää ole... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut tää karkeilla muistikuvilla, et eikös palokahvoista ensin vedetä motti kiinni ja sitten jossei palo itsekseen rauhoitu, niin seuraava kliksu (stoppari, detentti... millä nimellä ny kahvan naksuja kutsutaankaan..) laukaisee pullot sinne mottiin... Tää o muistikuva kurssilta.

 

Juuri noin se tapahtuu. Kun tulee palohälytys vedetään palohanasta. Se katkaisee moottorin polttoaineen syötön ja tiputtaa motin irti koneen järjestelmistä kuten ilmastointi, hydrauliikka, sähköt jne.

En usko, että palohälytystä antavaa moottoria ei sammutettaisia esim. lentoonlähdön aikana. Mistä lentäjä tietää onko siellä "pieni palo" tai koko siipi tulessa?

En muista tarkkaan minkään lentokoneen polttoainejärjestelmän rakennetta, mutta en usko, että siellä olisi takaiskuventtiilejä. Miksi olisi? Miksi kerosiinia pitäisi estää virtaamasta takaisinpäin? Tulipalotilanteessa käytetään palohanaa joka sulkee polttoaineensyötön mekaanisella sulkuventtiilillä.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään